Börjar med att tråden möjligtvis hamnat fel,kanske skulle legat under Operativsystem/Windows, men då får någon flytta den.
Anyhow..
Har en extern hårddisk, en liten en på 750 Gb, som är formaterad med ext3 då den varit kopplat via usb till en gammal router för att vara åtkomliga via nätverket.
Nu har jag kopplat den direkt till min windows-pc för att läsa ut filerna och avveckla den, ty allt under 1 Tb är ram-minne idag, right ?
Använder ext2fsd för att läsa den i Windows.
Nu är mitt problem att alla filer och mappar med ÅÄÖ i sökvägen oläsbara, får ett felmeddelande om att sökvägen inte är läsbar, medans alla andra filer utan åäö funkar perfekt.
Har läst en del men hittar inget om att programmet (drivrutinen ?) inte skulle stödja med åäö i filnamn/sökvägar.
Har vi någon med erfarenhet här som kanske kan guida mig i rätt riktning om vad jag gör för fel ?
Om ext2fsd strular kanske du borde testa en live-variant av en GNU/Linux distribution? Lägg in t.ex Ubuntu på en USB-sticka och boota därifrån. Montera båda hårddiskarna i Ubuntu och kopiera från den ena till den andra.
...testa en live-variant av en GNU/Linux distribution? Lägg in t.ex Ubuntu på en USB-sticka och boota därifrån.... kopiera från den ena till den andra.