Win 10 går ej att återställa

Permalänk

Win 10 går ej att återställa

Hej,

Jag har en laptop (inte min egna) som blev avbruten mitt i en uppdatering som tog 60< minuter. Resultatet blev att Wifi, ljud mm. försvann helt.
Fick till mig att återställa windows 10. Men när jag försöker göra det (testat båda alternativen, dvs. behålla/inte behålla sina filer). Men det fungerar inte.

Är det då möjligt att göra en clean install via USB boot, och sen aktivera win 10 med samma redan betalda licens?
Har nämligen ingen tillgång till internet med laptopen i.o.m att wifi är av och ethernet koppling är lika kass.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Basicnewb:

Är det då möjligt att göra en clean install via USB boot, och sen aktivera win 10 med samma redan betalda licens?

Ja. Du behöver inte aktivera den manuellt, Windows sköter allt sånt självt när internetuppkopplingen kommer igång efter installationen.

Permalänk
Medlem

Hej

Bara att gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ner och skapa ett usb media!
Kommer aktiveras automatiskt sen när du installerat då det redan är registrerat på den datorn!

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med farsans laptop som tydligen tappade Wifi och ljud bara sådär efter en Windows Update. I hans fall var det "Selektiv start" som hade aktiverats istället för "Normal start".

Du kan kontrollera detta genom att köra msconfig och sedan se vilket startalternativ du har aktiverat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Ace73:

Hej

Bara att gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ner och skapa ett usb media!
Kommer aktiveras automatiskt sen när du installerat då det redan är registrerat på den datorn!

Jaja, licensen är kopplad till mobo o hela konfigurationen. Tänkte inte på det. Tack

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Hade exakt samma problem med farsans laptop som tydligen tappade Wifi och ljud bara sådär efter en Windows Update. I hans fall var det "Selektiv start" som hade aktiverats istället för "Normal start".

Du kan kontrollera detta genom att köra msconfig och sedan se vilket startalternativ du har aktiverat.

Smart, ska testa. Tack

Edit: Det var precis det felet du beskrev. Tusen tack. Ska lägga detta på minnet.

Visa signatur