En bra Laptop till ett bra pris. Ska plugga

Permalänk

En bra Laptop till ett bra pris. Ska plugga

Hej ,
Jag ska börja plugga till Frontend - utvecklare och behöver köpa mig en bärbar dator för dessa studier/jobb.

Såhär står det i utbildningen:
Du kommer att jobba med design och att skapa hemsidor som är användarvänliga. Att skapa hemsidor med HTML, CSS och JavaScript – som är anpassade efter användaren behov är centrala för en frontendutvecklare. Andra viktiga egenskaper du får lära dig är att arbeta i team genom den agila metoden Scrum.

Jag behöver tips för att köpa en dator som kan uppfylla dessa krav och inte köpa en dyr dator som jag blir eventuellt lurad av någon butikssäljare..

Tack på förhand
/Javier

Permalänk
Medlem

Hur stor skärm vill du helst använda. Själv har jag aldrig använt ovanstående program dock har jag använt en hel del matlab. Och då är 13 tum minsta laget.
Vad innebär dyrt för dig?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Som frontend-utvecklare jobbar man mycket med design av webbsidor, och inte lika mycket med tekniska detaljer, dvs man jobbar med det användaren ser. Således kommer du vilja ha en dator med en skärm som visar färger på ett korrekt sätt. Mer specifikt lär du vilja ha en skärm som visar 100% av sRGB eller mer, åtminstone om du vill skapa webbsidor professionellt. Datorer med sådana skärmar, som också är kalibrerade korrekt, brukar kosta över 10000. Prestandamässigt krävs inte mycket alls; Intel Core i5 med 4 kärnor eller dylikt bör räcka långt.

Några konkreta rekommendationer är nyaste MacBook Air och MacBook Pro. På Windows-sidan finns en del alternativ också, till exempel samtliga Surface-enheter från Microsoft (förutom Surface Pro X). Utöver det har jag inget jag personligen kan rekommendera. Skulle dock hålla mig borta från Lenovo då de brukar ha dåliga skärmar i sina datorer av vad jag sett med egna ögon.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken dator som helst som är kraftfull nog för att surfa på webben utan att vara långsam är tillräckligt snabb för att pyssla med frontend-utveckling. Det som är centralt är saker som batteritid, vikt, storlek, bildskärm, etc, snarare än prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Som frontend-utvecklare jobbar man mycket med design av webbsidor, och inte lika mycket med tekniska detaljer, dvs man jobbar med det användaren ser.

En frontendutecklare jobbar med *implementation* av design, som i allra högsta grad berör tekniska detaljer. En (webb)designer står för designen. Sedan finns det de som jobbar med bägge delarna, men det är egentligen två helt olika yrken.

Permalänk

@Noob I am:
Jaha använder du matlab endast ?
Jaa eftersom jag är student så lägger jag gränsen på 10k men helst runt 7 .

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vilken dator som helst som är kraftfull nog för att surfa på webben utan att vara långsam är tillräckligt snabb för att pyssla med frontend-utveckling. Det som är centralt är saker som batteritid, vikt, storlek, bildskärm, etc, snarare än prestanda.

Okej låter som om en dator för runt 5000 skulle väl räcka ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Javier127:

Okej låter som om en dator för runt 5000 skulle väl räcka ?

Beror på vad det är för dator, men ja, det borde vara möjligt att hitta en lämplig dator i den prisklassen.

Sedan är det alltid en kompromiss när man handlar dator i det prissegmentet, så du ska inte räkna med ett prestandamonster.

Ska det vara nytt så hade jag satsat på dessa kriterier:

- Minst 4 processorkärnor på någon vettig arkitektur (minst Core i5 (men inte alla Core i5, kolla upp processorn på ARK om den har 4 kärnor eller mer) eller Ryzen 5)
- Minst 8 GB RAM
- Systemdisk på SSD
- Windows
- Minst 1080p upplösning

På Prisjakt hittar jag två möjliga modeller under 5000 kr:

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-IdeaPad-S145-15AI...
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Och här är Prisjaktsfiltret som jag använt:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s442080959&catId=353
(OBS: Prisjaktsfiltret är inte filtrerat på upplösning, så det får du ha koll på själv. Båda datorerna jag listade är 1080p.)

Utifrån detta skulle jag om jag vore du googla lite på recensioner för att få en uppfattning om de mer subjektiva värdena som batteritid, kvalité, bildskärm etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

En frontendutecklare jobbar med *implementation* av design, som i allra högsta grad berör tekniska detaljer. En (webb)designer står för designen. Sedan finns det de som jobbar med bägge delarna, men det är egentligen två helt olika yrken.

Jag ser inte hur det går emot det jag sa. Vad jag sa var att man inte jobbar lika mycket med tekniska detaljer. Detta är vad jag själv fick erfara när jag jobbade med Frontend-utveckling; Du jobbar generellt sett inte med att utveckla effektiva algoritmer och utföra tunga beräkningar, utan du jobbar med det visuella som användaren ser. Sen kan det mycket väl finnas en designer som bestämt designen, men den som implementerar designen jobbar ju de facto även med design. Således står jag fast vid mitt inlägg.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk