Permalänk
Medlem

Speccy trollar mig!

Jag antar att jag är i rätt forumdel med min tråd? Annars ber jag om ursäkt och mod. får gärna flytta tråden till rätt del.

Hur som helst..

Jag monterade precis ett nytt GPU på 6 GB men Speccy påstår att det är 2 GB. Både enhetshanteraren och DirectX säger att det är 6 GB.

Känns som att förutom för att kolla temperaturer så är Speccy värdelöst om programmet tar fel på komponenterna.

Åsikter? Andra med liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Var köpte du grafikkortet ifrån?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Var köpte du grafikkortet ifrån?

Komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Komplett.se

Då skulle jag inte vara orolig. Snabb googlesökning visar flera med samma problem.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu när aktivitetshanteraren ger rätt så detaljerad information ser jag inte meningen med Speccy. Om man vill ha riktigt detaljerad information behöver man ändå ladda ner typ GPU-Z eller liknande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Nu när aktivitetshanteraren ger rätt så detaljerad information ser jag inte meningen med Speccy. Om man vill ha riktigt detaljerad information behöver man ändå ladda ner typ GPU-Z eller liknande program.

Ska ta en titt på GPU-Z. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Jag antar att jag är i rätt forumdel med min tråd? Annars ber jag om ursäkt och mod. får gärna flytta tråden till rätt del.

Hur som helst..

Jag monterade precis ett nytt GPU på 6 GB men Speccy påstår att det är 2 GB. Både enhetshanteraren och DirectX säger att det är 6 GB.

Känns som att förutom för att kolla temperaturer så är Speccy värdelöst om programmet tar fel på komponenterna.

Åsikter? Andra med liknande erfarenheter?

Speccy har aldrig visat rätt antal GB på grafikkort som har högre än 4GB för mig, får högst 4gb oavsett gpu 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Speccy har aldrig visat rätt antal GB på grafikkort som har högre än 4GB för mig, får högst 4gb oavsett gpu 😃

Dags att avinstallera skiten då!

Permalänk
Medlem

Aida64, den berättar allt och lite till.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Senaste releasen av Speccy är två år gammal, så att det visar fel på nyare hårdvara är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Senaste releasen av Speccy är två år gammal, så att det visar fel på nyare hårdvara är inte så konstigt.

Den visar rätt namn på GPU:n, som släpptes förra året. Väldigt skumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Den visar rätt namn på GPU:n, som släpptes förra året. Väldigt skumt!

Namnet brukar även föråldrade program få fram, det är mer saker som minnesmängd och klockfrekvenser som brukar kunna bli fel om programmet inte vet hur det ska tolka värdena för ett visst grafikkort.