Migrera från FreeNAS -> ESXi

Permalänk
Medlem

Migrera från FreeNAS -> ESXi

Hej på er!

Hållt på ytterst lite med ESXi för mååånga år sedan så ha överseende med mina noobfrågor..

Har i nuläget en E3-1226 v3 med 32GB ECC som kör FreeNAS från en SSD. 2st Intel LAN på mobot. Till detta har jag 2st LSI SAS9207-8i fulla med diskar på två vdevs (RAIDZ2). Kör lite jails på FreeNASen men skulle nu vilja komma ifrån FreeBSD på dessa, bla för att få hårdvaruacceleration i Plex pga CPUn inte orkar med när det blir några 4k-transcodes.

Min tanke är då att migrera till ESXi och "lyfta" min nuvarande FreeNAS-installation in i en VM. Någon som vet om detta är görbart utan en väldig massa pill och risk att förlora min data? Hur går jag tillväga?

Antar att jag måste få mina LSI-kort som "passthrough" i ESXi?

Helst hade jag ju sett att SSDn som FreeNAS är installerat på nu används för ESXi samt alla VMs -> är detta risky business att formatera och sen hoppas att min FreeNAS backupfil importeras fint i en FreeNAS-VM?

Om ovanstående är dumt, skulle jag kunna ta min nuvarande SSD (med FreeNAS installerat på) och smacka rätt in i en VM och på så sätt kommer min FreeNAS-burk upp utan problem?

Tar tacksamt emot tips och trix och fallgropar innan jag påbörjar detta projekt!

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hej på er!

Hållt på ytterst lite med ESXi för mååånga år sedan så ha överseende med mina noobfrågor..

Har i nuläget en E3-1226 v3 med 32GB ECC som kör FreeNAS från en SSD. 2st Intel LAN på mobot. Till detta har jag 2st LSI SAS9207-8i fulla med diskar på två vdevs (RAIDZ2). Kör lite jails på FreeNASen men skulle nu vilja komma ifrån FreeBSD på dessa, bla för att få hårdvaruacceleration i Plex pga CPUn inte orkar med när det blir några 4k-transcodes.

Min tanke är då att migrera till ESXi och "lyfta" min nuvarande FreeNAS-installation in i en VM. Någon som vet om detta är görbart utan en väldig massa pill och risk att förlora min data? Hur går jag tillväga?

Antar att jag måste få mina LSI-kort som "passthrough" i ESXi?

Helst hade jag ju sett att SSDn som FreeNAS är installerat på nu används för ESXi samt alla VMs -> är detta risky business att formatera och sen hoppas att min FreeNAS backupfil importeras fint i en FreeNAS-VM?

Om ovanstående är dumt, skulle jag kunna ta min nuvarande SSD (med FreeNAS installerat på) och smacka rätt in i en VM och på så sätt kommer min FreeNAS-burk upp utan problem?

Tar tacksamt emot tips och trix och fallgropar innan jag påbörjar detta projekt!

Med tanke på Xeon-CPU osv så förmodar jag att detta är en plattform som stöder VT-D? Isf bör det inte vara några konstigheter att köra passthrough på kontrollerkorten till din tänkta FreeNAS VM (vilket väl är lämpligast).

Vad gäller din SSD så är en variant om du bara vill testa att göra en backup av hela SSDn (typ dd | gzip > fil) och sedan prova att ha den som lagring för ESXi (låta ESXi rensa ut allt och skapa VMFS, osv). Då kan du iaf återställa helt och hållet om allt går fel med att importera FreeNAS-backupen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ta backup på din FreeNAS installation, och återanvänd den om ESXi skulle strula.

Sen installerar du ESXi på en USB-sticka eller på SSD disken.

Kör Passthrough på dina LSI-kontrollrar och installerar upp FreeNAS på SSD disken (omnios eller solaris eller vad du nu vill köra) och importerar din ZFS konfiguration.

Sen kan du fortsätta använda din FreeNAS som tidigare fast att den är virtualiserad.

Det du sen kan göra är att skapa en NFS enhet på dina diskar som FreeNAS kör ZFS på och dela ut den lagringen till ESXi och använda den för att köra VMs på. Du kanske behöver ha en slog för att få upp skrivhastigheten.

mer info om all-in-one https://www.netcomplete.ch/bwl-knowledge-base/install-freenas...

Det är inget måste att köra VM från zfs, men vill du ha upp tillförlitligheten fungerar det. Däremot kan ju inte FreeNAS startas därifrån så den måste ju köras från en SATA-kopplad enhet.

Permalänk
Medlem

Alright, tack ska ni ha. Det jag mest är orolig för är hur FreeNAS i VMet ska tolka min backup-fil när det körs i en VM och HBA-korten ev tolkas annorlunda eller nåt...

Enda jag är rädd om är datat på mina ZFS-volymer, att en VM skiter sig gör inget så länge jag kan restora backup från FreeNAS-konfen (tar-filen) som jag gör med jämna mellanrum.

Tänkte i såna fall köra alla VMs på en SSD och sen ha min Lagrings-pool utdelad och mappa upp i Plex-VM (linux) som då kan nyttja hårdvarutranscoding.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Om du har en extra hårddisk liggandes så kan du plocka ur SSD och raidkort. Installera esxi på den. Installera en freenas. Koppla in raid-kort och köra passthrough. Läsa in backupen.

Skiter det sig har du gamla SSD intakt och slipper hålla på med backupen. Men om det blir lyckat behöver du istället få över esxi på SSD istället för den temporära hårddisken.

Permalänk
Medlem

@bran: Kör du passthrough på lsi korten kommer de behandlas som om de satt i din freenas dator som innan och kommer fungera som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du har en extra hårddisk liggandes så kan du plocka ur SSD och raidkort. Installera esxi på den. Installera en freenas. Koppla in raid-kort och köra passthrough. Läsa in backupen.

Skiter det sig har du gamla SSD intakt och slipper hålla på med backupen. Men om det blir lyckat behöver du istället få över esxi på SSD istället för den temporära hårddisken.

Det var exakt detta jag ville få fram, och dessutom kan han ha den gamla SSD disken som backup om ESXI skulle strula någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razers:

Det var exakt detta jag ville få fram, och dessutom kan han ha den gamla SSD disken som backup om ESXI skulle strula någon gång.

Ah, ja det är såklart det bästa - trial and error på ny disk. Får gå och köpa mig en.

Visa signatur