Permalänk

Trippelnöten - Mini-ITX i massiv valnöt

Har länge viljat bygga ett eget chassi, men aldrig riktigt fått tummen ur.

Blev permitterad i våras och behövde ett projekt för att få dagarna att gå, så startade Autodesk Inventor och började spawna på lite olika idéer.
All hårdvara är hämtad från GrabCad för att spara tid.

Tanken var att återanvända det mesta av min nuvarande hårdvara och endast komplettera vid behov. Min dåvarande burk, en Bitfenix Portal MiniITX, innehöll bl.a. en Ryzen 1500x, ett Gigabyte B350 MB och ett GTX 1070, med andra ord en helt duglig burk.

Målet var att designa ett unikt chassi, med halva volumen jämtemot mitt tidigare chassi (28L).
Jag ville jobba med trä, enklare stål (ej CNC) samt ville ha insyn i datorn (rutor).
Älskar mörkt trä och tycker Noctuas färgschema är urläckert!

Den trekantiga designen det hela landade i gav chassit en volym (utvändig) på endast 14 liter, exakt hälften av mitt gamla chassi.

Formen ger grafikkortet och moderkortet var sin "flödeskanal" med kalluft, då jag har dubbla intagsfläktar på vardera sida. De delar sedan utblås på toppen.
De 4st 60mm Noctua-fläktarna (intag) motsvarar dessutom de två utblåsfläktarna (80mm) flödesmässigt.
Nätaggregatet är riktat nedåt och får alltså sin egen flödeskrets botten-bak.

Mitt GTX 1070 var dessvärre lite väl långt, så bytte det mot ett Gigabyte RTX 2060 Mini ITX OC, som har en bygglängd på endast 170mm, detsamma som ett ITX-moderkort.
Prestandan korten emellan är dessutom snarlik.

Min tidigare vattenkylning byttes mot Nuctuas lägsta CPU-kylare, Noctua NH-L9a-AM4, med en höjd på endast 37mm.
På grund av ändringar i konstruktionen hade jag dock kunnat gå upp till över 60mm, men vid det laget var hårdvaran redan köpt.

Efter ett tiotal timmars modellering i Inventor producerade jag skala 1:1 ritningar, lånade A1-skrivaren på jobbet och satte igång att bygga en prototyp.

Av tidigare byggprojekt vet jag med mig att med Jula-verktyg i 299-kronorsklassen får man räkna med rätt så grova toleranser...Fick göra om vissar delar upp till 5 ggr.

Allt byggdes från början i MDF då detta är både billigt och lättarbetat. Stål- och plastskenor, plåt och hålplåt är allt köpt på Bauhaus. Startknapp är köpt på Kjell å Co.
Främst använt cirkel- och sticksåg, borrmaskin + en jäkla massa sandpapper.
Fastsättning av skenor är gjort med superlim.
Alla invändiga trädetaljer är målade med svart akryl, bakplåt + GFX med sprejfärg.
De tonade rutorna är köpta hos Glasgiganten, måttbeställda.

Efter att ha snickrat ihop en fungerande prototyp skrev jag ut alla ritningar på nytt, samt tog med mig prototypen till Göteborgs Möbel och Marinsnickeri.
Kan lugnt säga att det var det första projekt av detta slag de tagit sig an, men möttes av entusiasm och professionalitet, så en vecka senare hade de producerat ett färdigt skelett i massiv valnöt till ett fantastiskt pris.
Kan varmt rekommendera dem!

Efter att ha limmat fast U-profilerna i aluminium som håller rutorna, skurit ut och bockat några hålplåtar, monterat isär och sprejat om mitt grafikkort i Noctuafärger var det dags att montera ihop allt.
Det hela avslutades med att jag la en RGB-slinga längs med hela bakdelen, för maximalt bling.

Alla fläktar i datorn är Noctua-fläktar (även GFX? ) , men p.g.a. deras storlek samt det faktum att det är en ITX-build med ett grafikkort med en fläkt, så är datorn inte direkt knäpptyst. Det lilla suset är dock inget som stör mig.

Vid rendering + spel igång samtidigt når CPU:n en temp på runt 72° och grafikkortet runt 70°, m.a.o. helt överkomligt. Sällan man gör dessa två grejer samtidigt i vanliga fall ändå

Det svåraste i bygget var bakplåten.
Då chassit är trekantigt med rundade hörn samtidigt som allt invändigt är monterat med 45° vinkel var det omöjligt att mäta in var hålen skulle vara. Det fanns helt enkelt inget att mäta ifrån.

Hela bygget landade på runt 10 000kr fördelat ungefär såhär:

Nytt GFX: 1500kr (mellanskillnad GTX1070)
Fläktar: 2000kr
MDF, stål etc: 1000kr
Glasutor: 750kr
Valnötsskelett: 3000kr
Färg å lim: 500kr
RGB: 500kr
Övrigt: 500kr

Hoppas ni gillar bygget och fråga gärna om ni har några funderingar!

Besök galleriet här

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Stiligt!
Önskar att jag själv hade tid/tålamod till något sådant projekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wow, annorlunda design, snyggt utfört och sköna materialval!
Möjligen den "råa" hålplåten inte riktigt synkar med resten av materialen för min del? Funderat på att måla dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

extremt snyggt.
Vad skulle det kosta att beställa en liknande maskin =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Gillar allt utan 40mm fläktar. Även fast det är Noctua kan jag höra dem på flera mil

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Gillar allt utan 40mm fläktar. Även fast det är Noctua kan jag höra dem på flera mil

60mm (men jag håller med det är i underkant det också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W:
Tack!
Hade vid ett tillfälle tänkt spraymåla all stål matt svart, men efter rendering i Inventor valde jag alu-looken.
Jobbar med rostfria rör, så kanske har en liten förkärlek för det...

Permalänk
Medlem

Otroligt vilken talang det finns på SweC

Permalänk
Skrivet av Roger W:

60mm (men jag håller med det är i underkant det också)

Ja, precis! 4x60mm in och 2x80mm ut.
Hade jag fått börja om från början hade jag låtit intagsfläktarna sitta hela vägen ner till underkanten av datorn, inte ovanpå bottenplattan och då fått plats med 80mm-are.

Med tanke på antalet fläktar, 4st intags, kan jag dock ställa ner fläktkurvan ganska rejält och ändå få bra kylning.

Permalänk
Medlem

Det var då ett riktigt fint bygge. 10/10
Att du gav Noctua en idé för nytt blod i produktutbudet, var också en liten bonus.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

extremt snyggt.
Vad skulle det kosta att beställa en liknande maskin =)?

Tack!
Oj, med tanke på att jag lagt runt 200h på denna så hade det nog dessvärre inte varit en rimlig peng.
(200hx600kr=120 000kr? ;P)

Men delar gärna med mig av fler ritningar/modeller till den som vill ha.

Snickerifirman kunde fräsa ut detaljer i valchromat (färgad mdf) för billig peng.

Permalänk
Medlem

Grym kreativitet här! Kul också att någon lägger ner lite tanke och stålar på att göra det mer än bara en låda att förvara komponenter i. Påminner lite om fordonet från battlefront 2 (bild 7) https://www.dreamgame.com/star-wars-battlefrontr-ii-classic-2...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Ruggigt snyggt! Det här bygget skulle nog uppskattas på r/sffpc https://www.reddit.com/r/sffpc/

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Hjälpsam

@Swebilius:
För att svära i kyrkan, jag skulle tyckt att den skulle vara ännu snyggare om du bytt ut glasrutorna mot hålplåt, det skulle gett ett mer rent utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt, grymt impad! Superkul med så pass egenkonstruerade projekt från början till slut, det inspirerar!

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusigt! Trä är verkligen ett fantastiskt material ihop med elektronik estetiskt.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det var då ett riktigt fint bygge. 10/10
Att du gav Noctua en idé för nytt blod i produktutbudet, var också en liten bonus.

/Lifooz

Tackar!
Ja, dom borde allt börja göra lite grafikkortskylare tycker jag. Många på youtube som verkar modda på noctua-fläktar..

Permalänk
Skrivet av Hujeta:

Grym kreativitet här! Kul också att någon lägger ner lite tanke och stålar på att göra det mer än bara en låda att förvara komponenter i. Påminner lite om fordonet från battlefront 2 (bild 7) https://www.dreamgame.com/star-wars-battlefrontr-ii-classic-2...

Haha!
Minns dom där från Star Wars Galactic Battlegrounds Saga (Age of Empires kopia) och vet att jag tyckte dom var "finnurliga"

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Swebilius:
För att svära i kyrkan, jag skulle tyckt att den skulle vara ännu snyggare om du bytt ut glasrutorna mot hålplåt, det skulle gett ett mer rent utseende.

Ja du har säkert rätt, men känns så tråkigt att köpa fläktar för 2000kr som man sedan inte ser.
Gillar insyn och RGB, kommer säkert växa ifrån det. Får se i framtida projekt!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swebilius:

Ja du har säkert rätt, men känns så tråkigt att köpa fläktar för 2000kr som man sedan inte ser.
Gillar insyn och RGB, kommer säkert växa ifrån det. Får se i framtida projekt!

Snyggt bygge är det också med glassida, inget snack om saken!
Var nog det att jag fick en slags retrokänsla och helst skulle vilja se ett lysrörsliknande sken genom gallret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
Kan också slå ett slag för Göteborgs Möbel och Marinsnickeri.

Permalänk
Medlem

@Swebilius: Good god! Det där är ett underbart bygge! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Master of Overkill

Helvete va cleant!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Extra plus för namnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bland det vackraste jag har sett.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Fint
Ett trähandtag i toppen hade varit nice =D

Permalänk
Medlem

Det här har du gjort riktigt, riktigt bra!

Måste säga att grafikkortet i Noctuna färger blev överraskande snyggt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Fantastiskt tjusigt, helt i min smak.

Permalänk
99:e percentilen

Men du skojar vad snyggt!

Flashback till när trillingnöten fortfarande fanns i Aladdinasken också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg! Den skulle man inte behöva skämmas för om den stod synligt i vardagsrummet

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]