Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

Är han rädd för att bli av med jobbet om han säger något som inte uppskattas?

Han förklarar ju i artikeln: ett regionspecifikt utbrott kan inte sen direkt slås ut på hela landets statistik. Jag köper resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

Därför att invånarantalet inte spelar någon roll i början på ett utbrott. Det som spelar roll är hur många smittbara en smittad ser, och det är oberoende av hur stor populationen är.

Permalänk
Medlem

Det tål att nämnas igen: är det någonting jag som hälsosam individ i den starkaste människogruppen är tacksam för, så är det att jag fortfarande får röra mig fritt och att vissa delar av samhället fortsätter vara öppet. Det är verkligen psykiskt tufft för de som sitter i hård karantän, typ i USA, och då handlar det ändå bara om någon vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Är han rädd för att bli av med jobbet om han säger något som inte uppskattas?

Menar du att Stockholms universitet skulle ta av honom professuren samt hans tjänst???

Om:
Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet.

Seså se nu filmen och kom med riktig logisk kritik!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Artikel i DN om smittsamhet i de nordiska länderna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-redovisar-sverige-sp...

Jag tycker att det är intressant att det inte är någon större skillnad mellan Sverige och Danmark, men att Danmark tar höjd för att smittsamheten ska bli högre än i Sverige när man börjar öppna upp skolorna. Det är väl lite det som är den springande punkten. Hamnar man på ett R-tal över 1 så kommer smittan gradvis att spridas mer och mer i samhället. Håller man den runt 1 så puttrar den på i ungefär samma nivå hela tiden och får man ner den under 1 så kommer den att minska gradvis.

En fråga jag ställer mig då är om de länder som stängt ner helt räknar med att ha ett R-tal under 1 även när de börjar öppna upp igen? Finns det någon officiell information från något land hur de tänker sig att saker ska utvecklas när de väl börjar öppna upp igen, för ingen planerar väl att hålla helt stängt under någon längre period? Vad tänker man sig för scenarion?

Någon här som läst/hört något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sydkorea, Japan och ett par länder till kan nog lyckas att hålla nere antalet tills ett vaccin finns att tillgå.
Vilket kan stoppa allt resande i världen i över ett år, Sverige kommer definitivt att vara svartlistade i de flesta länderna på jorden.
Vem som hade rätt vet vi kanske först om ett par år.
Jag tror kritiken mot FHM och andra myndigheter kommer att vara extrem, känns inte som de har haft ett enda rätt och allt känns halvdant och skriker inkompetens.

Varför tror du Sverige kommer vara svartlistade? På vilket sätt tror du vi är sämre ute än t.ex. Italien, Spanien, USA, mfl?

Såvitt jag kan se ligger vi typ i paritet med övriga Nordiska länder. Så småningom kanske det går att dra några slutsatser, men just nu blir det mest gissningslek.

Personligen tycker jag FHM och övriga myndigheter sköter detta bra. Visst finns det ett och annat som nog kunde varit bättre, men det är också lätt att vara efterklok.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Artikel i DN om smittsamhet i de nordiska länderna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-redovisar-sverige-sp...

Jag tycker att det är intressant att det inte är någon större skillnad mellan Sverige och Danmark, men att Danmark tar höjd för att smittsamheten ska bli högre än i Sverige när man börjar öppna upp skolorna. Det är väl lite det som är den springande punkten. Hamnar man på ett R-tal över 1 så kommer smittan gradvis att spridas mer och mer i samhället. Håller man den runt 1 så puttrar den på i ungefär samma nivå hela tiden och får man ner den under 1 så kommer den att minska gradvis.

En fråga jag ställer mig då är om de länder som stängt ner helt räknar med att ha ett R-tal under 1 även när de börjar öppna upp igen? Finns det någon officiell information från något land hur de tänker sig att saker ska utvecklas när de väl börjar öppna upp igen, för ingen planerar väl att hålla helt stängt under någon längre period? Vad tänker man sig för scenarion?

Någon här som läst/hört något?

Det är väl Sydkorea som är närmast, tror jag. Och där har man fortfarande ganska låga siffror.

Permalänk
Medlem

Det här statsepodemologist eller vad det heter. Måste vara ett av de svåraste orden i svenska språket. Några exempel när det krånglar till sig. Youtube SVT Humor

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tvärtom, om Sverige vekrligen uppnår flockimmunitet kommer svenskar vara några av få i världen som inte kommer sprida covid-19

Finns det några bevis för att flockimmunitet kommer att fungera?
Bara på Island har de hittat 40 mutationer av viruset, flockimmunitet kan bli en dyrköpt lögn.
Även om flockimmunitet skulle fungera så kommer spridningen att plattas ut till en punkt att man får välja mellan att döda viruset innan flockimmunitet har uppnåtts eller försöka öka på smittspridningen för att få ett slut på skiten inom en rimlig tidpunkt.
Med tanke på inkompetensen bland svenska myndigheter är alternativ 1 knappast rimlig och alt 2 är etiskt ohållbart.
Så gissningsvis kommer vi att få leva med skiten tills ett vaccin förhoppningsvis tillverkas och att tillräckligt många tar det för att få någon effekt.
Är extremt pessimistisk.. Men sen är glaset alltid halvfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

Är han rädd för att bli av med jobbet om han säger något som inte uppskattas?

Du förstår inte matematiken, så din slutsats är att matematikprofessorn står och ljuger i TV?
Kan det kaaanske kanske bara vara så att han är lite bättre på matematik än vad du är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förstår inte varför man inte ska mäta per miljon invånare?

För att vissa länder har utbrott som varit centrerade i små delar av landet, I Italien så står Lombardiet för mer än hälften av dödsfallen men har ungefär samma befolkningsmängd som Sverige. Skulle du göra samma jämförelse där mellan Stockholmsregionen och Lombardy så skulle dom ha många gånger högre antal döda/1M om man jämförde vårt värst drabbade områden mot deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är svårt att se tycker jag, men i de fall det verkligen är skillnad på lutningen så speglar det nog verklig skillnad i utvecklingstakt. Eftersom det är små siffror i början kan kurvorna bli lite "brusiga", så det är bättre om man tittar när det kommit till lite fall. Liten skillnad i början kan ju göra stor skillnad senare.

I den enklaste modellen av exponenitell tillväxt har vi

n(t) = n0 exp(t/T)

där n är antal smittade vid tid t, n0 är antal smittade då vi börjar ("dag 0"), och T är ökningstakten som är relaterad till dubbleringstiden D som T = D/ln 2.

Om vi då plottar n mot t i ett diagram som är logaritmiskt på n-axeln så får vi

ln(n) = ln(n0) + t/T,

dvs det blir en rät linje som börjar på ln(n0) vid t = 0 och fortsätter linjärt i t med lutningen 1/T.

Tack för en utmärkt förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det här statsepodemologist eller vad det heter. Måste vara ett av de svåraste orden i svenska språket. Några exempel när det krånglar till sig. Youtube SVT Humor

Kul klipp, men folk krånglar till det i onödan: Statsepidemiolog.

- Stats (som Statsminister)
- epidemi (som ordet "epidemi", farsot)
- olog (som mycket annat som hanterar "läran om något", t.ex arkeolog, toxikolog, etc.)

Ironiskt nog så försökte min hjärna stava "epidemi" som "epedemi" medans jag skrev detta...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det några bevis för att flockimmunitet kommer att fungera?
Bara på Island har de hittat 40 mutationer av viruset, flockimmunitet kan bli en dyrköpt lögn.
Även om flockimmunitet skulle fungera så kommer spridningen att plattas ut till en punkt att man får välja mellan att döda viruset innan flockimmunitet har uppnåtts eller försöka öka på smittspridningen för att få ett slut på skiten inom en rimlig tidpunkt.
Med tanke på inkompetensen bland svenska myndigheter är alternativ 1 knappast rimlig och alt 2 är etiskt ohållbart.
Så gissningsvis kommer vi att få leva med skiten tills ett vaccin förhoppningsvis tillverkas och att tillräckligt många tar det för att få någon effekt.
Är extremt pessimistisk.. Men sen är glaset alltid halvfullt.

Du spinner upp en sanning baserat på följande slutledning:

1. En mutation innebär att viruset kan smitta igen och immunitet inte föreligger. Vet vi detta med säkerhet eller antar du? Ser vi detta mönster i säsongsinfluensa?

2. Att Island på något sätt har kraftigt begränsat sin nationella infektion om så vore fallet, och folk borde kontinuerligt och återkommande utveckla Corona-liknande symptom. Tiden utvisar, men jag är lite skeptisk till den.

3. Att Sveriges ansvariga myndighet är inkompetent. Detta vet du inte, utan detta är någonting du möjligen landat på efter att ha läst andra åsikter som inte är särskilt nyanserade. Vår myndighet fattar beslut sett till helheten av Sveriges folkhälsa. Hittills har det inte genererat någon överdödlighet som vi kan se, men så får man inte underbyggd statistik förrän några veckor senare.

4. Länder och städer där fullständig karantän föreligger har i mindre fall fått ta sig en ordentlig smäll gällande medborgarnas tillit till myndigheterna, och detta kommer sannolikt förvärras ju längre en karantän lider. Vår myndighet har istället kompromissat och ställt ett ansvar till oss medborgare, där vi är delvis delaktiga till att deras beslut får stå kvar. Det, om något, anser jag vara respektfullt agerande.

Så din pessimism är möjligt väldigt ogrundad. Använd den information som finns att tillgå, istället för den du skapar. Ett plus ett behöver inte vara tre. Flockimmunitet är ett väldigt verkligt fenomen, men jag tror att varken du eller jag kan uttala oss gällande immunitet i dagsläget.

Du har nu fått ett par frågor och funderingar som bör besvaras med källhänvisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför tror du Sverige kommer vara svartlistade? På vilket sätt tror du vi är sämre ute än t.ex. Italien, Spanien, USA, mfl?

Såvitt jag kan se ligger vi typ i paritet med övriga Nordiska länder. Så småningom kanske det går att dra några slutsatser, men just nu blir det mest gissningslek.

Personligen tycker jag FHM och övriga myndigheter sköter detta bra. Visst finns det ett och annat som nog kunde varit bättre, men det är också lätt att vara efterklok.

Hälften var smittade på en avdelning på linköpings sjukhus.
Var nästan som det var en nyhet för FHM att ölen spreds under inkubationstiden och att vissa knappt får några symptomer.
Riktlinjerna vi har på jobbet är fortfarande att du ska gå till jobbet även om du har sjuka hemma.
Vi är en extremt stor arbetsplats och står högst upp MSBs lista på samhällskritiska funktioner, fullständigt galet.
Mitt förtroende för FHM är mindre än noll, kan inte komma på om de har haft ett enda rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vi är en extremt stor arbetsplats och står högst upp MSBs lista på samhällskritiska funktioner, fullständigt galet.
Mitt förtroende för FHM är mindre än noll, kan inte komma på om de har haft ett enda rätt.

Vad din arbetsplats tar för åtgärder har med ledningens beslut att göra. FHM ger riktlinjer och rekommendationer som arbetsgivare får välja att följa eller inte följa, men sanktionerar inte någon. Så du kanske ska ställa den frågan till ditt ledarskap istället?

Gällande testningen är det nyheter för alla, så även FHM. De måste sammanställa data dagligen, lär sig nya saker säkert en gång varannan timme, och måste sen fatta riktigt svåra beslut. Dessa beslut ska sen appliceras på en hel befolkning, och inte bara du samt din livssituation. Lite ödmjukhet och empati kan du ha för deras position.

Hur spårar man ett virus som inte syns? Svara på den.

Vilka åtgärder ska man ta som tar i beaktning folkhälsan på lång sikt, både fysisk och mental? Jag vill höra ditt resonemang.

Ska man stänga ner allt och vänta, för att sen se allt starta upp när saker öppnar igen? Fatta beslutet du, åt hela landets invånare och framtida ekonomiska ställning.

Det är inte så enkelt som du kanske tror eller försöker få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

ölen spreds under inkubationstiden

Ölen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öl = Corona? Du känner till märket?

Men trist inställning man kan ha om man nu jobbar på en sån stor arbetplats med det ansvaret. Kanske ska byta karriär istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hälften var smittade på en avdelning på linköpings sjukhus.
Var nästan som det var en nyhet för FHM att ölen spreds under inkubationstiden och att vissa knappt får några symptomer.
Riktlinjerna vi har på jobbet är fortfarande att du ska gå till jobbet även om du har sjuka hemma.
Vi är en extremt stor arbetsplats och står högst upp MSBs lista på samhällskritiska funktioner, fullständigt galet.

Mitt förtroende för FHM är mindre än noll, kan inte komma på om de har haft ett enda rätt.

Du kanske borde rikta din frustration mot din arbetsplats om det är fallet.

Jag jobbar med drift, på något som ligger ganska långt ner på MSB lista (om den ens är med) och på min arbetsplats är det karantän på alla som i princip vart nära en sjuk sen i början av mars, och är det inte ett absolut måste ska man inte sätta sin fot på arbetsplatsen oavsett om man är sjuk eller inte. Redan i februari så var det obligatorisk två veckor borta från jobbet om man träffat någon som vart i kina, iran eller Italien. Vi har extremt mycket åtgärder för att skydda den lilla personalstyrka som måste vara on-site för att produkten fortfarande ska vara i funktion, betald transport för att slippa kollektivtrafik, schemaläggning så team inte ska vara i kontakt med varandra, sanitering mellan passen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hälften var smittade på en avdelning på linköpings sjukhus.
Var nästan som det var en nyhet för FHM att ölen spreds under inkubationstiden och att vissa knappt får några symptomer.
Riktlinjerna vi har på jobbet är fortfarande att du ska gå till jobbet även om du har sjuka hemma.
Vi är en extremt stor arbetsplats och står högst upp MSBs lista på samhällskritiska funktioner, fullständigt galet.
Mitt förtroende för FHM är mindre än noll, kan inte komma på om de har haft ett enda rätt.

Skrivet av sKRUVARN:

Du kanske borde rikta din frustration mot din arbetsplats om det är fallet.

Jag jobbar med drift, på något som ligger ganska långt ner på MSB lista (om den ens är med) och på min arbetsplats är det karantän på alla som i princip vart nära en sjuk sen i början av mars, och är det inte ett absolut måste ska man inte sätta sin fot på arbetsplatsen oavsett om man är sjuk eller inte. Redan i februari så var det obligatorisk två veckor borta från jobbet om man träffat någon som vart i kina, iran eller Italien. Vi har extremt mycket åtgärder för att skydda den lilla personalstyrka som måste vara on-site för att produkten fortfarande ska vara i funktion, betald transport för att slippa kollektivtrafik, schemaläggning så team inte ska vara i kontakt med varandra, sanitering mellan passen osv.

Även jag jobbar på ett företag med samhällsviktig verksamhet, och vi har stängda kontor. Verksamheten fortskrider, men företaget har sjösatt en beredskapsgrupp som kontinuerligt uppdaterar olika åtgärder och nya rutiner. Det är stränga regler kring tjänsteresor, utbildningar, besök eller handläggning med utomstående, och dylikt. Det tas på verkligt stort allvar, samtidigt som verksamheten gör vad den kan för att fortsätta.

Kanske ska styra om blicken, @ramlösa? Varför är inte din arbetsgivare delaktig i detta? De har trots allt indirekt fått ansvaret från FHM, istället för att beordras likt många andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du spinner upp en sanning baserat på följande slutledning:

1. En mutation innebär att viruset kan smitta igen och immunitet inte föreligger. Vet vi detta med säkerhet eller antar du? Ser vi detta mönster i säsongsinfluensa?

2. Att Island på något sätt har kraftigt begränsat sin nationella infektion om så vore fallet, och folk borde kontinuerligt och återkommande utveckla Corona-liknande symptom. Tiden utvisar, men jag är lite skeptisk till den.

3. Att Sveriges ansvariga myndighet är inkompetent. Detta vet du inte, utan detta är någonting du möjligen landat på efter att ha läst andra åsikter som inte är särskilt nyanserade. Vår myndighet fattar beslut sett till helheten av Sveriges folkhälsa. Hittills har det inte genererat någon överdödlighet som vi kan se, men så får man inte underbyggd statistik förrän några veckor senare.

4. Länder och städer där fullständig karantän föreligger har i mindre fall fått ta sig en ordentlig smäll gällande medborgarnas tillit till myndigheterna, och detta kommer sannolikt förvärras ju längre en karantän lider. Vår myndighet har istället kompromissat och ställt ett ansvar till oss medborgare, där vi är delvis delaktiga till att deras beslut får stå kvar. Det, om något, anser jag vara respektfullt agerande.

Så din pessimism är möjligt väldigt ogrundad. Använd den information som finns att tillgå, istället för den du skapar. Ett plus ett behöver inte vara tre. Flockimmunitet är ett väldigt verkligt fenomen, men jag tror att varken du eller jag kan uttala oss gällande immunitet i dagsläget.

Du har nu fått ett par frågor och funderingar som bör besvaras med källhänvisning.

  1. Orsaken jag skrev Finns det några bevis på att flockimmunitet kommer att fungera,
    NyTeknik , läste en annan artikel som jag inte hittade att vissa får en låg andel antikroppar. Är målet flockimmunitet ska man veta med 99.999% säkerhet att det kommer att fungera.

  2. ?

  3. Att människor smittas under inkubationstiden och att vissa får knappt några symptomer alls kom antingen som en överraskning eller så har FHM medvetet hållt på den informationen. Jobbar på en samhällskritisk verksamhet och vi ska fortfarande jobba även om vi förmodligen har blivit smittade.

Att lägga ansvaret på medborgarna gick ju jättebra i Åre. FHM har konstant varit sist på bollen och vaggat in folk i en falsk trygghet. Är fortfarande många som ser det som en vanlig flunsa och skiter i att försöka förhindra spridningen. Sverige är ett glesbefolkat land så vi har vissa förutsättningar som andra länder inte har. Förmodligen orsaken England gjorde 180 grader, bor lika många i London som i hela Sverige.

Permalänk
Medlem

880 döda hittills i Sverige. Det verkar inte som Anders Tegnell och co har haft en bra strategi. Typiskt Sverige att skilja sig från övriga länder i världen.

Källa antal döda mm

Dumt att inte stänga småskolor och dagis. Barn som tex smittar föräldrar som jobbar inom hemtjänst etc är inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

880 döda hittills i Sverige. Det verkar inte som Anders Tegnell och co har haft en bra strategi. Typiskt Sverige att skilja sig från övriga länder i världen.

Källa antal döda mm

Vad är det som är dåligt med strategin? Vilken strategi skulle man ha valt istället?

Skrivet av landahl:

Dumt att inte stänga småskolor och dagis. Barn som tex smittar föräldrar som jobbar inom hemtjänst etc är inget vidare.

Alla människor som skulle blivit tvungna att stanna hemma med sina barn, vad tänker du om dom då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Du förstår inte matematiken, så din slutsats är att matematikprofessorn står och ljuger i TV?
Kan det kaaanske kanske bara vara så att han är lite bättre på matematik än vad du är?

Nej jag ställde frågan bara.
På grund av att chefen för WHO mörkar samt hur Kina mörkade det från första början med att säga att smittan enbart gick från fladdermus till människa.
Stora politiker som Donald Trump och Nansi Pelosi som sagt att allt varit under kontroll sedan drabbas USA nästan värre än Kina några veckor efter.

Min slutsats är att folk inte tar detta på speciellt stort allvar och det kommer bli ett stort blodbad nu runt påsk gissar jag på när folk skiter i de gamla och firar påsk med dem iallafall men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kanske borde rikta din frustration mot din arbetsplats om det är fallet.

Jag jobbar med drift, på något som ligger ganska långt ner på MSB lista (om den ens är med) och på min arbetsplats är det karantän på alla som i princip vart nära en sjuk sen i början av mars, och är det inte ett absolut måste ska man inte sätta sin fot på arbetsplatsen oavsett om man är sjuk eller inte. Redan i februari så var det obligatorisk två veckor borta från jobbet om man träffat någon som vart i kina, iran eller Italien. Vi har extremt mycket åtgärder för att skydda den lilla personalstyrka som måste vara on-site för att produkten fortfarande ska vara i funktion, betald transport för att slippa kollektivtrafik, schemaläggning så team inte ska vara i kontakt med varandra, sanitering mellan passen osv.

Kuk, allt försvann jag skrev, orkar inte skriva allt igen.
16 mars, nya riktlinjerna. Från ett av Sveriges största företag och samhällskritisk verksamhet.
"beslutet tagit efter rekommendationer från FHM och smitskydds-län.
Covid-19 är nu klassat som en pandemi och finns i det svenska samhället."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det några bevis för att flockimmunitet kommer att fungera?

Nej, inte mer än att det nästan alltid brukar göra det.

Skrivet av ramlösa:

Bara på Island har de hittat 40 mutationer av viruset, flockimmunitet kan bli en dyrköpt lögn.

Självklart finns det mutationer, och de mutationer man sett visar att viruset i själva verkar muterar långsamt och såpass lite att immuniteten förmodligen är bevarad under lång tid (på svenska), betydligt längre än mot säsongsinfluensavirusen.

Skrivet av ramlösa:

Även om flockimmunitet skulle fungera så kommer spridningen att plattas ut till en punkt att man får välja mellan att döda viruset innan flockimmunitet har uppnåtts eller försöka öka på smittspridningen för att få ett slut på skiten inom en rimlig tidpunkt.

Eftersom viruset kommer finnas kvar, åtminstone i omvärlden, så kommer en allt högre andel smittas, men det kommer gå mycket långsammare med tiden och nästan helt stanna av.

Skrivet av ramlösa:

Så gissningsvis kommer vi att få leva med skiten tills ett vaccin förhoppningsvis tillverkas och att tillräckligt många tar det för att få någon effekt.

Ja, så är det nog. Och själva anledningen till att man öht kan hoppas på ett vaccin är att viruset muterar tillräckligt långsamt. Du kan inte förkasta flockimmunitet och samtidigt hoppas på vaccin. Samtidigt kommer viruset säkert inte dö ut helt utan mutera sig till någon form så smånginom där immunitet/vaccin för det ursprungliga viruset inte biter, och så kommer vi börja om cykeln, kanske redan nästa säsong. Men, vid det laget har de flesta redan ett partiellt skydd, så det muterade viruset kommer få svårare att sprida sig och effekterna kommer inte bli lika ödesdigra.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad är det som är dåligt med strategin? Vilken strategi skulle man ha valt istället?

Alla människor som skulle blivit tvungna att stanna hemma med sina barn, vad tänker du om dom då?

Hur gör dom i Danmark där man har stängt alla dagis och småskolor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det några bevis för att flockimmunitet kommer att fungera?
Bara på Island har de hittat 40 mutationer av viruset, flockimmunitet kan bli en dyrköpt lögn.
Även om flockimmunitet skulle fungera så kommer spridningen att plattas ut till en punkt att man får välja mellan att döda viruset innan flockimmunitet har uppnåtts eller försöka öka på smittspridningen för att få ett slut på skiten inom en rimlig tidpunkt.
Med tanke på inkompetensen bland svenska myndigheter är alternativ 1 knappast rimlig och alt 2 är etiskt ohållbart.
Så gissningsvis kommer vi att få leva med skiten tills ett vaccin förhoppningsvis tillverkas och att tillräckligt många tar det för att få någon effekt.
Är extremt pessimistisk.. Men sen är glaset alltid halvfullt.

På vilket sätt kommer ett vaccin vara så effektivt att det stoppar smittan när det väl kommer? Innan du ger för stort hopp till ett vaccin måste du nog läsa på, te.x på 1177, om hur det fungerar med vaccinering. Om du vill ha en icke statligt kontrollerad källa får du leta vidare själv.

Som det ser ut är alltså vaccinationsvägen inget att ge för stort hopp till om det är som det sägs att det kommer dröjja 12-15 månader att få fram ett vaccin, dessutom måste man tillverka och sprida de 4,8 miljarder doser som krävs för att immunisera de 60% av befolkningen som sägs krävas för att hindra smittspridning. Vad vill du göra tills dess? Du kanske vill sitta vid datorn och fördriva tid tills ett vaccin är framtaget men det är inte en lösning för hela samhället att vara i lockdown tills dess. Har vi otur krävs dessutom multipla vaccineringar av varje vaccinerad individ för att få ett effektivt skydd.

Permalänk
Avstängd

Finns på YT oxå om man inte pallar med SVT.

Är det bara jag förresten som blir lite småle på vissa frågor från massmedia? Frågor om "borde inte", "skulle inte", massa efterklokhetsfrågor som inte värnar till något utan endast att skapa lägre tillit till FHM.

Personligen just nu uppfattar jag att massmedia bär ett stort ansvar att INTE skapa lägre förtroende hos befolkningen för FHM än vad den redan potentiellt är. Ibland önskar jag att bara Tegnell motfrågar sådana efterklokhetsfrågor med, "Borde inte du ha valt en annan karriär?".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |