Permalänk
Medlem

Att Trump kritiserade den "Svenska Linjen" ser jag som något positivt.
Hade nog blivit mer orolig om han gått ut och sagt "Jag tror Sverige gör rätt".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är väl hur pass väl en lockdown efterlevs. Det spelar väl ingen roll om folk frivilligt håller sig undan, eller om dom tvingas till det av myndigheter, så länge som dom håller sig undan? Givet att vi inte med våld, eller hot om våld, kan tvinga folk, så är det ju upp till hur väl folk håller sig till de direktiv som myndigheterna ger, oavsett om det är råd, uppmaningar, vädjan eller lockdown.

Precis. Där är det intressant och veta vad som fungerar beroende på land, ort osv. Typ kommer social distancing fungera nu när värmen kommer eller krävs mer?

Permalänk
Medlem

I början sprids det lika snabbt oberoende på landets storlek. Sen mattas det av i mindre länder för det finns inte lika många friska att träffa.

Sverige och Italien hade IDENTISK spridning i början. En fördubbling av antal smittade var tredje dag. Samma takt har de flesta länder haft.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Du inser inte att det är skillnad på en premiärminister i ett land och en privatperson? Självklart så har det inte mörkats om en person som kört färdtjänst. Enskilda personer ska inte hängas ut. Det finns något som heter patientsäkerhet.

Sedan så glider du nog lite väl mycket på sanningen. "En chaufför på Samtrans i Stockholm har smittats av coronavirus – och arbetat en dag som sjuk."

En dag är inte flera dagar så ta och lugna ner dig och överdriv inte. Möjligt att du har någon/några andra artiklar som underlag också. Men in den artikel du hänvisar till så står det klart och tydligt att det gäller en dag och inte flera dagar.

Javisst inser jag att det är skillnad men det var inte det jag svarade på, utan om det fanns fall där man gjort uppföljningsartiklar.
Man gjorde det även på kvinnan från Vaggeryd som var en privatperson.

Du tänker förmodligen på patientsekretess vilket då gäller sjukvården och inte tidningar/media. Nu var identiteten på personen känd för massmedia, men ingen uppföljning är gjord trots att det är en trolig smittväg in på äldreboendena i Stockholm.

Sedan arbetat flera dagar skrev jag medan massmedia skriver arbetat en dag efter symtomstart. Så du har ju rätt i att det var en dag, för på den tiden smittade man inte utan symtom.
Man vet bättre idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni tänker båda lite fel.
Spridningstakten kommer inte vara samma i ett tätt befolkat land/område som ett glest befolkat.
Mängden befolkning spelar mindre roll.

T ex senaste siffror jag så hade västra götaland en femtedel av stockholms antal smittade men det är mer än en femtedel antal personer som bor där.

Skrivet av ToddTheOdd:

Nja, nu är det ju landets befolkningsmängd som det handlar om. Självklart har hur tätt folk bor och hur de bor(generationsboende när det gäller dödlighet bland annat) en påverkan. Men åter igen det har inget med ett lands befolkningsmängd utan hur tätt de bor. Du kan bo i ett land med 10 miljoner invånare där varje invånare har 10 mil till närmast granne eller så kan du bo i ett land med 1 miljon invånare och det är 500 meter till närmsta granne. Självklart håller jag med om att befolkningstäthet har med det hela att göra men inte antalet invånare i ett land. Sedan kan det i viss fall ha en viss korrelation mellan hur stort ett land är och hur pass tätbefolkat det är men långt ifrån säkert.

Här är ett försök att beskriva det här fenomet. I den första diagrammet har jag tagit graden av urbanisering (dvs andel som bor i städer) mot befolkningstätheten. Det är ju två olika saker, vilket syns tydligt i diagrammet. Man ser t.ex. att Nederländerna och Belgien har både hög urbanisering och hög befolkningstäthet medan Island och Norge har hög urbanisering men låg befolkningstäthet, osv. Jag har minimerat det första diagrammet, så för att se det så klicka på Visa innehåll.

För det andra diagrammet har jag därför skapat en ny variabel, ett "trängsel-index" (i diagrammet kallat Congestion Index) som är ett enkelt index som visar hur högt man ligger båda dessa axlar; det är roten av produkten för urbanisering multiplicerat med tätheten (befolkning per km3). Det ställs mot hur många döda det är per 1 miljon invånare. Data kommer för båda från www.worldbank.org och www.worldometers.info.

Vad man kan se är vilka länder med hög trängsel som har fler fall av döda per capita. Det här är siffror förändras varje dag, men som ögonblicksbild räcker den för att få en överblick.

EDIT: Bangladesh hade fått fel värde, en nolla för lite.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att Trump kritiserade den "Svenska Linjen" ser jag som något positivt.
Hade nog blivit mer orolig om han gått ut och sagt "Jag tror Sverige gör rätt".

Den gubben är så bakom flötet.. Förutom på en punkt, han vet hur man ska distrahera media genom att peka på andra och det är det han gör nu när kritiken på hemmaplan börjar bli jobbig.

Jag förstår verkligen att man låser ner helt där kurvan är för brant, alltså som en åtgärd för att få ner kurvan för att vården ska hänga med. Men de länder där kurvan inte sticker, typ Finland, vad ska dom göra? Dom måste ju öppna upp inom en månad eller så ändå. Jag tror att mer eller mindre hela Europa kommer ta efter Sverige och öppna upp mer. Sen kanske vi behöver stänga mer för att klara att hålla ner vår kurva framöver, men det får vi ta då isf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Jag tycker dock att det ær lite speciellt att Sverige verkar ha såna problem med rapportering, nær det uppenbarligen inte ær ett tema i de øvriga nordiska lænderna? Ja, nu kan jag inte uttala mig mer specifikt æn om Norge kanske.

@lhugo skrev lite om inrapportering av dösfall. Jag har ingen uppfattning om fördröjningen i andra nordiska länder, men jag gissar att en tänkbar orsak är att vi i nuläget har en mer ansträngd sjukvård i Sverige än i våra grannländer och om kravet är att dödsorsak ska skickas in inom 3 veckor så kan det ju tänkas att sådan rapportering just nu inte är det som är mest prioriterat.

Skrivet av raQblad:

Det blir ju spekulationer, det Tegnell påstår. Sanningen ær ju att man tidigt førbjød besøk på ældreboenden, så folk inte kunde dra dit. Går inte att missførstå eller tolka. Kanske ær det det som funkar? Jag har ingen aning.

Kanske. Jag tyckte Tegnell påstod väldigt lite. Han sa ju att Norge var bättre på att hålla smittan borta från äldreboenden och jag uppfattade det som att han också sa att han inte visste vad skillnaden berodde på (även om han inte trodde det var för besöksförbudet). Själv är jag tveksam till att besöksförbud och besöksavrådan skiljer sig i praktiken. De få gånger jag besökt äldreboenden så har det varit rätt tomt på andra personer än just de boende och personal, så frågan är väl hur välbesökta de egentligen är i normalfallet. Nåja, mycket gissningar och spekulationer från min sida i detta resonemang...

Skrivet av raQblad:

Se svar ovanfør; jag VET inte, men av min samlade observation så ær det absolut ingenting som ger mig intrycket av att så ær fallet - man uppdaterar dagligen och oftare om eventuella dødsfall; varenda stor nyhetssida har egna tal øverst på sidan som alla ær uppdaterade. Dær ingår kommun, ålder, køn. VG.no sæger sig æven ha direktrapportering från hælsoføretagen (som regionerna kallas hær), och uppdaterar oftare æn FHI (norska FHM) som rapporterar 1 gång om dagen uppsamlat.

Har ni i Norge ingen media med någon "kanal" där du kan ställa frågan om fördröjning? I Sverige kan vi ju ställa frågor till/via SVT och om man har tur kanske dom svarar. Det vore intressant att se om det finns en skillnad och i så fall vad den beror på.

Skrivet av raQblad:

En annan grej jag reagerar på ær resonemanget om personnummer; det har vi ju i Norge också. Inte jætteunikt før Sverige.

Jag funderade lite på vad han menade, för som du, säger Norge har ju det och även Danmark har väl något liknande. Sen vet jag inte om Finland har det, men jag utgår från det.

Det kanske mer är vad det används till. I USA har dom ju "social security number" som i princip är samma sak, men som inte används i någon större utsträckning. Å andra sidan så utgår jag, nog lite naivt, från att de andra nordiska länderna använder personnummer på ungefär samma sätt som vi i Sverige.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Tegnell: "Det kan vara så men vi vet inte innan vi testat vilka som har antikroppar. Vi får se, tester är på gång snart."

Media: "Tegnell säger att 9 av 10 är smittade utan symptom"

Så från "jag vet inte" blev det "så här är det". En teori som inte bevisats blir en sanning för de som inte lyssnar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oxe3/avdelning-pa-sjuk...

Nu är det skillnad på hur det såg ut just då och om man frågar samma personer om några veckor om de fick några symptom senare. Tänker att de kanske nyligen blivit smittade? Eller att de har varit sjuka och nu är tillbaka på jobbet symptomfria men fortfarande med virus i kroppen?

Hur pass mycket vet man att de som inte har symptom också smittar andra? Att många är symptomfria är inte samma sak som att de också sprider smittan. Det kan vara så men vet man det?

Mycket går från teorier till sanningar. Forskare behöver bevisa sina teorier innan de kan säga att de är sanna. Men media behöver bara ett rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä för hinkexemplet spelar det såklart ingen roll. Men jag tror att det exemplet är för enkelt och beskriver inte situationen fullt ut.

Jag tror exemplet är relevant, men du har också rätt i att det inte beskriver situationen helt. Frågan är hur fort man fyller på, dvs hur spridningstakten ser ut och den påverkas givetvis av hur medvetna folk är om risken, hur många nära kontakter dom har och hur väl dom använder olika skyddsåtgärder.

Nu när det globala resandet i mångt och mycket är nedstängt så lär ju detta bl.a. bero på befolkningstäthet, sociala faktorer och socioekonomiska faktorer. T.ex. i dom s.k utanförskapsområdena där folk bor trångt, där generationsboendet är vanligare och där folk kanske har svårare att ta till sig eller efterleva myndigheternas råd. Det ter sig inte otroligt att smittan sprids snabbare i dessa områden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Javisst inser jag att det är skillnad men det var inte det jag svarade på, utan om det fanns fall där man gjort uppföljningsartiklar.
Man gjorde det även på kvinnan från Vaggeryd som var en privatperson.

Du tänker förmodligen på patientsekretess vilket då gäller sjukvården och inte tidningar/media. Nu var identiteten på personen känd för massmedia, men ingen uppföljning är gjord trots att det är en trolig smittväg in på äldreboendena i Stockholm.

Sedan arbetat flera dagar skrev jag medan massmedia skriver arbetat en dag efter symtomstart. Så du har ju rätt i att det var en dag, för på den tiden smittade man inte utan symtom.
Man vet bättre idag.

Kontakta tidningen och fråga?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Tegnell: "Det kan vara så men vi vet inte innan vi testat vilka som har antikroppar. Vi får se, tester är på gång snart."

Media: "Tegnell säger att 9 av 10 är smittade utan symptom"

Så från "jag vet inte" blev det "så här är det". En teori som inte bevisats blir en sanning för de som inte lyssnar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oxe3/avdelning-pa-sjuk...

Nu är det skillnad på hur det såg ut just då och om man frågar samma personer om några veckor om de fick några symptom senare. Tänker att de kanske nyligen blivit smittade? Eller att de har varit sjuka och nu är tillbaka på jobbet symptomfria men fortfarande med virus i kroppen?

Hur pass mycket vet man att de som inte har symptom också smittar andra? Att många är symptomfria är inte samma sak som att de också sprider smittan. Det kan vara så men vet man det?

Mycket går från teorier till sanningar. Forskare behöver bevisa sina teorier innan de kan säga att de är sanna. Men media behöver bara ett rykte.

Det står "kan vara smittade" i media, eller?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så från "jag vet inte" blev det "så här är det". En teori som inte bevisats blir en sanning för de som inte lyssnar.

Väldigt träffande beskrivning!

Skrivet av ronnylov:

Mycket går från teorier till sanningar. Forskare behöver bevisa sina teorier innan de kan säga att de är sanna. Men media behöver bara ett rykte.

Det varierar väl en del i ambitionsnivå mellan olika media.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att Trump kritiserade den "Svenska Linjen" ser jag som något positivt.
Hade nog blivit mer orolig om han gått ut och sagt "Jag tror Sverige gör rätt".

Ja hade han sagt det så hade det ju varit ett kvitto på att vi är helt fel ute

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det står "kan vara smittade" i media, eller?

Hmmm, ja det gör det ju.

Sedan läser någon journalist det och så kommer sådant här:
https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-svarar-pa-pastaendet-om...
"Statsepidemiolog Anders Tegnell sa på onsdagsmorgonen att ”9 av 10 har inte så mycket symptom att de syns”"
Där försvann ordet kan. Nu länkar han källan så det går att se felet. Men det kanske inte räknas som media.

EDIT: Läser man den här artikeln så ser man också att Sveriges Radio ändrat sin rubrik.
"Tegnell om smittan: 9 av 10 kan ha den" stod det från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att Trump kritiserade den "Svenska Linjen" ser jag som något positivt.
Hade nog blivit mer orolig om han gått ut och sagt "Jag tror Sverige gör rätt".

Ja denna Donald Trump.......Jag fattar verkligen inte hur det amerikanska folket kan låta honom sitta där han sitter. Hade gett rätt mycket för att få sitta ner med ett gäng Trump röstare för att få se hur fan dom tänker. Han kommer garanterat få sitta kvar trots all dynga han slänger ur sig och hur dåligt han hanterat coronakrisen i USA.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Sitter precis och kollar på dagens presskonferens och växlar mellan SVT2 och TV4. Nu vet jag inte hur det sett ut på TV4 förut, men jag reagerar på att SVT's presentation av presskonferensen känns betydligt sämre än tidigare.

Nånstans mellan 25-40% av skärmytan används inte/eller visar irrelevanta saker. Ca 25% är ju bara en gråblå meningslös ram och sen scollern/panelen, eller vad det nu kan tänkas heta är ju helt meningslös. När dom sen klipper in diagram/presentation i den lilla rutan som tar upp 1/3 av skärmen så blir det ju helt oläsligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Sverige har nu klivit in i övervakningssamhället på allvar. Även om uppgifterna "bara ska användas till att kunna lägga starkare rekommendationer samt avrådan till resor".

Ganska galet och absurt, man bör kunna lägga dessa rekommendationer utan att mass övervaka befolkningen.

Ännu ett exempel på "Lyssna inte på vad de säger, titta istället på vad de gör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sitter precis och kollar på dagens presskonferens och växlar mellan SVT2 och TV4. Nu vet jag inte hur det sett ut på TV4 förut, men jag reagerar på att SVT's presentation av presskonferensen känns betydligt sämre än tidigare.

Nånstans mellan 25-40% av skärmytan används inte/eller visar irrelevanta saker. Ca 25% är ju bara en gråblå meningslös ram och sen scollern/panelen, eller vad det nu kan tänkas heta är ju helt meningslös. När dom sen klipper in diagram/presentation i den lilla rutan som tar upp 1/3 av skärmen så blir det ju helt oläsligt.

Verkar som att teckenspråkstolken måste synas hela tiden. Men visst det hade nog gått att göra bättre utan att ta bort teckentolkaren. TV4 har också teckentolkaren med.

Skrivet av Dredd:

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Sverige har nu klivit in i övervakningssamhället på allvar. Även om uppgifterna "bara ska användas till att kunna lägga starkare rekommendationer samt avrådan till resor".

Ganska galet och absurt, man bör kunna lägga dessa rekommendationer utan att mass övervaka befolkningen.

Ännu ett exempel på "Lyssna inte på vad de säger, titta istället på vad de gör".

Ja det har ju varit tal om detta. Även appar men dessa verkar vara mera frivilliga.
Har börjat sätta på flygplansläge så fort jag rör mig, vet inte hur mycket det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Antar att du inte såg hela konferansen, eller skrev innan den var slut. Notera frågan från reportern från DN: "Detta är en tjänst som funnits tillgänglig länge, vi har t ex använt oss av den tidgare. Varför används det inte förrns nu?" (formuleringen är något korrigerad av mig).

T ex här har DN en artikel där detta används https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-overgav-svenskarna-stads...

"Spårningen" eller datan i sig är alltså ingen nyhet, nyheten är att FHM ska använda det som redan görs för att se om deras metoder fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som att teckenspråkstolken måste synas hela tiden. Men visst det hade nog gått att göra bättre utan att ta bort teckentolkaren. TV4 har också teckentolkaren med.

Ja teckenspråkstolken kan gott få vara med, men det är massor med yta som inte används. Ungefär lika kasst som Metro UI

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Ja det har ju varit tal om detta. Även appar men dessa verkar vara mera frivilliga.
Har börjat sätta på flygplansläge så fort jag rör mig, vet inte hur mycket det hjälper.

Ja det är ju synd att datat ska användas för att se hur folk rör sig under påsk (Tegnells ord), och man i efterhand ska säga "aja baja" Svenska folket! Istället för att helt enkelt förbjuda resor utanför Stockholm direkt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som att teckenspråkstolken måste synas hela tiden. Men visst det hade nog gått att göra bättre utan att ta bort teckentolkaren. TV4 har också teckentolkaren med.

Ja det har ju varit tal om detta. Även appar men dessa verkar vara mera frivilliga.
Har börjat sätta på flygplansläge så fort jag rör mig, vet inte hur mycket det hjälper.

För att du är en förrymd mördare? Eller varför?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Sverige har nu klivit in i övervakningssamhället på allvar. Även om uppgifterna "bara ska användas till att kunna lägga starkare rekommendationer samt avrådan till resor".

Ganska galet och absurt, man bör kunna lägga dessa rekommendationer utan att mass övervaka befolkningen.

Ännu ett exempel på "Lyssna inte på vad de säger, titta istället på vad de gör".

Det är ju anonym data som samlas in...

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt diagram anger spridningens de facto hastighet inom i ett system.
Det diagrammet anger spridningens hastighet i jämförelse till total spridning.

Kan du omformulera det. Jag är osäker på vad du menar här.

Båda beskriver faktisk ("de facto") hastighet vad jag kan se.

Men vad menar du med "i jämförelse till total spridning"? Vad jag kan se är det i jämförelse till befolkningen, inte till någon spridning i sig. Sedan är det ju flera länder, är det det du avser?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

För att du är en förrymd mördare? Eller varför?

För att han kanske inte vill bli spårad och övervakad hela tiden. Dock tror jag inte det ger så mycket att sätta mobilen i flyplansmode eftersom så fort han slår på normalläge så kommer den ändå att rapportera in positionen till Farbror G eller Äpplet. Eventuellt kan den ju också ändå lyssna på GPS och mobilmaster även i flygplansläge och därmed också i efterhand rapportera in var man har varit (dock känner jag inte till att någon telefon gör det).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För att han kanske inte vill bli spårad och övervakad hela tiden. Dock tror jag inte det ger så mycket att sätta mobilen i flyplansmode eftersom så fort han slår på normalläge så kommer den ändå att rapportera in positionen till Farbror G eller Äpplet. Eventuellt kan den ju också ändå lyssna på GPS och mobilmaster även i flygplansläge och därmed också i efterhand rapportera in var man har varit (dock känner jag inte till att någon telefon gör det).

Nej det här med anonym data som samlas in är ju totalt livsfarligt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Ja det är ju synd att datat ska användas för att se hur folk rör sig under påsk (Tegnells ord), och man i efterhand ska säga "aja baja" Svenska folket! Istället för att helt enkelt förbjuda resor utanför Stockholm direkt då.

Det här låter lite som en konspirationsteori.

FHM jobbar inte med att markera eller straffa individer för deras beteende.
Nähä - vad är FHMs jobb då? I det här sammanhanget handlar det om att utreda smittspridning. Såklart. Det är deras uppdrag.

Hade det varit polisen eller en domstol som velat ha uppgifterna på individnivå för det här så hade det varit läge att börja fundera i de banorna. Men så ser det ju inte ut riktigt.

Man måste inte måla fan på väggen varje gång ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det här låter lite som en konspirationsteori.

FHM jobbar inte med att markera eller straffa individer för deras beteende.
Nähä - vad är FHMs jobb då? I det här sammanhanget handlar det om att utreda smittspridning. Såklart. Det är deras uppdrag.

Du skulle ha hört Anders på Presskonferansen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Du skulle ha hört Anders på Presskonferansen.

Ja det borde jag nog gjort först. Fair. Får lyssna igenom det under eftermiddag/kväll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej det här med anonym data som samlas in är ju totalt livsfarligt

Det känns som vi går lite OT nu, men kortfattat, anonym data är inte fullt så anonym som man kan tro. Det går förvånansvärt lätt att ta anonym platsdata och koppla samman med individ. Men vi kan lämna denna diskussion till en annan tråd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"