Intel bekräftar hybridlösning i "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar hybridlösning i "Alder Lake"

Stöd för den kommande processorfamiljen med stora och små kärnor i samma paket patchas nu in i Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Intel springer på en 10 år gammal boll?
Intels "flaggskepp" om 8+8 kärnor plus Xe med 125W TDP att jämföras med AMDs 4700G på 65W?
Jag gissar att Intel nått (TDP) taket på hur många vanliga kärnor de kan trycka in i sina CPUer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite dum?
Men jag försöker hålla mig uppdaterad om både intel och amd. Är inne på lite olika sidor om datorer varje dag. Tittar på klipp på youtube om det mesta i datorväg.
Men jag kan för mitt liv inte förstå mig på intels alla släpp och namnsättningar. 10900 serien, vilken sjö är det?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att Intel springer på en 10 år gammal boll?
Intels "flaggskepp" om 8+8 kärnor plus Xe med 125W TDP att jämföras med AMDs 4700G på 65W?
Jag gissar att Intel nått (TDP) taket på hur många vanliga kärnor de kan trycka in i sina CPUer

Ja, om det vill sig riktigt illa är Alder Lake på 14 nanometer även den... Svårt att göra sådär fruktansvärt mycket mer med det när AMD kommer vara nere på 5 nanometer vid den tidpunkten. Det ska väl sägas att Intels 10 nanometer är någonstans i gränslandet mellan TSMC:s 7 och 5 nanometer, men ändå.

Skrivet av HenrikM:

Är det bara jag som är lite dum?
Men jag försöker hålla mig uppdaterad om både intel och amd. Är inne på lite olika sidor om datorer varje dag. Tittar på klipp på youtube om det mesta i datorväg.
Men jag kan för mitt liv inte förstå mig på intels alla släpp och namnsättningar. 10900 serien, vilken sjö är det?

Dagens 10000-serie är Comet Lake-S. Näst på tur är [lång paus för att tänka efter] Rocket Lake, följd av Alder Lake. Varje gång jag själv börjar ha koll på det dyker det upp rykten om några nya serier, sedan är jag lika förvirrad igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av HenrikM:

Är det bara jag som är lite dum?
Men jag försöker hålla mig uppdaterad om både intel och amd. Är inne på lite olika sidor om datorer varje dag. Tittar på klipp på youtube om det mesta i datorväg.
Men jag kan för mitt liv inte förstå mig på intels alla släpp och namnsättningar. 10900 serien, vilken sjö är det?

Det är verkligen knepigt att hålla koll på, särskilt när Intel sedan en tid tillbaka kör olika kodnamn på arkitekturer och processorfamiljer. Därtill finns det olika namn på samma arkitektur när den tas till en annan nod, samtidigt som exempelvis tionde generationen 10000-serien kör flera olika arkitekturer. Jag ska se om det finns lite tid att skapa en överskådlig artikel och karta över namnen någon dag framöver

förtydligande med tionde generationen, istället för 10000-serien
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är verkligen knepigt att hålla koll på, särskilt när Intel sedan en tid tillbaka kör olika kodnamn på arkitekturer och processorfamiljer. Därtill finns det olika namn på samma arkitektur när den tas till en annan nod, samtidigt som exempelvis 10000-serien kör flera olika arkitekturer. Jag ska se om det finns lite tid att skapa en överskådlig artikel och karta över namnen någon dag framöver

Hade gärna sett en artikel som benade ut intels namngivningsschema. Tycker det blir mer och mer förvirrande ju mer jag läser.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hade gärna sett en artikel som benade ut intels namngivningsschema. Tycker det blir mer och mer förvirrande ju mer jag läser.

Håller med.
Tyckte jag hörde ett ryckte precis om att intels 10nm för stationära var planerad för 2021.
Men jag kan ha mixat ihop allt, är så sjukt mycket rykten, och så många serier och kodnamn, så man är helt lost just nu känns det som.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att Intel springer på en 10 år gammal boll?
Intels "flaggskepp" om 8+8 kärnor plus Xe med 125W TDP att jämföras med AMDs 4700G på 65W?
Jag gissar att Intel nått (TDP) taket på hur många vanliga kärnor de kan trycka in i sina CPUer

En spekulation har ju varit att Intel aldrig kommer tillverka desktop CPUer på 10 nm, man kommer köra 14 nm till dess att 7 nm är mjligt. Fullt möjligt att de aldrig kommer ha kapacitet nog för det, för verkar som man fått till frekvenserna på 10 nm då Tiger Lake U ska ha frekvenser upp till 4,7 GHz.

Du tror ändå inte att en Intel CPU med totalt 16 kärnor kommer vara rätt mycket snabbare än 4700G? Går man lite utanför de normala renderings-benchmark:en har det faktiskt visat sig att i9-10900K är i genomsnitt snabbare än 3900X, det även utanför spel. Phoronix har testat över 380 olika icke-spel fall, så ett väldigt brett utbud. Det handlar om många fall som skalar väldigt bra med CPU-kärnor, 3950X är snabbare än 10900K som är snabbare än 3900X.

TechPowerUp testar långt mer än de flesta andra och till skillnad från Phoronix kör TechPowerUp på Windows 10 (det borde inte spela någon större roll), även där är 10900K snabbare än 3900X i genomsnitt.

10900K är med en hårsmån i genomsnitt snabbare än 3900X/3900XT även i icke-spel tester

Kanske så att de typiska testerna vi blir matad med, där runt hälften av alla icke-speltester består av olika permutationer av 3D-rendering, inte är superrepresentativt. Framförallt när just 3D-rendering numera görs mer effektivt med GPGPU.

Om något är det kanske mer beklämmande att en 5 år gammal mikroarkitektur på en 5½ år gammal processnod fortfarande kan vara så konkurrenskraftig! Måtte Apple ruska om CPU-marknaden på riktigt senare i år, alt. att Zen 3 visar sig bättre än ens de mest optimistiska gissningarna gjort gällande!!!

Skrivet av Wittwang:

Det är verkligen knepigt att hålla koll på, särskilt när Intel sedan en tid tillbaka kör olika kodnamn på arkitekturer och processorfamiljer. Därtill finns det olika namn på samma arkitektur när den tas till en annan nod, samtidigt som exempelvis 10000-serien kör flera olika arkitekturer. Jag ska se om det finns lite tid att skapa en överskådlig artikel och karta över namnen någon dag framöver

Är det inte en rätt behövligt split då Intel för något år sedan, Venkata "Murthy" Renduchintala (tidigare toppchef på Qualcomm), började där och sa att Intel var allt för dålig på att utnyttja flera processnoder parallellt? Av bl.a. kostnadsskäl ansåg Murthy att man framöver behöver designa mikroarkitekturer för minst två noder.

I fallet 10 nm har Intel en annan stor anledning att använda mer än en nod: de har dirigerat om vissa byggen som skulle ta upp 10 nm kapaciteten till "normal" nivå till att i stället direkt gå till 7 nm. D.v.s. Intel lär aldrig få tillräckligt med kapacitet på 10 nm för att kunna köra det som enda nod för alla CPU-produkter. Ovanpå det behöver man ju framöver också tillverka NPU, GPU och FPGA kretsar.

Sen vet jag inte vad du menar med 10000-serien, den använder så vitt jag vet alltid Comet Lake (d.v.s. mikroarkitektur Skylake + gen 9 GPU på 14 nm). Kanske inte helt lätt att räkna nollor, men Ice Lake (mikroarkitektur Sunny Cove + gen 11 på 10 nm) är 1000-serien och Tiger Lake (Willow Cove + gen 12/Xe på 10 nm) är 1100-serien.

Får se hur man lyckas klämma in Rocket Lake (mikroarkitektur Sunny Cove på 14 nm + gen 11/Xe på 10 nm) i sin numrering. Då kan det bli komplicerat. Möjligen blir det 11000-serien 😱

En viss mikroarkitektur är ju lika snabb på 14 nm som den är på 10 nm bara frekvensen är den samma, så för lite mer teknik-interesserade är det bra om man just vet vilken mikroarkitektur det handlar om. I fallet Rocket Lake S pekar ju allt mer på att Rocket Lake S inte kör exakt samma mikroarkitektur som Sunny eller Willow Cove, bl.a. så kan eventuellt storlek på CPU-cache i Rocket Lake S stanna på Skylake nivå (Sunny Cove har 50 % större L1D$ och 100 % större L2$, Willow Cove har 50 % större L1D$ och 5 gånger större L2$ jämfört med Skylake).

Tar man det än längre är det egentligen bara en enda sak som spelar roll: hur presterar produkten. Om den är tillverkad på 2 nm-- med nano-rör och överliggande kvant-transistorer eller på 130 nm kvittar egentligen.

Är inte så lätt med versioner... GPU gen 10 finns ju inte, Ice Lake kör med gen 11 och Xe blir gen 12
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Märkligt tycker jag att Intel inte verkar försöka att efterlikna AMD:s chiplet-design med infinity fabric. Är det stolthet eller patent som hindrar dem?

Alder Lake känns som ett hopkok av diverse grejer från ett desperat företag utan någon riktig riktning i sin utveckling.

Permalänk
Medlem

Denna produkt börjar ju likna en muggig gammal AMD Bulldozer CPU, det är förmodligen lika värdelöst nu som då.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Märkligt tycker jag att Intel inte verkar försöka att efterlikna AMD:s chiplet-design med infinity fabric. Är det stolthet eller patent som hindrar dem?

Alder Lake känns som ett hopkok av diverse grejer från ett desperat företag utan någon riktig riktning i sin utveckling.

Är ju rätt mycket det Intel gör med både Rocket Lake och Alder Lake, dessa består av flera chip i samma paket.

Om ryktet kring Rocket Lakes desing stämmer skiljer sig den på en väsenlig punkt från både Ryzen och Clarkdale (som också var den chipet) i att Rocket Lake inte har en normal bus mella kretsarna utan man utökar ringbussen till att sträcka sig över båda kretsarna.

Om det är så har ju Rocket Lake fördelan att fortfarande ha en integrerad minneskontoller, d.v.s. CPU och minneskontroller är inte separerade av IF eller liknande. Det är kanske möjligt med sådan integration m.h.a. Intels EMIB (en teknik som är patentskyddad)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De vill ju spinna det som något nytt och coolt. Men för investerare låter det mer depseration. Något de är tvungna att göra då de behöver ha ut kretsar på sin nya nod för att visa att de kom som lovat, men att de också vet att råprestandan inte finns där för att våga släppa cpuer i prestandasegment på dessa noder. 16 kärnor hade blivit för varmt och tungt så de kör 8 + 8 med 8 strömsnåla lågpresterande.
Men de kommer förmodligen få storstryk av en 16 kärnig Ryzen 4000.
Så det låter coolt, men jag har svårt att se det som något annat än en frambringad nödlösning. Om de inte visar sig vara helt revolutionerande och väl genomtänkta... vilket jag har svårt att se.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P