Logitech G915 TKL – litet tangentbord med stor prislapp

Permalänk
Melding Plague

Logitech G915 TKL – litet tangentbord med stor prislapp

Tenkeyless, trådlöst och mekaniska lågprofilsbrytare. Logitech G915 TKL har hittat till SweClockers testlabb för en genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag och säkert många andra hade inte tvekat att köpa detta tangentbordet om det hade haft USB-C istället för micro USB. That's it.

Permalänk
Medlem

Smutt design. Men priset, som fick mig redan vid förra artikeln som tog upp modellen, att sätta kaffet i halsen.
Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nice tangentbord ändå, även om jag aldrig skulle lägga 2500kr på det.

Är det jag som är blind och trög eller har ni inte testat och utvärderat batteritiden vid trådlöst användande?

Det hade jag gärna läst lite kort om iallafall

Permalänk
Medlem

snart kommer väl 60% för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Ett TKL? Från Logitech? Med den prislappen?
De har definitivt inte lyckats sälja in sitt varumärke som såpass premium att de förtjänar det, än i alla fall. Visst vore det kul om de breddar sitt produktutbud även uppåt, men de får gärna jobba med sin kvalitet lite mer först.*

*Subjektiv erfarenhet, upplever inte att Logitech är prisvärda för fem öre - trots erfarenhet av ett tiotal möss i prisspannet 200-1000kr och ett par-tre tangentbord i samma spann.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har fullstora versionen och av alla 258295295 olika tangentbord jag har haft, allt ifrån custom mekaniska till random färdiga OMG GAME FPS SUPER COOL lewt tangentbord så är detta helt klart det bästa jag någonsin ägt och det är värt priset. (iaf de 1800 jag betala för fullstora)

Det har botat all min värk som jag fått av att skriva på obekväma höga tangentbord i alla år, det är superstabilt och lyxigt, kör man på lägsta belysningen så håller batteriet för alltid och det är helt enkelt underbart att skriva på. Jag är en otroligt snål människa (GAGNEF) men ändå tycker jag detta var värt varenda krona.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett riktigt läckert tangentbord, men priset dödar tyvärr allt intresse för min del. Runt tusenlappen hade gjort det mycket mer intressant.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Inte ens USB C lyckades de fixa för det priset?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Extremt trevligt tangentbord. Men ja prislappen är lite väl hög.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Synd som sagt att usb c inte finns. Men ändå inte värsta grejen..
Lätt värt 1690 ifall man kan skaffa sig en studentrabatt

Permalänk
Medlem

Möjligen intressant till Black Friday, men knappast till ordinarie pris. Läckert bord i övrigt, det ska testas.

Nåt som stör mig mer än jag vill erkänna är de extra tryckta bokstäverna och symbolerna på tangenterna, som dessutom syns när belysningen är av till skillnad från de ordinarie. Det ser verkligen fult ut. För att inte tala om de skandinaviska Ä och Ö-knapparna, usch. Visst, jag förstår att de sparar några kronor på det, men jag hade gladeligen betalat 5kr mer för att slippa sånt där.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kommer definitivt köpa det. Har länge velat ha ett TKL med mekaniska brytare samt trådlöst. Men kommer inte köpa det för det priset, då inväntar jag någon rea eller så.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Hade nog köpt detta om det kostade mindre. Trådlöst hade varit väldigt trevligt, går från trådlöst membrantangentbord till Ducky one 2 TKL nu istället, får se hur det går. Ganska mycket billigare dessutom, tyvärr ej trådlöst då. Men det är väl enda som är sämre med Ducky mot det här.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om den trådlösa tekniken trillar ner i utbudet så blir det garanterat ett köp. Tycker 1k för trådlöst mekaniskt med vit bakgrundsbelysning låter rimligt. Älskar min trådlösa g403, kommer aldrig köpa trådad mus igen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Storebrorsan finns ju med två olika typer av brytare. Finns även detta med två sorters brytare?

Jag kör det stora med de tystare brytarna och familjen är hwöglad över det. Dom är sjukt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag och säkert många andra hade inte tvekat att köpa detta tangentbordet om det hade haft USB-C istället för micro USB. That's it.

Vilken USB-kontakt det har kommer längst ned på min lista över viktiga saker på ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, visste inte att det rasslade om tangentbordet. Lite irriterande kanske, men sannolikt en del av kompromisser man får göra med mekaniskt lågprofiltangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Möjligen intressant till Black Friday, men knappast till ordinarie pris. Läckert bord i övrigt, det ska testas.

Nåt som stör mig mer än jag vill erkänna är de extra tryckta bokstäverna och symbolerna på tangenterna, som dessutom syns när belysningen är av till skillnad från de ordinarie. Det ser verkligen fult ut. För att inte tala om de skandinaviska Ä och Ö-knapparna, usch. Visst, jag förstår att de sparar några kronor på det, men jag hade gladeligen betalat 5kr mer för att slippa sånt där.

De måste ändå göra tangenter med bara "rätt" Ä och Ö för Tyskland. Så visst handlar det om att spara pengar, men då bara genom att de kan se Norden som en marknad. Det är väl egentligen bara Realforce som kör en genuin Svensk/Finsk layout.

Men flera tangentbordstillverkare skickar gärna ut två gratis caps om man ber dem... Vore kasst om Logitech inte kunde greja det.

Permalänk
Medlem

Hej, känner Sweclockers redaktionen till när Logitech planerar att släppa den vita utgåvan av det här tangentbordet?
@Kenneth

Den låg tidigare uppe på Amazon, men försvann snabbt när releasen närmade sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skönaste tangentbordet jag haft!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Birdperson:

Nice tangentbord ändå, även om jag aldrig skulle lägga 2500kr på det.

Är det jag som är blind och trög eller har ni inte testat och utvärderat batteritiden vid trådlöst användande?

Det hade jag gärna läst lite kort om iallafall

Batteritiden påverkar mest av belysningen och eftersom jag ändrar den rätt ofta av olika anledningar så är det svårt att sätta en exakt siffra på batteritiden för min del. Logitech själva säger runt 30 timmar med full belysning och min spontanta uppfattning är att det stämmer ganska bra.

Skrivet av Woaini:

Storebrorsan finns ju med två olika typer av brytare. Finns även detta med två sorters brytare?

Jag kör det stora med de tystare brytarna och familjen är hwöglad över det. Dom är sjukt bra tycker jag.

G915 TKL finns i tre olika brytare. Röda, blåa och bruna.

Skrivet av muSashi:

Hej, känner Sweclockers redaktionen till när Logitech planerar att släppa den vita utgåvan av det här tangentbordet?
@Kenneth

https://i.imgur.com/jKy7486.jpg

Den låg tidigare uppe på Amazon, men försvann snabbt när releasen närmade sig.

Nej vi har inte hört något om den vita faktiskt. Jag kan fråga, men med tanke på att jag inte fick svar på varför fullstora G915 inte finns med linjära brytare i sverige, så skulle jag inte hålla andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

G915 TKL finns i tre olika brytare. Röda, blåa och bruna.

Nej vi har inte hört något om den vita faktiskt. Jag kan fråga, men med tanke på att jag inte fick svar på varför fullstora G915 inte finns med linjära brytare i sverige, så skulle jag inte hålla andan.

Det verkar vara svårt köpa den med linjära brytare i Sverige även för G915 TKL. En sökning på prisjakt t.ex. hittar bara Tactile och Clicky.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Fulci:

Det verkar vara svårt köpa den med linjära brytare i Sverige även för G915 TKL. En sökning på prisjakt t.ex. hittar bara Tactile och Clicky.

hmm, jag är ganska säker på att linjära fanns där förut. Förstår verkligen inte varför dom inte säljs här i sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

hmm, jag är ganska säker på att linjära fanns där förut. Förstår verkligen inte varför dom inte säljs här i sverige...

Det går det beställa Linear med nordisk layout från Logitechg egna shop. Men verkar inte finnas i vanliga handeln.

Permalänk
Medlem

Märkligt med sån gammal usb-kontakt, mitt Logitech Craft har ju USB-C och det har ju funnits ett par år nu.

Permalänk
Medlem

Har någon en rekommendation på ett rimligt prissatt sladdbundet mekaniskt TKL?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Synd som sagt att usb c inte finns. Men ändå inte värsta grejen..
Lätt värt 1690 ifall man kan skaffa sig en studentrabatt

1624,35kr

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara fördelen med USB-C på ett tangentbord..?

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Logitech G815 sedan snart ett år och kan hålla med Kenneth i allt.

Det som jag stör mig mest på i Logitech G815 versionen är G1-G5 tangenterna på vänstra sidan, helt meningslösa och man får se upp var man sätter fingrarna när man ska trycka ner CTRL tangenten. Fattar inte hur Logitech kan göra så korkade lösningar!

Ett Logitech G815 utan G1-G5 tangenterna vore det ultimata tangentbordet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB