Permalänk
Medlem

LAN-setup, grundläggande frågor

Hej dudes (och tjejer med för den delen),

Har tidigare haft trådlöst nätverk i en lägenhet som är i två plan. I samband med en pågående renovering är tråd draget till samtliga rum och även kök, totalt sex platser (två ethernetuttag på varje plats, d.v.s. tolv portar).

Tänker nu på hur jag ska konfigurera detta på bästa sätt. Finns ingen befintlig nätverksutrustning utan det rör sig om nyanskaffning. Fiber kommer in i lägenheten på andra våningen i ett litet sovrum, operatör är Telenor och hastigheten är 500/500 Mbit/s. Vill utöver tråd ha wifi på ovan- såväl som undervåning (för mobila enheter). Är inte tekniskt obegåvad men vill ha minsta möjliga pill/strul med nätverket. Enkelhet premieras!

Så här långt har jag tänk på följande lösningt: Telenor Fiber-->En Ubiquiti UniFi Security Gateway-->Ubiquiti UniFi Switch 8p (60W) (antar att jag måste ha två stycken?? Sjukt dyrt med fler portar på switchen annars...)-->2 stUbiquiti UniFi AC1300 Long Range (en på varje våning, via tråd i vägg).

Kommentarer kring detta? Andra förslag? Som sagt, ska vara enkelt och stabilt. Tack på förhand

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av RoedeOrm:

Hej dudes (och tjejer med för den delen),

Har tidigare haft trådlöst nätverk i en lägenhet som är i två plan. I samband med en pågående renovering är tråd draget till samtliga rum och även kök, totalt sex platser (två ethernetuttag på varje plats, d.v.s. tolv portar).

Tänker nu på hur jag ska konfigurera detta på bästa sätt. Finns ingen befintlig nätverksutrustning utan det rör sig om nyanskaffning. Fiber kommer in i lägenheten på andra våningen i ett litet sovrum, operatör är Telenor och hastigheten är 500/500 Mbit/s. Vill utöver tråd ha wifi på ovan- såväl som undervåning (för mobila enheter). Är inte tekniskt obegåvad men vill ha minsta möjliga pill/strul med nätverket. Enkelhet premieras!

Så här långt har jag tänk på följande lösningt: Telenor Fiber-->En Ubiquiti UniFi Security Gateway-->Ubiquiti UniFi Switch 8p (60W) (antar att jag måste ha två stycken?? Sjukt dyrt med fler portar på switchen annars...)-->2 stUbiquiti UniFi AC1300 Long Range (en på varje våning, via tråd i vägg).

Kommentarer kring detta? Andra förslag? Som sagt, ska vara enkelt och stabilt. Tack på förhand

Mvh,
Ola

Hej,
Börja med att fundera på hur många av de 12 portarna du verkligen behöver. Har du sedan ett mediaskåp med en såkallad patchpanel kan du via den aktivera det antal portar du vill eller har switch till. Uppsättningen som du har satt upp är bra. Jag hade valt AC-lite istället för lång range då jag inte ser nyttan med hög uteffekt. Hellre optimerad placering av ACarna.

Normalt sätter jag edgeserien istället, men det är mer en smaksak och du behöver ändå en controller till ACarna då det kanske är bra att ha allt samlat, Här rekommenderar jag cloud key från Ubiquiti om du inte vill ha en lokal installation på någon dator där hemma. Annars finns det företag som leverar allt färdigkonfigurerat.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: Hej Tomas,

Bra - jag kommer inte använda alla tolv portarna i patchpanelen, något jag inte tänkte på. Bra även angående AC-lite, ska kolla upp dem närmre. Cloud Key likaså.

Tomas, jag har funderat på att istället för ovan gå på en EdgeRouter. Men avskräckt av att en del personer på forum tycker att det är riktigt krångligt. Som sagt, jag har viss koll på teknik generellt men knappt alls på nätverksteknik. Vill inte fastna i ett frustrationsträsk... Vad är din tanke kring detta? Är krångligheten överdriven?

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

@RoedeOrm: EdgeRouter är väl i sig inte mer krånglig än UniFi motsvarigheten. Men du kan göra mer avancerade grejer på EdgeRoutrarna, dock kan det vara krångligt. Men ska man bara köra lite standar routing så är ingen av dom svårare än den andra.

Men som Tomas var inne på, så om du kör på UniFi switchar och AP's så är det smidigt att ha en UniFi router också. Eftersom du då kan göra alla inställningar för all utrustning på samma ställe (UniFi Controller).

Sedan, skulle nog jag gått på en UniFi Dream Maschine.
Den är bra mycket dyrare än en USG, MEN du får en USG en Cloud Key och en accesspunkt inbakat i en och samma enhet. Plus att det är rätt mycket bättre hårdvara i den, än vad som sitter i USG.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@RoedeOrm: EdgeRouter är väl i sig inte mer krånglig än UniFi motsvarigheten. Men du kan göra mer avancerade grejer på EdgeRoutrarna, dock kan det vara krångligt. Men ska man bara köra lite standar routing så är ingen av dom svårare än den andra.

Men som Tomas var inne på, så om du kör på UniFi switchar och AP's så är det smidigt att ha en UniFi router också. Eftersom du då kan göra alla inställningar för all utrustning på samma ställe (UniFi Controller).

Sedan, skulle nog jag gått på en UniFi Dream Maschine.
Den är bra mycket dyrare än en USG, MEN du får en USG en Cloud Key och en accesspunkt inbakat i en och samma enhet. Plus att det är rätt mycket bättre hårdvara i den, än vad som sitter i USG.

Håller med om det mesta, men kanske ändå inte gällande DM, då det verkar som TS vill ställa router i ett mediaskåp, där jag inte placerat en AC. Kan man tänka sig att ställa en DM ute i huset så håller jag helt med dig, då är dessa bra saker för pengarna.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

Precis som ovanstående skriver är det bättre att satsa på en AC Lite, AC Pro eller NanoHD.
En Unifi-LR är byggd i ett enda syfte, att kunna ge åtkomst över en stor yta, inte att leverera en snabb överföring, Därför stödjer Long Range endast 2,4Ghz nätet och inte 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips alla!

Kommer köra Unifi-spåret enligt råd. Ska bli kul det här!

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: Ja givet, kan/vill man inte ställa den utanför ett mediaskåp så är det bättre att köra på lösa delar.

@Alternative: AP AC LR stödjer vist 5GHz, vad surrar du i?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Därför stödjer Long Range endast 2,4Ghz nätet och inte 5Ghz.

Nej, det stämmer absolut inte. LR har även stöd för 5GHz och jag kör det hemma, bytte från Lite till LR och märker av snabbare hastighet kontra när jag körde Lite dessutom. LR = 2.4GHz & 5GHz, precis som Lite versionen.

Edit:
Kan tilläggas att Edgerouter X är väldigt enkel att komma igång med. Angående Cloud key så har, åtminstone tidigare versioner, haft problem med att de gått sönder efter något år eller två. Så om du har t.ex. en Raspberry Pi över kan du göra den till en motsvarande Cloud key med Unifi Controller programvara.

Permalänk
Medlem

Den gamla UAP LR med grön ring hade stöd för b/g/n på 2G. Den nu aktuella UAP AC LR har givetvis stöd för 5G.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

@northbane @big_r

Bra där, jo tänkte på den gamla modellen, den nya stödjer 5Ghz
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/360008036574-UniFi-Ac...

Dock så är fortfarande Long Range byggd för att täcka ett mycket stort område och jag tvivlar på att 5Ghz kommer att fungera särskilt väl på så stora avstånd som den är byggd för. Men möjligheten finns.

Permalänk
Protectera AB

Idag optimerar man, enligt Ubiquiti, wifinät lite annorlunda än tidigare då fokus ligger på 5GHz, små celler med lite störning. Därav ser jag liten anledning att välja LR modellen. Jag har även varit med om att system har varit uppsatta med motsatsen stor cell, dvs max TX pwr vilket kan ge symptomet att receiver sidan ser full täckning men har inte kraft nog att svara.

Sen menar jag inte att det inte går eller till och med finns tillfällen då LR är att föredra, men normalt sätter jag flera Lite eller Nano HD och fokuserar på stabilitet och kvalitet för alla enheter som ligger i cellen.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

@northbane @big_r

Bra där, jo tänkte på den gamla modellen, den nya stödjer 5Ghz
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/360008036574-UniFi-Ac...

Dock så är fortfarande Long Range byggd för att täcka ett mycket stort område och jag tvivlar på att 5Ghz kommer att fungera särskilt väl på så stora avstånd som den är byggd för. Men möjligheten finns.

Beror ju på vilket HT värde man sätter också, ju högre värde desto sämre räckvidd men bättre hastighet. Märker iaf själv av en högre hastighet med LR varianten kontra Lite när jag har mätt hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Idag optimerar man, enligt Ubiquiti, wifinät lite annorlunda än tidigare då fokus ligger på 5GHz, små celler med lite störning. Därav ser jag liten anledning att välja LR modellen. Jag har även varit med om att system har varit uppsatta med motsatsen stor cell, dvs max TX pwr vilket kan ge symptomet att receiver sidan ser full täckning men har inte kraft nog att svara.

Sen menar jag inte att det inte går eller till och med finns tillfällen då LR är att föredra, men normalt sätter jag flera Lite eller Nano HD och fokuserar på stabilitet och kvalitet för alla enheter som ligger i cellen.

Håller med här, LR är bra för öppna stora lokaler typ idrottshallar/gigantiska garage där klienten har bra sändförutsättningar. Jag hade också kört flera HD/lite. Högre gain kan ge konstiga fenomen och störningar.
https://metis.fi/en/2017/10/txpower/ simpelt formulerade fenomen.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Beror ju på vilket HT värde man sätter också, ju högre värde desto sämre räckvidd men bättre hastighet. Märker iaf själv av en högre hastighet med LR varianten kontra Lite när jag har mätt hastigheterna.

Å andra sidan så får man en Unifi AC Pro för ca 300-400kr mer än vad LR kostar.
Vad man behöver beror ganska mycket på omständigheterna, behov och hur omgivningen ser ut.
Har kört både Lite och Pro i 80 kvm med betongväggar och skillnaden under mina omständigheter är minimal, men ändock fördel till PRO. Har inte heller 200 klienter som alla försöker streama netflix från varsin enhet :),
Omgivningen är full av 2.4ghz så allt rullar på 5ghz.

Permalänk

Behöver du verkligen Ubiquitis switch(ar)? De är väl bra om du behöver PoE eller administrerad switch, men till allt utom APs funkar en vanlig unmanaged switch bra. Då får man 8 portar gigabit för typ 300kr. Vissa APs säljs med PoE injector, det är kanske billigare än att ha en PoE-switch?

Angående Edgerouter vs Unify. Edge-serien har fått nya enheter baserade på ny hårdvara, något som inte letat sig in i Unify-serien ännu. Om man sen behöver det är väl en annan fråga.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum