Permalänk
Medlem

Skarva nätverkskabel?

Hej på er!

Jag har ett litet dilemma, jag har nämligen fått uppgraderat mitt internet ifrån 100mbit till 250.
I bostaden jag bor i är det dragna kablar bakom golvlister och socklar vid tidigare renovering.

När jag mätte mitt internet får jag enbart ut 100 mbit och inget annat, så jag provade koppla in mig direkt på fibern in i bostaden och vipps fick jag ut en bra bit över 250.

Jag såg till min förvåning att nätverkskabeln var kopplad med en korsad lösning i RJ45 uttaget. Problemet är att det finns ingen marginal att klippa den och göra en rak koppling på den istället. Den räcker helt enkelt inte in i fiberuttaget då. Det här är en Cat.5e kabel också för att klargöra att den ska kunna leverera högre hastighet än 100.

Eftersom det är kabeln ifrån fibern in så undrar jag om det är möjligt (eller smart?) att helt enkelt klippa den och koppla om den till rak för att sedan göra en skarv på något vis. Har läst att det finns en form av sockerbit (2xhona) för att sätta en till kabel i.

Det skulle ju lösa mitt problem men frågan är om jag förlorar data på en sådan typ av skarv?

Är inte jätte sugen på att behöva bryta upp massa lister etc för att dra en ny kabel nämligen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

2xHona fungerar utan problem.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Borde inte en sån här funka?
https://webshop.gibon.se/product/Kablage/Natverkskablar---ovr...

edit: länk där den går att köpa: https://www.elfa.se/sv/rj45-crossover-adapter-kat-valueline-v...

Den gör rak kabel till korsad står det, men den borde väl även göra en korsad kabel rak? Nån på Sweclockers som är lite mer vaken än mig kan nog svara på det

Permalänk
Medlem

Om du bara får ut 100Mbps så skulle jag börja med att mäta kabeln för att se att alla trådar är kopplade rätt innan jag skulle börja pilla.

I de flesta fall så har korsad och rak ingen påverkan på prestanda, ändutrustningen fixar det själv. Om den inte fixar det så brukar resultatet bli att det inte är någon förbindelse alls. Och då är en korsad droppkabel lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Borde inte en sån här funka?
https://webshop.gibon.se/product/Kablage/Natverkskablar---ovr...

edit: länk där den går att köpa: https://www.elfa.se/sv/rj45-crossover-adapter-kat-valueline-v...

Den gör rak kabel till korsad står det, men den borde väl även göra en korsad kabel rak? Nån på Sweclockers som är lite mer vaken än mig kan nog svara på det

Tack för svaret! Det där såg ju ut att kunna vara det smidigaste då jag slipper skarva om den helt och hållet. Men frågan är ju om det går?

Skrivet av ehsnils:

Om du bara får ut 100Mbps så skulle jag börja med att mäta kabeln för att se att alla trådar är kopplade rätt innan jag skulle börja pilla.

I de flesta fall så har korsad och rak ingen påverkan på prestanda, ändutrustningen fixar det själv. Om den inte fixar det så brukar resultatet bli att det inte är någon förbindelse alls. Och då är en korsad droppkabel lösningen.

Tack för ditt svar! Alla trådar rätt? tittar jag på kontakterna så är den likadan kopplad i båda ändar. Alltså korsad. Om vi leker med tanken att någon tråd skulle vara kopplad fel så måste jag ju oavsett klippa om uttaget. Så oavsett vad behöver jag väl göra en skarv och då är ju problemet att det blir för kort kabel kvar där jag kopplar in den i fibern. Om inte jag har tur att "trådkopplingen" är fel i andra änden så klart Jag kommer få tillgång till en nätverkstestare i eftermiddag av en vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Tack för svaret! Det där såg ju ut att kunna vara det smidigaste då jag slipper skarva om den helt och hållet. Men frågan är ju om det går?

Tack för ditt svar! Alla trådar rätt? tittar jag på kontakterna så är den likadan kopplad i båda ändar. Alltså korsad. Om vi leker med tanken att någon tråd skulle vara kopplad fel så måste jag ju oavsett klippa om uttaget. Så oavsett vad behöver jag väl göra en skarv och då är ju problemet att det blir för kort kabel kvar där jag kopplar in den i fibern. Om inte jag har tur att "trådkopplingen" är fel i andra änden så klart Jag kommer få tillgång till en nätverkstestare i eftermiddag av en vän.

Om den är likadant kopplad i båda ändarna så är den rak och inte korsad.

EDIT: Bild på en korsad kabel https://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568#/media/Fil:Vergleic...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk

Gällande rak eller korsad, så spelar det ingen större roll i dagsläget.
Det var en viktig aspekt förr i tiden då s.k "Auto MDI-X" inte fanns.
Men i dag så har mer eller mindre alla NICs den funktionen vilket gör att man som hemmabrukare inte behöver tänka på den lilla biten.

Sen som tidigare nämnts så bör du testa med annan kabel för att utesluta att kabeln inte är skadad eller dåligt terminerad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

När jag mätte mitt internet får jag enbart ut 100 mbit och inget annat, så jag provade koppla in mig direkt på fibern in i bostaden och vipps fick jag ut en bra bit över 250.

Jag såg till min förvåning att nätverkskabeln var kopplad med en korsad lösning i RJ45 uttaget. Problemet är att det finns ingen marginal att klippa den och göra en rak koppling på den istället. Den räcker helt enkelt inte in i fiberuttaget då. Det här är en Cat.5e kabel också för att klargöra att den ska kunna leverera högre hastighet än 100.

Eftersom det är kabeln ifrån fibern in så undrar jag om det är möjligt (eller smart?) att helt enkelt klippa den och koppla om den till rak för att sedan göra en skarv på något vis. Har läst att det finns en form av sockerbit (2xhona) för att sätta en till kabel i.

Det skulle ju lösa mitt problem men frågan är om jag förlorar data på en sådan typ av skarv?

Är inte jätte sugen på att behöva bryta upp massa lister etc för att dra en ny kabel nämligen.

Tack på förhand!

Handlar det om en kabel inne i bostaden som sätts efter din router för du har väl inte mätt "på fibern" ?
Ska du skarva en kabel så ska du i vart fall inte använda nån sockerbit utan en skarvplint typ >
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Kan du posta nån bild på hur det ser ut där du vill förlänga kabeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vad har du för router? finns ju modeller även idag som endast kör 100Mbit lananslutningar och
klarar routern mer än 100Mbit throughput?

om den endast har 100Mbit lan eller max 100Mbit throughput på den får du helt enkelt byta router.

kollat så att inte inställningarna på datorn är satta till endast använda 100Mbit full/halv dublex?

är det inte något av dessa så är det mest troligt som sagt tidigare att kabeln har ett skadat kabelpar nånstans i kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prova att koppla en annan kabel i exakt samma uttag i router/switch som din dator och se om du får högre hastighet. Detta för att isolera kabeln som orsak till låg hastighet.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

100 Mbit använder 2 par i kabeln
1000 Mbit använder alla 4 paren

Så om den fastnar på max 100 Mbit skulle jag som andras sagt misstänka en trasig/felkopplad kabel, alternativt utrustning som bara har 100 Mbits portar.

Att hemutrustning skulle ha problem med korsad kabel har jag inte råkat ut för dom sista 15-20 åren. Så om det är problemet så kommer utrustningen ändå inte klara högre än 100.

Det viktigaste nu är att fortsätta med att inte skriva ut vad det är för utrustning eller lägga upp bilder så att vi kan fortsätta gissa.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Skarv är en tillfällig lösning som (funkar över helgen) tills man kan tråda om. Byt kabel så slipper du framtida huvudvärk

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Ta bilder så vi förstår och kan kolla om det är rätt kopplat. Det känns som att du behöver ett mätinstrument. Troligen en av trådarna, i en av ändarna som har dålig kontakt om det inte är felkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handlar det om en kabel inne i bostaden som sätts efter din router för du har väl inte mätt "på fibern" ?
Ska du skarva en kabel så ska du i vart fall inte använda nån sockerbit utan en skarvplint typ >
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Kan du posta nån bild på hur det ser ut där du vill förlänga kabeln ?

Sitter det kontakt på båda kablarna ska man väl snarare ha en sån här:
Skarvdon RJ45 Cat. 6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serafim:

Sitter det kontakt på båda kablarna ska man väl snarare ha en sån här:
Skarvdon RJ45 Cat. 6

Sitter det "hankontakt" på kablarna så ska är det väl görlätt att skarva men samtidigt så betyder det att man använt fel material för att göra en fast installtion

Apropå korsad och rak kabel så blev Auto MDI-X en del av 1000 Mbit/s Ethernetstandarden så om man inte har gamla prylar eller manuellt spärrat funktionen så ska kabeln inte påverka, moderna nätverksprylar brukar även sköta om det på 10/100 länkar.
Om kabeln är skadad så är det däremot en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Har varit på jobbet så har inte kunnat lösa bilder etc. Det var faktiskt en kille som jag känner som var hem till mig och kikade på nätet som sa att det var pga korsad/rak kabel jag inte fick ut rätt hastighet så därför jag antog det.
Men ska titta på kontakterna och se om de är lika!

Vad gäller routern så skickade Telia en ny router i samband med ökningen av hastigheten så den ska ju klara hastigheten.

Jag har fått låna en "nätverks/kabeltestare" nu och det är förmodligen som ni säger fel på kabeln så det ska bli kul att se vad apparaten visar,

Men tack för era svar så långt.

Återkommer i eftermiddag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

Tack för era svar. Har varit på jobbet så har inte kunnat lösa bilder etc. Det var faktiskt en kille som jag känner som var hem till mig och kikade på nätet som sa att det var pga korsad/rak kabel jag inte fick ut rätt hastighet så därför jag antog det.
Men ska titta på kontakterna och se om de är lika!

Vad gäller routern så skickade Telia en ny router i samband med ökningen av hastigheten så den ska ju klara hastigheten.

Jag har fått låna en "nätverks/kabeltestare" nu och det är förmodligen som ni säger fel på kabeln så det ska bli kul att se vad apparaten visar,

Men tack för era svar så långt.

Återkommer i eftermiddag

En enklare nätverkstestare visar inte hela sanningen utan bara om det är kontakt på rätt sätt, de känner inte av om man har splittrat paren så det går bra att koppla så att alla kontaktbleck visar "rätt" men om man splittat 2 par så blir det ju ändå problem när man ska använda kabeln.
Du kan alltså inte lita på att det är rätt om en enklare testare visar rätt men visar den att nått är fel så är det garanterat nått fel.
Enklare testare

Avancerad testare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är jag hemma och redo att slänga mig i.

Har fått låna en mer avancerad nätverkstestare och den indikerar på att inte alla kablar har kontakt. Så då var det som ni flesta trodde.

Kollade även kontakterna och dom är kopplade på samma vis, alltså en rak koppling så det hade inget med korsad kabel att göra som jag blev upplyst om. Så tack igen för ni gjort mig lite klokare

Jag kommer helt enkelt dra en helt ny installations kabel och sätta ett uttag för att göra det på rätt vis. Den tidigare ägaren av lyan hade nog inte helt tänkt igenom allt.

Så tack för en lyckad felsökning!

Permalänk
Medlem

Dra cat6a kabel så slipper du göra om det när 10Gbit/s blir standard i LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

*** Uppdatering ***
Jag kopplade in datorn rätt in i fiber uttaget med en nyköpt cat.5e kabel och fick då direkt 300mbit enligt bredbandskollen.

Efter det så fick jag hjälp av en vän som skarvade ena änden på den befintliga kabeln (den som var dragen genom golv och bakom lister) och efter kontroll med nätverkstesten så visar den att kabeln är helt i ordning. Jag satte då i den i fiberuttaget och datorn till routern i hopp om att felet skulle vara löst. MEN jag fick fortfarande bara ut 90mbit.

Jag kopplade då datorn direkt i fibern med den helt nya cat.5e kabeln jag köpt som jag fick ut 300mbit med innan men nu fick jag bara ut 90mbit även med denna! Jag blir tokig alltså. Chansen att den nya kabeln är glapp eller trasig är ju minimal så då måste felet ligger i fiberkontakten in till bostaden. Tyvärr är det ingen kabel så jag kan tyvärr inte mäta det på något annat vis än med min dator. Jag provade att öppna upp och se kablarna men allt ser rätt ut. Men fortfarande bara 90mbit.

Jag klippte då bort en del av den kabeln (som var böjd och såg lite använd ut) och drog i kablarna som de skall sitta. Men fortfarande bara 90mbit.. Jag blir galen, vad ska jag göra? Be telia skicka ut en tekniker? Eller kan jag felsöka på något vis att det är fiberuttaget som inte matar ut rätt till mig? Jag har ju ändå fått ut 300 några minuter innan..

Vill gärna undvika kostnad för tekniker om felet ligger hos mig och inte i uttaget, men allt enligt mig pekar just på att det är uttaget. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem

@aiwel: Den gemensamma nämnaren är ju snarare datorn än kabeln. Jag skulle tippa på att den bara synkar upp i 100Mbit, alternativt att den mäter över WiFi.

Stäng av WiFi och kolla vad nätverkskortet synkar upp i. Det sistnämnda kan du göra genom att följa anvisningarna här:
https://superuser.com/a/654006

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@aiwel: Den gemensamma nämnaren är ju snarare datorn än kabeln. Jag skulle tippa på att den bara synkar upp i 100Mbit, alternativt att den mäter över WiFi.

Stäng av WiFi och kolla vad nätverkskortet synkar upp i. Det sistnämnda kan du göra genom att följa anvisningarna här:
https://superuser.com/a/654006

Tack för input!
Jag har enbart en stationär gaming dator utan wifi möjligheter. Men ska absolut kolla vad nätverkskortet synkar i.
Postar bild när jag är hemma ikväll efter 22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

100 Mbit använder 2 par i kabeln
1000 Mbit använder alla 4 paren

Så om den fastnar på max 100 Mbit skulle jag som andras sagt misstänka en trasig/felkopplad kabel, alternativt utrustning som bara har 100 Mbits portar.

Att hemutrustning skulle ha problem med korsad kabel har jag inte råkat ut för dom sista 15-20 åren. Så om det är problemet så kommer utrustningen ändå inte klara högre än 100.

Det viktigaste nu är att fortsätta med att inte skriva ut vad det är för utrustning eller lägga upp bilder så att vi kan fortsätta gissa.

Skrivet av aiwel:

*** Uppdatering ***
Jag kopplade in datorn rätt in i fiber uttaget med en nyköpt cat.5e kabel och fick då direkt 300mbit enligt bredbandskollen.

Efter det så fick jag hjälp av en vän som skarvade ena änden på den befintliga kabeln (den som var dragen genom golv och bakom lister) och efter kontroll med nätverkstesten så visar den att kabeln är helt i ordning. Jag satte då i den i fiberuttaget och datorn till routern i hopp om att felet skulle vara löst. MEN jag fick fortfarande bara ut 90mbit.

Jag kopplade då datorn direkt i fibern med den helt nya cat.5e kabeln jag köpt som jag fick ut 300mbit med innan men nu fick jag bara ut 90mbit även med denna! Jag blir tokig alltså. Chansen att den nya kabeln är glapp eller trasig är ju minimal så då måste felet ligger i fiberkontakten in till bostaden. Tyvärr är det ingen kabel så jag kan tyvärr inte mäta det på något annat vis än med min dator. Jag provade att öppna upp och se kablarna men allt ser rätt ut. Men fortfarande bara 90mbit.

Jag klippte då bort en del av den kabeln (som var böjd och såg lite använd ut) och drog i kablarna som de skall sitta. Men fortfarande bara 90mbit.. Jag blir galen, vad ska jag göra? Be telia skicka ut en tekniker? Eller kan jag felsöka på något vis att det är fiberuttaget som inte matar ut rätt till mig? Jag har ju ändå fått ut 300 några minuter innan..

Vill gärna undvika kostnad för tekniker om felet ligger hos mig och inte i uttaget, men allt enligt mig pekar just på att det är uttaget. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Som "mikgus" kommenterade, kontrollera att alla 4 paren faktiskt är kopplade och har kontakt, så du inte använder endast 2 par.
Om du har möjlighet, prova mät med en multimeter/summer.
Eftersom du får ut full fart i Fiberuttaget, men inte från den dragna kabeln, så skulle jag lägga energi på att titta närmare på kabeln.
Beroende på hur kabeln är dragen, så kanske det blivit åverkan på kabeln, som "turligt nog" inte skadat de två viktiga paren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Som "mikgus" kommenterade, kontrollera att alla 4 paren faktiskt är kopplade och har kontakt, så du inte använder endast 2 par.
Om du har möjlighet, prova mät med en multimeter/summer.
Eftersom du får ut full fart i Fiberuttaget, men inte från den dragna kabeln, så skulle jag lägga energi på att titta närmare på kabeln.
Beroende på hur kabeln är dragen, så kanske det blivit åverkan på kabeln, som "turligt nog" inte skadat de två viktiga paren.

Fast när jag kopplade datorn till fibern igen så fick jag ju bara 90 där med. Första gången fick jag 300 men efter det så kom jag enbart upp i 90 så verkar de ju som att det är något vajsing där. Om det inte är min dator som jag fick tips om att kolla statusen på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

*** Uppdatering ***

Har du fiber hela vägen in så att du kopplar in dig i fiberomvandlaren eller har du ethernet in så att det sitter mer utrustning nånstans ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du fiber hela vägen in så att du kopplar in dig i fiberomvandlaren eller har du ethernet in så att det sitter mer utrustning nånstans ?

Jag bor i en bostadsrätt där jag har ett fiber uttag i hallen. Enda jag har. Jag kan ta bild och lägga ut sen ifall du vill se

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Fast när jag kopplade datorn till fibern igen så fick jag ju bara 90 där med. Första gången fick jag 300 men efter det så kom jag enbart upp i 90 så verkar de ju som att det är något vajsing där. Om det inte är min dator som jag fick tips om att kolla statusen på.

Ledsen, missuppfattade lite av texten.

Ett sätt för att se vad windows anser att din ansluting är, är att titta på "anslutningshastighet i egenskaper för nätverket".
https://www.windowscentral.com/how-determine-wi-fi-and-ethern...

Är det gigabit och du fortfarande bara får 100Mbit så bör problemet ligga från fiberdosan till telia, visar den 100Mbit så kan det vara någon windows-inställning eller någon kontakt.

Något som är ovanligt, men som jag själv råkat ut för, är att själva nätverkskontakten på nätverkskabeln glider ut lite ur kontakten.
Normalt när man stoppar in den så brukar det klicka och sedan sitter den bra, men på ett par kontakter glider kabeln ut några millimeter, ibland så långt att det blir helt avbrott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

Jag bor i en bostadsrätt där jag har ett fiber uttag i hallen. Enda jag har. Jag kan ta bild och lägga ut sen ifall du vill se

Har du ett fiberuttag har du också en fiberomvandlare, fiber är optiskt.
Jag tror du menar att du har en RJ 45 kontakt som du kallar fiberuttag, i så fall så måste ju omvandlaren sitta nån annanstans och det kanske finn en switch, dessa delar kan fara felaktiga eller felkonfigurerade och kanske orsaka problemen.
Så posta gärna bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett fiberuttag har du också en fiberomvandlare, fiber är optiskt.
Jag tror du menar att du har en RJ 45 kontakt som du kallar fiberuttag, i så fall så måste ju omvandlaren sitta nån annanstans och det kanske finn en switch, dessa delar kan fara felaktiga eller felkonfigurerade och kanske orsaka problemen.
Så posta gärna bilder.

Du har så rätt. En sladd som blir en rj45 ingång.
Bild1: http://www.bilddump.se/bilder/20200419235510-95.199.151.45.jp...
Där ser man uttaget på väggen, och de andra sladdarna som kommer ut tror jag är en gammal antennkabel samt för ringklocka som inte används längre och är avklippta.
Den gröna kabeln är alltså den som är dragen genom vägg och golv som jag fick få hjälp med att skarva. Den är inte i då datorn är direkt kopplad till uttaget.

Bild 2:
http://www.bilddump.se/bilder/20200420000519-95.199.151.45.jp...
så ser kontakten ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

Du har så rätt. En sladd som blir en rj45 ingång.
Bild1: http://www.bilddump.se/bilder/20200419235510-95.199.151.45.jp...
Där ser man uttaget på väggen, och de andra sladdarna som kommer ut tror jag är en gammal antennkabel samt för ringklocka som inte används längre och är avklippta.
Den gröna kabeln är alltså den som är dragen genom vägg och golv som jag fick få hjälp med att skarva. Den är inte i då datorn är direkt kopplad till uttaget.

Bild 2:
http://www.bilddump.se/bilder/20200420000519-95.199.151.45.jp...
så ser kontakten ut.

Då finns det en del utrustning mellan ditt inkommande uttag och där fibern kommer in du kan ju kolla om du kan kontrollera att allt är ok där om du vet vem som kommer åt delarna och går inte det bör du kolla din dator och om den är ok felanmäla till operatören så får de kontakta nätägaren.

Visa signatur