Permalänk
Medlem

Aldrig hört ordet gyros så jag vet inte vad det är, bara hört folk prata om fläsk- vs nötkebab. Jag vet inte vad det är för kebab som jag gillar men det är inte sån där som ligger i långa platta strängar på pizzan ala Rhodos (Jönköping) utan den enda sortens kebabkött som är ätligt är sånt som man får på Prima (östra Storgatan, Jönköping) och ingen plats i landet slår Jönköping för kebabpizza/kebabrulle/kebabtallrik. Så är det bara.

Det ska inte vara lök på pizza, lika lite som det ska vara ananas eller andra frukter/grönsaker på. Sån där kritvit sås är det inte på en riktig kebab, det ska vara en som går liiite åt rosa hållet med lagom sting i men inte för mycket. Man ska känna smaken av kebab, inte bränna sönder smaklökarna.

Kebab for life!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@crew seven:
Vem bryr sig om vad italienarna säger??
Pommes är nice när man är galet hungrig så blir man mätt som fasen!

Tycker det bara blir "geggigt" med pommes. Pommes har man på tallrik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@crew seven:
Smaksak tycker jag. Vissa beställer pommes vid sidan av, samma med såsen. Men jag tycker man får för lite då oftast.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu:

Jag fick nån impuls för kanske en 8 år sen att testa falafel på olika ställen påväg söderöver, det var nästan som att det var linjär förbättring mellan Stockholm och Malmö med en klar peak i Malmö. Var senare en sväng till Berlin och blev ju närapå tårögd av hur bra den smakade där. Några teorier om vad det är som pågår?

Enligt något reportage i Café så ska man gå till Meat On A Stick – M.O.A.S i Stockholm. Har själv inte testat och vet inget mer om stället mer än ägaren själv säger att det är Sveriges bästa kebab men lite lyxigare då det ligger i Stockholm. Tyvärr tycks det vara kebab med bröd som serveras och inte med pommes som jag vill ha det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@crew seven:
Smaksak tycker jag. Vissa beställer pommes vid sidan av, samma med såsen. Men jag tycker man får för lite då oftast.

Ja smaken är ju som baken men i Sverige har vi verkligen snöat in oss på att blanda smaker nästan det blir för mycket ibland. Är jag sugen på pizza så käkar jag det är jag sugen på tacos så blir det tacos och inte en pizza som smakar tacos.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kebab går ju typ bara hitta runt Jönköping med omnejd. Resten är Sverige får man ju den där hemska nötköttsvarianten =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja smaken är ju som baken men i Sverige har vi verkligen snöat in oss på att blanda smaker nästan det blir för mycket ibland. Är jag sugen på pizza så käkar jag det är jag sugen på tacos så blir det tacos och inte en pizza som smakar tacos.

Sverige? Strips är väl inga konstigheter, men t.ex. calskrove kan du knappast beställa över hela landet. Kebabpizza smakar inte pizza om du ska jämföra med alla andra pizzasorter.

Permalänk

Tycker såsen på dagens kebaber är fan samma överallt, förutom Hötorgshallen där dom fortfarande frågar, "stark eller mildsås".
Minns att den röda såsen alltid skulle ha lite styrka av sig iallafall!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

@Bussović Tvingade in mig i tråden.

Finns så mycket att skriva om!

Jag tycker det är intressant just att det skiljer sig så mycket från stad till stad. Precis som Bussović skriver så var min första kebab i Stockholm också en...förvåning kan vi milt uttrycka det som.

Men även intressant med gyros och nötkebab.
Jag upplever att i Göteborg handlar det snarare om fläskkebab, nötkebab OCH gyros.
Fläskkebab och nötkebab hittar du på pizzeriorna runt om i stan, inte alla som har nötkebab kanske. Men vill man ha gyros (tänker mig mer åt det grekiska hållet) så är det just på en grekisk restaurang som man hittar det. Kryddan är inte samma och oftast har gyros mindre fettdelar på sig om man jämför med fläskkebab tycker jag.

Men det mest intressant med kebab måste ju vara såsen, vilken är godast, var finns den, hur gör man den. Så mycket frågor, så få svar
Jag har själv testat lite olika varianter, jag gillar ju vita vitlöksåsen och brukar köra med:

  • Creme fraiche

  • Majonnäs

  • Turkisk yoghurt

  • Pressad vitlök

  • Salladskrydda

  • Persillade

Andra kryddor som kan vara goda att ha i är spiskummin, paprikapulver, cayennepepper, örtsalt.
Vill man ha en mer röd sås så kan man alltid slänga in lite chilisås Heinz är att föredra samt stark paprikapulver och skippa vitlöken.

Edit:
Tar gärna förslag på nya kebabsåser...detta receptet är typ från 2012 och jag lyckas inte hitta ett som jag tycker är riktigt perfekt. Finns ju massa varianter där man ska slänga in Fanta i såsen för att få sötman osv. Men jag tycker inte riktigt att det blir som på pizzerian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sverige? Strips är väl inga konstigheter, men t.ex. calskrove kan du knappast beställa över hela landet. Kebabpizza smakar inte pizza om du ska jämföra med alla andra pizzasorter.

Nu pratar jag ju som sagt om att blanda smaker du kan köpa popcorn som smakar kebab om du vill hua.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu pratar jag ju som sagt om att blanda smaker du kan köpa popcorn som smakar kebab om du vill hua.

Kan du säkert göra på många håll i världen, och konstigare kombinationer därtill.

Permalänk
Medlem

"Kebab är ett samlingsnamn på en rad kötträtter från flera olika länder där principen är att man trär malet eller hackat kött på någon typ av spett och grillar."

Alltså på pizza är kebab uteslutet haha!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

När man äter från olika restauranger så märker man av äckligast till godaste.

Kebab är nästan det jag alltid väljer snarare än en pizza trots att det är en pizzeria.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molin:

Tar gärna förslag på nya kebabsåser...detta receptet är typ från 2012 och jag lyckas inte hitta ett som jag tycker är riktigt perfekt. Finns ju massa varianter där man ska slänga in Fanta i såsen för att få sötman osv. Men jag tycker inte riktigt att det blir som på pizzerian

"Mild"-sås (vit) med valfri mängd sriracha i, det blir fasen riktigt bra det. Ett måste när man rör sig i Stockholmstrakterna också eftersom deras röda (starka) kebabsås inte är värt namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du säkert göra på många håll i världen, och konstigare kombinationer därtill.

Vi kan ju ta snäppet längre googla på julbordspizza och pizzasemla du tycker inte det är att överdriva lite? Kolla denna https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/qn6y4z/monsterpizzan

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Denna tråden är delvis sponsrad av @andra94
I samarbete med en pussande @Jacob

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi kan ju ta snäppet längre googla på julbordspizza och pizzasemla du tycker inte det är att överdriva lite? Kolla denna https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/qn6y4z/monsterpizzan

Vet inte hur det ser ut där du bor, men de där är ju inte direkt storsäljarna på min lokala pizzeria iaf. Skulle inte kalla det särskilt normalt att blanda smaker sådär hej vilt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vet inte hur det ser ut där du bor, men de där är ju inte direkt storsäljarna på min lokala pizzeria iaf. Skulle inte kalla det särskilt normalt att blanda smaker sådär hej vilt.

Det är just det jag menar med att det börjar gå lite väl långt med att blanda smaker.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Att man någon gång om året kör med sådant är inte särskilt konstigt eller något vi bara hittar på i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Keep in mind, han är från Stockholm där har de inga bra kebabpizzor eller någon vettig sås att tala om.

Favoriten är Campino sedan kanske Alcamos pizzeria i Jönköping och Biblos i Huskvarna om du ska ha kebabtallrik eller sallad. Tigers fungerar om man har två för en.

Giannino är nog det värsta stället jag har ätit ifrån. Inte ens farsan som äter ALLT (typ ost som legat på golvet fyra veckor) ville ha mer än tre tuggor.

Jag är inte ifrån Stockholm och har redan ratat stockholms kebab i ett inlägg senare

Uppväxt i Västerås där det under min uppväxt(10-15 år sedan) fanns riktigt bra kebabtallrikar! Nu när jag knappt är där så vet jag faktiskt inte hur dem står sig längre.

Ända vettiga kebab tallriken jag hittat i Stockholm är i Kista gallerian, den är vettig för att vara Stockholm men kan inte säga att den är riktigt bra.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@crew seven: Att man någon gång om året kör med sådant är inte särskilt konstigt eller något vi bara hittar på i Sverige.

Tror du att det finns flera länder som har julbordspizza eller pizzasemla? Eller den där man bygger in en hel hamburgare i en calzone?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ifall ni vill ha ”Jönköpingskebab” fast bor i Stockholm så ska ni prova Piccolo Angelos gyrospizza, de finns i Hornstull och den tycker jag är lik Jönköpings kebabpizzor.

Permalänk
Medlem

Fläskkebab med stark vitlöksås! Gillar både utan och med bröd, men det får f_n inte vara någon lök på! Däremot så var det länge sen jag fick bra underrede på min pizza då det verkar vara svårt med bottnar som är glutenfria, alla är typ svampaktiga. Däremot så har finns Cyrano inte långt ifrån Chalmers med perfekta gfria bottnar, dock ingen kebab-variant om jag minns rätt :/

När man var ung i Tidaholm så var det familjepizza med kebab och pommes som gällde, det mättade oss fyra tränande ungdommar, och ofta var det mat över...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Hej mitt namn är Chris och jag är en kebaboman.

Jag är en sucker för tokigt stark sås och älskar stark mat så för mig är en riktigt spicy sås ett nödvändigt ont
Min absolut bästa KEBAB som jag alltid köper så ofta jag kan finns i Kalmar och heter Kebbaben. Detta ställe har sås som spänner sig från svag till döstark(den heter det alltså) de två högst toppade såserna är inte för alla om man säger så men samtidigt som denna såsen faller mig i smaken så är deras kött marinerat och väldigt smakfullt och inte alls som det vanliga pressade köttet. Shit vad hungrig jag blev nu..Rolig tråd, ska kolla igen vad som har skrivits här innan om man kan få några bra tips

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spiralpizzan är från San Marino i jkpg eller har jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi kan ju ta snäppet längre googla på julbordspizza och pizzasemla du tycker inte det är att överdriva lite? Kolla denna https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/qn6y4z/monsterpizzan

Konstiga varianter på högtidsmat finns i alla länder. Att göra konstiga kombinationer bara för att få uppmärksamhet är vi inte unika med eller tar längre än andra länder. Att något finns betyder inte att det är utbrett för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konstiga varianter på högtidsmat finns i alla länder. Att göra konstiga kombinationer bara för att få uppmärksamhet är vi inte unika med eller tar längre än andra länder. Att något finns betyder inte att det är utbrett för den delen.

Dock är vi väldigt duktiga på att blanda olika smaker.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Dock är vi väldigt duktiga på att blanda olika smaker.

Fast de saker du tar upp är varken rikstäckande eller påtvingade. Generellt sett är vår mat väldigt enkel och har få smaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast de saker du tar upp är varken rikstäckande eller påtvingade. Generellt sett är vår mat väldigt enkel och har få smaker.

Japp men nu händer det grejer vet du vem hade trott att det skulle komma en hel julbordspizza den är inte enkel direkt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

"Mild"-sås (vit) med valfri mängd sriracha i, det blir fasen riktigt bra det. Ett måste när man rör sig i Stockholmstrakterna också eftersom deras röda (starka) kebabsås inte är värt namnet

Ah, bra tips tack!!

Haha, jag blev smött upprörd första gången jag käkade kebabtallrik i Stockholm alltså