Permalänk
Medlem

Förstärka nätverket, hur?

Tjena, sitter idag på en router hemma från ASUS. Betalar för 100mbit/s och den ger cirkus 97 enl. Bredbandskollen när man sitter bredvid den, ish..
Sitter man däremot i köket får jag knappt 2mbit/s, och den kopplar ofta ifrån telefonen och Sonos högtalaren. Detsamma gäller mitt sovrum där Sonos högtalarna inte pallar med den låga hastigheten. Har nu testat två olika repeaters men dom verkar inte göra jobbet, dessutom skapar dem sina egna nätverk vilket jag inte vill.
Har även en TP-Link RE305 som jag omvandlat till accesspunkt men denna verkar inte heller göra något vettigt.
Värt att tillägga är att det är relativt tjocka betongväggar mellan rummen.
Nu har jag fått nog, jag får inte till det så vänder mig till er här..
Det jag vill ska ske är att mitt nuvarande nätverk ska bli starkare i den andra delen av lägenheten så jag har mina 100mbit/s överallt och att Sonos högtalarna ska palla med. Jag vill inte att det ska skapas ett till nätverk, vill ha ett o samma nätverk som allting kopplas till men som inte är så långsamt på vissa delar av lägenheten

Ska jag köpa ny router?
Köpa någon annan accesspunkt (kanske gjort fel?)
Köpa något sånt 2pack routers och ha på varsitt håll i lägenheten?
Alla förslag uppskattas
Tack på förhand

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur stort bor du?

Vad har du för placerings möjligheter av nätverksrelaterad utrustning? Dvs har du kabel dragen redan eller är du villig att dra kabel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Hej,

Hur stort bor du?

Vad har du för placerings möjligheter av nätverksrelaterad utrustning? Dvs har du kabel dragen redan eller är du villig att dra kabel?

Bor på 90kvm, routern flyttar jag helst inte på, den är kopplad via fiber och används till att kolla på TV oxå.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

@RollBolt:
- Om det över huvud taget finns möjlighet bör du ansluta fler accesspunkter via fysisk nätverkskabel - det är utan jämförelse det bästa.
- Kan du inte dra fysisk kabel är det näst bästa att investera i ett meshnätverk. Fördelarna jämfört med en gammaldags extender är att du har en separat radio för kopplingen mellan accesspunkterna så du inte delar bandbredd med klienter, och att du får ett och samma nätverksID över hela huset utan att dina enheter behöver hoppa mellan radiosändare på något märkbart vis.
- Ska du förlänga det trådlösa nätverket med mesh eller med en extender av något slag, så ska extendern placeras ungefär halvvägs till området där du har tveksam signal om du bara använder din "första" accesspunkt. Tanken är att extendern i varje läge ska ha bra anslutning till sin "förälder" samtidigt som den når en bit längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@RollBolt:
- Om det över huvud taget finns möjlighet bör du ansluta fler accesspunkter via fysisk nätverkskabel - det är utan jämförelse det bästa.
- Kan du inte dra fysisk kabel är det näst bästa att investera i ett meshnätverk. Fördelarna jämfört med en gammaldags extender är att du har en separat radio för kopplingen mellan accesspunkterna så du inte delar bandbredd med klienter, och att du får ett och samma nätverksID över hela huset utan att dina enheter behöver hoppa mellan radiosändare på något märkbart vis.
- Ska du förlänga det trådlösa nätverket med mesh eller med en extender av något slag, så ska extendern placeras ungefär halvvägs till området där du har tveksam signal om du bara använder din "första" accesspunkt. Tanken är att extendern i varje läge ska ha bra anslutning till sin "förälder" samtidigt som den når en bit längre bort.

Bra svar!
För att bara klargöra vad du menade, om jag köper en accesspunkt, då måste den kopplas in i routern va? Det går inte att koppla via fibernätverket? Och om jag har en accesspunkt så fungerar den som ett externt nätverk som jag måste koppla till då, eller?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

@RollBolt:
I normala fall vill du koppla accesspunkter till "LAN"-sidan av din router, ja.

Om du bara köper till en trådlös extender av något slag, så kommer du med största sannolikhet att ha två olika SSID:n ja. Typ RollboltNetwork och RollboltNetworkKitchen eller liknande.
Med kabelanslutning mellan accesspunkterna kan du ge båda nätverken samma namn, men de kommer att slåss om klienterna om inte styrprogramvaran är skriven för att hantera detta (typ Apples gamla Airport-serie eller moderna Ubiquiti-system).
Med Mesh ska du naturligtvis inte heller behöva få det problemet eftersom dessa stationer också är skrivna för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@RollBolt:
I normala fall vill du koppla accesspunkter till "LAN"-sidan av din router, ja.

Om du bara köper till en trådlös extender av något slag, så kommer du med största sannolikhet att ha två olika SSID:n ja. Typ RollboltNetwork och RollboltNetworkKitchen eller liknande.
Med kabelanslutning mellan accesspunkterna kan du ge båda nätverken samma namn, men de kommer att slåss om klienterna om inte styrprogramvaran är skriven för att hantera detta (typ Apples gamla Airport-serie eller moderna Ubiquiti-system).
Med Mesh ska du naturligtvis inte heller behöva få det problemet eftersom dessa stationer också är skrivna för att det ska fungera.

Ok. Vet du någon bra accesspunkt som inte kostar allt för mycket. Såg att mesh var relativt dyrt, förmodligen bra att investera i men känns knappast värt för att få lite bättre internet i köket

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Ok. Vet du någon bra accesspunkt som inte kostar allt för mycket. Såg att mesh var relativt dyrt, förmodligen bra att investera i men känns knappast värt för att få lite bättre internet i köket

Vad räknar du som dyrt? Tycker själv att 1000kr t.ex är ganska dyrt för en accespunkt, köpte dock en Ubiquity accespunkt för lite över 1000 lappen och är hur nöjd som helst, bor i villa och valde en med lång räckvidd och kan nu med enkelhet lyssna på Spotify i både villa och garage

glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad räknar du som dyrt? Tycker själv att 1000kr t.ex är ganska dyrt för en accespunkt, köpte dock en Ubiquity accespunkt för lite över 1000 lappen och är hur nöjd som helst, bor i villa och valde en med lång räckvidd och kan nu med enkelhet lyssna på Spotify i både villa och garage

glhf!

Har du en länk till denna, runt 1000 lappen är väl relativt

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Precis som ovan, i en stor area med många väggar är det aldrig optimlt med 1st AP, sen att Komma ihåg, du kan ha värdens bästa accesspunkt men det är dina enheter som spelar roll också,, dvs klarar din mobil eller dator 1 vägg så funkar det inte oavsett, blir så trött på allt wifi dravel av butikerna som lovar täckning hit å dit, visst din mobil kommer få paketen av ap men kommer inte orka skicka tillbaka paket. Så kort sagt, stort hus/ lgh dra kabel och montera flera st kommer aldrig bli bra annars

Permalänk
Medlem

Har du testat att flytta routern till en bättre plats? Genom att bara sätta en router mer planerat gick tjejen från halvdan uppkoppling överallt utom i ett rum till bra uppkoppling överallt i en 100kvm med nästan bara betongväggar. Placering kan göra mycket för mottagningen, jag satte upp hennes så att den har fritt fält genom hallen som går genom hela lägenheten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Har du en länk till denna, runt 1000 lappen är väl relativt

https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Finns lite olika varianter, bara att dra fram kabel till det rum du vill ha den i, PoE adapter medföljer, det blå ljuset går att stänga av, bra programvara, i mitt tycke trevlig design och ursäkta det sena svaret

Lycka till!

Permalänk

Ubiquity rekomenderas strakt! har planer på att uppgradera till det från mitt Google Wifi som jag sitter på just nu, vilken leverantör har du av internet och tv btw?

Inte för jag tror det är hela problemet, men jag vet att i mitt tidigare boende med telia som leverantör så låste dom 30% av linan till min "tvbox" så länge den hade ström, tvn behövde inte ens vara igång.