★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Sådär. Äntligen byggt ihop den nya burken! Riktigt nöjd faktiskt. 10900K ihop med ett ROG Z490-H lirar på bra.

https://i.imgur.com/wYJaMH0.jpg
https://i.imgur.com/k9Igarf.jpg

Snyggt! Var beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus871:

Snyggt! Var beställde du ifrån?

Beställde först på Webhallen men de har ingen aning när de får in varken processorn eller moderkortet. Bytte därmed till Dustin när de fick in ett par 10900K häromdagen!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Sådär. Äntligen byggt ihop den nya burken! Riktigt nöjd faktiskt. 10900K ihop med ett ROG Z490-H lirar på bra.

https://i.imgur.com/wYJaMH0.jpg
https://i.imgur.com/k9Igarf.jpg

Snyggt!
Här är min 10900k med ett 1080.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Fick hem mina nya datordelar igår och satte i en i9-10900K , ASUS ROG Z490-F samt en Noctua NH-D15 Chromax-kylare. Ligger på runt 35 grader i idle. Valde Komplett denna gång efter Inet gjorde bort sig rejält förra sommaren i samband med ett skärmköp tyvärr.

Har inte i närheten av lika snygga byggen som ni andra men vill ni att jag testar utrustningen på något sätt så är det bara att ropa till

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Snyggt!
Här är min 10900k med ett 1080.
https://i.ibb.co/Gtvk4Fw/IMG-20200528-101142.jpg

Här är mitt monster, 2080 ti och 10900k.

Permalänk
Medlem

Och här är mitt
10700K, Asus Z490-F, Noctua NH-D15 black och RTX2080 Super.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Svårt att få en bra bild men såhär blev mitt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ni med 10700K hur klocker era processorer?
Sitter och sneglar på en 10700K men är orolig att jag kommer att ångra ett sådant köp och vilja ha en 10900k istället eftersom dem verkar klocka högre.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Komplett ändrade just till 22/6. Finns inga 10900 nånstans?

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med Thermal velocity boost Max 3.0 på sin 10900k i stockutförande på ASUS Mobo? Har provat väldigt många kombinationer inställningar i, såklart senaste uppdaterade, BIOS. Min CPU vägrar gå över 5.1GHz i full last vid temps kring 40-50C förutom om man tillåter ett par ASUS AI-funktioner plus åtsidosätter Intel's limits, som då även överklockar CPUn. Då går alla 10 cores på 5.3GHz, känns lite halvt onödigt på luftkylning

Gamers Nexus diskuterade just ASUS och att deras mobon inte låter CPUn köra fulla hastigheter, men han nämner inte vilka settings han fipplade med i BIOS för att få CPUn att gå i vanliga stock (utan att överklocka...).

Sitter någon på en lösning eller förslag?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Nån mer som har problem med Thermal velocity boost Max 3.0 på sin 10900k i stockutförande på ASUS Mobo? Har provat väldigt många kombinationer inställningar i, såklart senaste uppdaterade, BIOS. Min CPU vägrar gå över 5.1GHz i full last vid temps kring 40-50C förutom om man tillåter ett par ASUS AI-funktioner plus åtsidosätter Intel's limits, som då även överklockar CPUn. Då går alla 10 cores på 5.3GHz, känns lite halvt onödigt på luftkylning

Gamers Nexus diskuterade just ASUS och att deras mobon inte låter CPUn köra fulla hastigheter, men han nämner inte vilka settings han fipplade med i BIOS för att få CPUn att gå i vanliga stock (utan att överklocka...).

Sitter någon på en lösning eller förslag?

Vad kör du med för inställningar för att nå 5.3GHz samt med vilken kylare för att ha så långa temp? Min NH-D15 når i taket (100 grader) i princip direkt...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vad kör du med för inställningar för att nå 5.3GHz samt med vilken kylare för att ha så långa temp? Min NH-D15 når i taket (100 grader) i princip direkt...

Min nya Corsair H115i Pro XT slår också i taket rätt snabbt då man närmar sig 1.3V (dock är Steacom DA2 inte det mest välventilerade chassit heller). Nu stabil på 1.27V (under load) på 5Ghz, 4,7Ghz Ring och RAM på 4000Mhz CL17.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Min nya Corsair H115i Pro XT slår också i taket rätt snabbt då man närmar sig 1.3V (dock är Steacom DA2 inte det mest välventilerade chassit heller). Nu stabil på 1.27V (under load) på 5Ghz, 4,7Ghz Ring och RAM på 4000Mhz CL17.

Jag lyckas inte ens få det stabilt med 1.35V på 5GHz. Förstår inte vad jag gör för fel...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vad kör du med för inställningar för att nå 5.3GHz samt med vilken kylare för att ha så långa temp? Min NH-D15 når i taket (100 grader) i princip direkt...

ASUS Multicore Enhancement - No limits
SVID behaviour - trained/typical case scenario (best case så krashar mitt system rätt så snabbt även med LLC 4 som är min personliga gräns)
LLC 2
CPU Core ratio - ASUS AI Optimized

Med AI överklockning ligger cpun och sneglar runt 80-97 grader i 5.3GHz på alla kärnor i Cinebench R20 med NH-D15. Jag har inte varit uppe i 100C än men sjukt nära. Man får sätta en lägre LLC så klarar sig tempsen under 100C. Min mening var inte att överklocka utan vill ha ren stock performance så gick tillbaka till stock settings.

Jag vill bara hitta rätt settings för att få igång Thermal velocity boost max 3.0 och boost 2.0 i single thread. I multithread går CPUn utan problem på 4.9GHz med vilka inställningar som helst, så det är bara single thread som buggar för mig.

Dessutom är dom siffrorna jag skrev vid singlethread belastning på den kärnan som jobbar.

Ps ligger på 1.28V i 4.9GHz med allting i Bios på Auto med LLC 3.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag lyckas inte ens få det stabilt med 1.35V på 5GHz. Förstår inte vad jag gör för fel...

1.35V är för mycket för 5Ghz. Börja med att ställa alla voltages till stock (inte auto, utan det som anges som stock i Bios). Sen ställer du in core multiplier på 50 och börjar sakta men säkert öka på core voltage. Min 10900k är stabil på 5Ghz och 1.2V, men vill jag ha 4,7Ghz Ring clock och 4000Mhz ram så måste jag öka lite (runt 70c under load). Glöm inte att slå av c-states och ställa in load line calibration på 4 (håll bara koll att vcore inte stiger för mycket).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig här?
Råkade köpa en 10700k och Z390-F moderkort idag för att ha något att leka med under helgen.
Men när jag ställer 1.32V på Cpu i bios får jag ändå inte 1,32V under last, LLC står på 6
Förstår inte varför min vcore är så låg i windows kontra vad jag ställer den i bios.
Har inte ägt intel på ett tag nu så jag är lite ringrostig tyvärr.

Detta är under load i prime95

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

När alla skämtade om hur 10 serien skulle smälta och brinna ner världen så visste jag att det var överdriv.
Var inte orolig det minsta, Intel kan man lita på.

Satte in min 10900K, satte på XMP II, 3200Mhz på ram, 50 core ratio, 1.230 vcore.
Har inget annat påsatt såsom LLC utan detta är endast det jag ställde in.

Idlar runt 30c på dagarna nu när det är varmt, sjunker till runt 20+c på kvällarna och bryter inte 50c vid load.

Experimenterade lite med 5.1 - 5.3 men jag vill ligga på 5Ghz.

Min 9900K var typ samma fast körde 1.25 vcore på 5Ghz istället.

Extremt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerReset:

När alla skämtade om hur 10 serien skulle smälta och brinna ner världen så visste jag att det var överdriv.
Var inte orolig det minsta, Intel kan man lita på.

Satte in min 10900K, satte på XMP II, 3200Mhz på ram, 50 core ratio, 1.230 vcore.
Har inget annat påsatt såsom LLC utan detta är endast det jag ställde in.

Idlar runt 30c på dagarna nu när det är varmt, sjunker till runt 20+c på kvällarna och bryter inte 50c vid load.

Experimenterade lite med 5.1 - 5.3 men jag vill ligga på 5Ghz.

Min 9900K var typ samma fast körde 1.25 vcore på 5Ghz istället.

Extremt nöjd.

Fast lite så är det ju, kollar man på hur mycket energi som går åt för en viss beräkning ligger Intel långt långt bakom Amd

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Fast lite så är det ju, kollar man på hur mycket energi som går åt för en viss beräkning ligger Intel långt långt bakom Amd

Ingen aning om AMD men vad jag menade var att jag var inte orolig att 10 serien skulle vara så extremt annorlunda och kräva extrem vcore och hög temp.

Den är någon grad varmare än min i9 9900K men annars är det lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerReset:

Ingen aning om AMD men vad jag menade var att jag var inte orolig att 10 serien skulle vara så extremt annorlunda och kräva extrem vcore och hög temp.

Den är någon grad varmare än min i9 9900K men annars är det lika.

Kan bara jämföra med min 3900X som går både svalare och är snabbare även om den har 8 trådar extra

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Någon som kan hjälpa mig här?
Råkade köpa en 10700k och Z390-F moderkort idag för att ha något att leka med under helgen.
Men när jag ställer 1.32V på Cpu i bios får jag ändå inte 1,32V under last, LLC står på 6
Förstår inte varför min vcore är så låg i windows kontra vad jag ställer den i bios.
Har inte ägt intel på ett tag nu så jag är lite ringrostig tyvärr.

Detta är under load i prime95
https://www.bildtagg.se/file/puu2dqqpdi9la7cwj76e1ty

Kan vara att du får ändra tiden som den får gå utanför TDP.
Den brukar vara på ca 5 sekunder eller så original och efter det sänker den volt mm så den ska hålla/ försöker hålla cpuns TDP.

Vet att jag fick ändra detta när jag maxade min 9700K när jag körde alla kärnor i 5.4GHz.

"Under a steady workload at published frequency, it is TDP. However, during turbo or certain workload types such as Intel® Advanced Vector Extensions (Intel® AVX) it can exceed the maximum TDP but only for a limited time , or

Until the processor hits a thermal throttle temperature, or
Until the processor hits a power delivery limit. "

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kan vara att du får ändra tiden som den får gå utanför TDP.
Den brukar vara på ca 5 sekunder eller så original och efter det sänker den volt mm så den ska hålla/ försöker hålla cpuns TDP.

Vet att jag fick ändra detta när jag maxade min 9700K när jag körde alla kärnor i 5.4GHz.

"Under a steady workload at published frequency, it is TDP. However, during turbo or certain workload types such as Intel® Advanced Vector Extensions (Intel® AVX) it can exceed the maximum TDP but only for a limited time , or

Until the processor hits a thermal throttle temperature, or
Until the processor hits a power delivery limit. "

Mvh

Du råkar inte veta vad detta heter på en asus bräda?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Du råkar inte veta vad detta heter på en asus bräda?

@lasseTM

Long Duration Packet Power Limit defines the throttle point of when the CPU should throttle down when the power consumption exceed the defined level. This is also known as the first level of protection to prevent the CPU from been damaged due to overclocking. The unit is watte. The Intel default value of this option is the TDP(Thermal Design Power) of that processor. When left at AUTO, the BIOS will load the Asus recommended value defined by the Asus OC Expert Team for the ease of O.C.

Package Power Time Window defines the length of time in seconds that is allowed for the CPU to operate at above TDP yet below the Long Duration Package Power Limit. The unit is in seconds, with the maximum length limited at no more than 127.

Short Duration Package Power Limit defines the absolute highest power consumption that the CPU can sustain for a very short period of time to compensate the possibility of a sudden drain of power when under extreme high load. This is also considered the second layer of protection to prevent the CPU from been damaged due to overclocking. The unit is also in wattle. The Intel default of this value is 1.25 times the product defined TDP (i.e. the Long Duration Package Power Limit). Though Intel spec only requires the power plan to be capable of sustaining no less than 10ms when reaching the configured Short Duration Package Power Limit, the Asus motherboards can sustain much longer than that for the ease of O.C.

Mvh

Permalänk
Medlem

Klockat manuellt och benchat några rundor Cinebench R15/R20 nu ikväll och klarar 10 passes vardera i 5GHz vid 1.270V samt 5.1GHz vid 1.335V vid LLC5. Har inte stabilitetstestat mer än så och det var 0.1 högre än bluescreen. Men det är bara peta upp LLC så är saken biff.

Temps på 75C vid 1.270V och 85C vid 1.335V i AVX-belastning med Noctua DH-15. Har en 360 AIO Vattenkylning på RMA så det blir kul sen när den kommer hem igen

Under tiden tills dess så kommer jag köra med Auto-settings ihop med SVID Behaviour Typical Case + LLC 4. Där presterade CPUn ändå automatisk mellan 4.9-5.1GHz i bra temps och systemet kändes mycket mer stabilt.

Är riktigt nöjd!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Klockat manuellt och benchat några rundor Cinebench R15/R20 nu ikväll och klarar 10 passes vardera i 5GHz vid 1.270V samt 5.1GHz vid 1.335V vid LLC5. Har inte stabilitetstestat mer än så och det var 0.1 högre än bluescreen. Men det är bara peta upp LLC så är saken biff.

Temps på 75C vid 1.270V och 85C vid 1.335V i AVX-belastning med Noctua DH-15. Har en 360 AIO Vattenkylning på RMA så det blir kul sen när den kommer hem igen

Under tiden tills dess så kommer jag köra med Auto-settings ihop med SVID Behaviour Typical Case + LLC 4. Där presterade CPUn ändå automatisk mellan 4.9-5.1GHz i bra temps och systemet kändes mycket mer stabilt.

Är riktigt nöjd!

Sugen på att dela med dig av dina inställningar i bios?
I'm du orkar får du gärna ladda upp en gäng bilder på forumbilder och dela med dig av, du kan skicka på pm om du orkar.
Fattar inte riktigt vad allt är på denna bräda.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sugen på att dela med dig av dina inställningar i bios?
I'm du orkar får du gärna ladda upp en gäng bilder på forumbilder och dela med dig av, du kan skicka på pm om du orkar.
Fattar inte riktigt vad allt är på denna bräda.

Kanske min post här hjälper dig lite
#18445224

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Uppdaterade ASUS z490 ej verifierade BIOS för nerladdning. Jag uppdaterade nyss och Thermal velocity boost 3.0 fungerar helt plötsligt utan något tweakande, som i mitt fall tidigare vägrade gå över 5.0GHz. Har också märkt av att CPUn inte är lika ettrig att ligga på max utan klockar/voltar ner sig i låg load.

Dom är som sagt inte verifierade, men det kan hjälpa till.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv

Don't Run Z490 Motherboards with Default Settings: Thermals, Power, Boosting, & MCE for 10th Gen CPUs

https://www.gamersnexus.net/guides/3590-dont-run-z490-motherb...

Permalänk
Medlem

Hade förbokat en 10900K på Webhallen. Såg sen att dustin hade 12 st i lager. Då var de reaktion blixtsnabb. Lyckades få en också. Uppgradera från en I7 4790K. Lyckades senare hitta ett MSI 2080Ti gaming x trio av en kille för 10K oöppnat så slog till där med. Gick från ett MSI GTX 1080. Allt fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Uppgradera från en 6700k till 10700k med z490-I
Dock har jag problem med att den fryser i Windows har försökt felsöka i över tre dagar nu.. ska hem och köra memtest ASAP.
Någon annan som har haft problem? (Har inte kikar resten av forumet än)

PS sleeving är på ingång måste bara få hem ett paket från mdpc

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2