@KAD: Jag har en Lenovo Ideapad 330S-15IKB, och den ger en väldigt plastig men trevlig "Ultrabook"-upplevelse för ett hyfsat pris.
Locket/skärmen är av aluminium!
Eller ja, ovansidan är det... inramningen runt IPS LCDn är i nån form av plast.
Och resten är, du gissade det! Plastig!
När det gäller att installera operativsystem på den sååå....
Ja jag kan börja med windows 10, jag wipade disken för jag ville inte ha en 30+ GB partition reserverad för recovery då jag har en usb sticka jag kan installera från.
Men när jag installerar windows, funkar inte touchpaden.
Och hela windows installationen måste göras med keyboard eller lös mus. Så det var ju inte så imponerande.
Vad det gäller linux, har jag för mig att det funkade out of the box allting, men jag kör gentoo och att kompilera en kärna som stödde surfplattan var en riktig skitupplevelse som jag tröttnade på, så jag plockade kernelconfigs från ubuntu och arch vilka fungerade prima.
När jag väl har en färdig gentoo installation, vilket i princip känns som en avskalad arch upplevelse fast det tar tid och energi att sätta upp (jag gör inte om det, nästa gång blir det arch!), då upptäcker jag andra saker som inte är stora problem, men t ex:
Om jag kör dmesg för jag vill felsöka nåt ser jag massor av AER felmeddelanden, vilka påstås bero på buggigt bios/UEFI.
Så hur kommer man runt det?
Man sätter pci=noaer i GRUB_CMDLINE_LINUX...
Jag märkte att Windows 10 uppdateringar försörde conservation mode funktionen som ska hålla batterier mer långlivade genom att begränsa deras laddningsnivå till 50-70% och därefter gå över till adapterläge.
I linux går det att stänga av och på denna funktion genom en "fil" som går att skriva 1 eller 0 till, dvs booleskt värde.
Jag ska tillägga att funktionen tillkom för inte så länge sen, jag tror den kom till nånstans med 5.4 kärnan
cat /sys/bus/platform/drivers/ideapad_acpi/VPC2004\:00/conservation_mode
En toppengrej med att göra detta i linux är att det fortsätter gälla i Windows efter reboot, så även om det inte går att styra i nyare windows 10 installationer, åtminstone när man wipar som jag gjort, så går det ändå att stänga av och på med linux.
Detta fungerar sannolikt, tyvärr endast för vissa Lenovo laptops och är ursprungligen en Thinkpad funktion, men jag tackar och bockar Lenovo!
https://wiki.gentoo.org/wiki/Lenovo_Ideapad_330_(Ryzen)