Veckans fråga: Vad tycker du om "remakes" och "remasters" av spel?

Permalänk
Medlem

Generellt tycker jag det är kul att få nostalgitrippa lite. (Det var ju bättre förr höhö)
Sitter för närvarande och smålirar Baldurs Gate Enhanced edition. Har för mig de kostade 20€ styck, och priset känns lagom utifrån vad man får.

Men det finns ju även mindre lyckade exempel där det endast gjorts minimala insatser för att åter kunna sälja spelet till nära nypris.

Om man får önska så ligger HOMM3 högt på listan.

Permalänk
Medlem

jag blev så jävla besviken på Monkey Island "Remaster / Remake" så efter det så undviker jag sånt..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Generellt tycker jag det är kul att få nostalgitrippa lite. (Det var ju bättre förr höhö)
Sitter för närvarande och smålirar Baldurs Gate Enhanced edition. Har för mig de kostade 20€ styck, och priset känns lagom utifrån vad man får.

Men det finns ju även mindre lyckade exempel där det endast gjorts minimala insatser för att åter kunna sälja spelet till nära nypris.

Om man får önska så ligger HOMM3 högt på listan.

jag var i samma åsikt eller är också för den delen, men blev så fruktansvärt besviken på Monkey Island "remaster / remake" så jag ha inte ord för det, å iom det så tittar jag inte längre på sånna spel släpp alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

1. Dagens vuxna växte upp med spelandet. Själv körde jag Unreal, Age of Empires och Half Life. Då tyckte man grafiken var najs, men idag, nu när grafik kan vara jaw dropping, så är det väl många som vill se sin barndom i nya kläder.

Vill man verkligen ha grafiken ändrad?
Jag tycker det finns ett självändamål i att ändra så lite som möjligt och bara göra så att det även funkar på skärmar med högre upplösning och annat höjd/bredd-förhållande än VGA (640x480).

Skrivet av SimonW86:

2. Dagens spel är (tyvärr samt enligt mig) inte de bästa. ... Dåtidens spel kändes mer genomtänkta, ...

3. Känslan av att uppleva sin barndom igen är svårslaget. ...

För min del tycker jag det är ännu intressantare att visa "min barndom" för mina egna barn. Hur spelen kunde vara bättre förr utan att ha bättre grafik och ljud.

Skrivet av Trunk:

Till deras försvar är det å andra sidan inte rimligt att de utan kostnad ska lägga ner tusentals timmar på att göra om ett spel...

En del av min poäng: För mig som brukare skulle det vara kul att ha en fungerande version, men det är inte värt jobbet för utvecklarna.
Det finns ett fåtal äldre (>20år) spel som jag ännu inte spelat och som jag skulle kunna tänka mig att köpa om det garanterades att en nyutgåva fungerar på en ny dator. (GOG är lite väl svävande på hur bra (om) de fungerar med emulator i Windows 10.)

Permalänk
Medlem

Gillar sånt här, Starcraft köpte jag tex och är sugen på att skaffa Age of Empires och även Red Alert på sikt. För medan grafik inte är allt tillför det iaf för mig en hel del till äldre spel.

Min dröm vore dock remake på Mass Effect 1 och remasters på Mass Effect 2-3! Faaaan vad nice det vore!

Tänk er en omarbetad etta så det stridsmässigt följer tvåan och trean bättre, så det inte känns så gammalt helt enkelt och gällande tvåan och trean skulle en remaster räcka rätt långt egentligen. ME3-nivå på animationer i alla tre spelen liksom. Ännu hellre Andromeda-nivå men det kräver nog remake och det känns för avlägset.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vill man verkligen ha grafiken ändrad?
Jag tycker det finns ett självändamål i att ändra så lite som möjligt och bara göra så att det även funkar på skärmar med högre upplösning och annat höjd/bredd-förhållande än VGA (640x480).

För min del tycker jag det är ännu intressantare att visa "min barndom" för mina egna barn. Hur spelen kunde vara bättre förr utan att ha bättre grafik och ljud.

En del av min poäng: För mig som brukare skulle det vara kul att ha en fungerande version, men det är inte värt jobbet för utvecklarna.
Det finns ett fåtal äldre (>20år) spel som jag ännu inte spelat och som jag skulle kunna tänka mig att köpa om det garanterades att en nyutgåva fungerar på en ny dator. (GOG är lite väl svävande på hur bra (om) de fungerar med emulator i Windows 10.)

Det där är en bra poäng. Mina barn spelar många spel "som ser gamla ut" som de säger, men det går någon gräns ungefär vid N64 eller kanske Super Nintendo. SNES-spel och C=64-spel har de inget till övers för, dessa är FÖR dåliga utseendemässigt. Men 2D-grafik från, tja, tidigt 1990-tal och framåt ser ju helt ok ut i meningen att man kan se vad det mesta är...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har precis avslutat Final Fantasy XII ZA Remastered som var en väldigt lyckad uppfräschning. Visst lutar spelet mot gammal grafik men är ändå så uppfräschat det kan bli utan att bli totalt omgjort.

Sitter sedan ett par dagar tillbaka med Final Fantasy X HD Remaster som tyvärr känns väldigt billig i jämförelse. Må hända att jag kan lira i full HD men det är fortfarande gammal och ful grafik som sticker i ögonen. Hade gärna sett att de la ner lite mer arbete.

Fick jag önska skulle jag gärna se en HD/4K remaster av Super Metroid. Visserligen är pixelgrafiken underbart vacker än idag men ändå förlegad och spelet skulle kunna bli grymt snyggt med dagens teknik. Grafik, ny inspelad musik och möjligtvis en liten skruvning på handkontrollen så det blir enklare att växla mellan missiler, grapple-hook etc. är dock det enda som behövs och i mitt tycke får ändras i detta mästerverk. Annars får utvecklarna hålla fingrarna borta från det.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Remasters ser jag bara som ett billigt sätt att mjölka konsumenter på mer pengar för spel de redan en gång köpt. Det skulle jag själv aldrog lägga pengar på. Välgjorda remakes har däremot en poäng tycker jag. Spelbranchen mår ju inte direkt bra. Orkar inte ta upp alla argument varför. Men då är det kanske bättre att satsa på vinnande koncept som inte behöver vara överdrivet kompleca som nyare spel ofta är.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag är kluven då spelandet är mycket nostalgi i sig, men jag tycker främst att fokus borde ligga på att vi skall kunna spela våra köpta spel för all framtid så som det var på den gamla goda tiden när det inte krävdes en central server för att spela online.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas en del i omröstningen, då dessa är två metoder för att bringa liv till "döda" spel.

Gör man det för fansen, varför inte släppa ett nytt riktigt genomarbetat DLC istället? Hade personligen älskat det för wc3, d2, Darksouls serien osv.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot upgraderade versioner av 'Deus Ex' & 'System Shock 2', vilka är 2 av mina absoluta favoritspel.
Uppgradering av spelens grafikmotorer skulle räcka..tja, kanske (minnsinte om det behövs), upgraderade kontroller..

Permalänk
Medlem

En våt dröm är en remake av Fallout 1 och 2.

Permalänk
Medlem

Exempel på bra remakes : Resident Evil 2 (man gör om hela spelet mer eller mindre, men ändå har det nostalgikänslan)

Exempel på bra remaster: Crash Bandicoot (Man får inte bara 1 spel, utan hela ps1-trilogin dessutom)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Väntar fortfarande remastered på alla expansioner till Heroes of might and magic III.
Tror dock de aldrig kommer dyka upp =/

Hela spelet original finns på GoG (Heroes 3 complete) och sedan finns det HD-mod. Gör remastern som gjordes helt onödig egentligen. (HD-modden finns här: https://sites.google.com/site/heroes3hd/ - jag minns att det någonstans varnas för någon form av malware malware, men jag googlade runt rätt mycket tidigare och konsensus verkar vara att det är lugnt och någon falsk positiv)
Edit: kanske ska tillägga att HD-modden inte täcker allt i complete så jag tror t.ex. inte man kan själv spela med Conflux town och lite andra saker men den funkar ändå till complete-versionen.)

ONT: Det är väldigt olika med hur bra remasters och remakes blir. Exemplet här med heroes 3 är ju ett sådant. Varför gör man inte en remaster på spelet Complete när det tillför så mycket och gjorde spelet så mycket bättre? Annars är som flera skrivit Resitent Evil 2 remake underbart bra och även FF7 remake. Sedan har vi t.ex. Homeworld som visserligen är snygg remaster men där övergången till 2:ans motor gör att vissa saker fungerar helt annorlunda och mycket sämre (det går inte längre att ha ordentliga formationer på sina skepp t.ex.). Överlag skulle jag nog säga att jag är mer intresserad av remakes än remasters.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eniac64:

En våt dröm är en remake av Fallout 1 och 2.

Behövs det? Tycker det funkar som det är. Eller det vore väl om Fallout 1 fick alla förbättringar tvåan hade

Skrivet av CubaCola:

Exempel på bra remakes : Resident Evil 2 (man gör om hela spelet mer eller mindre, men ändå har det nostalgikänslan)

Exempel på bra remaster: Crash Bandicoot (Man får inte bara 1 spel, utan hela ps1-trilogin dessutom)

Crash Bandicoot är en remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Crash Bandicoot är en remake.

Min definition av en remaster är att spelet spelas identiskt som orginalet, men att ljud och grafik har fått sig en puts.

Så i mina ögon är inte crash en remake.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag är nog för det, Re2 remake och även RE3 remake gillade jag skarpt, sitter och funderar på att plocka upp FF7 också. Men lite osäker, kanske måste ge det en chans helt enkelt.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Helt klart bra skit!
Kolla klassiker som Police Quest från Sierra och Lucasarts med Monkey Island, Full Throttle etc

Gillar det antagligen för att man nu är gammal och grå men man var ung när man spelade de första gången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Min definition av en remaster är att spelet spelas identiskt som orginalet, men att ljud och grafik har fått sig en puts.

Så i mina ögon är inte crash en remake.

Dom har byggt upp det från scratch, så det är en remake oavsett vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag blev så jävla besviken på Monkey Island "Remaster / Remake" så efter det så undviker jag sånt..

Vilken remaster pratar du om? Eller ogillar du alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom har byggt upp det från scratch, så det är en remake oavsett vad du tycker.

Ok.

Dan Tanguay som är Game Director på Vicarious Visions som skapade nya Crash säger såhär:

"It’s practically impossible to make a traditional remaster of the original Naughty Dog games. They’re roughly 20 years old, and technology has advanced significantly in that time. The original code and assets are nearly unusable. Nearly.

But we don’t consider this a remake. We know how much you all love the original games, so we didn’t want to fully remake them. The N. Sane Trilogy is a remaster plus."

https://blog.us.playstation.com/2016/12/03/crash-bandicoot-n-...

Så rent tekniskt sett nej, men i mina ögon och Dans Ja.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Remakes är va ja vill ha.
Remasters funkar i vissa fall som t.ex Heroes of Might & Magic II o kanske Vigilante 8 men i de flesta fallen går det inte då spelmekaniken är för gammal. Ta t.ex Master of Magic lr Age of Wonders.
Snygga animationer kan inte rädda dålig spelmekanik!
Däremot kan snygga animationer tillsammans med bra spelmekanik bli ett fantastiskt spel 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Ok.

Dan Tanguay som är Game Director på Vicarious Visions som skapade nya Crash säger såhär:

"It’s practically impossible to make a traditional remaster of the original Naughty Dog games. They’re roughly 20 years old, and technology has advanced significantly in that time. The original code and assets are nearly unusable. Nearly.

But we don’t consider this a remake. We know how much you all love the original games, so we didn’t want to fully remake them. The N. Sane Trilogy is a remaster plus."

https://blog.us.playstation.com/2016/12/03/crash-bandicoot-n-...

Så rent tekniskt sett nej, men i mina ögon och Dans Ja.

Han ville väl inte skrämma bort gamla fans Men rätt har jag för det 😁

Permalänk
Medlem

Ser hellre nya spel.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en remaster på alla Lucasarts spel.
Men framförallt TIE-fighter serien skulle va trevligt att spela i en modern spelmotor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en remake på Return of castle wolfenstein eller uppföljaren RTCW:ET. Otroligt balanserat, bra teamplay och taktik. Du kan utveckla bra skill i att röra dig både i strid och att ta sig fram fort vilket saknas i nästan alla nyare FPS-spel. Spelet har även en konsol där du kan binda knappar och kommandon och ta bort alla onödigt flashiga effekter som bara leder till sämre spelkänsla.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Älskar det.
Finns många bra gamla spel som hade varit nice med remastered eller remakes.

Ser fram emot C&C, RA remastered i sommar som sören.

Permalänk
Medlem

Som den RPG nörd jag är så vill jag gärna se remakes av spel som jag tycker har en riktigt bra eller kul story, detta så att en ny generation spelare som är vana vid bättre grafik också kan få ta del av den.

Skulle t.ex. gärna se en bra gjord remake av hela Mass Effect från början till slut med de nya konsollerna och PC som fokus. Mass Effect 1 har t.ex en bra story men det finns väldigt mycket som kan förbättras när det gäller grafik, spelkänsla och flyt där.

Likadant Diablo 1 kunde vara kul att se som en remake i en ny motor, den motorn de bygger för Diablo 4 borde funka bra. Kunde vara en kul stor DLC eller expansion att sälja tillsammans med Diablo 4 för Blizzard.

Dragon Age 1 likaså, riktigt bra story (klår alla senare Dragon Age spel med marginal). Ett spel som skulle behöva ny grafik och nya kontroller för att bli attraktivt igen.

Och KOTOR 1 och 2 såklart, samma sak där.

Permalänk
Medlem

Jag röstade NEJ, för det behöver inte göras FLER.
Jag tycker inte det ska ofinnas, men man har börjat få samma idisslande som inom filmbranschen när man gör nyversioner allt för ofta, minst 20 år mellan original och re-make/master.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kom på ett annat spel jag väldigt gärna skulle vilja ha en remaster på! UFO: Enemy Unknown.
Alltså originalspelet helt oförändrat i spelmekanik, vyer och så, men med bättre grafik. Högre upplösning, skulle få vara 3D-animerade figurer i stället för 2D. Sen lite buggfixar. Och fixar av andra saker, som att ens jaktflyg flyger genskjutningskurs i stället för förföljandekurs (som tar längre tid, och inte kan hinna ikapp snabbare farkoster) till utomjordingarnas skepp.

Jag spelar det fortfarande, efter drygt 25 år, och köpte om det för PC när jag slutade använda min Amiga. Ett av de bästa spel som gjorts!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S