Sony KD55XG9505: fjärrkontroll- och sifferfråga?

Permalänk
Medlem

Sony KD55XG9505: fjärrkontroll- och sifferfråga?

Hej jag har beställt en ”Sony KD55XG9505” från Elgiganten och undrar vad den sista siffran ”5” i modellnumret betyder samt om någon som äger tvn kan berätta om den silverfärgade fjärrkontrollen jag läst om i recensionerna följer med (finns en svart också har jag sett)?

Sony KD55XG9505
Tack på förhand
Izak80

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Modellen heter XG95. 05 står vanligtvis för de mottagare som är inbyggda är godkända för nordiska förhållande. BAE är en beteckning för försäljningsregion. E brukar ofta stå för Europa.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du missade ett P i slutet. Vad jag kan hitta så är B = Black, och AEP = Asia Europe Pacific.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Modellen heter XG95. 05 står vanligtvis för de mottagare som är inbyggda är godkända för nordiska förhållande. BAE är en beteckning för försäljningsregion. E brukar ofta stå för Europa.

Tack då vet jag, ändrade lite i min fråga då jag såg att beställningsbekräftelsen från Elgiganten inte alls innehöll bokstäverna ”BAEP” på slutet. Tack då vet jag hur jag skall tolka modellbeteckningen. En kort fråga till, idag kör vi Comhems Tivo-box som har några år på nacken och är väldigt slö och seg att navigera, skulle det vara ett lyft att istället försöka använda tvns inbyggda mottagare dvs. sätta in ”tv-kortet” direkt i tvn och använda dess inspelningsfunktion samt ”Elektroniska Programguide”?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

idag kör vi Comhems Tivo-box som har några år på nacken och är väldigt slö och seg att navigera, skulle det vara ett lyft att istället försöka använda tvns inbyggda mottagare dvs. sätta in ”tv-kortet” direkt i tvn och använda dess inspelningsfunktion samt ”Elektroniska Programguide”?

Kanske – testa? Det är en fråga om användarupplevelse så det blir ofta subjektivt vad man föredrar. Fördelen med en extern box för den som spelar in TV-program är boxen och inspelningen är oberoende av TV:n. TV:ns inspelsningsfunktion är ofta begränsad till det man tittar på för stunden. Comhem kanske har en roligare box eller annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske – testa? Det är en fråga om användarupplevelse så det blir ofta subjektivt vad man föredrar. Fördelen med en extern box för den som spelar in TV-program är boxen och inspelningen är oberoende av TV:n. TV:ns inspelsningsfunktion är ofta begränsad till det man tittar på för stunden. Comhem kanske har en roligare box eller annan lösning?

Det hade ju varit skönt att slippa Tivo-boxen vars enda existensberättigande för tillfället är att den kan spela in på två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje. Nu med ny tv så hade det varit skönt att rationalisera lite och minska mängden boxar och konsoler i tv-bänken.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Den funktionen att se ett program och spela in ett annat brukar vara förbehållet boxarna. För att en TV ska lyckas med motsvarande behöver den specifikt den funktionen och dubbla TV-mottagare. TV måste bli en box den också. Detta fanns på en del modeller för kanske 10-15 år sedan. Det man kan göra idag med en TV:s inspelningsfunktion är i ofta att spela in det man ser på och schemalägga inspelningar, men fortfarande inte välja fritt hur man tittar på en kanal och spelar in en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Den funktionen att se ett program och spela in ett annat brukar vara förbehållet boxarna. För att en TV ska lyckas med motsvarande behöver den specifikt den funktionen och dubbla TV-mottagare. TV måste bli en box den också. Detta fanns på en del modeller för kanske 10-15 år sedan. Det man kan göra idag med en TV:s inspelningsfunktion är i ofta att spela in det man ser på och schemalägga inspelningar, men fortfarande inte välja fritt hur man tittar på en kanal och spelar in en annan.

Tack så förstår jag lite bättre hur det fungerar. Jag får nog tyvärr behålla Tivoboxen då eftersom Comhem inte har något annat alternativ om man vill kunna spela in program. Vi har en hel del serieinspelningar inprogrammerade nämligen. Boxen i sig är dock under all kritik, tar lång tid att starta och seg när den väl kommit igång.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

@Izak80:

Jag skulle köra på en CA-modul så slipper du en extra kontroll och sega menyer och kan köra kortet direkt i TVn. Har du ett abonnemang så ingår Comhem Play som du kan Casta från tex telefonen till TVn vilket ger dig samma möjligheter med inspelade program fast via internet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Funktionen måste finnas i TV:n och den måste finnas på det sätt du önskar. Det vill säga: titta inte på siffror en spec och hoppas att det fungerar på ett visst sätt. Man blir så lätt besviken då.

Att det finns två mottagare kan syfta på att det är separata system för satellit och marksänt eller kabel. Så att du i teorin skulle kunna spela in från satellit medan du tittar på digital kabelsändning och viceversa. Men förmodligen inte två kanaler samtidigt på samma typ av mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Funktionen måste finnas i TV:n och den måste finnas på det sätt du önskar. Det vill säga: titta inte på siffror en spec och hoppas att det fungerar på ett visst sätt. Man blir så lätt besviken då.

Att det finns två mottagare kan syfta på att det är separata system för satellit och marksänt eller kabel. Så att du i teorin skulle kunna spela in från satellit medan du tittar på digital kabelsändning och viceversa. Men förmodligen inte två kanaler samtidigt på samma typ av mottagare.

Jag förstår att det inte är samma som med OLED- och den gamla plasma-tekniken men behöver en LCD brännas in och bör man vara lite försiktig under de första 100-timmarna (spelande med statiska menyer osv.) även med dem?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Nej, det behöver man inte tänka på med någon modern TV. Fanns lite sådana råd när det gällde plasma för alla år sedan, men oklart hur mycket va detta som var husmorstips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Nej, det behöver man inte tänka på med någon modern TV. Fanns lite sådana råd när det gällde plasma för alla år sedan, men oklart hur mycket va detta som var husmorstips.

Ok, vad bra. En helt annan fråga, tror du att LG C9 kan tänkas gå ner i pris under Black Friday i år?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

Ok, vad bra. En helt annan fråga, tror du att LG C9 kan tänkas gå ner i pris under Black Friday i år?

C9 är från 2019 och har redan gått ned i pris på Black Friday förra året. Den lär inte sjunka mer utan säljer slut när lagren är tömda. Däremot har CX-modellen lanserats och den väntas gå ned i pris till Black Friday.

Så slå till på en C9 nu eller vänta till BF på en CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C9 är från 2019 och har redan gått ned i pris på Black Friday förra året. Den lär inte sjunka mer utan säljer slut när lagren är tömda. Däremot har CX-modellen lanserats och den väntas gå ned i pris till Black Friday.

Så slå till på en C9 nu eller vänta till BF på en CX.

Ok, tack då vet jag.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej, tänkte bara fråga om det generellt brukar finns möjlighet att på nya tv-apparater ställa in speciella bildinställningar som tvn automatiskt ”hoppar över till” varje gång den känner av en HDR-källa. XG95 t.ex. ställer automatiskt (likt de flesta skärmar som stödjer HDR misstänker jag) om ljusstyrkan till ”Max” men tror du det finns ett sätt att få den att också ändra andra bildinställningar automatiskt på samma gång? Vore ju väldigt smidigt isåfall då det som funkar för SDR inte alltid är samma inställningar som funkar för HDR. Att ändra manuellt varje gång hade ju varit skönt att slippa.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

@Laxpudding: Hej, tänkte bara fråga om det generellt brukar finns möjlighet att på nya tv-apparater ställa in speciella bildinställningar som tvn automatiskt ”hoppar över till” varje gång den känner av en HDR-källa. XG95 t.ex. ställer automatiskt (likt de flesta skärmar som stödjer HDR misstänker jag) om ljusstyrkan till ”Max” men tror du det finns ett sätt att få den att också ändra andra bildinställningar automatiskt på samma gång? Vore ju väldigt smidigt isåfall då det som funkar för SDR inte alltid är samma inställningar som funkar för HDR. Att ändra manuellt varje gång hade ju varit skönt att slippa.

Har den äldre XF95 och den flippar automatiskt mellan HDR och SDR inställningarna beroende på källmaterial

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har den äldre XF95 och den flippar automatiskt mellan HDR och SDR inställningarna beroende på källmaterial

Jo, den ställer upp ljusstyrkan till Max men kan man få den att automatiskt byta till specifika HDR-inställningar man själv valt (brightness, colour, sharpness osv.)?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jo, den ställer upp ljusstyrkan till Max men kan man få den att automatiskt byta till specifika HDR-inställningar man själv valt (brightness, colour, sharpness osv.)?

Ja, på tidigare modeller är det separata inställningar per input samt att dessa sedan är uppdelade i separata för HDR och SDR. Det lär inte ha ändrats.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1