Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Melding Plague

Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Sound Blasters glansdagar är över sedan länge men vi vill veta hur många som ändå har ett dedikerat ljudkort nuförtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, absolut inte. Inbyggt funkar hur bra som helst! Man får nog vara extraordinärt nördig audiofil för att kunna motivera det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vad ska man rösta om man använder grafikkortets hdmi uttag till en hemmabio förstärkare?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Bör nog klassas som en extern DAC tänker jag.

Själv använder jag ett extern ljudkort som en flerkanals-DAC.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen finsmakare alls. Det enda jag kan störa mig på är när en integrerad ljudkrets lyckas plocka upp saker från andra kretsar så det blir små störningar. Lyckligtvis har många moderkort modell bättre jobbat på att isolera kretsen och det är ungefär så långt jag känner mig brydd. Så jag är nöjd med integrerade sen har jag väldigt ofta trådlöst headset på mig också.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

BT hörlurar !

Permalänk
Medlem

Japp internt, använder fortfarande mitt Asus xonar essence stx (pci-e 1x) som flyttar med till nya byggen då den kan driva stora hörlurar. Sen riktig 6,3mm plugg ut

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En Focusrite Scarlett Solo för XLR mic och 6.3 mm jack i ett. Sitter med rätt dyra lurar men tror helt ärligt inte jag hade märkt skillnad med en dyrare DAC så det här är perfekt för mig.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Använder moderkortets ljudkrets, och har kopplat hörlurarna till hörlursporten på chassits framsida då jag inte har vanliga högtalare inkopplade längre (Utrymmesskäl på Skrivbordet).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör DAC och hörlursförstärkare mest för musikens skull.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Använder DragonFly DAC

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

objective2-odac hörlursförstärkare på jobbet.
Asus Essence STX hemma.

Med Sennheiser HD650 både på jobb och hemma.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Extern DAC/AMP, DAC-X6

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

En Focusrite Scarlett Solo för XLR mic och 6.3 mm jack i ett. Sitter med rätt dyra lurar men tror helt ärligt inte jag hade märkt skillnad med en dyrare DAC så det här är perfekt för mig.

Haha jag hade samma setup!
Dock märker jag skillnad på den och min AMP/DAC combo. Kör på JDS El Dac + JDS Atom så inget allt för sjukt.

Permalänk
99:e percentilen

Seriös fråga: Var går egentligen gränsen mellan "extern DAC" och "externt ljudkort"? Jag har en AudioQuest DragonFly Black, som såvitt jag vet innehåller inte bara en DAC utan även en förstärkare. Har jag därmed ett externt ljudkort, eller när har man det? Är det först när det även finns ingångar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vexo:

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Personligen så tycker jag att det låter som en sorts motivkontroll.

"Vad är det här" borde ändå vara en ganska enkel fråga för den som verkligen vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Seriös fråga: Var går egentligen gränsen mellan "extern DAC" och "externt ljudkort"? Jag har en AudioQuest DragonFly Black, som såvitt jag vet innehåller inte bara en DAC utan även en förstärkare. Har jag därmed ett externt ljudkort eller när har man det?

Ljudkort i sitt slag är ju en DAC, sedan så brukar de just ha förstärkare för att kunna driva saker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Använde ett 2007 mest för hypen, var kul hur man kunder scrolla på en slider som hette "Crystalize" eller nått och man hörde hur dom bara höjde diskanten xD

Permalänk
Medlem

O2+ODAC dac-amp combo från headnhifi.com

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Fireface UCX då jag sysslar med musikproduktion vid sidan av. I övrigt så är de integrerade ljudkorten bra nog för film, spel och musik.

Ah, hade ett Sound Blaster Live! back in the days. and "my soundcard worked perfectly".

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Det är väl ändå inte så jättekonstigt. Då kan man lätt plugga in olika sorters ljudingångar och utgångar och snabbt få dom att göra olika saker utan att behöva gräva igenom kontrollpanelen för att hitta realtek-grejen.
Och om du väljer fel är det väl inte svårare än att dra ur kontakten och sätta i den igen för att välja rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

https://www.youtube.com/watch?v=5v36e4_jars&t=80s

Those were the days

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Kört med ett Focusrite USB ljudkort i snart 10 år med en HD 600. Aldrig haft några problem oavsett operativ, kan koppla in mina instrument och micar och det låter helt okej.

Permalänk
Medlem

Nu svarade ju jag fel *face-palm*.
Tänkte inte på att högtalarna går via optiskt. Då är det ju ett externt ljudkort tekniskt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inbyggt + aktiva högtalare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Körde Creative X-Fi kort i många år men orkar inte hålla på med det längre. Creative sög verkligen på drivrutiner och mjukvara och det är inte värt besväret nu när de integrerade korten är så pass bra. Värre var det på AC'97-tiden när man kunde höra ljud inifrån chassit genom sitt headset.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX hela vägen med mina Sennheiser HD650's

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Mm jag tänkte också på det, förr hade man liksom inget ljud alls i en PC utan ljudkort... Själv har jag väl haft några Soundblasters genom åren för 5.1, detta var före tiden med HDMI. Idag använder jag bara hörlurar och det med datorns integrerade 3.5mm jack.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja