Permalänk
Avstängd

Sttp

Hej,

Jag håller på och lär mig mera om webbsidor och läser en bok om c++, python m fl. Jag har en fråga: Kan man enbart använda program i Windows och inte t ex i Adobe med DW när man tillverkar webbsidor? En fråga till är: Vad ska man skriva för webbadress i Sttp (=Secure Token Transfer Protocol) när man tillverkar sin webbsida. Man har en egen som man namnger och vill ha som sin webbplats och en http (=Hyper Text Transfer Protocol) som abboneras på via sin leverantör av energi, och som man får av dem då. Men är det även någon statisk webbadress som är generell för sttp, eller är det inte det, som ska ifyllas? Det kan det väl inte vara, antar jag. Därefter så skriver man 2 st lösenord för de olika värdena för enhetsserverna 1, 2 som kommunicerar med varandra i etern. Man måste även ha ett WMA program som är ett tillägg för att kunna ansluta mot servrarna och använda sin webbplats, som man måste ladda ned. Eller är det så att det går och att man kan välja att fylla i båda sina servernamn fritt ihop med sina lösenord? Alltså efter man har skapat sin egen webbsida? Kan man även fylla i sttp och sin egen namngivna webbsida och lösenorden före det att man börjar att tillverka och skapa sin webbplats, så att man vet parametrarna i förväg så att man vet och förstår att det kommer att fungera det som man ska tillverka att det kommer att bli publicerat och som man kan sälja och få intäkter för?

Kan ni förklara det så jag förstår det, samt ev referera och hänvisa till en webbsida, länk som kan förklarar och redogör, för det, om ni vet någon bra, om det nu inte står i t ex c++. Jag håller som sagt på att lära mig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders12ab:

Hej,

Jag håller på och lär mig mera om webbsidor och läser en bok om c++, python m fl. Jag har en fråga: Kan man enbart använda program i Windows och inte t ex i Adobe med DW när man tillverkar webbsidor? En fråga till är: Vad ska man skriva för webbadress i Sttp (=Secure Token Transfer Protocol) när man tillverkar sin webbsida. Man har en egen som man namnger och vill ha som sin webbplats och en http (=Hyper Text Transfer Protocol) som abboneras på via sin leverantör av energi, och som man får av dem då. Men är det även någon statisk webbadress som är generell för sttp, eller är det inte det, som ska ifyllas? Det kan det väl inte vara, antar jag. Därefter så skriver man 2 st lösenord för de olika värdena för enhetsserverna 1, 2 som kommunicerar med varandra i etern. Man måste även ha ett WMA program som är ett tillägg för att kunna ansluta mot servrarna och använda sin webbplats, som man måste ladda ned. Eller är det så att det går och att man kan välja att fylla i båda sina servernamn fritt ihop med sina lösenord? Alltså efter man har skapat sin egen webbsida? Kan man även fylla i sttp och sin egen namngivna webbsida och lösenorden före det att man börjar att tillverka och skapa sin webbplats, så att man vet parametrarna i förväg så att man vet och förstår att det kommer att fungera det som man ska tillverka att det kommer att bli publicerat och som man kan sälja och få intäkter för?

Kan ni förklara det så jag förstår det, samt ev referera och hänvisa till en webbsida, länk som kan förklarar och redogör, för det, om ni vet någon bra, om det nu inte står i t ex c++. Jag håller som sagt på att lära mig det.

Stanna upp ett tag, ta några djupa andetag och fundera en sväng till på vad det egentligen är som du undrar över.
Vad har "DW" (dreamweaver?) att göra med att lära sig C++?
Vad har din "leverantör av energi" (elleverantör?) att göra med din internetuppkoppling?
Vem ska servera ("hosta") din webbplats?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders12ab:

Kan man enbart använda program i Windows och inte t ex i Adobe med DW när man tillverkar webbsidor?

Du kan tillverka webbsidor precis hur du vill, till och med i Notepad om man får för sig att vilja det.
Finns inga beroenden av vilket program du använder om du inte ska utveckla i ett särskilt ramverk eller har krav på miljön.

Skrivet av Anders12ab:

En fråga till är: Vad ska man skriva för webbadress i Sttp (=Secure Token Transfer Protocol) när man tillverkar sin webbsida. Man har en egen som man namnger och vill ha som sin webbplats och en http (=Hyper Text Transfer Protocol) som abboneras på via sin leverantör av energi, och som man får av dem då. Men är det även någon statisk webbadress som är generell för sttp, eller är det inte det, som ska ifyllas? Det kan det väl inte vara, antar jag. Därefter så skriver man 2 st lösenord för de olika värdena för enhetsserverna 1, 2 som kommunicerar med varandra i etern.

Det är oklart vad du menar med att "fylla i STTP", STTP är vanligtvis inget man "fyller i" utan en hemlig sträng med information som utbyts i användning av etablerade autentiseringsmekanismer så som OAuth 2.0 protokollet. Användningen av det protokollet kan förenklas och finns "färdigt att använda" i många ramverk.

Mer läsning: https://tools.ietf.org/id/draft-neumann-oauth-token-transfer-....

Skrivet av Anders12ab:

Jag håller på och lär mig mera om webbsidor och läser en bok om c++, python m fl.

Det känns spontant som att du läser om en väldans massa olika koncept som inte har så mycket direkt med varandra att göra och försöker sy ihop något syfte som du inte riktigt själv förklarat eller tänkt ut i din post?

Om målet är att lära sig skapa en webbsida, oklart i vilken form (eller obestämt), lär dig då först då grunderna om det innan du hoppar på djupa koncept inom protokoll.

C++ är inte heller något som man spontant tänker på när man ska skapa en webbsida, utan då är det snarare grunder i HTML/CSS/Javascript, eller valfritt språk man är bekant med eftersom att det går numera att webbutveckla i väldigt många språk så som Python (med ramverket Flask t.ex.) och C# (ASP.NET eller Blazor), sedan har vi också gamla goda PHP som duger mycket väl, där är väl Laravel ett hett ramverk om man nu vill.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja