Permalänk
Medlem

SDTV upplösning

Hej
Finns det någon tv som förbättrar sdtv upplösning(576p?) om man främst kollar på det via Telia play + tex?

Har en full hdtv och kollar mest på vanlig tv, läst att det inte blir bättre upplösning och därför onödigt att köpa en topp modell såsom qled eller oled då man bara ser skillnad i netflix och liknande material med högre upplösning

Stämmer det eller hur är det? Tack för förtydligandet

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fatking: En bild av en viss kvalitetsnivå kan inte "förbättras" förbi den ursprunliga kvalitetsnivå. Annat än via exempelvis tidsödande restaurering av gamla originalfilmer och liknande.

SD-upplösning (som är 576i med i som i interlaced kan inte bli bättre än vad det är. DVD är också 576i men kan hålla mycket högre kvalitet eftersom TV-bilden som kommer från hålet i väggen drabbas av ytterligare steg av försämring.

Detta är alltså en skitmacka och du kan inte få en skitmacka att sluta vara en skitmacka. Men du kan presentera den så att det är lättare att tugga och svälja.

Och här ligger skillnaden: hur det presenteras och kryddas. Och det kan presenteras på olika sätt till exempel med förstärkta kontraster som ger ett skarpare intryck, särskilt om du är långt ifrån TV:n och TV:n är så liten att den täcks din knutna näve – det optimala avståndet för att titta på SD.

Fast den metoden gör bilden kanske grötigare och söndertuggad när du är nära en stor TV. Så där kan man behöva arbeta med andra metoder för presentationen. Där har man på senare år vänt sig mot maskinlärningsalgoritmer där man tar ett "träningsmaterial" i 4K och sedan tar ned det till SD-material och tränar algoritmen att skala så nära 4K-materialet det kan komma.

Så ja, det kan bli bättre. Och framförallt. Det kan bli annorlunda så att det upplevs som en bättre. Men allt är förstås väldigt mycket godtycke och i slutändan är det fortfarande en skitmacka. Vilken skitmacka är bäst? Den med honung eller den med hallonsylt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Fatking: En bild av en viss kvalitetsnivå kan inte "förbättras" förbi den ursprunliga kvalitetsnivå. Annat än via exempelvis tidsödande restaurering av gamla originalfilmer och liknande.

SD-upplösning (som är 576i med i som i interlaced kan inte bli bättre än vad det är. DVD är också 576i men kan hålla mycket högre kvalitet eftersom TV-bilden som kommer från hålet i väggen drabbas av ytterligare steg av försämring.

Detta är alltså en skitmacka och du kan inte få en skitmacka att sluta vara en skitmacka. Men du kan presentera den så att det är lättare att tugga och svälja.

Och här ligger skillnaden: hur det presenteras och kryddas. Och det kan presenteras på olika sätt till exempel med förstärkta kontraster som ger ett skarpare intryck, särskilt om du är långt ifrån TV:n och TV:n är så liten att den täcks din knutna näve – det optimala avståndet för att titta på SD.

Fast den metoden gör bilden kanske grötigare och söndertuggad när du är nära en stor TV. Så där kan man behöva arbeta med andra metoder för presentationen. Där har man på senare år vänt sig mot maskinlärningsalgoritmer där man tar ett "träningsmaterial" i 4K och sedan tar ned det till SD-material och tränar algoritmen att skala så nära 4K-materialet det kan komma.

Så ja, det kan bli bättre. Och framförallt. Det kan bli annorlunda så att det upplevs som en bättre. Men allt är förstås väldigt mycket godtycke och i slutändan är det fortfarande en skitmacka. Vilken skitmacka är bäst? Den med honung eller den med hallonsylt?

Tack för ditt utförliga svar, följdfråga: kollar man mest på sdtv upplösning bör man gå på en mindre tv (55”) än större då på den större (65”) uppfattas det ännu sämre om man nu sitter relativt nära (3-3.5metet)?

För optimal tv tittande, ska man ha en inställning för vanlig sdtv där man försöker göra 576i materialet bättre med hjälp av inställningar som du är inne på och en inställning för 4k material som man sen skiftar emellan när man kollar på tex dolby vision etc?

Permalänk
Medlem

Ska man titta på mycket SDTV så ser det bättre ut på en CRT apparat.

Typ Sony Vega 32" ger faktiskt riktigt bra bild med SD upplösning.

En CRT fungerar väldigt annorlunda och är mycket mer förlåtande.

Min åsikt alltså.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför kollar du inte på HD kanalerna? Dom sänds med mycket bättre kvalitet än SD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fatking:

Hej
Finns det någon tv som förbättrar sdtv upplösning(576p?) om man främst kollar på det via Telia play + tex?

Använder inte just Telia Play, men har du verkligen ingen möjlighet att få in något material i 720p åtminstone? Är ju markant bättre än sörjan man får genomlida på SD-kanalerna.

Själv köpte jag en inomhusantenn för att kunna titta på SVT:s HD-kanaler via det marksända nätet. Det har funkat sådär i min nuvarande bostad, men jag ska flytta på måndag och hoppas att mottagningen ska vara bättre i den nya bostaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Använder inte just Telia Play, men har du verkligen ingen möjlighet att få in något material i 720p åtminstone? Är ju markant bättre än sörjan man får genomlida på SD-kanalerna.

Själv köpte jag en inomhusantenn för att kunna titta på SVT:s HD-kanaler via det marksända nätet. Det har funkat sådär i min nuvarande bostad, men jag ska flytta på måndag och hoppas att mottagningen ska vara bättre i den nya bostaden.

Är det just svt man vill åt så finns det svtplay. Bara att köpa en chromecast för en hundring eller tre, om man inte redan har en lösning för det.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Är det just svt man vill åt så finns det svtplay. Bara att köpa en chromecast för en hundring eller tre, om man inte redan har en lösning för det.

SVT Play har bara 25 fps och dessutom märkbart tyngre komprimering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför kollar du inte på HD kanalerna? Dom sänds med mycket bättre kvalitet än SD

Har inga hd kanaler vi Telia play+ appen som streamas via apple tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte hur det skulle göras, men tror Telia bara släpper i SD upplösning via deras app

Permalänk
Skrivet av Fatking:

Har inga hd kanaler vi Telia play+ appen som streamas via apple tv

Skrivet av Fatking:

Vet inte hur det skulle göras, men tror Telia bara släpper i SD upplösning via deras app

Wat? Det är väl 2020, inte 2002?

Hade hellre bytt källa/innehållsleverantör än TV i din sits.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wat? Det är väl 2020, inte 2002?

Hade hellre bytt källa/innehållsleverantör än TV i din sits.

Finns den någon leverantör som erbjuder hd kanaler utan box/parabol? Via app

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fatking:

Svt play ? De har också börjat med 1080p på vissa program

Vårt mål är att erbjuda så bra bild- och ljudkvalitet som möjligt på SVT Play. Därför anpassar vi bildkvaliteten automatiskt efter din situation och tillgången till internet.
I och med att vi anpassar bildkvaliteten kan den variera mellan 1080p och 234p. Ljudkvaliteten kan också varierar beroende på innehåll.

https://kontakt.svt.se/guide/bild-och-ljudkvalitet-pa-svt-pla...

https://teknikveckan.com/hur-bra-kvalite-erbjuder-egentligen-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fatking:

Det tror jag säkert! Menade inte HD-kanaler, utan HD-innehåll i allmänhet. De har överlag varit notoriskt usla på att gå högre än 25 fps dock, men jag vet inte hur det är med det i dagsläget.

Varför vill du inte använda DVB? Känns som att vi inte fått hela problemet klart för oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Skrivet av Alling:

Det tror jag säkert! De har överlag varit notoriskt usla på att gå högre än 25 fps dock, men jag vet inte hur det är med det i dagsläget.

Varför vill du inte använda DVB? Känns som att vi inte fått hela problemet klart för oss.

Finns ingen större oberoende TV-tjänst över nätet sedan Magine lade ner sin tjänst. C More med TV4 ger dig SVT 1, SVT 2, SVT Barn, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, SF-Kanalen, C More First, C More Hits, C More Stars, C More Series direktsänt via C Mores app.

För att ta del av de stora internetleverantörernas TV-tjänster behöver man på något sätt vara kund där och ha en annan tjänst än strömmad TV över nätet.

Kvalitén kommer i princip alltid vara sämre än DVB-T2/DVB-C/DVB-S då de tar samma ström som sänds ut och sen komprimerar den ytterligare rent generellt. DVB-standarderna är inbyggt i TVn, så där blir det lite varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det tror jag säkert! Menade inte HD-kanaler, utan HD-innehåll i allmänhet. De har överlag varit notoriskt usla på att gå högre än 25 fps dock, men jag vet inte hur det är med det i dagsläget.

Förklara gärna vad dvb är för något, är nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

TV-sändningar i etern eller kabel.

Permalänk
Skrivet av Fatking:

”Vanliga” TV-sändningar via det marksända nätet (DVB-T), kabel (DVB-C), satellit (DVB-S) eller internet (DVB-IP). Syftar på att du flera gånger skrivit att det måste vara ”via app”. Varför vill du det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för ny TV så kan du lägga pengarna på en streaming-tjänst eller två. Varför jiddra med gammal tablåTV? O sen finns ju SVT play some bonus.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen större oberoende TV-tjänst över nätet sedan Magine lade ner sin tjänst. C More med TV4 ger dig SVT 1, SVT 2, SVT Barn, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, SF-Kanalen, C More First, C More Hits, C More Stars, C More Series direktsänt via C Mores app.

För att ta del av de stora internetleverantörernas TV-tjänster behöver man på något sätt vara kund där och ha en annan tjänst än strömmad TV över nätet.

Kvalitén kommer i princip alltid vara sämre än DVB-T2/DVB-C/DVB-S då de tar samma ström som sänds ut och sen komprimerar den ytterligare rent generellt. DVB-standarderna är inbyggt i TVn, så där blir det lite varför?

Det är hög kvalite på många av streamingtjänsterna idag. Se tabellen tidigare i tråden med upplösning och bitrate (t ex SVT har bytt till h265 codec och 1080P efter den gjordes). Menar du att DVB-T2 etc sänder i 1080p idag?
Just nu kör jag främst SVT Play, Cmore och SF Anytime på min TV, men de kör alla med HD kvalite, ofta 1080P.
Och man kan vara kund hos Cmore enbart för deras Play-tjänst, det är det jag har.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det är hög kvalite på många av streamingtjänsterna idag. Se tabellen tidigare i tråden med upplösning och bitrate (t ex SVT har bytt till h265 codec och 1080P efter den gjordes). Menar du att DVB-T2 etc sänder i 1080p idag?
Just nu kör jag främst SVT Play, Cmore och SF Anytime på min TV, men de kör alla med HD kvalite, ofta 1080P.

Man får inte glömma att kolla upp bildfrekvens på de olika tjänsterna också. Tar tveklöst 720p50 över 1080p25 alla dagar i veckan. C More har jag ingen aning om, men SVT Play harvar ju på med 25 fps år ut och år in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man får inte glömma att kolla upp bildfrekvens på de olika tjänsterna också. Tar tveklöst 720p50 över 1080p25 alla dagar i veckan. C More har jag ingen aning om, men SVT Play harvar ju på med 25 fps år ut och år in.

Jag tvivlar inte på att det är flera som håller med dig men däremot kan det knappast vara så väldans vanligt då det här är första gången jag ser att någon anmärker på att fps är för lågt för vanlig TV.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt, även om 50 fps vore trevligt förstås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Mycket film är 23,97 fps

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

kör fortfarande 30hz på youtube kan inte med 60Hz vet inte riktigt varför men 30hz känns mycket bekvämare.

på tv kan jag inte uttala mig då jag inte ägt eller tittat på tvkanaler sen innan 2008 eller något sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mycket film är 23,97 fps

Ja, och då vill man ha 23,976 fps. Jag syftar ju såklart på innehåll som är producerat i 50 fps. SVT Play sänder sådant innehåll i 25 fps, vilket suger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Och man kan vara kund hos Cmore enbart för deras Play-tjänst, det är det jag har.

Direktsänt är sällan mer än 720p.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag tvivlar inte på att det är flera som håller med dig men däremot kan det knappast vara så väldans vanligt då det här är första gången jag ser att någon anmärker på att fps är för lågt för vanlig TV.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt, även om 50 fps vore trevligt förstås.

Det är ett så märkligt steg bakåt vi tagit under 2000-talet. Såg en stund på ett program om Gullan Bornemark igår (på vanlig TV). Det innehöll bland annat klipp från 1961, som självklart var i 50 fps (ja, jag vet, 50 fields per second, inte 50 frames per second, men det spelar ingen roll i sammanhanget). Det har varit standard sedan televisionens begynnelse.

Sedan dess har TV-apparaterna gått från typ 15 tums svartvita CRT:er till 65 tums HDR OLED och bildkvaliteten från lågupplöst analog till högupplöst (nåja) digital. Men plötsligt ska allt som i alla år sänts i 50 fps genomlidas i hackiga 25 fps. Och knappt någon bryr sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ju diverse boxar (linedoublers, upscalers) man köper till gamla tv-spel för att göra den lågupplösta bilden bättre lämpad för nya högupplösta tv-apparater, men problemet är väl att de ofta kostar som en ny tv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mrqaffe:

Mycket film är 23,97 fps

Nja, produktion görs nästan uteslutande i 24b/s och även biodistribution. Det är först när den släpps på Blu-Ray, iTunes, eller liknande som den konverteras till 23.976b/s (i vissa fall körs även 24 där med).

Fast vid broadcast i Sverige görs ju PAL-speedup vanligtvis, om det inte är riktigt sjabbig konvertering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket film är 23,97 fps

Att spela upp en sådan källa i 24 fps (0.1% uppsnabbat) kan ingen människa på jorden märka skillnad på. Det skulle röra sig om 130 bildrutor snabbare än orginal på en 90 minuters film. Det vill säga filmen blir då 5 sekunder snabbare. Jag har testat att köra många saker i 30% snabbare i VLC utan att det kändes illa i lite segare sektioner...