USA klassar Huawei och ZTE som hot mot nationell säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

OT: Det här var väl väntat, men jag undrar fortfarande varför alla andra kinesiska företag är ok. T.ex Xiaomi och OnePlus? De borde ju också bannas i världen då.

Xiaomi och OnePlus levererar väl inte utrustning för infrastrukturen i samma eller någon omfattning och konkurrerar därmed inte med inhemska intressen (antar jag). Trumps administration styrs av ideologiska och känslomässiga direktiv (MAGA) utan transparens så jag misstänker att detta är ren politik oavsett hur man väljer att paketera det.

EDIT: Gammal tråd, sorry

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

OT: Det här var väl väntat, men jag undrar fortfarande varför alla andra kinesiska företag är ok. T.ex Xiaomi och OnePlus? De borde ju också bannas i världen då.

Tillverkar de verkligen så mycket utrustning för uppbyggnad av kommunikationsinfrastruktur?

Jag trodde (i min kanske okunskap) att de främst tillverkade terminalutrustning (telefoner, modem, mm).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Surt för Huawei att de får vara slagpåse i ekonomikriget mellan USA och Kina.

Är även lika mycket, eller ännu mer, ett informationskrig.

Information är makt (och makt för rätt personer och ledare är pengar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Känns inte som det finns mycket att säga här utan att bryta mot forumreglerna.

Det går knappast att utveckla varför man tycker detta är bra eller dåligt utan att röra annan sorts politik.

Jag tycker i alla fall att beslutet är bra.

Håller med.

Svårt att kommentera Swecs nyheter om politiska beslut, men utan att man får lov att kommentera något som helst politiskt.

Skall SweC vara konsekventa så får de välja mellan:

1. Inte publicera nyhetsartiklar om politiska beslut (även om det, i förlängningen, berör teknik vi använder).
2. Stänga av kommentering av nyhetsartiklar (idag uppmuntrar de ju det, och skapar automatiskt nya trådar).
3. Tillåta att man faktiskt får diskutera politik (ivf. för de nyheter som rapporterar om politiska beslut).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det går att diskutera politiken runt detta utan att spåra ut i OT-spår om diktaturer hit, skattepengar dit, och så vidare. Att ett ämne är politiskt innebär inte en inbjudan till att lyfta fram ens åsikter om den rådande regeringen eller tankar om rätt och fel med andra länders statsskick.

Håller med om att man skall försöka vara någorlunda on-topic även när man diskuterar politik. Problemet (för SweC för att vara trovärdiga) är att det idag är "förbjudet" att alls diskutera politik (se forumregler), även om det är on-topic för nyheten.

Sedan så skulle jag påstå att förehavanden som gäller politiska beslut grundat på att hantera en diktatur, i allra högsta grad är direkt relaterat tills dess statsskick (men lämnar den debatten åt sidan för tillfället).

Det är oavsett inte alls bra med dagens SweC-situation; 1. förbjuda politik (rakt över) i alla diskussioner; 2. publicera nyheter om politik, 3. skapa trådar där man uppmuntras till att diskutera politiska beslut (men utan att egentligen få lov till det, även om man är 100% on-topic).

Katastrof för forumets/SweCs trovärdighet, och något som SweC verkligen måste ta sig en funderare på hur de skall hantera framåt.

Att uppmuntra till något som man själv förbjudit, är verkligen inte bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Xiaomi och OnePlus levererar väl inte utrustning för infrastrukturen i samma eller någon omfattning och konkurrerar därmed inte med inhemska intressen (antar jag). Trumps administration styrs av ideologiska och känslomässiga direktiv (MAGA) utan transparens så jag misstänker att detta är ren politik oavsett hur man väljer att paketera det.

EDIT: Gammal tråd, sorry

Politiska beslut är, per definition, alltid politik.

Oavsett vad man tycker om Trump eller Jinping, och deras styren (är personligen inget av fan av endera, men bor mycket hellre i en demokrati än i en diktatur, även om den jag röstat på inte vinner valen).

Men precis som du så förstod jag inte heller alls postaren som tog in Xiaomi och OnePlus i debatten. Mycket märkligt då jag inte heller sett de som relevanta spelare på denna marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bor också hellre i en demokrati, men varken USA eller Sverige är sådana. Kina är en diktatur men har precis som Sverige och USA demokratiska inslag. Gräsrotsdemokratin är starkare i Kina än i väst. I Sverige kan man välja mellan olika representanter för ägarklassen utifrån ett juridiskt system som bygger just på detta och reproducerar samma maktförhållanden. Det amerikanska systemet är värre, och där är resultatet i praktiken en emergens av ett system med två mycket snarlika partier, som växelvis representerar olika skikt inom den ägande minoriteten. Kinas system bygger ursprungligen på den arbetande majoriteten, men där man inkluderar mellanskikt och på senare tid ägande sådana.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv

^troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Bor också hellre i en demokrati, men varken USA eller Sverige är sådana. Kina är en diktatur men har precis som Sverige och USA demokratiska inslag. Gräsrotsdemokratin är starkare i Kina än i väst. I Sverige kan man välja mellan olika representanter för ägarklassen utifrån ett juridiskt system som bygger just på detta och reproducerar samma maktförhållanden. Det amerikanska systemet är värre, och där är resultatet i praktiken en emergens av ett system med två mycket snarlika partier, som växelvis representerar olika skikt inom den ägande minoriteten. Kinas system bygger ursprungligen på den arbetande majoriteten, men där man inkluderar mellanskikt och på senare tid ägande sådana.

Så Kina är enligt dig en bättre demokrati än de styrelseskick vi har (icke demokrati?) i USA/Sverige/Europa - om jag förstår dina tankegångar något så när korrekt (inte helt lätt för mig, då de är så totalt annorlunda)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Så Kina är enligt dig en bättre demokrati än de styrelseskick vi har (icke demokrati?) i USA/Sverige/Europa - om jag förstår dina tankegångar något så när korrekt (inte helt lätt för mig, då de är så totalt annorlunda)?

Bläddra igenom hens inläggshistorik så möts du av ett systematiskt vurmande för Kina, samt smutskastning (ofta helt irrationell) av västvärlden. Låt trollet vara...