Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tillverka och sälja egna Custom Sleevade Extensions

Permalänk
Medlem

Tillverka och sälja egna Custom Sleevade Extensions

Tjena,

Behöver en hobby och är väldigt kreativ och gillar att sjunka ner i sånt som är pilligt. Har länge funderat på att kanske börja göra sleevade kit, helt efter kundens önskemål gällande färger, längd osv.

Det är dock en "rejäl" investering att gå in med från början om man vill ha ett stort utbud gällande färgkombinationer och högkvalitativa komponenter och verktyg. Tror ni det finns en klientel för detta? Skulle folk beställa till en rimlig kostnad (ca 500 för ett kit 24pin,8pin,2x8pin pcie) eller kör folk hellre t ex färdiga cablemod kits?

Vore tacksam för tankar och sådär.

Ha de!

Rubrik förtydligad från "Custom Sleevade Extensions" /Vzano, Mod
Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag tror det finns en marknad för custom extensions där kunden kan själv bestämma vilka färger och längder kablarna skall vara, MDPC-X har många olika nyanser av och sleeving så man kan tillverka mer unika kablar än vad t.ex cablemods erbjuder.

Som någon som har investerat i verktyg och sleevat egna kablar så tänker jag en del på priset, ca 500 kr för 24 pin, 8pin EPS och 2x8pin PCIE är för billigt IMHO, men eftersom det är bara förlängningar är det mindre pill med specifika pinouts, sensekablar och kräver inte att man har olika nättagg liggandes för att testa så blir det sådär till OK pris för säljaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vi får väl utgå från att du tänkt registrera enskild firma, f-skatt och hela den biten?

  • Har du räknat på hur mycket av dom 500kr som försvinner i skatter och andra avgifter?

  • Hur lång tid uppskattar du att det tar att tillverka ett set med förläningar?

  • Är det värt tiden för det du får för det med tanke på administrationen runt om som krävs också?

  • Vad kan du erbjuda som andra inte redan har t ex. cablemods? Egna färger etc. går ju att beställa från dom via ett smidigt webbverktyg t ex.

  • Vilken kvalité ser du dig kunna hålla jämfört med ovanstående?

Rent spontant känns det som att 500kr är för lågt pris sett till vad du får ut av det. Jag tror nog mer på högre prissättning och satsa mer på att erbjuda något som andra in har. Vad det skulle kunna vara vet jag inte men tänker typ flätade kablar, mer exklusiva material, etc. något som verkligen sticker ut.

Med risk för att kanske låta lite negativ, vilket inte är meningen, men det är många frågor som behöver svar innan man drar igång något sånt här. Är det något du vill göra, go for it! Men se till att ha koll på det innan bara. Hittar man väl något som fungerar är det nog otroligt kul.

EDIT: En annan sak som kan vara värt att tänka på. Gå inte in med inställningen att du ska tjäna pengar på det till att börja med. Det du drar in i början bör återinvesteras direkt. Då kommer även frågan, hur länge kan du tänka dig att hålla på med det här utan att få ut några pengar från det?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Vi får väl utgå från att du tänkt registrera enskild firma, f-skatt och hela den biten?

  • Har du räknat på hur mycket av dom 500kr som försvinner i skatter och andra avgifter?

  • Hur lång tid uppskattar du att det tar att tillverka ett set med förläningar?

  • Är det värt tiden för det du får för det med tanke på administrationen runt om som krävs också?

  • Vad kan du erbjuda som andra inte redan har t ex. cablemods? Egna färger etc. går ju att beställa från dom via ett smidigt webbverktyg t ex.

  • Vilken kvalité ser du dig kunna hålla jämfört med ovanstående?

Rent spontant känns det som att 500kr är för lågt pris sett till vad du får ut av det. Jag tror nog mer på högre prissättning och satsa mer på att erbjuda något som andra in har. Vad det skulle kunna vara vet jag inte men tänker typ flätade kablar, mer exklusiva material, etc. något som verkligen sticker ut.

Med risk för att kanske låta lite negativ, vilket inte är meningen, men det är många frågor som behöver svar innan man drar igång något sånt här. Är det något du vill göra, go for it! Men se till att ha koll på det innan bara. Hittar man väl något som fungerar är det nog otroligt kul.

EDIT: En annan sak som kan vara värt att tänka på. Gå inte in med inställningen att du ska tjäna pengar på det till att börja med. Det du drar in i början bör återinvesteras direkt. Då kommer även frågan, hur länge kan du tänka dig att hålla på med det här utan att få ut några pengar från det?

Tack för ett väl formulerat svar!

  • Grundtanken är att till en början INTE göra någon vinst. Jag tänker bara att jag inte vill gå minus på det jag köper in.
    Därför tänker jag initialt hantera detta som en hobbyverksamhet, för att det är kul och min hjärna håller på att dö av tristess i brist på kreativitet. Kanske går det jättebra för mig, kanske går det inte alls. Bättre att smaka på vattnet innan man sveper hela flaskan. Skattar gör jag på den vinst som blir, dock tror jag att den blir marginell till en början.

  • Kvalitén, ja, naturligtvis kan man inte jämföra sig med cablemod men jag tänker INTE köpa några kinesiska prylar utan kommer naturligtvis hålla mig till bla farnell/elfa (för kablar, pins, kontakter) och stylingwebben för deras egna sleeves. Självklart kommer jag även testa och kvalitetssäkra kablarna innan de säljs.
    Det enda jag inte har hittat någon relativt bra lösning på ännu är kabelkammar. Men har lite idéer där då jag har tillgång till 3d skrivare av högre kvalitet. Stylingwebbens kammar tycker jag är lite väl i överkant dyra och köper hellre isåfall i bulk då det går åt en del.

  • Pitchen, för min del, handlar mycket om att ALLA inte har råd med cablemod. Deras custom kits är ganska dyra, jag själv blev lite osugen på att lägga den pengen på något jag kanske tröttnat på efter 2 månader och vill ha andra färger.

    Kan jag då erbjuda liknande, till lägre kostnad, så har även den lite fattigare råd att pimpa sin dator. Den marknad jag först och främst vill vända mig till är inte high end users, utan kanske mellanklass segmentet.
    Lite som att handla på IKEA, det är inte världens bästa kvalité men det gör inget om du tröttnar på skiten efter något år heller eftersom att du inte spenderat en förmögenhet vid inköpet.

Enligt mina beräkningar (utan combs, eftersom att jag inte stenhårt kollat på detta ännu) kommer ett kit att kosta mig runt 300 kr att tillverka (24 pin, 8 pin samt 2x8 pin PCI-E). Kanske landar på runt 350 med combs.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Lite som att handla på IKEA

Då är det ju bara att du slänger ner kablar, kontakter och sleeves I en låda så får kunden bygga själv.
Rita en fin instruktion med gubbar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Tack för ett väl formulerat svar!

  • Grundtanken är att till en början INTE göra någon vinst. Jag tänker bara att jag inte vill gå minus på det jag köper in.
    Därför tänker jag initialt hantera detta som en hobbyverksamhet, för att det är kul och min hjärna håller på att dö av tristess i brist på kreativitet. Kanske går det jättebra för mig, kanske går det inte alls. Bättre att smaka på vattnet innan man sveper hela flaskan. Skattar gör jag på den vinst som blir, dock tror jag att den blir marginell till en början.

  • Kvalitén, ja, naturligtvis kan man inte jämföra sig med cablemod men jag tänker INTE köpa några kinesiska prylar utan kommer naturligtvis hålla mig till bla farnell/elfa (för kablar, pins, kontakter) och stylingwebben för deras egna sleeves. Självklart kommer jag även testa och kvalitetssäkra kablarna innan de säljs.
    Det enda jag inte har hittat någon relativt bra lösning på ännu är kabelkammar. Men har lite idéer där då jag har tillgång till 3d skrivare av högre kvalitet. Stylingwebbens kammar tycker jag är lite väl i överkant dyra och köper hellre isåfall i bulk då det går åt en del.

  • Pitchen, för min del, handlar mycket om att ALLA inte har råd med cablemod. Deras custom kits är ganska dyra, jag själv blev lite osugen på att lägga den pengen på något jag kanske tröttnat på efter 2 månader och vill ha andra färger.

    Kan jag då erbjuda liknande, till lägre kostnad, så har även den lite fattigare råd att pimpa sin dator. Den marknad jag först och främst vill vända mig till är inte high end users, utan kanske mellanklass segmentet.
    Lite som att handla på IKEA, det är inte världens bästa kvalité men det gör inget om du tröttnar på skiten efter något år heller eftersom att du inte spenderat en förmögenhet vid inköpet.

Enligt mina beräkningar (utan combs, eftersom att jag inte stenhårt kollat på detta ännu) kommer ett kit att kosta mig runt 300 kr att tillverka (24 pin, 8 pin samt 2x8 pin PCI-E). Kanske landar på runt 350 med combs.

Ok, ja hoppbyverksamhet fungerar ju till att börja med. Underskott i hobbyverksamheten får sparas i upp tilll fem år och kan användas för att göra avdrag mot överskott som uppstår senare.

Att vända sig mot "IKEA" marknaden är inget problem i sig men det känns som att det skulle vara svårt att göra någon direkt vinst på det som är proportionell mot tiden som går åt. Men det är ju helt upp till dig själv. Om du gör det för att i första han sysselsätta dig själv så är ju inte det några konstigheter. Vissa saker gör man ju bara för att det är kul

Vad gäller kammarna går det nog att hitta på roliga saker där också om man printar dom själv. Gnider man genieknölarna lite bara så. Man skulle kanske kunna göra "kabelhållare
" för att få perfekta böjar och raka kabeldragningar, integrera led's eller vad man nu kan hitta på. Har man bara tiden och energin så är ju möjligheterna oändliga

Du kanske skulle kunna erbjuda en tjänst där man kan skicka fläktar och andra saker till dig för att få dom sleevade också.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/qDrJD4Y

Det tar sin lilla tid det här, men andra kitet blev helt okej ändå. Lyckades tillochmed få till en näst intill perfekt arc.

Bilden funkade visst inte att bädda in.
Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

@enial: Jag är säker på att det finns en marknad, i dagsläget är det få som erbjuder det och de ligger utanför EU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av enial:

https://ibb.co/qDrJD4Y

Det tar sin lilla tid det här, men andra kitet blev helt okej ändå. Lyckades tillochmed få till en näst intill perfekt arc.

Snyggt! Säg till om det drar igång, är intresserad av kortare set till min nyinköpta louqe ghost.

Permalänk
Medlem

Sleeving är inte prioriterat för min del, men en SATA power cable med custom-mått på både längd på kabel och antal kontakter samt avstånd mellan dessa är jag själv på jakt efter. Det verkar vara stört omöjligt att hitta ens extensions som är i närheten av de längder och konfigurationer som jag skulle vilja ha i min NAS-låda. Jag skulle lätt betala 500 spänn per styck för de 2 kablar jag behöver om de gjordes snyggt och enligt spec. Jag har också funderat på att köpa grejorna och försöka sälja tjänsten för att ta igen pengarna, men jag skulle hellre leja bort jobbet. Är lite förvånad över att utbudet av sådana prylar inte är större än vad det verkar vara, men jag kanske har missat någon uppenbar kandidat som tillverkar.

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall beställt rejält med 12-pins kontakter idag...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

@enial: Oh, nice, de nya små? Har du Molex (antar jag) artikelnummer för dessa att dela med dig av? Jag kunde naturligtvis inte låta bli att beställa egna prylar för att göra grejor när jag väl investerade tiden i att skriva här, så jag har de gamla klassiska kontaktdonen och ska göra egna SATA-powerkablar i steg ett för att se hur mycket huvudvärk det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWinther:

@enial: Oh, nice, de nya små? Har du Molex (antar jag) artikelnummer för dessa att dela med dig av? Jag kunde naturligtvis inte låta bli att beställa egna prylar för att göra grejor när jag väl investerade tiden i att skriva här, så jag har de gamla klassiska kontaktdonen och ska göra egna SATA-powerkablar i steg ett för att se hur mycket huvudvärk det är...

Det är Molex Micro-Fit serien (12-pin).

https://www.indiamart.com/proddetail/43025-1200-molex-female-connector-housing-micro-fit-3-0-3mm-pitch-12-way-2-row-20893335088.html

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk

Hej jag skulle vilja ha sleevade kablar, komplett kit tack så det räcker till alla kablar från nätagget osv...har du vita kontakter med ?

Permalänk
Medlem

Jag är helt mållös!
Av nån anledning glappade mina PCIE-kablar.
Frågade enial om hon hört något om någon som har liknande problem.
Det hade hon inte, nästa fråga var mer eller mindre om jag ville ha nya kablar.
Nu ligger dom på posten på väg hit! Vilken jäkla service!
Rekommenderas verkligen!!

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Inaktiv

var/hur best man dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

var/hur best man dessa?

https://www.sweclockers.com/marknad/190793-fardigsleevade-kab...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes