Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Petterk:

Kolla bilden på pizzan jag postade ett par inlägg upp

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Petterk:

Kolla bilden på pizzan jag postade ett par inlägg upp

Var #18426203 som jag kommenterade.

Permalänk
Hedersmedlem

Kebab i sverige är sällan bra, oftast nåt mystiskt pizzakött med eldorado sås och i värsta fall fabrikspressat pitabröd.
2 timmar flyg härifrån så får du bättre mat i vilken döner gatukiosk som helst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är egentligen mest intresserad av jakten på det perfekta receptet till riktig kebabsås.

Alla i tråden vet vad som menas med riktig kebabsås, om det råder det knappast några tveksamheter. Det som händer i 08-området stannar i 08-området och förtjänar ingen vidare kommentar.

Styrkan i såsen kan man ju reglera själv med chili/cayenne/sambal oelek. Balansen i kryddblandningen likaså.

Men själva basen är irriterande svårt att få grepp om. Koden till bra deg har jag knäckt och topping är ju upp till var och en. Men den där jävla såsen alltså, det går ju inte ens att köpa en färdig sås som kommer i närheten av smaken man får på de riktiga haken.

Det som gäckar mig är att det måste vara ett ganska simpelt recept i grund och botten, med variationer främst i kryddning och styrka. På pizzerior är det ju löpande bandet som gäller. Inget moment skall behöva ta längre tid än nödvändigt. Så att blanda ihop sås måste kunna ske snabbt om man mot förmodan säljer slut gårdagens batch. Det kan knappast vara något som sker med gourmet-precision. Det som gäller är nog snarare en del ditten, en del datten, en näve kryddblandning och sedan mixa ihop allting i en betongblandare varpå resultatet hälls upp i sunkiga gamla träningsflaskor. Typ.

Många som snackar sig saliga om att ha lyckats med sina hemmaexperiment tycks förorda turkisk eller grekisk youghurt. För egen del är jag sjukt tveksam till att youghurt har något i en bra sås att göra.

Dels känns det som en för dyr råvara i sammanhanget, dels har den relativt kort hållbarhetsdatum och sedan ger det helt fel konsistens. Det jag tror uteslutande är med i alla vettiga såser är rapsolja. I motsats till yoghurt är den hyfsat billig i storkökspack + att den kan vara boven i dramat som bidrar till den oljehinna som pizzeriornas såser får efter att ha stått framme lite för länge i rumstemperatur eller varmare. Ägguleblandning, lökpulver och någonting för syran (ättika? vinäger? citronsyra?) tror jag också är mer eller mindre standard.

Efterlysning:

Finns det ingen på forumet som någon gång i sitt liv har jobbat på en pizzeria eller känner någon som gjort det?

Koden måste knäckas! Jag hade tänkt laborera med kebabsåser i sommar, men nu när det känns som att sommaren blir inställd i år får man försöka ta hjälp av kollektivets samlade makt.

Permalänk
Medlem

Vanligt är att kebabsåsen består av gräddfil, lite majonnäs och kryddor.

Ni som äter pizzor med massor av kebabsås på, gillar ni inte smaken av råvaror?

Permalänk
Medlem

@serdyllon:

Utifrån lokala pizzerian way back så lurade de i lite fanta i såsen, tror inte den är helt orimlig.
men beror givetvis på vad för sås man är ute efter.

Kör en googling efter något lagom recept och testa vetja.

En annan pizzeria jag var på hade betalat MÅNGA tusenlappar för att få ett nytt recept på kebabsås de absolut ville jag skulle jämföra med.

Har tänkt jag ska prova någon av fantarecepten någon dag, men har inte tagit mig för det, alternativt muta nuvarande kebabhaket att få del av ingredienslistan återkommer isåfall

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är egentligen mest intresserad av jakten på det perfekta receptet till riktig kebabsås.

Alla i tråden vet vad som menas med riktig kebabsås, om det råder det knappast några tveksamheter. Det som händer i 08-området stannar i 08-området och förtjänar ingen vidare kommentar.

Styrkan i såsen kan man ju reglera själv med chili/cayenne/sambal oelek. Balansen i kryddblandningen likaså.

Men själva basen är irriterande svårt att få grepp om. Koden till bra deg har jag knäckt och topping är ju upp till var och en. Men den där jävla såsen alltså, det går ju inte ens att köpa en färdig sås som kommer i närheten av smaken man får på de riktiga haken.

Det som gäckar mig är att det måste vara ett ganska simpelt recept i grund och botten, med variationer främst i kryddning och styrka. På pizzerior är det ju löpande bandet som gäller. Inget moment skall behöva ta längre tid än nödvändigt. Så att blanda ihop sås måste kunna ske snabbt om man mot förmodan säljer slut gårdagens batch. Det kan knappast vara något som sker med gourmet-precision. Det som gäller är nog snarare en del ditten, en del datten, en näve kryddblandning och sedan mixa ihop allting i en betongblandare varpå resultatet hälls upp i sunkiga gamla träningsflaskor. Typ.

Många som snackar sig saliga om att ha lyckats med sina hemmaexperiment tycks förorda turkisk eller grekisk youghurt. För egen del är jag sjukt tveksam till att youghurt har något i en bra sås att göra.

Dels känns det som en för dyr råvara i sammanhanget, dels har den relativt kort hållbarhetsdatum och sedan ger det helt fel konsistens. Det jag tror uteslutande är med i alla vettiga såser är rapsolja. I motsats till yoghurt är den hyfsat billig i storkökspack + att den kan vara boven i dramat som bidrar till den oljehinna som pizzeriornas såser får efter att ha stått framme lite för länge i rumstemperatur eller varmare. Ägguleblandning, lökpulver och någonting för syran (ättika? vinäger? citronsyra?) tror jag också är mer eller mindre standard.

Efterlysning:

Finns det ingen på forumet som någon gång i sitt liv har jobbat på en pizzeria eller känner någon som gjort det?

Koden måste knäckas! Jag hade tänkt laborera med kebabsåser i sommar, men nu när det känns som att sommaren blir inställd i år får man försöka ta hjälp av kollektivets samlade makt.

Det här är sjukt. Kunde inte skrivit det bättre själv! Jag har funderat på exakt samma sak i säkert 15 år och sökt med ljus och lykta på vartenda forum som har frågan ställd. Som du säger är det basen man är ute efter. Men hur svårt kan det vara? Jävligt svårt tydligen.

Har frågat vänner och bekanta som arbetar på pizzerior, försökt få någon slags hint om vad basen består av men får olika svar överallt. Någon säger Grekisk Yoghurt, någon fil, någon majonnäs. Någon säger att det är Fanta i, någon säger vitlökspulver och italiensk salladskrydda, någon bostongurka, paprikapulver och så fortsätter det. Jag frågade den lokala pizzabagaren här om det var socker i, han sa dock att de inte hade någon sötning i den men avslöjande inte mer än så. Någon gång har de bara flinat mot mig när jag frågat vad den innehåller. På Maestro-grillen i Katrineholm (där allt startade med vitsåsen i stan) fick praktikanter inte vara med vid blandning av såserna, då det var "hemligt" recept.

Det verkar vara ett mysterium, för man får, trots ofantligt många försök aldrig till något liknande hemma. Vet inte hur många recept jag provat.

Som du nämner är det ju något som måste vara billigt sett till mängderna de gör. Har dock aldrig upplevt det som "hinnor" som du säger, men det har nog med att jag är van med en annan typ av sås. I Katrineholm tycker jag nästan det smakar lite vanillinsocker/fil/kryddning/vitlök på något sätt, men jag blir inte klok.

Går det inte att skicka ett prov till NFC och få alla ingredienser på ett papper? CSI-style! 😁 Eller kan man ur allergisynpunkt tvinga till sig innehållsförteckningen?

Nej nu får vi gå till botten med det här...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Bellerefon:

Håller med om att kebaben i Stockholm suger ordentligt!
Dessutom har de mage o dra på tomatsås och något magert som kallas vitlökssås... nä fy f...

Råkar bo där nu men besöker Göteborg och Jönköping skapligt regelbundet och försöker då alltid att mumsa på kebab

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det här är sjukt. Kunde inte skrivit det bättre själv! Jag har funderat på exakt samma sak i säkert 15 år och sökt med ljus och lykta på vartenda forum som har frågan ställd. Som du säger är det basen man är ute efter. Men hur svårt kan det vara? Jävligt svårt tydligen.

Har frågat vänner och bekanta som arbetar på pizzerior, försökt få någon slags hint om vad basen består av men får olika svar överallt. Någon säger Grekisk Yoghurt, någon fil, någon majonnäs. Någon säger att det är Fanta i, någon säger vitlökspulver och italiensk salladskrydda, någon bostongurka, paprikapulver och så fortsätter det. Jag frågade den lokala pizzabagaren här om det var socker i, han sa dock att de inte hade någon sötning i den men avslöjande inte mer än så. Någon gång har de bara flinat mot mig när jag frågat vad den innehåller. På Maestro-grillen i Katrineholm (där allt startade med vitsåsen i stan) fick praktikanter inte vara med vid blandning av såserna, då det var "hemligt" recept.

Det verkar vara ett mysterium, för man får, trots ofantligt många försök aldrig till något liknande hemma. Vet inte hur många recept jag provat.

Som du nämner är det ju något som måste vara billigt sett till mängderna de gör. Har dock aldrig upplevt det som "hinnor" som du säger, men det har nog med att jag är van med en annan typ av sås. I Katrineholm tycker jag nästan det smakar lite vanillinsocker/fil/kryddning/vitlök på något sätt, men jag blir inte klok.

Går det inte att skicka ett prov till NFC och få alla ingredienser på ett papper? CSI-style! 😁 Eller kan man ur allergisynpunkt tvinga till sig innehållsförteckningen?

Nej nu får vi gå till botten med det här...

Ja, detta kräver laboration. Skall se om jag kan få beställt hem en dunke med ägguleblandning också. Är det inte ägg i så kan man ju alltid göra andra såser eller baka med det som blir över

Fanta känns lite som en vandringsskröna. Syrligheten är billigare i t.ex. citronsyra och det är ju dessutom konserverande (E330) och sötman är billigare i socker/E415. Jag har en känsla av att råvarorna är billig skit snarare än färdigfabrikat (typ gräddfil/youghurt). Men kan man undvika E-numren i sin hemma-batch är det ju naturligtvis bara positivt.

Nu skall sägas att det finns pizzerior som har lika "dålig" sås som den man lyckats slänga ihop själv. Men påfallande ofta lyckas de ha en snarlik smak på såserna, framförallt i samma stad. I Jönköping smakar såserna på ett visst sätt, i GBG likaså o.s.v.

Sedan hör väl till saken att många pizzerior i själva verket inte ägs av pizzabagarna själva utan av någon äldre pizzabagar-mogul som hyrt ut till ockerhyra. Skulle inte förvåna mig om recept på sås ingår i hyran, med en fet NDA om att receptet skall hållas på avstånd från nyfikna kunder

Lovar att återkomma till tråden om jag röner större framgångar med framtida såsrecept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, detta kräver laboration. Skall se om jag kan få beställt hem en dunke med ägguleblandning också. Är det inte ägg i så kan man ju alltid göra andra såser eller baka med det som blir över

Fanta känns lite som en vandringsskröna. Syrligheten är billigare i t.ex. citronsyra och det är ju dessutom konserverande (E330) och sötman är billigare i socker/E415. Jag har en känsla av att råvarorna är billig skit snarare än färdigfabrikat (typ gräddfil/youghurt). Men kan man undvika E-numren i sin hemma-batch är det ju naturligtvis bara positivt.

Nu skall sägas att det finns pizzerior som har lika "dålig" sås som den man lyckats slänga ihop själv. Men påfallande ofta lyckas de ha en snarlik smak på såserna, framförallt i samma stad. I Jönköping smakar såserna på ett visst sätt, i GBG likaså o.s.v.

Sedan hör väl till saken att många pizzerior i själva verket inte ägs av pizzabagarna själva utan av någon äldre pizzabagar-mogul som hyrt ut till ockerhyra. Skulle inte förvåna mig om recept på sås ingår i hyran, med en fet NDA om att receptet skall hållas på avstånd från nyfikna kunder

Lovar att återkomma till tråden om jag röner större framgångar med framtida såsrecept!

Haha, det kräver verkligen laboration! Hade gärna varit din forskarassistent om jag bott nära dig!

Jönköping verkar ju alltså stå ut när det gäller såserna. Har för mig att även den där rödhåriga youtubern korade en pizzeria där till bästa kebaben i Sverige? Om jag inte missminner. Men jag hittade en artikel där en som blivit utsedd till bästa kebabsåsen är med i en intervju. Han nämner ju sin bas i artikeln.

Citat:

Abri Ella är noga med att kebabsåsen ska innehålla naturliga ingredienser. Han nämner A-fil, gräddfil och majonäs och 16, 17 kryddor, men går inte in på vilka. Receptet är hemligt, nämligen.

Pizzerian lär väl ha bytt ägare 414 gånger sedan artikeln skrevs, så kanske dags att luska fram gubbens Facebook och tvinga fram kryddorna? 😁

På tal om pizzabagar-mogul, så kan det nog faktiskt stämma. 😁 Vet en snubbe i Katrineholm som ägde flertalet pizzerior samtidigt.

Permalänk
Medlem

Dålig kebab finns det mycket av i Stockholm, dom flesta ställena är okej, väldigt få ställen har det varit väldigt bra, Palmyra är helt okej, hade såserna varit bättre hade det fått 4.5/5.
Bland dom ställena jag varit som mest nöjd med kebaben har varit ute i Neglinge Saltsjöbaden och vid Hornstull men det är länge sedan så mycket kan ha förändrats.

Stör mig något djävulskt på dåligt kebabkött, smaklöst alá gummiliknande satfan...och kebabpizza med enbart kött på, i min mening så ska en kebabpizza bakas enbart med tomatsås och ev ost i ugnen sen ska allt läggas på den sen.
Är väldigt ledsen över att enda bra kebaberian har stängt ner i min närhet så får ta mig en bit för att få en bra kebab, då blir det oftast hamburgare eller pizza istället :/ men å andra sidan njuter jag mer dom få gångerna det väl blir kebab

Permalänk

Såsen är det viktigaste på kebaben. En riktigt grym sås kan man servera med råtta och pommes och ingen skulle klaga.

Jag rekommenderar Kebabhouse i Södertälje om någon har vägarna förbi (bra sås....ingen råtta heller).

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Petterk:
Svar: NEJ

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nej tänker på den mitt emot burger corner, Där man går upp i en lite trapp för att komma in. Burger corner är skit.

Men nu vet jag vilken du menar, Det var väl dem som vart nedstängda ett tag p.g.a råttor?

Tiptop tänker du på alltså. Ja där äter man ju inte om man är i sina sinnesfulla bruk. Där gick ju rykten om mask i kebaben osv för många år sen. Så tror snarare att det isåfall skulle vara dem som stängdes ned för råttor och skit, men det vet jag inget om egentligen. Men du kan såklart ha rätt om Sturegatan. Men idag känns det stället i vart fall inte särskilt råttkompatibelt

Permalänk

Bästa kebaben i Sverige görs i Uppsala. Mariannes Kebab i boländerna. De som jobbade vid kungsporten för hundra år sedan kommer nog också ihåg Mariannes kebab som låg precis bredvid shellmacken innan de flyttade vidare ut i boländerna. Brukade vara 50 meters kö ut på gatan.

Som tvåa kommer nog Jalla (var som bäst när det var Saffets back in the golden days) i centrum och kebabhouse som trea (duger definitivt i krig). Kens är inte pjåkig den heller.

Vettesjutton vad vi i Stockholm håller på med vad gäller kebab men det är full on delusion. Vi vet inte vad kebabsås är. Jag var på Palmyra då det hade blivit höjt till skyarna. Förväntade mig att det skulle vara som i Uppsala, Röd och vit kebabsås som är självservice med en slev. Palmyra i Stockholm serverar ju sin kebab med Aioli ffs. Blev dissapointed as fuck.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Gyros på Gyrella i stockholm är ett bra minne. Finns stället kvar?

Käkade där förra våren och maten var typ 3/10 så stället kanske har fått stänga nu.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Sannegårdens pizzeria i eriksberg är mycket bra på kebabsåserna, var ett tag sedan jag åt en kebabpizza på det stället men då var det en solklar 9/10.

När jag var där i februari så var det ganska medel imo. 4-5/10 i betyg på det stället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hej SweClockers, jag heter Viktor. Jag är kebaboman!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Käkade där förra våren och maten var typ 3/10 så stället kanske har fått stänga nu.

När jag var där i februari så var det ganska medel imo. 4-5/10 i betyg på det stället.

oh fan :/ det var ju inte kul att höra :(.Jag får ta en sväng förbi någon dag och testa på nytt :/

edit:

Skrivet av Viktorph:

Hej SweClockers, jag heter Viktor. Jag har syndat.https://i.imgur.com/9CutiGt.jpg

Hej Viktor...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bäst i GBG? Inte vart på någon bra på länge.

Skrivet av snajk:

Det beror lite på vad man är ute efter. Meat the Greek vid Skanstorget har bra gyros exempelvis. Många verkar gilla Lindholmens Kebab men jag tycker inte den är något speciellt. För mer traditionell turkisk kebab så tycker jag Lilla Istanbul är riktigt bra, eller Jenin grill. Kebaberia är inte helt fel heller. Annars har många (men långt från alla) pizzerior väldigt bra kebab, främst rullar och pizzor förstås. Exempelvis Kapten Nemos på Lindholmen. Tyvärr brukar inte gatukökskebaben vara så mycket att ha här i mina ögon.

Sannegårdens är alltid ett säkert kort. Nu har jag bara käkat på dom i Eriksberg och Sannegården men känner jag ägaren rätt så har han hård koll på dom andra också. Har dock blivit lite dyrt med åren.

Lindholmens kebab har jag bara käkat på en gång och det var inte något att hänga i granen.
Kapten Nemos där emot är ganska bra. Var dock väldigt länge sedan jag var där.

Flintston på Hjalmar Brantingsplatsen har jävligt grymma kebabtallrikar. (inte käkat pizzan där)

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Administrativ avgift

@Viktorph: Vilken pizzeria blev det den här gången, du måste ju skriva o recensera nu Glöm inte o klämma ur peperoni saften ovanför pizzerian och sen äta upp dom

Kan även rekommendera en Fläsktallrik på Rulles med blandad sås *Drool*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Bästa kebaben i Sverige görs i Uppsala. Mariannes Kebab i boländerna. De som jobbade vid kungsporten för hundra år sedan kommer nog också ihåg Mariannes kebab som låg precis bredvid shellmacken innan de flyttade vidare ut i boländerna. Brukade vara 50 meters kö ut på gatan.

Ja Mariannes har grymt bra kebab, känns nog som att det var bättre när det låg vid Kungsporten tror jag.
Bästa kebabpizzan hade nog Brancos krog enligt mig

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Kebab äter jag allra helst som kebabrulle (om den är bra) eller som kebab med franska (pommes frites) går också bra här på Korv-Görans här i Vasa eller i Jakobstad. När jag bodde i Åbo för omkring 20 år sedan fanns det några ställen med riktigt bra rullakebab (kebabrulle). Det var tider det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rumpnisse:

Sannegårdens är alltid ett säkert kort. Nu har jag bara käkat på dom i Eriksberg och Sannegården men känner jag ägaren rätt så har han hård koll på dom andra också. Har dock blivit lite dyrt med åren.

Lindholmens kebab har jag bara käkat på en gång och det var inte något att hänga i granen.
Kapten Nemos där emot är ganska bra. Var dock väldigt länge sedan jag var där.

Flintston på Hjalmar Brantingsplatsen har jävligt grymma kebabtallrikar. (inte käkat pizzan där)

Jag tycker faktiskt Sannegårdens är sjukt överskattad, inte dålig på något sätt men absolut inget speciellt. Det är konstigt att de har vunnit Sveriges bästa pizza så många gånger, för det är det verkligen inte, men de har ju en tendens att "muta" gästerna. Typ "Rösta på oss så får du en gratis cola".

Håller annars med om både Lindholmen och Flintston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Viktorph: Vilken pizzeria blev det den här gången, du måste ju skriva o recensera nu Glöm inte o klämma ur peperoni saften ovanför pizzerian och sen äta upp dom

Kan även rekommendera en Fläsktallrik på Rulles med blandad sås *Drool*

Haha, rädd att göra dig besviken. 😁 Bor ju utanför Örebro så det blev den lokala restaurangen bakom huset. Har inte ätit pizza på några månader nu, just för att jag inte längre äter bröd, så det var lite speciellt. Pepperonin åkte ner i magen ganska fort. 👌 Låter som jag måste ta en hel vecka i Örebro för provning av kebaben.

Tog en vanlig Kebabpizza med mild sås, vilken jag tycker är rätt så god ändå. Men tyckte det var lite snålt med sås dock. Dock är tomatsåsen lite speciell här (en kraftigare smak med ganska hög sötma) vilket drar ner smakbetyget lite. Tycker den ska vara mer neutral och inte smaka så mycket, för att få fram köttet och såsen mer. Köttet kommer från Jacobs Kebab AB i Eskilstuna. Det är enligt mig väldigt gott nötkött, men innehåller dock lite mycket kolhydrater för min kostplan.

En helt okej medioker pizza dock och alltid fräsch sallad här. Ger den 5.5/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker faktiskt Sannegårdens är sjukt överskattad, inte dålig på något sätt men absolut inget speciellt. Det är konstigt att de har vunnit Sveriges bästa pizza så många gånger, för det är det verkligen inte, men de har ju en tendens att "muta" gästerna. Typ "Rösta på oss så får du en gratis cola".

Håller annars med om både Lindholmen och Flintston.

Ja, jag kan inte direkt argumentera för att Sannegårdens är bäst i Sverige eller Göteborg.
Bor precis vid Sannegården så det är dit jag gått nu i över 10 år och dom har alltid levererat.
Har väldigt sällan ätit någon annanstans. Dom är bättre än många men bäst vete fan.

Och ja hela den mut grejen är fan skamligt. Har också blivit erbjuden det av ägaren men vägrat ta upp på det.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Denna tråd är farlig. Det vattnas direkt i munnen så fort man tittar på bilderna. Tur man inte har någon kebab eller gyros hemma.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ett recept på kebab i en svensk sous vide-grupp på Facebook har fått sjukt mycket beröm, inte hunnit prova det själv dock:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Ett recept på kebab i en svensk sous vide-grupp på Facebook har fått sjukt mycket beröm, inte hunnit prova det själv dock:

https://forumbilder.com/images/2020/05/16/Screenshot_20200516-170934_Facebook.jpg

Serious eats har ett hyfsat komplicerat recept på Tacos al Pastor som ju är typ kebab med annan kryddning (och ananas). Tillagningen gick ut på att man varvade bacon och kryddat kött i tunna skivor i typ en sockerkaksform, lät den stå en dag eller två i kylen och sen bakade långsamt, kylde igen och skar på andra ledden i tunna skivor (vilket då blev strimlor) som man stekte på. Det kan nog funka rätt bra för kebab om man skippar bacon (och chipotle) men kör på något kött med mer fett som karré. https://www.seriouseats.com/recipes/2013/05/tacos-al-pastor-r... Galleri: https://www.seriouseats.com/2013/05/food-lab-tacos-al-pastor-...

Annars hade Zeina ett recept som blev helt ok med köttfärs. Kryddningen är mer Mellanöstern än kebab dock, men det kan man ju anpassa. Tillagningen där var typ att platta ut köttfärs med kryddor tunt på en plåt med tomat, paprika och lök ovanpå i stora bitar.
https://zeinaskitchen.se/kafta-kottfarskebab-i-langpanna/ Hon har många kebabrecept, men det är bara detta som jag testat. https://zeinaskitchen.se/category/kebab/

Kebab på köttfärs funkar ju men det borde bli godare att köra på helt kött. Köpt kebab är ju nästan alltid bättre så i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Ett recept på kebab i en svensk sous vide-grupp på Facebook har fått sjukt mycket beröm, inte hunnit prova det själv dock:

https://forumbilder.com/images/2020/05/16/Screenshot_20200516-170934_Facebook.jpg

Kebab ska inte vara nån pretto-grej man finlagar hemma. Halva grejen är ju att det är nåt man kan gå ner på hörnan och trycka i sig, alternativt få det hemkört när man inte orkar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@serdyllon:

Sås på yoghurt blir jättebra, speciellt om man orkar rinna av den så den blir tjockare (annars kan man köpa Valios krämiga eller grekisk).
Äter sås gjord på yoghurt nästan dagligen sen flera år tillbaka.

Dippa grönsaker, chips osv går jättebra och alla som provar den jag gör älskar den.
Hållbarhet en vecka i kyl utan problem. Sen är problemet mer att vitlöken och chili sprider sig så mycket att den blir för stark

En yoghurtbaserad sås kan dock bli väldigt rinning om man lägger den på en pizza som kommer direkt från ugnen så tror inte den är för vanlig i såna kök. Mer fett behövs för att hålla ihop den under värme.

Skrivet av rumpnisse:

Ja, jag kan inte direkt argumentera för att Sannegårdens är bäst i Sverige eller Göteborg.
Bor precis vid Sannegården så det är dit jag gått nu i över 10 år och dom har alltid levererat.
Har väldigt sällan ätit någon annanstans. Dom är bättre än många men bäst vete fan.

Och ja hela den mut grejen är fan skamligt. Har också blivit erbjuden det av ägaren men vägrat ta upp på det.

Vill man ha pizza så är ju Dirty Dough i GBG långt mycket bättre än Sannegården.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.