Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Du kanske borde rikta din frustration mot din arbetsplats om det är fallet.

Jag jobbar med drift, på något som ligger ganska långt ner på MSB lista (om den ens är med) och på min arbetsplats är det karantän på alla som i princip vart nära en sjuk sen i början av mars, och är det inte ett absolut måste ska man inte sätta sin fot på arbetsplatsen oavsett om man är sjuk eller inte. Redan i februari så var det obligatorisk två veckor borta från jobbet om man träffat någon som vart i kina, iran eller Italien. Vi har extremt mycket åtgärder för att skydda den lilla personalstyrka som måste vara on-site för att produkten fortfarande ska vara i funktion, betald transport för att slippa kollektivtrafik, schemaläggning så team inte ska vara i kontakt med varandra, sanitering mellan passen osv.

Har MSB prio-ordning på samhällsviktig verksamhet?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur gör dom i Danmark där man har stängt alla dagis och småskolor?

Där kommer smittan dra igång igen så snart de börjar öppna upp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

880 döda hittills i Sverige. Det verkar inte som Anders Tegnell och co har haft en bra strategi. Typiskt Sverige att skilja sig från övriga länder i världen.

Ja för det har ju gått så mycket bättre för Italien, Spanien, USA(NY), Schweiz, Portugal, Frankrike, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien m.fl trots mer eller mindre aktiv nedstängning, eller hur?

Sett till dödsfall per miljon invånare (vilket bara funkar som ögonblicksjämförelse men ändå) ligger Sverige bra till - f.a. med tanke på att vi är ett av få länder som inte har stängt ner allt.

För lite perspektiv:
Nederländerna: 17,3 miljoner invånare, över 2400 dödsfall.
Belgien: 11,5 miljoner invånare, över 3000 dödsfall.
Schewiz: 8,5 miljoner invånare, över 1000 dödsfall.

Tror för många här stirrar blint på Finland som är en av de "bästa i klassen" och då drar slutsatsen att Sverige är sämst.
Vi är inte sämst, långt ifrån - men vi är sämre än Finland.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

...
Tror för många här stirrar blint på Finland som är en av de "bästa i klassen" och då drar slutsatsen att Sverige är sämst.

Det där kommer jämna ut sig är jag övertygad om. Om ett år kommer % vara samma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja för det har ju gått så mycket bättre för Italien, Spanien, USA(NY), Schweiz, Frankrike, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien m.fl trots mer eller mindre aktiv nedstängning, eller hur?

Sett till dödsfall per miljon invånare (vilket bara funkar som ögonblicksjämförelse men ändå) ligger Sverige ganska bra till - f.a. med tanke på att vi är ett av få länder som inte har stängt ner allt.

För lite perspektiv:
Nederländerna: 17,3 miljoner invånare, över 2400 dödsfall.
Belgien: 11,5 miljoner invånare, över 3000 dödsfall.
Schewiz: 8,5 miljoner invånare, över 1000 dödsfall.

Som sagt typiskt Sverige att skilja sig från dom flesta länder. Att bara ge rekommendationer och lita på att folk ska följa det är inget vidare. I Stockholm och Malmö tex har det varit fullt med folk på uteserveringar och parker mm. Svt nyheter frågade en kille om han inte var rädd för corona, han svarade att så länge inte myndigheterna förbjuder en att gå på krogen mm så kommer folk fortsätta gå ut. Sveriges hantering av viruset är ett stort skämt och Trump har 100% rätt.

Jämför dödstalen med våra nordiska grannländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur gör dom i Danmark där man har stängt alla dagis och småskolor?

Det låter som något som du borde kunna svara på. Eftersom du förespråkar den åtgärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

...
Sveriges hantering av viruset är ett stort skämt och Trump har 100% rätt.

Hur vet du det redan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det låter som något som du borde kunna svara på. Eftersom du förespråkar den åtgärden.

Varför har man stängt ner småskolor och dagis i våra nordiska grannländer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där kommer jämna ut sig är jag övertygad om. Om ett år kommer % vara samma.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

Måste skicka ut en liten hyllning till Karin Tegmark Wisell efter dagens pressträff och efterföljande intervjuer, andas trovärdighet!

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Avstängd

Intressant video med lite olika åsikter i:

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Menar du att Stockholms universitet skulle ta av honom professuren samt hans tjänst???

Om:
Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet.

Seså se nu filmen och kom med riktig logisk kritik!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen...

Britton säger:

00:10 "Framförallt har Sverige hunnit lite längre, så att [...]"

Länder bör ha fler döda om de hunnit lite längre, vilket ofta stämmer, men inte alltid. Det beror på lutningen hos båda länderna.

00:14 "[...] per miljon invånare har Sverige klart fler fall"

Det framgår inte av bilden att Sverige har klart fler fall per invånare då det är en logaritmisk skala på y-axeln.

Dessutom, Britton förklarar inte varför han beaktar "per miljon invånare" i den här bilden! Man måste veta att Danmark har drygt 5 miljoner och Sverige drygt tio miljoner invånare.

Det var mycket otydligt förklarat.

00:18. "Du kanske har rätt den ser ut att ha en lägre tillväxttakt, vilket skulle då antyda att Danmark hade en lite mindre dålig situation."

Ja, det men en lägre tillväxttakt är inte särskilt tydlig vid den tidpunkten. Jag förstår ordvalet "kanske" av Britton här.

00:34. "Den, den, den här är ju då per miljon invånare, och det är ju ett lite annorlunda mått, så att det...".

Nja, det inte mer annorlunda än att han själv hänvisade till det måttet några sekunder tidigare.

00:41 "Det är svårt att säga. Jag skulle i det[sic] här... inledningsfasen skulle jag inte göra per miljon invånare".

Det som är problemet är att "inledningsfasen" är odefinierad här. Han kunde varit tydligare med vad som menas med det.

00:46 "för då skulle det se ut som om det är värre för Sverige än i Italien."

Hmmm... Det är inte ett giltigt argument här, att det skulle se värre ut för Sverige...

Orsaken är snarast att antalet döda är så lågt att variansen är så hög i början. Varje enskilt fall får orimligt stor statistisk betydelse. Därför bör man kalibrera från ett högre värde, där tio döda per miljon invånare är något bättre, och det är det jag använt tidigare här i tråden. Men, var man börjar är ett godtyckligt värde oavsett. Man kan ha konsensus vad som är rimligt, men att hänvisa till att det ser bättre ut för det ena eller det andra landet är naturligtvis orimligt.

00:50 "men så, skulle jag inte säga. Jag skulle säga att det är tvärtom".

Ja, framförallt när Italien "hunnit lite längre"... Men, varför tar han inte hänsyn till det här igen? I den här grafen skulle jag åter ha använt en logaritmisk y-axel, och fler länder.

Märklig intervju och märkliga grafer... Varför fanns inte Danmark och de andra länderna med på den andra bilden...

Nej, han kommer inte förlora sin professur pga det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@korvOlle: Alltså nej, bara nej. Ren vilseledning att vi skulle ha flockimmunitet som strategi. Långsiktigt kommer alla länder uppnå flockimmunitet, antingen genom vaccin eller p.g.a. många tar sig igenom sjukdomen varpå färre och färre är mottagliga för smitta. Alla som liksom Sverige har som strategi att "platta till kurvan" räknar ju med ett för stunden ostoppbart förlopp där fler och fler blir smittade. Det handlar om att få sjukvården att räcka till för samtliga.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur vet du det?

Det vet jag inte något om, det är bara min övertygelse.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Intressant video med lite olika åsikter i

Den börjar ju inte så bra med två felaktiga påstående som avslöjar vad vinklingen är. Bra att de låter forskare komma till tals, fast förklaringarna är inte så belysande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det beror på hur man definierar "bäst i klassen". Finland har lyckats jättebra om man med det menar få smittade och få dödsfall. Själv tror jag mest att de skjutit problemet framför sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mugen08:

@dmutm: Alltså nej, bara nej. Ren vilseledning att vi skulle ha flockimmunitet som strategi. Långsiktigt kommer alla länder uppnå flockimmunitet, antingen genom vaccin eller p.g.a. många tar sig igenom sjukdomen varpå färre och färre är mottagliga för smitta. Alla som liksom Sverige har som strategi att "platta till kurvan" räknar ju med ett för stunden ostoppbart förlopp där fler och fler blir smittade. Det handlar om att få sjukvården att räcka till för samtliga.

Jag skrev att videon var intressant, inte det du lägger i munnen på mig. Titeln må vara vilseledande, men innehållet är ändå intressant - tänker på motargumenten som ändå finns. Men varför finns det folk med motargument om det inte finns en tanke med flockimmunitet här i Sverige? Argumenterar dessa människor mot luft?

Efter en liten sökning hittar jag att Tegnell inte är direkt hatiskt mot denna lösning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför har man stängt ner småskolor och dagis i våra nordiska grannländer då?

Det får du fråga dom om.

Jag väntar fortfarande på svar från dig angående vilka åtgärder som borde vidtas och varför.

Permalänk
Relik 📜

För in lite humor, det här var rätt kul. Hatten av, Granqvist.
https://twitter.com/TV4Sport/status/1248545314614718464?s=19

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Den börjar ju inte så bra med två felaktiga påstående som avslöjar vad vinklingen är. Bra att de låter forskare komma till tals, fast förklaringarna är inte så belysande.

Haha, du får erkänna att det är småroligt att se engelsk översättning och höra engelskans "Doctor Anders Tegnell"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag skrev att videon var intressant, inte det du lägger i munnen på mig. Titeln må vara vilseledande, men innehållet är ändå intressant.

Efter en liten sökning hittar jag att Tegnell inte är direkt hatiskt mot denna lösning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hy...

Mitt svar syftade på videons titel och de utsagor berättaren i videon gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Som sagt typiskt Sverige att skilja sig från dom flesta länder. Att bara ge rekommendationer och lita på att folk ska följa det är inget vidare. I Stockholm och Malmö tex har det varit fullt med folk på uteserveringar och parker mm. Svt nyheter frågade en kille om han inte var rädd för corona, han svarade att så länge inte myndigheterna förbjuder en att gå på krogen mm så kommer folk fortsätta gå ut. Sveriges hantering av viruset är ett stort skämt och Trump har 100% rätt.

Jämför dödstalen med våra nordiska grannländer.

Du drar upp samma skit som kräkts i den här tråden av flertalet Tegnell-hatare. Vad har du för belägg för att det är fel hantering för Sverige? Och VAD TYCKER DU ATT MAN SKA GÖRA ISTÄLLET OCH VARFÖR?

Det bara klagas på att vi gör för lite hela tiden, men vad ska vi göra då? Just nu verkar det funka för oss i Sverige. Sjukhusen är inte fulla, och kurvan i Stockholm börjar plana ut. Det växer inte längre med samma exponent som det gjorde i början. Så länge sjukvården håller för det är det liksom det enda man kan göra att försöka göra spridningen hanterbar. Om du missat det så är det nu praktiskt omöjligt att utplåna viruset. Det finns överallt. Enda sättet vore att alla i hela världen isolerade sig fullständigt i flera veckor och absolut inte träffade någon, inte ens åkte till sjukhuset, än mindre gick och handlade mat.

Ja, det kommer komma nya vågor, när Göteborg, Malmö etc kommer i samma fas som Stockholm, som för stunden verkar ligga några veckor före i virusspridningen. Men so what? Så länge inte sjukvården blir överbelastad så funkar det nog där med, som det hittills gjort i Stockholm.

FHM utvärderar läget kontinuerligt, och har absolut inte sagt att man inte kan tänka sig att sätta in hårdare åtgärder om de tycker det är nödvändigt. Just nu verkar det inte vara det.

Kom med nåt konstruktivt istället för att bara klaga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det får du fråga dom om.

Jag väntar fortfarande på svar från dig angående vilka åtgärder som borde vidtas och varför.

Du verkar mest va ute efter att tjafsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du verkar mest va ute efter att tjafsa.

Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Du sa att Sverige hade misslyckats med hanteringen, så jag frågade hur. Jag har ännu inte fått något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Problemet är att du betraktar det som ett slutet system.

Förenklat resonemang:
Ett dubbelt så stort land får in dubbelt så många nya smittkällor från utlandet,
under tiden som den ursprungliga smittan breder ut sig.
Det kan vara att landets egna medborgare återvänder från tex utlandstjänst, Diamond Princess mm mm

Dels är det inte slutet (var tror du 1:orna kom ifrån?) dels så spelar inte inflyttningen nån roll.

Men låt oss ta ett lite större exempel som visar det.

Vi har ett land med tre lika stora regioner. Tillväxttakt 1.5 per vecka. Inflyttning 1 smittad var 3:e vecka. (new reg1, new reg2 osv). I hela landet är det tre gånger så många inflyttade som i varje region men ändå så är tillväxten samma om man börjar från samma antal smittade i varje del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mugen08:

Mitt svar syftade på videons titel och de utsagor berättaren i videon gör.

Jag förstår. Men vad tror du om motargumenten i videon? Alltså varför det finns motargument på någon strategi som inte finns och är påhittad? Är Dr. Cecilia Söderberg-Nauclér på Karolinska inbillningssjuk?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av landahl:

Sveriges hantering av viruset är ett stort skämt och Trump har 100% rätt.

Jag blev lite nyfiken här i vad du tycker att Trump har rätt i?
Jag har inte följt Trumps teorier den senaste tiden, jag slutade lyssna på människan när han påstod att coronaviruset var en bluff

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Jag förstår. Men vad tror du om motargumenten i videon? Alltså varför det finns motargument på någon strategi som inte finns och är påhittad? Är Dr. Cecilia Söderberg-Nauclér på Karolinska inbillningssjuk?

Hört talas om "sound-bites" och "outliers"? Det är bara att prata med tillräckligt många forskare så hittar Du till slut någon (oftast en "outlier") som säger det du vill ha sagt/inspelat.

Det är som Doctor Ändärs Tägnäll säger: inget land vet vad verkligen kommer att fungera. Jag tror Sverige har unika omständigheter i just hur glest det är. Stockholms län tycker jag INTE representerar hur det faktiskt ser ut i större delar av Sverige där det är mycket mer glest.

Exempelvis Storbritannien som ville köra med flockimmunitet fattade dock inte att de har inte get geografiska upplägget för det. De saknar glesheten som behövs för det medan Sverige har glesheten som finns (gleshet=mindre risk att smitta snabbt).

Om norrmännen/norrkvinnorna klantar till det så kan de åka på en rejäl andra våg om de plötsligt börjar leva igen som om detta aldrig har inträffat. Detta försvinner enbart av två faktorer: flockimmunitet och/eller vaccin.

Vilken väg som är säkrast att ta sig till (vaccin eller flockimmunitet) med minimal påverkan på ekonomin är mer eller mindre omöjlig att förutse. Personligen tror jag flockimmunitet har en dold faktor om hur mkt det kan påverka ekonomin på lång sikt i och med att potentiell kompetens dör bort som sedan inte går att få tillbaka efter att epidemin är under kontroll.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Öl = Corona? Du känner till märket?

Ah, du tänker så!

Jag är så van vid att folk slentrianmässigt har stavningskontroll påslagen och får massa tokiga felaktigheter i foruminlägg pga det, så jag räknade med att även detta var ett sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Intressant video med lite olika åsikter i: https://youtu.be/0wpkFZUougc

Videon målar upp en motsättning som inte existerar.
Ingen står och väljer mellan immunitet (flockimmunitet eller vaccin) och alternativ två, eftersom det inte finns något alternativ två.
Sydkorea ser ut att ha lyckats begränsa spridningen rejält (men till vilket pris?), men även där pågår fortfarande spridning.