Grafikkorts fläkt låter förfärligt, hur fixar jag?

Permalänk

Grafikkorts fläkt låter förfärligt, hur fixar jag?

Hej!

Jag har ett grafikkort som jag köpte från 2018 från komplett och det är ett Zotac 1080Ti och jag har kvar garanti men jag är inte så säker om jag vill reklamera för jag har inget kvar med paketet som grafikkortet kom i. Jag har bara själva grafikkortskartongen kvar men inte något pcie skydd osv... Jag frågade deras kundservice och dom sa bara att jag skulle skylla mig själv om det gick sönder under frakt och sedan klickade dom mig, så nu vänder jag mig till er Sweclockers.

Hur ska jag få min fläkt att sluta låta förfärligt? Det är fel på det högra fläktlagret för det låter bara när det snurrar i vissa hastigheter. Jag saktade ner hastigheten lite på fläkten genom att lägga mitt finger försiktigt emot mitten.

Går det att smörja lagret eller måste jag byta ut något?

EDIT: När jag höjer fan speed till ungefär 72% så försvinner det jobbiga ljudet, dock så låter det som att fläkten "wobblar"

EDIT2: Hittade detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=RJBt6wlWnF4

Ska jag testa att göra så?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Drygt beteende av komplett....

Du tänker på gummigrejen som sitter på PCIe kontakten? Skickade in mitt 980 Ti utan den till komplett när jag lämnade in den på garanti. Har du kvar ESD påsen och skumgummi eller vad grafikkortet kom i?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Drygt beteende av komplett....

Du tänker på gummigrejen som sitter på PCIe kontakten? Skickade in mitt 980 Ti utan den till komplett när jag lämnade in den på garanti. Har du kvar ESD påsen och skumgummi eller vad grafikkortet kom i?

Har blivit behandlad så också av komplett ingen service känsla alls.

Trist med en annars bra webbutik

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Rekordmedlem

Det är många kort som inte har nåt skydd över pci e kontakterna så det är nog inget som är nödvändig.
Det går att smörja de flesta fläktar om man vill men det förutsätter ju att inte lagret är skadat för då gör det lite nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@grafikkort: Sätt på två 120mm fläktar. Kortet blir tyst och svalt. Bättre än nytt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafikkort:

Hej!

Jag har ett grafikkort som jag köpte från 2018 från komplett och det är ett Zotac 1080Ti och jag har kvar garanti men jag är inte så säker om jag vill reklamera för jag har inget kvar med paketet som grafikkortet kom i. Jag har bara själva grafikkortskartongen kvar men inte något pcie skydd osv... Jag frågade deras kundservice och dom sa bara att jag skulle skylla mig själv om det gick sönder under frakt och sedan klickade dom mig, så nu vänder jag mig till er Sweclockers.

Hur ska jag få min fläkt att sluta låta förfärligt? Det är fel på det högra fläktlagret för det låter bara när det snurrar i vissa hastigheter. Jag saktade ner hastigheten lite på fläkten genom att lägga mitt finger försiktigt emot mitten.

Går det att smörja lagret eller måste jag byta ut något?

EDIT: När jag höjer fan speed till ungefär 72% så försvinner det jobbiga ljudet, dock så låter det som att fläkten "wobblar"

EDIT2: Hittade detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=RJBt6wlWnF4

Ska jag testa att göra så?

Skulle göra ett reklamationsärende utan tvekan. Dåligt kundbemötande men om du mailar dom, beskriver situationen och skickar in kortet i originalförpackningen (som du har kvar) ska det inte vara några problem med resan. PCI skyddet kommer knappast göra någon större skillnad. Men känner du dig orolig tycker jag du ska skicka ett mail till Komplett och be dom beskriva hur du ska packetera varan för att deras kundtjänst ska tycka det är okej, och om det kostar dig något extra, be dom antingen skicka material för att packa/be om ersättning för materialkostnaden.

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@grafikkort: Sätt på två 120mm fläktar. Kortet blir tyst och svalt. Bättre än nytt.

Ja jag har två noctua fläktar nu men beror helt på vad man har för kort. Amd kort är inte alltid roligt att hantera med vram kylning. Mitt 390x blir 80 grader i ett välventilerat chassi även med noctua fläktar på bra Fläktkurva. Däremot ett rtx 2070 blev riktigt svalt av noctua o knäpptyst

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Jag har inte någon ESD påse kvar, var kan jag köpa en sådan?

Och om jag ska smörja upp lagret, gör jag det genom att göra samma sak som personen gör på youtubeklippet nedan?

https://www.youtube.com/watch?v=RJBt6wlWnF4

Permalänk
Medlem

@Vzano: Ja det kan jag tycka är lite dåligt av komplett... Några timmar innan då jag försökte kontakta dom så var det inte någon som svara i chatten överhuvudtaget på 40 minuter så då gick jag istället till Zotacs support och där svara dom direkt.

Jag har kvar kartongen men jag har inte kvar skumgummit och ESD-påsen som grafikkortet låg i.

Jag har dock en gammal grafikkortskartong med skumgummit kvar och grafikkortet passar där i så jag skickar tillbaka i den.

EDIT: Råkade skriva från min kompis konto nu när jag lånade hans dator... OOPSIES

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grafikkort:

Jag har inte någon ESD påse kvar, var kan jag köpa en sådan?

Och om jag ska smörja upp lagret, gör jag det genom att göra samma sak som personen gör på youtubeklippet nedan?

https://www.youtube.com/watch?v=RJBt6wlWnF4

Principen ser vettig ut så har du den fläkten funkar det nog, jag har smort en del andra fläktar och det viktiga är att vara försiktig när man tar isär fläkten så inget förstörs och när den är demonterad ser man var man ska smörja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.