Normal temp för Strix 1080TI

Permalänk
Medlem

Normal temp för Strix 1080TI

Jag har blivit med skärm som har har hög uppdateringsfrekvens och därav har jag märkt, när grafikkortet får svettas lite mer, att det går väldigt varmt och för ett jäkla oväsen.

Jag har testat under följande förutsättningar:

I toppen av chassit har jag 3st Noctua A12x25 som blåser runt 1500rpm genom en 27mm radiator in i chassit.

I fronten har jag en 240mm fläkt runt 700rpm som också suger in luft. Flödet genom fronten är lite begränsat pga chassits design (Phanteks Enthoo Luxe).

Grafikkortet satt till "gaming mode" i GPU Tweak.

Vid full belastning når det 84c och nästan 70% snurr på fläktarna. Tror inte det throttlar men det är gränsfall.

Det här är alltså en test-setup för att blåsa på mycket luft och vattentempen håller sig runt 30c, så det är inte jättevarm luft som blåser genom radiatorn. Ljudnivån är ju annars klart högre än vad jag vill ha.

Vid normal användning och radiatorfläktarna strax under 1000rpm har jag 50-55c på GPU;n helt passivt. Det tycker jag känns normalt.

Jag tycker temperaturen vid belastning är alldeles för hög, men är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vid normal användning och radiatorfläktarna strax under 1000rpm har jag 50-55c på GPU;n helt passivt. Det tycker jag känns normalt.

Fel av mig... når strax under 60c vid en enkel youtube-video. Sådär lagom på gränsen för att fläktarna ska börja snurra så man hör dem gå på och av hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag tycker temperaturen vid belastning är alldeles för hög, men är detta normalt?

100% normalt och inget att oroa sig för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

100% normalt och inget att oroa sig för.

Jag är inte orolig. Problemet är att datorn låter som en jetmotor och sen ser man folk påstå att korten håller en låg ljudnivå vid full belastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag är inte orolig. Problemet är att datorn låter som en jetmotor och sen ser man folk påstå att korten håller en låg ljudnivå vid full belastning.

Sätt en custom fläktkurva? Folk som påstår ditten och datten är bara att ignorera.

Det är bokstavligen omöjligt för små fläktar att vara någorlunda tysta vid full last.

Du kan ju också titta på custom kylare såsom Artic.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@DasIch: Du har alltså bara fläktar som blåser in luft?

Permalänk
Medlem

Vilken variant på kort är det du har?
Från vad jag kan utläsa verkar det vara ett med sluten vattenkylning på?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

Vilken variant på kort är det du har?
Från vad jag kan utläsa verkar det vara ett med sluten vattenkylning på?

Står STRIX.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Sätt en custom fläktkurva? Folk som påstår ditten och datten är bara att ignorera.

Det är bokstavligen omöjligt för små fläktar att vara någorlunda tysta vid full last.

Du kan ju också titta på custom kylare såsom Artic.

Jag har egen fläktkurva. Mitt exempel använder en förinställd fläktkurva för att ha något att jämföra med. Att försöka köra fläktarna på lägre varv vid full belastning är inte heller någon bra idé eftersom kortet börjar throttla efter 84c.

När alla recensioner får mycket bättre temperatur och ljudnivå tänker jag inte ignorera det.

Jag är inte så sugen på en eftermarknadskylare som tar upp fyra PCI-platser och bara har passiv kylning av VRM.

Skrivet av hyperbol:

@DasIch: Du har alltså bara fläktar som blåser in luft?

Det stämmer. Bör inte vara något problem då luften har lätt för att komma ut ur chassit och övriga komponenter håller bra temperatur.

Permalänk
Viking
Skrivet av Machiavellian:

Det är bokstavligen omöjligt för små fläktar att vara någorlunda tysta vid full last.

Va? På vilket sätt är det omöjligt. Tar man mitt kort som exempel så ligger fläktarna på ca 40% och knappt temperaturer över 70 grader. Låter nästan ingenting, och då är kortet klockat till 2,1 ghz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det stämmer. Bör inte vara något problem då luften har lätt för att komma ut ur chassit och övriga komponenter håller bra temperatur.

När jag tänker efter när jag hade mina 2st GTX1080Ti så gick dom aldrig över 60c i spel.
Även mina 2st RTX2080Ti körs svala. Har dock bra mängd frisk luft in samt bra utsug

Om du inte har en fläkt som suger ur all varmluft så kan du väl inte klaga?

Skrivet av Donnerstal:

Va? På vilket sätt är det omöjligt. Tar man mitt kort som exempel så ligger fläktarna på ca 40% och knappt temperaturer över 70 grader. Låter nästan ingenting, och då är kortet klockat till 2,1 ghz.

40% är inte i närheten av 100%.

"Låter nästan ingenting", troligen för dina andra komponenter överröstar eller så har du dålig hörsel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Om du inte har en fläkt som suger ur all varmluft så kan du väl inte klaga?

Jag har testat med utblås när jag planerat kylningen. Det bidrar främst till högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Okej så du har en radiator i toppen som blåser in luft i chassit, detta är nog det största problemet då värme stiger och dom fläktarna trycker ner värmen runt grafikkortet istället för att använda det naturliga flödet av den varma luften och suga ut värmen vilket resulterar i att grafikkortet bara kommer cirkulera sin egen värme istället för att bli av med den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag har testat med utblås när jag planerat kylningen. Det bidrar främst till högre ljudnivå.

Det tror jag inte på, det är något annat.
Vad Mac83 skrev känns ju mer troligt.

Ser ut såhär för mig.
2st 20cm topp ut.
1st 20cm front ut.
1st 20cm sida ut.

Så att utsug inte skulle hjälpa kan ju inte stämma.

Jag har 2st 2080Ti STRIX som idlar runt 25c just nu.
Kommer tydligt ihåg att mina 1080Ti STRIX gjorde detsamma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Okej så du har en radiator i toppen som blåser in luft i chassit, detta är nog det största problemet då värme stiger och dom fläktarna trycker ner värmen runt grafikkortet istället för att använda det naturliga flödet av den varma luften och suga ut värmen vilket resulterar i att grafikkortet bara kommer cirkulera sin egen värme istället för att bli av med den.

Nej, det är en gammal myt att det gör någon skillnad. Finns tester som slagit hål på det sen länge. Det två graderna eller så som man kanske vinner förloras av att det samlas mer damm med undertryck i chassit. Bara varmluften kommer ut tillräckligt snabbt så funkar det hur bra som helst att ha radiatorfläktarna blåsandes in i chassit.

Permalänk
Viking
Skrivet av Machiavellian:

40% är inte i närheten av 100%.

"Låter nästan ingenting", troligen för dina andra komponenter överröstar eller så har du dålig hörsel.

Nej, varför ska fläktarna gå på 100% om man har temperaturer under 70 grader?

Det är möjligt att de andra komponenterna överröstar, men mitt nya system är betydligt mycket tystare än mitt gamla. Och jag skulle aldrig säga att en h100i låter speciellt mycket!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är en gammal myt att det gör någon skillnad. Finns tester som slagit hål på det sen länge. Det två graderna eller så som man kanske vinner förloras av att det samlas mer damm med undertryck i chassit. Bara varmluften kommer ut tillräckligt snabbt så funkar det hur bra som helst att ha radiatorfläktarna blåsandes in i chassit.

För radiatorn i sig gör det ingen skillnad nej, men att ha den i toppen och blåsa in gör skillnad, hade den suttit fram i chassit så hade den gjort nytta istället.
Du kan ju testa att ta av sidolocket på lådan och se om det gör skillnad på värmen av grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Nej, varför ska fläktarna gå på 100% om man har temperaturer under 70 grader?

Syftade på full last på fläktar i det inlägget.
100% oavsett fläktar kommer vara noterbara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Det tror jag inte på, det är något annat.
Vad Mac83 skrev känns ju mer troligt.

Jag har 2st 20cm i topp som blåser ut.
1st 20cm blåser in på front.
1st 20cm som blåser in på sida.

Så att utsug inte skulle hjälpa kan ju inte stämma.

Jag har 2st 2080Ti STRIX som idlar runt 25c just nu.
Jag kommer väldigt tydlig ihåg att mina 1080Ti STRIX gjorde detsamma.

Det gör skillnad om luften inte kommer ut tillräckligt fort utan blir kvar i chassit och värms upp. Det går att bli av med varmluft även genom att trycka ut den.

Permalänk
Medlem

Har du provat köra utan sidopanel för att se om temperaturen förändras på GPUn?

84 grader är en normal temperatur för 1080Ti. Det är standard thermallimit om man inte har tillräckligt med kylning.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det gör skillnad om luften inte kommer ut tillräckligt fort utan blir kvar i chassit och värms upp. Det går att bli av med varmluft även genom att trycka ut den.

Måste ju finnas något som suger ut den varma luft som kommer från grafikkort?
Eller menar du att den konstant pushas ut av ett konstant luftflöde från fläktarna?

Så som du beskriver så samlas ju all varm luft i mitten så jag kan inte riktigt se mig hur det ska kunna sugas ut ur chassit tillräckligt snabbt utan hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att testa den här guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...
Det fungerar även på Pascal.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

För radiatorn i sig gör det ingen skillnad nej, men att ha den i toppen och blåsa in gör skillnad, hade den suttit fram i chassit så hade den gjort nytta istället.
Du kan ju testa att ta av sidolocket på lådan och se om det gör skillnad på värmen av grafikkortet.

Om det gör skillnad är det i så fall fråga om att luften inte tar sig ut tillräckligt bra, inte att fläktarna blåser in från toppen.

Jag ska testa och se om det gör skillnad.

Permalänk
Viking
Skrivet av Machiavellian:

Syftade på full last på fläktar i det inlägget.
100% oavsett fläktar kommer vara noterbara.

Okej, men fläktarna ska aldrig behöva ligga på 100%

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Måste ju finnas något som suger ut den varma luft som kommer från grafikkort?
Eller menar du att den konstant pushas ut av ett konstant luftflöde från fläktarna?

Så som du beskriver så samlas ju all varm luft i mitten så jag kan inte riktigt se mig hur det ska kunna sugas ut ur chassit tillräckligt snabbt utan hjälp.

Precis, jag menar att den konstant trycks ut av luftflödet från fläktarna. Luften som trycks in måste komma ut någonstans. Det är en fråga om det är tillräckligt mycket bara.

Jag ska testa två 140mm utblås i fronten och en 140mm utblås bak när jag har tid och ork att mecka med burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Rekommenderar dig att testa den här guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...
Det fungerar även på Pascal.

Värt att kika på sen när jag har temperaturen under kontroll.

Permalänk
Medlem

Har du blåst rent kortet riktigt?

Testa att ta av sidopanelen som redan sagts och så sätter du en vanlig bordsfläkt full sprut in i chassit, då får du svart på vitt om det är din, enligt mig, lite märkliga fläkt-konfig som är iaf en del av orsaken.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du läste mitt inlägg men skriver igen så tydligt som jag kan. Rätta mig om jag har fel.
Vid 84 grader så thermal-throttlar 1080Ti. GPU Boost 3.0 klockar ner kortet tills det når 83 grader och sen klockar det upp sig igen. Om och om igen.

Om ditt kort når 84 grader beror det troligtvis på att kylningen är för dålig. Varför din kylning är dålig kan bero på flera olika variabler.

  • Ineffektiv kylarlösning

  • Hög lufttemperatur i chassit

  • Gammal/dålig kylarpasta

  • Dåligt chip (som behöver högre spänning för att nå clocks)

  • Damm (som nämnts i ovan inlägg)

  • osv...

Vad du berättat för oss så har du en eftermarknadskylare. Generellt sett är en eftermarknadskylare det bästa valet eftersom att den är effektivare pga fler fläktar och större kylare+flänsar, men eftersom att den sortens kylarlösning inte riktar allt luftflöde direkt ut ur chassit, som en referenskylare gör, kommer en större del värme stanna kvar inuti chassit. Just detta är akilleshälen med en eftermarknadskylare. Har man inte ett bra luftflöde i chassit, kommer man märka det på sina gpu-temps!

För att förtydliga tänket kring "luftflöden", vilket verkar vara svårt att förstå, så föreställ dig att luften istället är vatten.

Har man 4 fläktar som pressar in varmvatten i ett chassi så förstår du kanske att komponenterna går varmt. Du borde rikta om radiatorfläktarna så dom trycker/suger ut i toppen av chassit för att förenkla flödet. Det är fysikens lagar, inte en myt. Kall luft/vatten in och varm luft/vatten ut. Din radiator kanske är "kall" vid uppstarten av datorn, men vart efter din CPU jobbar/alstrar värme och tiden går kommer vattnet värmas upp i din radiator. Vattnet stabiliserar vid en högre temperatur och helt plötsligt så blir dina 3 radiatorfläktar värmekanoner som suger i varmluft och blir en bidragande orsak till att ditt chassi är en bastu.

Har du 30 grader i chassit kommer din GPU "kylas" med 30 grader varm luft. Har du 50 grader i chassit kommer din GPU "kylas" med 50 grader varm luft.

När du arrangerat om flödet i chassit för optimalt flöde och säkerställt att kylaren på GPUn verkligen fungerar kan du kolla på att skapa en custom fläktkurva. Med ökat luftflöde stabiliserar GPUn vid en lägre temperatur och ger högre GPU Boost 3.0-clocks tills någon av limits är nådda tex standard temp-limit på 84C med i sin följd högre prestanda och ljudnivå eller vice versa, sänkt luftflöde med i sin tur lägre ljudnivå och lägre prestanda.

Sammanfattningsvis: Beroende på vilken lufttemperatur du har i chassit, som i sin tur fläkten matar in i kylflänsarna på ditt grafikkort, kommer det påverka hur effektivt eftermarknadskylaren kyler.

PS Att undervolta kortet är onödigt ansträngade, tar skitlång tid och sämre än en vanlig överklockning, i mitt egna testande. Kan endast tänka mig att det är nödvändigt för att få en passiv/ljudlös karaktär, men varför vill man göra det på ett highend grafikkort? Det ger sämre prestanda pga GPU Boost aldrig får jobba jämfört mot om man bara sätter en vanlig överklockning. Vill du ha en lägre ljudnivå är det bästa sättet att överklocka core + sätt låg templimit i tex MSI Afterburner + en custom "ljudlösare" fläktkurva. Låt GPU Boost 3.0 göra jobbet istället.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vet inte om du läste mitt inlägg men skriver igen så tydligt som jag kan. Rätta mig om jag har fel.
Vid 84 grader så thermal-throttlar 1080Ti. GPU Boost 3.0 klockar ner kortet tills det når 83 grader och sen klockar det upp sig igen. Om och om igen.

Jo, jag vet.

Citat:

Om ditt kort når 84 grader beror det troligtvis på att kylningen är för dålig. Varför din kylning är dålig kan bero på flera olika variabler.

Frågan som jag sökte svar på var om det är normala temperaturer. Vi kan alltså konstatera att det inte är det.

Citat:
  • Ineffektiv kylarlösning

  • Hög lufttemperatur i chassit

  • Gammal/dålig kylarpasta

  • Dåligt chip (som behöver högre spänning för att nå clocks)

  • Damm (som nämnts i ovan inlägg)

  • osv...

Jo, jag vet...

Citat:

Vad du berättat för oss så har du en eftermarknadskylare. Generellt sett är en eftermarknadskylare det bästa valet eftersom att den är effektivare pga fler fläktar och större kylare+flänsar, men eftersom att den sortens kylarlösning inte riktar allt luftflöde direkt ut ur chassit, som en referenskylare gör, kommer en större del värme stanna kvar inuti chassit. Just detta är akilleshälen med en eftermarknadskylare. Har man inte ett bra luftflöde i chassit, kommer man märka det på sina gpu-temps!

Jag har även koll på hur kylaren fungerar.

Citat:

För att förtydliga tänket kring "luftflöden", vilket verkar vara svårt att förstå, så föreställ dig att luften istället är vatten.

Har man 4 fläktar som pressar in varmvatten i ett chassi så förstår du kanske att komponenterna går varmt. Du borde rikta om radiatorfläktarna så dom trycker/suger ut i toppen av chassit för att förenkla flödet. Det är fysikens lagar, inte en myt. Kall luft/vatten in och varm luft/vatten ut. Din radiator kanske är "kall" vid uppstarten av datorn, men vart efter din CPU jobbar/alstrar värme och tiden går kommer vattnet värmas upp i din radiator. Vattnet stabiliserar vid en högre temperatur och helt plötsligt så blir dina 3 radiatorfläktar värmekanoner som suger i varmluft och blir en bidragande orsak till att ditt chassi är en bastu.

Har du 30 grader i chassit kommer din GPU "kylas" med 30 grader varm luft. Har du 50 grader i chassit kommer din GPU "kylas" med 50 grader varm luft.

Jag vet också hur det fungerar med luftflödet och jag har inte bara gjort min research utan jag har experimenterat med olika lösningar, genom många datorbyggen.

Du har fel om hur radiatorn funkar. Vattnet hålls på en relativt konstant temperatur och luften som blåser igenom radiatorn är betydligt kallare än vattentemperaturen, eller ens ytan på radiatorn. Det är måhända inte optimalt för lägsta möjliga temperatur men vi pratar om att offra några grader av kylning mot att ha ett chassi som inte fylls av damm (insidan håller sig nästan helt ren och skulle klara sig 20 år utan rengöring).

Utöver det har jag fina temperaturer på RAM, VRM och SSD.

Frågan är snarare om den varma luften kommer ut tillräckligt snabbt. Kan vara att det alstras mer värme nu och det behövs mer utblås. Å andra sidan har nuvarande konfiguration funkat bra tidigare. Kanske dammfiltret i fronten behöver rengöras. Det kan vara någon fläkt på grafikkortet som är dålig, kylaren som har dålig kontakt eller något annat...

Jag ska skruva i burken vid tillfälle och sätta i lite fläktar, så får vi se.

Citat:

Sammanfattningsvis: Beroende på vilken lufttemperatur du har i chassit, som i sin tur fläkten matar in i kylflänsarna på ditt grafikkort, kommer det påverka hur effektivt eftermarknadskylaren kyler.

Sammanfattningsvis kanske jag svarar lite snorkigt men det jag frågade efter var normala temperaturer på Strix 1080Ti, inte kylning och överklockning 101.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sammanfattningsvis kanske jag svarar lite snorkigt men det jag frågade efter var normala temperaturer på Strix 1080Ti, inte kylning och överklockning 101.

Sweclockers resultat i ett Fractal Design Arc med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant:
https://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fr...
"Asus Strix-kort briljerar här med kyliga 66 °C under belastning" (40dBA)

Mitt Strix 1080ti (advanced, ej OC) ligger runt 65* i ett Meshify mini C med 2st 140mm in och 2st 120mm ut.
Det är med stockhastighet och autofläktkurvan som ligger runt 1500 rpm.

Skrev även i den här tråden för ett par år sen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506805-strix-1080-ti-...
TS hade fått ett dåligt exemplar tydligen, han bytte ut det och fick normal temp och ljudnivå.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •