Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Är du säker på att den inte kan dammsuga under köksbordet? Normala stolar brukar inte vara något problem med den s5 och irobot 960 jag har.

https://youtu.be/JT4eDC21OE4

Men jag tror dock givetvis att det kan finnas situationer även där en s6 har problem

Nä helt säker, mitt bord är så pass litet så fyra stolar får precis plats och när dom är intryckta mot bordet så tar dom i varandra och täcker hela ytan under bordet så en robot kommer inte kunna köra in under bordet.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Är inne på att skaffa en robotdammsugare till nya lägenheten. Har kikat på Roborock S6, antingen med eller utan AI-kamera-tjossefräsen. Helst skulle jag viljat ha en självtömmande dammsugare, men de enda som säljs i Sverige är galet dyra.

Tre frågor:
1) Hur pass orolig behöver man vara kring integritet när det gäller Roborock? Det känns rätt weird att släppa in en självkörande kinaprodukt med kameror på som sen skickar massvis med obskyr data till någon server någonstans.
2) Är AI-funktionen värd de extra pengarna?
3) Jag har förstått att Roborock har många förespråkare här på forumet. Vilken är den bästa alternativa produkten, och vad är det som gör den sämre än Roborock?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lånar tråden lite.
Är inne på att skaffa en robotdammsugare till nya lägenheten. Har kikat på Roborock S6, antingen med eller utan AI-kamera-tjossefräsen. Helst skulle jag viljat ha en självtömmande dammsugare, men de enda som säljs i Sverige är galet dyra.

Tre frågor:
1) Hur pass orolig behöver man vara kring integritet när det gäller Roborock? Det känns rätt weird att släppa in en självkörande kinaprodukt med kameror på som sen skickar massvis med obskyr data till någon server någonstans.
2) Är AI-funktionen värd de extra pengarna?
3) Jag har förstått att Roborock har många förespråkare här på forumet. Vilken är den bästa alternativa produkten, och vad är det som gör den sämre än Roborock?

1) Jag hade väl inte ställt en kameraenhet så att den kan filma mig när jag duschar men i övrigt är jag inte orolig.
2) Jag har den äldre S5 och tycker den fungerar bra så jag tror vilket som.
3) Det jag hittat i tester är att det finns andra produkter som är typ lika bra men att det är priset som är den stora skillnaden, man får helt enkelt mer per krona från Roborock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nä helt säker, mitt bord är så pass litet så fyra stolar får precis plats och när dom är intryckta mot bordet så tar dom i varandra och täcker hela ytan under bordet så en robot kommer inte kunna köra in under bordet.

Hehe, ja då kanske man surt får dammsuga manuellt om man inte vill göra förändringar i sina möbler då givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hehe, ja då kanske man surt får dammsuga manuellt om man inte vill göra förändringar i sina möbler då givetvis

Har även jag väldigt litet bord med små stolar. roboten åker då istället in mellan stolsbenen "bakom stolen".
så kommer den fysiskt in någonstans så brukar den försöka göra det men det är verkligen på gränsen där eftersom den ibland skippar att åka in där.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Bor man på 48kvm som jag gör så har jag redan maximerat mitt utrymme och utnyttjar alla ytor till max så en robot dammsugare är nog inte så bra i min lilla lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bor man på 48kvm som jag gör så har jag redan maximerat mitt utrymme och utnyttjar alla ytor till max så en robot dammsugare är nog inte så bra i min lilla lägenhet.

Jag bor på 69 kvadrat nu och ska flytta till 47. Skulle aldrig i hela mitt liv leva utan robotdammsugare, SÅ skönt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Bor på 79kvm med två barn. Köpet av robotdammsugare var otroligt bra (Roborock S6), är super nöjd med resultatet och man slipper lägga energi på att försöka hålla det rent. Barn drar ju snabbt in sand eller tappar ut nåt i köket. Då är det bara att be dammsugaren köra där (styr det via en app) sen är det klart.
Städar en-två dagar i veckan och tycker alltid att lägenheten ser ren ut. Helt klart värt varje öre! Enkelt att tömma dammsugarens soptunna efter städning. Slipper byta dammsugarpåsar, är ett filter som man kan tvätta med vatten.

Sen kommer det givetvis ändå krävas en grovstädning ibland då robotdammsugaren inte kan flytta på möbler den inte kommer in under, dessa dammsög jag knappt under med manuell dammsugare heller. Det är städningar man gör typ två eller tre gånger per år bara.

Permalänk
Medlem

Kör en Roborock S5 sedan nån månad tillbaka och det är en sån sak som jag inte visste vad jag missade för än jag testat den. Har en trea strax under 70 kvm och kör den ca tre ggr per vecka. Allt damm som legat i hörnen i slutet av veckan är helt borta och det blir mindre dammigt på tv-bänken med mera. Hade turen att få den extremt billigt så slog till utan att tänka, men ser jag tillbaka på det nu skulle jag utan tveka betala ”retail” för en om denna skulle paja, så nöjd är jag över att slippa dammsuga

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vi bor två på 45 kvadrat och jag skulle inte gå tillbaka till att inte ha robotdammsugare.

Nästan så jag skulle säga att det gör mer nytta om man bor litet. Då det är otrevligt att ha grus från skorna i köket eller vardagsrummet.

Sedan sparar det plats att inte ha en stor dammsugare.

Det gör mycket för trivseln att alltid ha rena golv varje dag.

Halva den tiden jag tidigare la på att dammsuga kan jag nu lägga på att tvätta fönstrena eller svabba golvet.

Men åter igen. Det passar säkert inte alla och säkert inte alla möbleringar.

Men för min del är det en stor ökad livskvalitet med robotdammsugare. Det är den första smarta prylen (förutom mobilen) som verkligen är bra med nuvarande teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vi bor två på 45 kvadrat och jag skulle inte gå tillbaka till att inte ha robotdammsugare.

Nästan så jag skulle säga att det gör mer nytta om man bor litet. Då det är otrevligt att ha grus från skorna i köket eller vardagsrummet.

Sedan sparar det plats att inte ha en stor dammsugare.

Det gör mycket för trivseln att alltid ha rena golv varje dag.

Halva den tiden jag tidigare la på att dammsuga kan jag nu lägga på att tvätta fönstrena eller svabba golvet.

Men åter igen. Det passar säkert inte alla och säkert inte alla möbleringar.

Men för min del är det en stor ökad livskvalitet med robotdammsugare. Det är den första smarta prylen (förutom mobilen) som verkligen är bra med nuvarande teknologi.

Saknas bara robotfönstertvättare, robotdammare och robotkock så är allt gucci

Permalänk
Avstängd

Nu bor jag i hus där vi har fyra plan, på 70 + 60 + 70 +60 m2. Hur gör ni som har robotdammsugare och flera plan? Bär den fram och tillbaka eller en dammsugare per plan? Vi har ju "halvtrappor" mellan planen så det är ju inte så jobbigt kanske att kånka den fram och tillbaka, men ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu bor jag i hus där vi har fyra plan, på 70 + 60 + 70 +60 m2. Hur gör ni som har robotdammsugare och flera plan? Bär den fram och tillbaka eller en dammsugare per plan? Vi har ju "halvtrappor" mellan planen så det är ju inte så jobbigt kanske att kånka den fram och tillbaka, men ändå!

Roborock-dammsugarna har den smidiga funktionen att spara fler än 1 våning. Så du kan köra no-go/no-mop zoner på flera våningar i huset.
Så det är väl så jag själv skulle gjort ifall jag bodde i flerplans-hus...

Absolut, känner man att pengarna finns för att köpa flera robotar så är det ju ett annat sätt att lösa det på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

1) Jag hade väl inte ställt en kameraenhet så att den kan filma mig när jag duschar men i övrigt är jag inte orolig.
2) Jag har den äldre S5 och tycker den fungerar bra så jag tror vilket som.
3) Det jag hittat i tester är att det finns andra produkter som är typ lika bra men att det är priset som är den stora skillnaden, man får helt enkelt mer per krona från Roborock.

Har haft Roborock S6 MaxV nu sen i onsdags, och den är galet bra, med maxsug så suger den riktigt bra och undviker hinder och sladdar.
Har den under tv-bänken så den har bara kameran in mot laddstället och där är det mörkt.

Men är inte orolig för att den ska spara bilder.
Man får aktivt välja om man vill ha bilder på sakerna den hittar som är ivägen, men det har jag valt bort, det räcker med att få upp vad den tror det är som är ivägen.

Hittils har den haft rätt om alla sladdar och skor iallafall 😀👍🏼

Ursäkta, felciterad skulle citera @Gorian

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

@jonthan: Har själv funderingar på just den modellen. Har du några "höga" mattor (tex ryamattor) och klarar roboten isåfall att ta sig upp på samt ta sig fram på dem?

Permalänk
Sötast

Haft S5 i nästan ett år nu och.....hur lever man utan igen?
Inte en chans!

Permalänk
Medlem

Om någon undrar över livslängd:

Jag har en första generationens modell från Xiaomi, snart 4 år tror jag. Har behövt byta dammfilter och båda borstarna 1 gång vardera, men i övrigt så funkar den fortfarande lika bra som när den var ny.

Det enda problemet är att den senaste versionen deras app funkar dåligt med den här modellen. Kan inte längre se eller kontrollera roboten i realtid.

tl;dr—tummen upp till hårdvaran, tummen ner till mjukvaran.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att Xiaomi inte lyckats få in HEPA filter till sina dammsugare.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Något att tänka på är att Xiaomi inte lyckats få in HEPA filter till sina dammsugare.

Det var konstigt, i instruktionsboken står det tvättbart hepa filter.
Dom säljer det som https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare-rengoring/...

Klass: E11, det ska vara Hepa filter i Roborock sen iallafall S4

Edit, från S5 var det nog 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

@jonthan: Har själv funderingar på just den modellen. Har du några "höga" mattor (tex ryamattor) och klarar roboten isåfall att ta sig upp på samt ta sig fram på dem?

Vi har 3 styck stora mattor, en av dom är 1,7 cm hög och det är inga problem, trösklarna klarar han (Mr.Clean) här hemma med, inga höga kanter dock🙂👍🏼👌🏼

Det står att han klarar 2-3 cm höga trösklar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Men är inte orolig för att den ska spara bilder.
Man får aktivt välja om man vill ha bilder på sakerna den hittar som är ivägen, men det har jag valt bort, det räcker med att få upp vad den tror det är som är ivägen.

Det är inte de frivilliga och valbara bilderna jag oroar mig över

Kul att du är nöjd!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är inte de frivilliga och valbara bilderna jag oroar mig över

Kul att du är nöjd!

Förstår det, men om dom sparar nått och det kommer fram så skulle det nog bli väldig kalabalik, finns ju en robotdammsugare nu som kan övervaka hemmet med, man kan styra den och se live genom dess kamera 😂

Jag är inte orolig än iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frugan köpte en Roborock S5 och jag AVSKYR den.

Vi hade en ”slät” matta i vardagsrummet, den dammsugaren stod och nötte på ett och samma ställe en stund och hade lyckats fransa upp mattan vilket för mig är helt oförklarligt.

Vi har två barn, så det blir smuligt i köket. Lögn i h-vete att den får upp smulorna, ligger alltid en massa smulor kvar.

Och ”svabbfunktionen” med vatten är enligt mig bara spel för galleriet, den fuktar golvet lite men orkar inte arbeta med golvet.

Grabben tyckte det var bra att tömma ut lite småskräp (kommer inte ihåg om det var hålslag eller smågrus) på golvet. Efter att ha stått och förundrats i ca 15 minuter över hur värdelös den var på att få upp skräpet så gick jag och hämtade vanliga dammsugaren, klart på 20 sekunder...!!!

Har lust att använda skiten till rörligt mål, frugan har inte samma humor.

Nä, för mig innebär robotdammsugare grå hår och irritation 🤬 medan frugan älskar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Frugan köpte en Roborock S5 och jag AVSKYR den.

Vi hade en ”slät” matta i vardagsrummet, den dammsugaren stod och nötte på ett och samma ställe en stund och hade lyckats fransa upp mattan vilket för mig är helt oförklarligt.

Vi har två barn, så det blir smuligt i köket. Lögn i h-vete att den får upp smulorna, ligger alltid en massa smulor kvar.

Och ”svabbfunktionen” med vatten är enligt mig bara spel för galleriet, den fuktar golvet lite men orkar inte arbeta med golvet.

Grabben tyckte det var bra att tömma ut lite småskräp (kommer inte ihåg om det var hålslag eller smågrus) på golvet. Efter att ha stått och förundrats i ca 15 minuter över hur värdelös den var på att få upp skräpet så gick jag och hämtade vanliga dammsugaren, klart på 20 sekunder...!!!

Har lust att använda skiten till rörligt mål, frugan har inte samma humor.

Nä, för mig innebär robotdammsugare grå hår och irritation 🤬 medan frugan älskar den.

Fransmattor är ju rekommenderade att plocka bort, som man gör då man städar manuellt också. Jag brukar alltid förbereda som vid vanlig städning, dv.s. plocka undan leksaker, hänga ut mattorna på balkongen sen kör jag igång dammsugaren. Jag tycker lägenheten blir mycket renare än då jag städar manuellt, dels för den kör in under sängar och soffor, något som är ganska meckigt då man manuellt städar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Fransmattor är ju rekommenderade att plocka bort, som man gör då man städar manuellt också. Jag brukar alltid förbereda som vid vanlig städning, dv.s. plocka undan leksaker, hänga ut mattorna på balkongen sen kör jag igång dammsugaren. Jag tycker lägenheten blir mycket renare än då jag städar manuellt, dels för den kör in under sängar och soffor, något som är ganska meckigt då man manuellt städar.

Det var en helt slätvävd matta med tryck, hittade den inte på hemsidan just nu.

Att det skulle vara ”ganska meckigt” kan jag inte hålla med om. Däremot är det förbaskat tråkigt över lag att dammsuga.

Men det blir betydligt renare att göra det själv än den förbaskade roboten som irrar fram/tillbaka i ett oförklarligt mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men det blir betydligt renare att göra det själv än den förbaskade roboten som irrar fram/tillbaka i ett oförklarligt mönster.

Då måste du ha något fel på din, jag har 2 och båda har ett väldigt förutsägbart mönster. Först tar den ett varv kring vad den upplever vara rummet (i stora rum med möbler som delar av kan den dela upp det i flera ”rum), och sen åker den fram och tillbaka mellan 2 kanter och jobbar sig systematiskt igenom det. Är det saker som t.ex. stolsben i vägen kommer den också att dammsuga runt dem istället för att åka fram och tillbaka.

Den får också upp alla smulor, grus och annan smuts på en pass, har aldrig behövt dammsuga efter den körts.

Permalänk

@jonthan: Låter kanon, tack för svar!

Permalänk
Inaktiv

Är helt säker på att jag städar bättre och kommer år bättre med min klassiska dammsugare en vad en robot dammsugare kan gör, visst jag kan rensa hela lägenheten från grejer och låta den städa runt men under soffan kommer den inte åt, är för lågt men där kommer jag åt med vanlig dammsugare, men visst jag skulle gärna vilja ha en men jag har inte riktigt råd just nu och de finns massa andra saker som jag hellre lägger mina pengar på men i framtiden vem vet.

Permalänk

Blev en S5 max idag. Någon som har några start-up tips?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Får man fråga, varför S5 istället för S6?

Visa signatur

---