windows 2000 dator corrupted?

Permalänk

windows 2000 dator corrupted?

hej har en windows 2000 dator som har ett jobbigt fel jag inte riktigt vet vad de kan vara? får corrupted text och bild som dessa bilder visar och i bios är det med corrupted i text

hjälp hade uppskattats

Permalänk
Medlem

Skulle nog kika på att prova annat grafikkort först och se om det gör nån skillnad.

Permalänk

@holo: kan de påvärka bios text osv med?

Permalänk
Medlem

Absolut, Är det fel på grafikkortet så kan all bild som visas bli förvrängd, skulle gissa på minnesfel på grafikkortet.

Fast biosbilden påminner lite om ett ramminnesfel jag hade på 90 talet som visade sig när man startade Doom och fick korrupt text på samma sätt som på bilden, så det skulle kunna vara en ramsticka som är kaputt (men det brukar inte ge såna prickar som på första bilden utan bara ge blåskärmar)

Permalänk

@holo: okej tack lyckades komma in i bios menyn och där vart de corrupted text med

Permalänk
Medlem

Alldeles säkert fel på grafikkortets minne. Textmodefonten som används i POST samt BIOS-setup laddas mig veterligen direkt från grafikkortets BIOS till VRAM, dvs vi kan räkna bort resten av datorn som felkälla. I och med att det syns artifakter även i Windows, går även korruption i grafikkortets BIOS-ROM bort. Kvar är videominnet, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tusen tack för hjälpen! bytte grafik kortet med ett äldre jag hade och funkade klockrent direkt både i bios och bilden