Billig & Kostnadseffektiv Tvättmaskin?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du skulle behövt en trappkärra, och ännu hellre en motoriserad, denna ska orka 350 kilo så en tvättmaskin bör gå fint.

https://micrologistic.com/transport/el-trappklattrare/elektri...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lycka till med att släppa upp den själv, är man 2 är det inga problem.
Har du ingen bra pirra så är det lättare att bära utan emballage.

Vem har satt kontakten på vägen där den sitter den kan inte vara godkänd? Ser inte vad den har för ip klassning på den bilden.
Vad det gäller el så ska det mins vara minst 1.5 meter från öppet vatten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd

Jag fick hjälp av en styrkelyftare samt en granne och ändå blev jag dyngsvettig efteråt!

Nästa steg är nu installation:

Är slangen till golvet/slasken och längst uppe åt höger på maskinen baktill där det sitter en vitgrå-aktig plastgrej är där vattenintaget förs in från diskkon? Finns ju inte så många fel att råka göra. Ska vara att det är för högt tryck i slaskslangen så den sprutar upp från golvbrunnen vilket jag antar att den ej gör.

Värsta är väl att det ej var tillräckligt tätt för vattenintaget från diskkon. Det följde med massa grejer oxå samt manual så ska väl kika där. Och JA: jag kmr stänga av allt vatten i lägenheten innan. Min vattenhuvudbrytare sitter inuti huvudtoalettens spolningsgrej.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Lycka till med att släppa upp den själv, är man 2 är det inga problem.
Har du ingen bra pirra så är det lättare att bära utan emballage.

Vem har satt kontakten på vägen där den sitter den kan inte vara godkänd? Ser inte vad den har för ip klassning på den bilden.
Vad det gäller el så ska det mins vara minst 1.5 meter från öppet vatten.

Ja, jag är oxå förvånad över övre elkontaktuttaget som är max 40-50 cm från kranen när man drar den längst bort från eluttaget.

Det är el & co antar jag i samband med stambytet i den kommunala hyrevärdens lägenhet! Snacka om att anlita rätt slags folk!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Uppdatering

Nu har jag mejlat hyresvärd om att få installation.

Viktig följdfråga: installationen bör vara gratis för det ligger väl i hyresvärdens ekonomiska vinning att få sina hyresrätter att köpa egna tvättmaskiner och betala för mer vatten då än att nyttja den delade tvättstugan som är gratis vatten vid förbrukning för hyresgästerna?

Jag är förvirrad över att det bara finns en "tillgänglig stålslang" vid grovköket (se första bilden på första sidan). Hur ska den kunna överföra BÅDE varm- och kallvatten in i maskinen? Eller kan vatten värmas upp inuti maskinen istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu har jag mejlat hyresvärd om att få installation.

Viktig följdfråga: installationen bör vara gratis för det ligger väl i hyresvärdens ekonomiska vinning att få sina hyresrätter att köpa egna tvättmaskiner och betala för mer vatten då än att nyttja den delade tvättstugan som är gratis vatten vid förbrukning för hyresgästerna?

Jag är förvirrad över att det bara finns en "tillgänglig stålslang" vid grovköket (se första bilden på första sidan). Hur ska den kunna överföra BÅDE varm- och kallvatten in i maskinen? Eller kan vatten värmas upp inuti maskinen istället?

Om installationen kostar något kan nog bara hyresvärden svara på.

Vad jag vet så tar tvättmaskiner bara kallvatten, det värms upp av maskinen som du säger. Samma gäller diskmaskin.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AerisArchon:

Om installationen kostar något kan nog bara hyresvärden svara på.

Vad jag vet så tar tvättmaskiner bara kallvatten, det värms upp av maskinen som du säger. Samma gäller diskmaskin.

Aha, ja då låter det rimligt. Får se vad hyresvärden(kvartersvärden snarare) säger imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kan härmed bekräfta att tvättmaskinen är installerad. Nu ska jag bara registrera den på Bosch så man får sin 10-åriga trumgaranti eller vad det nu var! (Farsan kom och installerade den då jag vägrade fixa egen installatör som då skulle kosta minst 1500 kr, dvs., 33% av vad bara maskinen kosta)

Herrejisses vad skönt det är med egen tvättmaskin. Asså, jag kan tvätta när jag vill! Eller ja, jag antar att grannarna skulle få damp om jag kör en tvätt 3 på natten på en vardag. Jag hör basdelen från masinen nu som går igenom min vägg samt mina 10cm tjocka hemmasnickrade absorptionselement.

Visa signatur