"Nybyggd dator presterar dåligt?" Problem LÖST

Permalänk

"Nybyggd dator presterar dåligt?" Problem LÖST

Hej,

Jag har en nybyggd dator som jag tycker bör vara ganska kraftfull. Jag misstänker att grafikkortet inte riktigt ger det resultat det borde men det kan vara att jag inte har så bra koll på vad jag kan förvänta mig.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 home och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i9 9900K
Processorkylare: Corsair vattenkylning
Moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula
Minne: 32 GB hyper x 3200 MHz
Grafikkort: ASUS RTX 2080 super dual evo v2
Hårddisk: m.2 Kingston a2000 1tb nvme
Nätaggregat: EVGA supernova g2 1600w 80 plus gold

Kan tilläggas att kylningen i hela systemet är vattenkylning med tank och fungerar bra vad jag sett

Ge mig gärna tips på vilken benchmarking jag kan göra för att visa vad jag menar men i 3d mark får jag en grafik score på runt 4-5000 och det verkar lågt när jag kollar på var jag placerar mig i jämförelserna.

Avslutningsvis kan jag säga att det är inte jag som har byggt datorn och jag har inte särskilt bra koll på hur jag ska ställa in bios osv för att allt ska va bra så det tar jag gärna hjälp med.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@whisssper: Super suspension fungerar bra tyckte jag, lätt att se vad andra fått med samma inställningar på nätet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@Tawen: Tack! Men menar du möjligtvis superposition?

Permalänk
Medlem

@whisssper: Ja men precis

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

@whisssper: Har samma uppsättning och får 11500-12500 beroende på klockning på time spy graphics score. Jag upptäckte att asus trim program till grafikkortet sänkte 2d prestandan för mig av någon anledning med ca 80 procent. Avinstallerade ASUS gpu tweak och körde ddu, ominstallerade Nvidias drivrutiner och använder afterburner från msi ist. Får också 12300 på cpu score time spy 9900k 5,0Ghz allcore.
https://www.3dmark.com/spy/12702090 med grafikkortet +115 GPU +600 Minne och ström 120% i Afterburner.

Edit:https://www.wagnardsoft.com/ hittar du DDU på!

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

@Tawen: Här är resultatet i superposition, verkar det vara ett rimligt resultat?

Permalänk

@Pe3: jag får runt 11k på cpun så jag kände att gpun borde ligga högre, tack för att du bekräftade det. Avinstallerar ASUS GPU tweak på momangen.

Vad betyder "körde ddu"?

Verkligen tacksam för hjälp. Jag flashade om BIOS och har nu ingen aning om nåt i mitt bios är felinställt så tar gärna emot tips på vad jag ska utkik efter där oxå om du vet något om det.

Permalänk
Medlem

@whisssper: DDU=Display Driver Uninstall finns på https://www.wagnardsoft.com/

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

@whisssper: Kör DDU och ta bort alla spår av grafikdrivrutiner ladda sen ner Nvidias egna drivrutiner från deras sida och installera dom. Tror det var det som återställde för mig så jag fick bra fart igen.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

@whisssper: Du kan även testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får, det ger en bra helhetsbild över datorn och kan fånga några av de enklare felen.

Permalänk
Medlem

@whisssper:
titta denna sida Länk för mäta prestanda siffror

Ser ut som andra fått 9000+ poäng. Så något felar emot era.
Pröva ny ren installation av drivrutiner, så omdet fungerar bättre.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@perost: Tack!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/30084698

Ser ut som att grafikkortet presterar riktigt illa.

@Tawen @pe3 Jag har kört ddu och installerat nya drivrutiner men det verkar inte ha gjort massor. ska köra afterburner och se vad jag får till då

Permalänk

@Pe3: Menar du något sånt här i afterburner?

Permalänk
Medlem

@whisssper: Ja ungefär, mitt kort klarar inte över 115 på gpu dock. Med standard inställning på kortet utan tweak prg och annat sånt ger det runt 11500 graphics score. Hur är strömmen inkopplad? 2 separata PCIE eller en med dubbel kontakt? Kortet vill förbruka 250-300w på maxeffekt. Kan du lätt se med HW info vad maxbelastning blir.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

@perost: Tack!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/30084698

Ser ut som att grafikkortet presterar riktigt illa.

Ja, och det är endast grafikkortet som presterar dåligt ser det ut som. Ibland kan grafikkortet prestera dåligt p.g.a. andra problem, som t.ex. felaktigt inställda minnen, men allt annat ser bra ut.

Sitter grafikkortet i PCIe x16-porten närmast processorn som den ska? Annars kan jag i alla fall inte komma på något problem med hårdvaran som skulle påverka prestandan på det sättet.

Permalänk
Medlem

@whisssper:
Remonterat GPUn också ?:) Pröva andra PCI-linjen också.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@perost: Ja grafikkortet sitter i översta PCIe x16 porten, men det sitter vinklat så det är en koppling emellan.

@Pe3: inkopplad med två separata, försökte få till en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

@perost: Ja grafikkortet sitter i översta PCIe x16 porten, men det sitter vinklat så det är en koppling emellan.

Ok, det vore inte första gången en s.k. riserkabel orsakar såna problem. Du kan ladda ner GPU-Z och kolla vad som står i "Bus Interface"-rutan. Kör gärna någon benchmark som t.ex. Superposition samtidigt, annars kan grafikkortet gå ner i viloläge och ge fel resultat.

Permalänk

@perost: Antar att det inte är bra att det står 0% på bus interface load konstant...

Permalänk

@perost:

Permalänk
Medlem

@whisssper: Jag är mer intresserad av vad som står i "Bus Interface"-rutan under "Graphics Card"-tabben, "Sensors"-tabben säger mig tyvärr inte så mycket.

Permalänk

@perost: Ah sorry, kommer här

Permalänk
Medlem

@whisssper: Ok, där ser man att PCIe-bussen kör med full bandbredd, så det verkar inte vara riserkabeln som är problemet då. Då har jag tyvärr slut på idéer, du får kanske kontakta den som byggt datorn och be dem felsöka den i så fall.

Permalänk

@perost: Ajdå, då får jag hoppas att någon har nån annan ide. Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Hur är strömmen inkopplad? 2 separata PCIE eller en med dubbel kontakt? Kortet vill förbruka 250-300w på maxeffekt. Kan du lätt se med HW info vad maxbelastning blir.

@Pe3: Hade det varit bättre om det var en kontakt? Såg effekten ut att vara för låg på bilderna jag visade?

Permalänk
Medlem

@whisssper:2 sladdar är rätt, effekten är svårt att säga något om när du inte får full fart. Jag har lite slut på ideer jag med nu.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

@Pe3: Tack så mycket för hjälpen

Permalänk

Jag funderar om det ändå kan vara nåt med strömförsörjningen. Ser att den ena kontakten grenar av från samma kabel som den andra kontakten sitter på. Kan det vara för svagt för detta kortet?

Permalänk

Verkar tyvärr inte ha hjälpt nåt med att byta till två kablar heller. Vad tusan kan va fel...

Permalänk

Kan kortet vara defekt? Någon som vet om det kan vara kört eller om det är att leta vidare efter nån inställning?