Skärmen vibrerar och flimrar efter att glaset spruckit *Bilder och video* - raggarlösning för att fixa det?

Permalänk
Medlem

Skärmen vibrerar och flimrar efter att glaset spruckit *Bilder och video* - raggarlösning för att fixa det?

Då har jag till slut lyckats spräcka skärmen på min Galaxy S8+, precis vid edgen.
Det blev en rätt liten spricka, men det är två döda pixelrader horisontellt över skärmen (varvid den översta av dem ändrar färg ibland), och en förvrängning sker i bilden just där (någon millimeter av bilden "försvinner").
Dessutom är hela bilden, under de döda pixelraderna, uppflyttad med någon millimeter (bild 3 (dock inte alltid)).

Och sätter jag på högsta ljusstyrkan så ballar skärmen (nedanför sprickan) ur helt och hållet, och blir helt grönvit (bild 4, dock sker detta inte varje gång, men oftast).

Sen både vibrerar, samt flimrar (lite, men tillräckligt mycket för att det ska vara irriterande att se på), skärmen. Det känns lite som att kolla på ett gammalt lysrör, eller en gammal CRT-skärm, med låg hz, precis sådär mycket så du ser att det flimrar.

Filmklipp på hur vibrationen ser ut:

https://streamable.com/w43eur

Dock gör inte bilden detta konstant, utan ibland är den stabil och still, det är därför jag funderar på om man inte kan lösa detta med någon raggarlösning? Typ genom någon plastfilm/speciallim eller nåt helt annat som helt enkelt fixar vad det nu är som orsakar detta? Antar att det är någon form av kortslutning?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Liknande hände nyligen min note 10+.. Nedre halvan av skärmen flimrade nästan hema tiden och hade den gröngula färgen... Efter en dag ungefär dog skärmen helt så nu är den inne på reparation. Tror inte det finns någon enkel lösning annat än att byta skärm tyvärr

Permalänk
Medlem

Eftersom felet inte bara är rent kosmetiskt lär du aldrig kunna göra något åt det, skärmen är ju kass. Du kommer inte åt skärmens innanmäte.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.