Permalänk
Medlem

Byter ddr4 minnen dator slutar fungera

Hej!

Jag har ett msi z390 pro-a moderkort med en i5-9600k och 16gb 3200mhz hyper x predator minnen.

Får för mig att byta processor kylare och köper en zalman cnps20x. Den är för stor så datorn går inte att stänga så stoppar in ett kitt med 16gb hyper x fury 3200mhz för de är inte lika höga.

Datorn startar. Fungerar i ca 6 minuter innan de fryser. Jag startar om och så fortsätter det. Jag ändrar minnerna i bios till lägre clockfrekvenz och provar olika inställningar. Ingen förändring.

Jag lackar ur och installerar mina ”original” minnen där allting har fungerat klockrent igen. Startar datorn och nu får jag inte ens bild i skiten....

Jag har clearat cmos mellan bytet av minnerna och även plockat bort batteriet. Vad mer kan jag göra? Minnerna sitter i de rekommenderade kanalerna. Där de fungerade innan CPU-kylar bytet.

Tack på förhand // Johan

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att samtliga komponenter sitter på plats ordentligt även grafikkort och strömkablar.
Kanske behöver du "re-seat" CPU, då du har pillat på kylaren.
Har kylaren kunnat komma i kontakt med minnena, så det finns en möjlighet att det är frågan om någon form av kortslutning?

Eftersom datorn fungerade en stund innan den stängde av sig, är det möjligt att den slår ifrån för att något blir varmt?

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. CPU-kylarens plast hölje för fläkten nuddar minnerna men tänker att det inte kan påverka. Nästa steg är väl att plocka loss processorn antar jag och titta under den. Men som sagt. Datorn fungerade med minnen ”nr 2” för bara 1 timme sedan. Det är inte värme. Cpun låg på 31 grader när datorn frös. Ska kolla kortslutnings spåret noggrant nu. Tack!

Edit: Ez-debugen på moderkortet lyser vit och hoppar mellan dram och cpu när man startar datorn. Kanske jag borde ha skrivit tidigare.

Permalänk
Medlem

Utklipp ur manualen:

Det kan vara värt att slänga ytterliggare en blick i manualen för fler detaljer.

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO#down-manua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Edit: Ez-debugen på moderkortet lyser vit och hoppar mellan dram och cpu när man startar datorn. Kanske jag borde ha skrivit tidigare.

Med denna information, så skulle jag ta loss kylaren. Lyfta på haspen som spänner fast cpu. Försiktigt skjuta runt cpu i sockeln, de finns oftast lite spel. Spänna fast haspen, montera kylaren och prova starta systemet igen.

Samt kontrollera att minnena sitter på plats ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens in i bios. Utan skärmen är bara svart 😭😭

Provar senaste förslaget.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag inte skrev det tidigare, du kanske redan har provat att nollställa CMOS.
Sitter oftast en knapp eller bygel någonstans, oftast i "nederkant". Om det är en bygel så är det oftast 3 pins, varav två (oftast) redan är byglade, med texten "CLRTC" som står för "CLear RealTimeClock", men även nollställer CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vet inte varför jag inte skrev det tidigare, du kanske redan har provat att nollställa CMOS.
Sitter oftast en knapp eller bygel någonstans, oftast i "nederkant". Om det är en bygel så är det oftast 3 pins, varav två (oftast) redan är byglade, med texten "CLRTC" som står för "CLear RealTimeClock", men även nollställer CMOS.

Jag har tagit ut batteriet på moderkortet. Ingen skillnad. Enligt manualen ska man kortsluta två pinnar på moderkortet med varandra i 5 sekunder har provat det också. Ingen skillnad.

Jag tog loss processorn gjorde rent allt och installerade allt igen. Samma sak!

Någon som vill köpa lite skräp? Blir så jävla less när felen inte känns logiska.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att ta ut CPU'n, kolla då även att ingen pin har råkat bli böjd (även om det är ytterst otroligt). Har du ny kyl pasta så är det lämpligt att även byta den. Jag har stött på det här problemet förut och det har då funkat att bara ta av och på kylaren så har det löst sig.

Se till att både ramstickor och grafikkort sitter i ordentligt, det kan vara värt att ta ut dom och sätta i dom bara för att vara säker. Dubbellkolla även att ingen strömsladd till moderkort eller grafikkort har trillat ur.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle börja med att ta ut CPU'n, kolla då även att ingen pin har råkat bli böjd (även om det är ytterst otroligt). Har du ny kyl pasta så är det lämpligt att även byta den. Jag har stött på det här problemet förut och det har då funkat att bara ta av och på kylaren så har det löst sig.

Se till att både ramstickor och grafikkort sitter i ordentligt, det kan vara värt att ta ut dom och sätta i dom bara för att vara säker. Dubbellkolla även att ingen strömsladd till moderkort eller grafikkort har trillat ur.

Jag gjorde precis allt det där. Kolla pinsen på cpu och satte fast kylaren med ny pasta. Jag kan fan inte fatta vad som har hänt

Permalänk
Medlem

Då får du ta isär och bygga ihop resten av datorn också.

Sätt bara tillbaka det som behövs för att få bild. Saker som INTE behövs just nu som mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm och porten sånt kopplats till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Egentligen bör du bygga ihop den utanför chassit tills du hittat felet. Lättare att felsöka när den inte är i vägen och chassit har orsakat konstiga fel.

Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Tex kartongen som den kom med. Om du använder ett separat grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten på grafikkort går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet tar du bort. Power SW kabeln/knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Så testas också om power sw kabeln/knappen var trasig, satt på fel plats, glapp mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Jag har tagit ut batteriet på moderkortet. Ingen skillnad. Enligt manualen ska man kortsluta två pinnar på moderkortet med varandra i 5 sekunder har provat det också. Ingen skillnad.

Jag tog loss processorn gjorde rent allt och installerade allt igen. Samma sak!

Någon som vill köpa lite skräp? Blir så jävla less när felen inte känns logiska.

Gör en visuel inspektion av ram-slottarna.
Ta fram en ficklampa och gärna ett förstoringslas och inspektera att samtliga kontaktytor i ram-slottarna ser korrekt ut.

Ytterliggare ett steg kan även vara att "starta" moderkortet utan något anslutet mer än ström.
Bort med CPU, Minne, Grafikkort, hårdisks, fläkt, ja, allt utom ström.
Sedan kopplar du in ström, slår på strömmen, väntar några sekunder, slår ifrån strömmen och sätter sedan tillbaka CPU, Minne, Grafikkort och provar starta igen. (Koppla inte in hårddisk)
UEFI/BIOS brukar detektera "CPU är ändrad" och larma om detta.
Det är iallafall något jag har råkat ut för, förut.

Tänk även på att ditt moderkort inte bara har 24-pins-strömkontakten utan även en 8pin EPS och en 6pin PCIe, så det inte är så att du missat framförallt 8pins-kontakten efter att du satte dit den gigantiska kylaren...

Permalänk
Medlem

Nu har jag slitit ut allt typ. Och provat och kollat kontakter med mera och hittade felet.

datorn botar upp när jag bara har en minnessticka i moderkortet på plats nr 2 av 4. Så konstigt? Fattar ingenting. Datorn Fungerade imorse med båda minnes-modulerna sedan byter jag cpu-kylare och nu startar den bara om jag kör med en minnessticka i sig.

Permalänk
Medlem

Någon som har idéer om vad jag kan göra om en ram-slot verkar trasig.

Jag har provat att sätta minnerna på plats 1 och 3. Då vägrar datorn att bota.

När jag sätter minnerna på plats 2 och 4 får jag felmeddelande och datorn botar ej.

Endast med en minnesmodul i plats 2 så botar datorn och fungerar precis som tidigare.

Jag har tittat ner i minnes-modulerna och ser inga synliga skador. Och har inte tappat eller stoppat ner något annat än ram-minnen i dem åt rätt håll så fattar inte vad som har hänt men något är ju trasigt.

NU SÅ HUTTADE JAG FELET. EN SKRUV HADE FASTNAT PÅ BAKSIDAN AV MODERKORTET. KLANTIGT JAG VET. MAGISKT NOG SÅ VERKAR ALLT FUNKA SOM VANLIGT NÄR JAG TOG BIRT DEN. STÄNG OCH LÅS TRÅDEN GÄRNA tack för alla idéer och hjälp.

Permalänk
Medlem

@ixon: skönt att det löste sig! Och tack för uppdatering, är alltid intressant att veta vad som var problemet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixon:

Någon som har idéer om vad jag kan göra om en ram-slot verkar trasig.

Jag har provat att sätta minnerna på plats 1 och 3. Då vägrar datorn att bota.

När jag sätter minnerna på plats 2 och 4 får jag felmeddelande och datorn botar ej.

Endast med en minnesmodul i plats 2 så botar datorn och fungerar precis som tidigare.

Jag har tittat ner i minnes-modulerna och ser inga synliga skador. Och har inte tappat eller stoppat ner något annat än ram-minnen i dem åt rätt håll så fattar inte vad som har hänt men något är ju trasigt.

NU SÅ HUTTADE JAG FELET. EN SKRUV HADE FASTNAT PÅ BAKSIDAN AV MODERKORTET. KLANTIGT JAG VET. MAGISKT NOG SÅ VERKAR ALLT FUNKA SOM VANLIGT NÄR JAG TOG BIRT DEN. STÄNG OCH LÅS TRÅDEN GÄRNA tack för alla idéer och hjälp.

Härligt att det löste sig!
Men jag måste bara fråga. Denna skruv? Den satt alltså fast mot moderkortet även efter att du tagit ut moderkortet ur datorlådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Härligt att det löste sig!
Men jag måste bara fråga. Denna skruv? Den satt alltså fast mot moderkortet även efter att du tagit ut moderkortet ur datorlådan?

Ja! Helt sjukt. Den hade inte bränts fast eller nått sånt men den hade fastnat på ”nitarna” under moderkortet. Som med magnetism. Svårt att beskriva men jag fick ta i lite med fingrarna för att få bort den. Jag har ju vänt datorn och ställt den liggandes ståendes osv men skruv jäveln har ju suttit kvar...