Uppgradering, vad ska man välja för framtidssäkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

2 M.2, 4 Sata (minst), extra pcie platser för game capture, säkert mer jag inte kommer på rakt av

Det där tror jag i stort sett alla X570 moderkort har.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Det hoppas jag iaf, försvinner inte sata kontakter vid användning utav nvme? Eller har jag läst bort mig här... För då behövs fler sata kontakter

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

@Erik_T: Det hoppas jag iaf, försvinner inte sata kontakter vid användning utav nvme? Eller har jag läst bort mig här... För då behövs fler sata kontakter

Beror lite på hur kortet är designat. Använder du M.2 SATA diskar så kan vanliga SATA kontakter bli disablade - på många kort.

Permalänk
Medlem

@COBox72:

Det moderkort jag rekommenderade högre upp, Gigabyte X570 AORUS ELite, har två M.2 platser - en från CPU och från X570 chipset. Det har även sex stycken SATA kontakter.
Vad jag kan se så är det inga konflikter mellan några av dessa, utan alla kan användas samtidigt. Jag tror detta är vanligt på X570 moderkort - X570 chipsettet har så mycket anslutningar att de inte behöver delas mellan olika kontakter. Annorlunda på t.ex. B450 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@COBox72:

Det moderkort jag rekommenderade högre upp, Gigabyte X570 AORUS ELite, har två M.2 platser - en från CPU och från X570 chipset. Det har även sex stycken SATA kontakter.
Vad jag kan se så är det inga konflikter mellan några av dessa, utan alla kan användas samtidigt. Jag tror detta är vanligt på X570 moderkort - X570 chipsettet har så mycket anslutningar att de inte behöver delas mellan olika kontakter. Annorlunda på t.ex. B450 moderkort.

Ser schysst ut, orolig bara över att andra m.2 disken blir rätt varm utav grafikkortet utan någon kylfläns, vad är nackdelarna på det emot de högre moderkorten i Aorus serien? Pro/Ultra?

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

Ser schysst ut, orolig bara över att andra m.2 disken blir rätt varm utav grafikkortet utan någon kylfläns, vad är nackdelarna på det emot de högre moderkorten i Aorus serien? Pro/Ultra?

jag kör en sidofläkt som blåser in luft över gpu/m2 ssd pga detta

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

Ser schysst ut, orolig bara över att andra m.2 disken blir rätt varm utav grafikkortet utan någon kylfläns, vad är nackdelarna på det emot de högre moderkorten i Aorus serien? Pro/Ultra?

En fördel med de dyrare korten i serien är att de ser ut att komma med kylflänsar för bägge M.2 platserna. Ser även ut att ha lite bättre ljudkretsar, stöd för SLI -- om det nu fanns någon som var intresserad av det nuförtiden. Och säkert några andra småsaker som försvinner i specifikationerna.