Lagen om hemlig dataavläsning träder i kraft

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Inte rätt lösning på problemet.

Så vad är rätt lösning på problemet att det har uppstått en frizon för kriminell verksamhet där polisen inte längre kommer åt att utreda brott? Hur ska det laglösa området annars angripas? Sätta sig på händerna och titta på räcker ju inte. Det här problemet måste hanteras.
Enda andra alternantivet jag ser här är väl i så fall att förbjuda kryptering. Och det låter sju resor värre. Tycker jag iaf.
Men det finns kanske fler sätt att angripa problemet. Berätta gärna om du har en bättre lösning här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

https://www.svd.se/fra-kartlagger-oskyldiga

"FRA har hittills tillbakavisat kritiken mot att spana på privatpersoner, bland annat med argumentet att informationsbehandlingen inte görs av människor."

Det är inte massövervakning bara för att man inte sparar information man inte är intresserad av då?

Vad yrar du om? Jag påstår att massövervakning har inget med ämnet för den här tråden att göra, och inte FRA heller.

Den här tråden handlar om den nya Lagen om hemlig datavläsning som ger vanliga polisen vissa nya befogenheter när de spanar på specifika misstänkta individer i samband med en brottsutredning. FRA är inte inblandade, och det är övervakning av specifika personer, inte massövervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Kan någon som faktiskt är insatt och inte bara gissar baserat på antaganden svara på detta:

Brott med minimistraffvärde om 2 år är ju förvisso ofta rätt grova. Men har de rätt att anta att om man begått ett brott som är lägre på straffskalan så är det skäligt att man kanske också begår grövre brott och därmed kvalificeras för denna avlyssning?

Ex 1, Knutte röker lite gräs en gång i månaden för sig själv för att varva ned i soffan och skadar ingen. Polisen har på något sätt fått nys om det här och tycker att dödsknark är dödsknark och anser att det är en skälig gissning att Knutte har ett kilo kokain i garderoben så honom ska vi avlyssna!

Ex 2, Knatte laddade hem en film en gång, det finns det spår av. Knatte skulle därmed kunna ha 20.000 filmer nedsparade och skulle potentiellt kunna sitta och sprida de här dygnet runt. Honom ska vi avlyssna!

Ex 3, Jag gjorde precis det här inlägget, Polisen surfar här och gissar att jag både knarkar och laddar ned filmer, båda är brott som potentiellt kan innebära 2 års fängelse. Blir jag avlyssnad?

Frågan är alltså egentligen hur krångligt det är för dem att anse att man är skäligen misstänkt och börja spela in.

Det skulle inte förvåna mig om de där 2 åren finns bara offentligt som ett litet hittepå för att lura medelsvensson att detta inte alls är en stor grej.

Inget av dina exempel innebär att skälig misstanke föreligger. Det behövs betydligt mer än så för att det skall vara skälig misstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Men att man inte ens behöver vara misstänkt och de kan göra vad de vill strider väl mot allt demokrati står för, eller?

"Vad de vill"??

Det är i princip en uppdaterad version av klassisk telefonavlyssning. En risk att bli avlyssnad när man ringer en misstänkt brottsling har funnits i många decennier, så det är inget nytt.

Permalänk

Privacy is a thing of the past indeed. Fast de va de väl ändå innan detta också.

Permalänk
Medlem

Har god lust att posta en Påse med Rent Mjöl till Rosenbad med En stor lapp där det står "Kan ni gissa vad detta är?".

För rent Mjöl har ingen som står bakom denna lag.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Din telefon har ytterligare två processorer som du inte har någon kontroll över, basbandet och SIM-kortet.

De kör i separat minne och har därför inte tillgång till okrypterad data.

Skrivet av Aphex:

Det gäller redan för telefon- och rumsavlyssning, är du polare med mördare och knarklangare får du finna dig i att du kanske kan bli avlyssnad när polisen försöker sätta dit dem.

"Guilt by association" alltså?
Anhöriga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nu blandar du ihop saker och ting. Det här har ingenting med massövervakning att göra.

Det finns visst paralleller mellan hur FRA-lagen kom till och hur den här lagen kom till och hur den tillämpas — vilket är vad Umbrellas pratade om.

Polisens nationella operativa avelning (NOA) och SÄPO kan redan nu rekvivera data från FRA för "grova" brott, inklusive "immatrielrättighetsbrott", men FRA får bara avlyssna datatrafik, inte installera malware på medborgares enheter, vilket polisen nu får.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

De kör i separat minne och har därför inte tillgång till okrypterad data.

Däremot tillgång till mycket annat, som position, kontroll över hårdvara och ev bakdörrar och sårbarheter som ingen bryr sig om att fixa eftersom det normalt bara är operatören som har access till dem.

https://www.fsf.org/blogs/community/replicant-developers-find...

https://youtu.be/fQqv0v14KKY

Citat:

"Guilt by association" alltså?
Anhöriga.

Nej, men samhällets behov av att få stopp på folk som t ex kastar dynamit omkring sig väger tyngre än enskildas behov av privatliv. Det är inget som bestämts i o m den här lagen, så har det varit länge.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Sitt ner i båten ;).
Engångsfall för illegal fildelning har inte i närheten av samma straffskala som mord. Tvärt om blir det vanligen villkorligt för illegal fildelning - även om man gjort det flertalet gånger. Så ser det inte ut för fällande morddomar. Alls.

Det är klart - har man fildelat ett gäng tusen gånger eller byggt infrastrukturen för det här så blir det allvarligare. Samma sak med mord om man kommer upp i de siffrorna. Men någon livstidsdom lär du inte se för fildelningen. Men för mord.

Men skadestånden då? De är ju så höga i de fall fildelning skett på orgniserad nivå?
Ja det är ett eget kapitel. Straff så som böter/fängelse/samhällsvård och liknande bedöms utefter hur "fel" du gjort.
Skadestånd är däremot inte relaterat till hur fel man gjort. Skadestånd bedöms istället efter skada man åsamkat. Råkar jag förstöra grannens bil så kan jag åka på skadestånd för det. Är det en skrutt till bil så blir skadeståndet lågt medan om det är en ny ferrari så kan skadeståndet bli högt. Alltså även om jag gjort lika fel i båda fallen.
För handlingar som involverar grejer med en prislapp kan man också få fram skadeståndsnivåer på ett "lätt" sätt. Även om man inte alltid håller med. Personskador är alltid svårare att sätta en prislapp på. Det är inte unikt för fildelningsfrågan utan det gäller ju generellt inom juridiken.

Förtydligande, fildelning är helt och fullt tillåtet och lagligt. Däremot inte allt som fildelas. Jag har fildelat i åtta år snart och jag riskerar inget. Det beror på vad som delas.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Och där blev Sverige en polisstat.

Bara att sluta tänka själv, vara som en robot och göra vad staten säger. Vad är meningen med livet om man inte får ha ett där man kan känna sig trygg och fri?

Tanken är väl just att du ska kunna känna dig trygg och fri när polisen lättare kan komma åt de kriminella. Grovt kriminella och terrorister ska aldrig känna sig trygga och fria. Med all gängkriminalitet och sprängningar etc. som pågår i det här landet nuförtiden så behövs fler verktyg för att komma åt dem. Gör du inget allvarligt kriminellt så har du heller inget att oroa dig över, och det är väl så som det ska vara.

Introduktionen av lättillgänglig krypterad kommunikation har gjort det lättare för brottslingar och svårare för polisen. Det var annat förr när de var tvungna att träffas, skriva brev eller ringa ett samtal. Därför behövs den här typen av möjligheter. Ingen kommer bry sig om du laddat ner en film, rökt en joint eller kört lite för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det gäller redan för telefon- och rumsavlyssning, är du polare med mördare och knarklangare får du finna dig i att du kanske kan bli avlyssnad när polisen försöker sätta dit dem. Det här är bara en uppdatering för att inkludera modernare kommunikationsmetoder.
Hörs att du aldrig varit i närheten av en riktig polisstat.

Du menar misstänkt brottsling. Du är säkert sån som säger "Jag har inget att dölja, de kan titta på mig hur mycket de vill". haha.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Dags att bli del av den skyddade gruppen. Journalist är ju fritt fram att kalla sig... så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Najs... -inte! Då man misstänker att sånt här kan komma i orätta händer och missbrukas med staten/3:e part som subvention.

Edit: Precis, valet av dag för införande är ju dessutom förträfflig.
Edit 2: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-202062-om-hemlig-dataavlasning_sfs-2020-62

Jag tror inte att det blir så, jag har en annan liten skräckhistoria istället.

Jag tror att de rätt snabbt (antagligen typ i höstas eller så) inser att de inte har kompetensen att utveckla något sånt här själva, se på den svenska kompetenspoolen, vi har rätt dåligt med utvecklare som sett iOS, OSX, Windows eller android från insidan. Det de gör istället är att handla upp något proprietärt som någon annan har byggt.

Sen tvingar de alla teleoperatörer att via deras infrastruktur sprida vad staten nu fått tag i till så många datorer och telefoner som möjligt så att det bara är att aktivera när det behövs, då förekommer de framtida säkerhetsuppdateringar också.

Staten lovar att inte titta men vem mer får tillgång till landets telefoner och tillhörande infrastruktur om de gör så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag tror inte att det blir så, jag har en annan liten skräckhistoria istället.

Jag tror att de rätt snabbt (antagligen typ i höstas eller så) inser att de inte har kompetensen att utveckla något sånt här själva, se på den svenska kompetenspoolen, vi har rätt dåligt med utvecklare som sett iOS, OSX, Windows eller android från insidan. Det de gör istället är att handla upp något proprietärt som någon annan har byggt.

Sen tvingar de alla teleoperatörer att via deras infrastruktur sprida vad staten nu fått tag i till så många datorer och telefoner som möjligt så att det bara är att aktivera när det behövs, då förekommer de framtida säkerhetsuppdateringar också.

Staten lovar att inte titta men vem mer får tillgång till landets telefoner och tillhörande infrastruktur om de gör så här?

Ja det är nog inte långt ifrån min åsikt egentligen.
Diskussionen här verkar i mångt och mycket slirat in på att det i stort sett handlar om illegal fildelning och är det enda som folk har att frukta (jag kanske själv är aningens skyldig till att ha påpekat det i en tidigare post, dock lite skämtsamt, men då det är rätt vanligt förekommande och något som nästan alla gjort någon gång, därmed en slags genväg till att kunna "misstänka" någon.)
Dock finns det förhinder att man skall kunna ta den vägen idag, men det finns även tillfällen då man skaffat fram (konstruerat) den lagliga vägen i efterhand...

Poängen jag egentligen fiskade efter beskrivs nog en smula bättre i ditt inlägg där jag kanske hellre ställer mig fågan: Om de nu har 3:e parts program för att "bryta sig in", är det stater som subventionerar dessa då? Eller är det shady säkerhetsfirmor som säljer samma lösningar till måhända liknande gangsters som samhället vill sätta åt? Om fler blandas in för att göra hacken enklare löper vi också en större risk att information kommer på avvägar eller att verktyg missbrukas.

-Om jag t.ex. får en trojan installerad på min dator för att de misstänkt att jag har samröre med någon buse eller kanske ovetandes tillhör denna persons kompiskrets (för de lär ju inte behöva delge mig om att de har domslut på att ta sig in i mitt system, det lär ju vara tvärt emot vad de försöker åstadkomma här, annars hade ju en vanlig husrannsakan troligtvis funkat bättre för ändamålet), garanterar de då att ingen annan kommer åt min information om de lämnat en bakdörr in i mitt system? Sopar de igen alla spår och ser till att säkra upp mitt system i efterhand när spaningen är över?
Kan de garantera att ingen utomstående stat eller darkwebb-lurker nyttjar/tar sig in via samma säkerhetshål? Läcker deras trojaner info?
Finns det några mellanhänder via mäktigare nationer som gärna vill ta del av information även om det inte är kopplat till just svenska polisens utredning?

Det är just deras kompetens och möjligheter att hantera sådant här som jag ifrågasätter.
Inte vad för typ av saker som kan vara nog för misstanke av brott mm. (även om det kan vara en intressant diskussion i sig.)
Tror inte det finns någon stat jag skulle vilja anförtro med den makten om jag fick välja.

Var det inte samma sak som hände med Snowden? Han var en konsult som fick för sig att dra med uppgifterna och då tror jag att USA ev. har mer säkerhetsspärrar än Polisen i Sverige har resurser till.
Nu gick han ut med det offentligt och inte brukade det för onda ändamål (får vi tro), men han hade lika gärna kunnat gå under jord och sälja program och uppgifter till dem som begår riktiga hack på Internet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krok777:

Du menar misstänkt brottsling. Du är säkert sån som säger "Jag har inget att dölja, de kan titta på mig hur mycket de vill". haha.

Jag menar personer som hade fått ett rappt batongslag i nacken och släppts till havs från en helikopter, om vi varit i en polisstat. I Sverige får vi nöja oss med att installera mikrofoner i deras lägenheter och trojaner på deras datorer, efter domstolsbeslut.
Du kan sluta lägga ord i min mun, jag tycker det jag skriver och inget annat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle3:

Jag tror inte att det blir så, jag har en annan liten skräckhistoria istället.

Jag tror att de rätt snabbt (antagligen typ i höstas eller så) inser att de inte har kompetensen att utveckla något sånt här själva, se på den svenska kompetenspoolen, vi har rätt dåligt med utvecklare som sett iOS, OSX, Windows eller android från insidan. Det de gör istället är att handla upp något proprietärt som någon annan har byggt.

Sverige är väl ganska tätt på utvecklare. Men visst är landet litet så det finns väl resursbegränsningar. Inte omöjligt att lösningar kan köpas in.

Skrivet av Olle3:

Sen tvingar de alla teleoperatörer att via deras infrastruktur sprida vad staten nu fått tag i till så många datorer och telefoner som möjligt så att det bara är att aktivera när det behövs, då förekommer de framtida säkerhetsuppdateringar också.

Staten lovar att inte titta men vem mer får tillgång till landets telefoner och tillhörande infrastruktur om de gör så här?

Med vilka tvångsmedel tänker du dig att polisen tvingar teleoperatörerna att införa backdoors?
Det här tycker jag låter ganska ogrundat med nuvarande upplägg.

Vidare får de inte placera avlyssningsutrustning någonstans där de inte fått godkänt från domstol. På precis samma sätt som att polisen inte får placera ut mikrofoner eller kameror i folks hem utan specifikt tillstånd. Alltså även om de inte använder dem.

Det är väl inte omöjligt att polisen kan fråga operatörer om samarbete för införandet av en trojan mot en enskild individ. Men det finns inget som tvingar operatörerna att gå med på den typen av samarbete.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Tanken är väl just att du ska kunna känna dig trygg och fri när polisen lättare kan komma åt de kriminella. Grovt kriminella och terrorister ska aldrig känna sig trygga och fria. Med all gängkriminalitet och sprängningar etc. som pågår i det här landet nuförtiden så behövs fler verktyg för att komma åt dem. Gör du inget allvarligt kriminellt så har du heller inget att oroa dig över, och det är väl så som det ska vara.

Introduktionen av lättillgänglig krypterad kommunikation har gjort det lättare för brottslingar och svårare för polisen. Det var annat förr när de var tvungna att träffas, skriva brev eller ringa ett samtal. Därför behövs den här typen av möjligheter. Ingen kommer bry sig om du laddat ner en film, rökt en joint eller kört lite för fort.

Det beror lite på vad fåra smarta politiker får för sig ska vara olagligt.

Cannabis här=olagligt men lagligt i USA
Adidas skor här=lagligt men olagligt i Nordkorea

Ironiskt nog så gör de kriminella själva ett bättre jobb om de spränger varandra än vad polisen gör genom att inte göra något alls åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

https://www.svd.se/fra-kartlagger-oskyldiga

"FRA har hittills tillbakavisat kritiken mot att spana på privatpersoner, bland annat med argumentet att informationsbehandlingen inte görs av människor."

Det är inte massövervakning bara för att man inte sparar information man inte är intresserad av då?

FRA är per definition inte spaning mot person utan massövervakning så jämförelsen är felaktig redan i grunden.

Skrivet av justabit:

Tror det tar max 5 år sen kommer det här även användas för misstänkta småbrott.

Sa folk om avlyssning av telefoner generellt också.

Skrivet av Cyberz:

Men att man inte ens behöver vara misstänkt och de kan göra vad de vill strider väl mot allt demokrati står för, eller?

Om man lyssnar av samtal som inte är relevanta? Sure. Men det är inte vad som är menat att hända här. Om en är misstänkt så är det inte per definition odemokratiskt. Sedan är detta bara en utvidgning av en lag som funnits över 40 år. Och som folk är med vänligt inställda till.

Skrivet av Erik_T:

Vad yrar du om? Jag påstår att massövervakning har inget med ämnet för den här tråden att göra, och inte FRA heller.

Den här tråden handlar om den nya Lagen om hemlig datavläsning som ger vanliga polisen vissa nya befogenheter när de spanar på specifika misstänkta individer i samband med en brottsutredning. FRA är inte inblandade, och det är övervakning av specifika personer, inte massövervakning.

Folk vet inte skillnaden mellan massövervakning och punktspaning. Så de börjar dra upp irrelevanta argument bara för att ha något att säga.

Skrivet av Findecanor:

De kör i separat minne och har därför inte tillgång till okrypterad data.

"Guilt by association" alltså?
Anhöriga.

Felaktig användning av uttrycket från din sida. Man anklagar inte den som tar emot samtalet för att vara skyldig så det är alltså inte guilt by association med fokus på ordet Guilt.

Skrivet av Findecanor:

Det finns visst paralleller mellan hur FRA-lagen kom till och hur den här lagen kom till och hur den tillämpas — vilket är vad Umbrellas pratade om.

Polisens nationella operativa avelning (NOA) och SÄPO kan redan nu rekvivera data från FRA för "grova" brott, inklusive "immatrielrättighetsbrott", men FRA får bara avlyssna datatrafik, inte installera malware på medborgares enheter, vilket polisen nu får.

Gör det säkert men det gör inte det relevant för det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så vad är rätt lösning på problemet att det har uppstått en frizon för kriminell verksamhet där polisen inte längre kommer åt att utreda brott? Hur ska det laglösa området annars angripas? Sätta sig på händerna och titta på räcker ju inte. Det här problemet måste hanteras.
Enda andra alternantivet jag ser här är väl i så fall att förbjuda kryptering. Och det låter sju resor värre. Tycker jag iaf.
Men det finns kanske fler sätt att angripa problemet. Berätta gärna om du har en bättre lösning här.

Fler poliser och strategier som leder till resultat. Det kan komma att visa sig att jag har fel men jag betvivlar starkt att det här spionerandet kommer att minska brottsligheten i utsatta områden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fler poliser och strategier som leder till resultat. Det kan komma att visa sig att jag har fel men jag betvivlar starkt att det här spionerandet kommer att minska brottsligheten i utsatta områden.

Är du säker på det?

https://eu.usatoday.com/story/news/investigations/2019/02/13/...
https://www.vox.com/policy-and-politics/2019/2/13/18193661/hi...
https://www.svd.se/fler-poliser-ger-inte-farre-brott
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vmO6qm/forskning-visar-in...

För att få ned brott så måste man blanda fler poliser, förebyggande arbete mot så som utbildning, integration, minskat utanförskap, bättre levnadsförhållanden kombinerat med bättre arbetsverktyg för poliser. Det är inte så enkelt som folk vill få det till att enbart fler poliser leder till positiva resultat. Det fungerar inte så. Och framförallt.. letandet efter den "gyllene lösningen" är bara kontraproduktivt för denna finns inte.

Inte heller är detta menat motverka brott utan dels menat att stävja skadan som brott gör och dels få fast den skyldige. Sen om det leder till att man motverkar fler brott så är det ju bara en positiv sidoeffekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Fler poliser och strategier som leder till resultat. Det kan komma att visa sig att jag har fel men jag betvivlar starkt att det här spionerandet kommer att minska brottsligheten i utsatta områden.

Nej nej. Spaningsverktyg som polisen använder för bevissamlande för fällande domar har inte som uppgift att förhindra brottslighet.
Det här, precis som telefonavlyssning eller GPSsändare på bilen är istället en typ av spaningsverkyg.

Preventiva verktyg är jättebra. Super.
Men polisen har inte bara till uppdrag att förhindra brott - utan även att utreda begångna brott och samla bevisunderlag för domstolsprocessen.

Att förvänta sig att utredningsverktyg ska fungera brottspreventivt är en förhoppning du antagligen inte kommer få uppfylld.

Problemet i det här fallet ligger i att polisen inte längre kan utreda brott som begås med krypterade appar som i dagsläget är lättillgängliga. Det har uppstått en frizon där brott inte kan utredas här. Det problemet kan du inte lösa med fler poliser.
Och "strategier som leder till resultat" är också för vagt. Det är ingen lösning. Det är en önskan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Fler poliser och strategier som leder till resultat. Det kan komma att visa sig att jag har fel men jag betvivlar starkt att det här spionerandet kommer att minska brottsligheten i utsatta områden.

Ingen bryr sig om någon 16åring blir skjuten var och varannan vecka.
Resultatet man bryr sig om är att spara pengar vilket är raka motsatsen till att anställa fler poliser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Älskar när övervakningslagar träder i kraft den första april. Det är säkert många som kommer tro att det är ett skämt att staten kommer installera avlysningsmjukvara på deras telefoner.

Det är strategiskt valt så att lättlurade kriminella fortsätter sin verksamhet som vanligt. Shit, I let the cat out of the bag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tråd rensad i enlighet med §1.2 & §11. Rasism/hets mot folkgrupp o.l. hör ej hemma här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Kan någon som faktiskt är insatt och inte bara gissar baserat på antaganden svara på detta:

Brott med minimistraffvärde om 2 år är ju förvisso ofta rätt grova. Men har de rätt att anta att om man begått ett brott som är lägre på straffskalan så är det skäligt att man kanske också begår grövre brott och därmed kvalificeras för denna avlyssning?

Ex 1, Knutte röker lite gräs en gång i månaden för sig själv för att varva ned i soffan och skadar ingen. Polisen har på något sätt fått nys om det här och tycker att dödsknark är dödsknark och anser att det är en skälig gissning att Knutte har ett kilo kokain i garderoben så honom ska vi avlyssna!

Ex 2, Knatte laddade hem en film en gång, det finns det spår av. Knatte skulle därmed kunna ha 20.000 filmer nedsparade och skulle potentiellt kunna sitta och sprida de här dygnet runt. Honom ska vi avlyssna!

Ex 3, Jag gjorde precis det här inlägget, Polisen surfar här och gissar att jag både knarkar och laddar ned filmer, båda är brott som potentiellt kan innebära 2 års fängelse. Blir jag avlyssnad?

Frågan är alltså egentligen hur krångligt det är för dem att anse att man är skäligen misstänkt och börja spela in.

Det skulle inte förvåna mig om de där 2 åren finns bara offentligt som ett litet hittepå för att lura medelsvensson att detta inte alls är en stor grej.

Någon får gärna rätta mig om jag fel då jag inte är utbildad jurist, men jag tror att dessa exempel är såkallad karaktärsbevsning vilket svenska domstolar ska sätta ytterst lite vikt vid (till skillnad från exempelvis USA). Man arbetar i Sverige utifrån principen att man inte ska bevisa om en person hade varit kapabel att utföra ett brott (då det har visat sig att det är väldigt svårt att säkerställa vad en person kan och inte kan tänkas göra i olika situationer med olika påtryckningar) utan istället ska det utvärderas om en misstänkt faktiskt har begått det specifika brottet. Därmed tror jag inte att dessa exempel skulle bli godkända i en prövningsprocess.

Permalänk
Medlem

Vad innebär ska kunna installera ? Någon som ha insikt ? Dvs redan från fabrik / dist. eller beslag utlämnad telefon/vi OS uppdatering / dyl.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Alla brott som inte har minimistraffet 2 år är diskvalificerade. Så är man inte misstänkt för dessa så får man inte ta till detta verktyg. Det står även skäligen misstänkt.. så en enkel misstanke räcker inte heller.

Justitieminister Morgan Johansson (S) vill skärpa straffen för dem som gör intrång på andras upphovsrätt, som till exempel fildelning av filmer eller att olovligen ladda ner böcker eller musik. Anses brottet som grovt ska den skyldige kunna dömas till sex års fängelse – samma maxstraff som våldtäkt.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/skarpta-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Justitieminister Morgan Johansson (S) vill skärpa straffen för dem som gör intrång på andras upphovsrätt, som till exempel fildelning av filmer eller att olovligen ladda ner böcker eller musik. Anses brottet som grovt ska den skyldige kunna dömas till sex års fängelse – samma maxstraff som våldtäkt.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/skarpta-st...

Vilket känns rätt överdrivet, men minimistraffet är väl fortfarande mindre än två år, så hemlig dataavläsning kommer ändå inte att få användas mot de brotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Justitieminister Morgan Johansson (S) vill skärpa straffen för dem som gör intrång på andras upphovsrätt, som till exempel fildelning av filmer eller att olovligen ladda ner böcker eller musik. Anses brottet som grovt ska den skyldige kunna dömas till sex års fängelse – samma maxstraff som våldtäkt.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/skarpta-st...

Maxstraff är FORTFARANDE irrelevant eftersom det är minimistraffet som räknas. Din länk är belägg varför denna lag INTE kan appliceras, i dess nuvarande form, mot upphovsrättsbrott eftersom minimistraffet är 6 månader.

"Särskilda straff­skalor för uppsåtliga grova brott, från sex månader till sex års fängelse"

Sedan kan man tycka vad man vill om maxstraffet. Försök hålla er ifrån att göra detta till en jämförelse med våldtäkt eller mord däremot är ni snälla för annars kommer detta kommentarsfält bara att spåra ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |