Veckans fråga: Vad tycker du om "remakes" och "remasters" av spel?

Permalänk
Medlem

Gärna både och, ha ett mindre team som sitter och filar på gamla spel medans den högsta prioriteringen ligger på uppföljare som tar mycket längre tid att utveckla.
Det är ovanligt med bra remasters, remakes brukar vara väldigt mycket mer intressanta.

Jag hade gärna sett FF9 remake, men världen och spelmekanik behöver uppdateras så en remaster är inte så värst intressant. Little Samson hade också varit coolt som remake eller reboot

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag har inget emot varesig remasters eller remakes förutsatt att de görs med en gnutta kärlek och inte skyfflas ut på löpande band med minimala förbättringar, eller rentav försämringar, mot originalet. Tony Hawks Pro Skater HD är exempelvis en riktigt pissig remaster som jag ångrar att jag kastade pengar på medan Grim Fandango Remastered som kom för en handfull år sedan är frukansvärt välgjort och en fröjd att spela.

Mest intressant tycker jag dock ordentliga remakes är, då det är kul att se hur man med nya grepp kan tackla att återberätta riktiga spelklassiker. Jag fullkomligen älskade originalet av Resident Evil 2, och tycker att den remaken är ett riktigt mästerverk.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Ja tack. Ge mig Mass Effect!

Alla tre delarna i originaltrilogin av Mass Effect är fortfarande bland de bästa spelen som någonsin gjorts (det senaste är också mycket underhållande) men det första spelet har inte riktigt åldrats med värdighet.

Mass Effect 1 med en bladning av ME3/Andromeda combatsystem och även Andromedas styrning av Nomad på Mako.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Ge mig vettiga remakes/remasters av de tre första Silent Hill så kan jag dö lycklig. Kontrollerna/kameran är så dåliga att det blir ospelbart. Fantastiska spel som jag mer än gärna skulle spela igenom igen, om det inte vore för detta. Grafiken får gärna förbättras också, men inte lika viktigt. De gjorde någon sorts usel remaster på dem där det blev sämre är originalet...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Mass Effect 1 med en bladning av ME3/Andromeda combatsystem och även Andromedas styrning av Nomad på Mako.

Det vore en dröm. Bortsett från ändrad styrning på Makon. Ibland känns det som att jag är den enda i världen som inte har något emot den styrningen. Visst var det lite konstigt till en början men efter fem minuters körning så kändes det naturligt för mig.

Permalänk

Det finns enbart ett enda spel jag kan tänka mig att ha en remake/remaster på och det är Black & white. Det var ett utav mina absoluta favoritspel och hade mer än gärna spelat det igen, fast lite fina fixar vid kanterna på saker.

Permalänk
Medlem

BF 2142 med dagens grafik och ljudstandard vore ju inte fel.

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Så länge jag slipper köpa det igen så bryr jag mig inte

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara bra men det har gått till överdrift, limited run *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilken remaster pratar du om? Eller ogillar du alla?

då ska vi se så att jag säger rätt här, men jag tror det var
The Secret of Monkey Island ™: Special Edition

jag ville då ha ett 3D spel å inte 2D med i mina ögon ganska fattig grafik.

men de verkar som att jag inte har så bra koll, för nu när jag googlar så hittar jag Monkey Island 5??? som verkar vara 3D.

EDIT: vafasiken hittar jag "Tales of Monkey Island" och de 5 episoderna att köpa??
https://www.gamereactor.se/recensioner/20538/Tales+of+Monkey+...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ännu en remake. Av Max Payne denna gång. https://twitter.com/remedygames/status/1511808969165185035?t=...

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

remakes och remeasters är väl för att det är slut på ideer hos utvecklarna, och dom vill få in lite nostalgipengar och pengar för folk som aldrig spelade orginal spelen när dom släpptes.