Permalänk
Medlem

@aiwel: ett mycket vanligt problem är kontakten i antingen dator eller uttag inte passar kanon med rj45 huvud, dvs spåren och blecken går inte i ordentligt så kontakten blir bra, jag har sett det otaliga gånger, när man lossar kabeln och mäter den, då visar den 0 fel, samma sak med uttaget, det brukar gå att pressa kontakten mot blecken för att testa om det är felet, ibland har jag tagit pincett och försiktigt fyft kontaktytorna i uttaget, kolla även plastspåren så dessa inte är skitiga eller har böjt sig något så stiften har kontakt och inte lyfts upp när du kör i kabeln. vanligaste huvuden jag sett felet på är billiga Kina huvud och huvud från kjell.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då finns det en del utrustning mellan ditt inkommande uttag och där fibern kommer in du kan ju kolla om du kan kontrollera att allt är ok där om du vet vem som kommer åt delarna och går inte det bör du kolla din dator och om den är ok felanmäla till operatören så får de kontakta nätägaren.

Tack! Jag kommer inte åt den delen utan bovärden hänvisade till Telia som som föreningen har avtal med. Jag får kika på vad datorn ger ut på nätverkskortet för att se om felet är där. Annars får ja prata emd Telia alltså.