Apple döms för monopolmissbruk i Ryssland

Permalänk
Melding Plague

Apple döms för monopolmissbruk i Ryssland

Landets antimonopoltjänst hävdar att Apple missbrukar sin dominanta marknadsposition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju en anledning varför man aktivt väljer bort Apple's produkter.

Permalänk
Medlem

Inte ofta man hör något positivt från ryskt domstolsväsende, men det här är bara att lyfta på hatten för. Det vore fantastiskt om Apple tvingades öppna upp lite.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Låter helt rimligt ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Apples slutna system har helt klart sina fördelar, men det är bra att det kommer under luppen när de nekar, eller helt enkelt skalar ned appfunktionalitet med bullshit som att det går emot något när det i själva verket är en ren och skär lögn.

De utnyttjar sin enorma dominans på app-marknaden och tvingar folk till att använda deras betalsystem som de tar 30% av för köp, nekar appar att erbjuda prenumerationsfunktionalitet eller som nu senast där de drog en vals i röven att de måste verifiera varenda spel och därför nekade stadia och microsofts xcloud.

Hoppas fler sätter igång processer mot företaget och att de fälls runt om i världen. Jag har för övrigt haft iPhone sedan 4:an kom ut.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tänkte också att det var nån rysk korruption på gång, men när jag läste artikeln så låter det ändå som det är rimligt. Och stämmer överrens med apples beteende i andra ärenden gällande AppStore. Visst är det för användarnas säkerhet osv, men helt klart så gör dom lite som dom vill i appstore med vilka appar dom släpper igenom, speciellt om det inte är positivt för deras egna strategier. Vilket jag också förstår att de gör. AppStore är inte en demokratisk plattform, om man tror det som utvecklare är man nog ganska naiv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Klart att Apple nekar spionvara men synd att de blev dömda för det.

Permalänk
Medlem

Rooting for injuries.

Permalänk
Medlem

Att Apple tar betalt/har regler för nyttjandet av App Store förstår jag fullt ut, men det förefaller ju orimligt att det ska vara den enda vägen att få in programvara i operativsystemet, eftersom det ger Apple (eller Amerikanska staten) rätten att diktera vilket innehåll folk skall få ha. Jag hoppas och tror att inlåsningens tid snart är över.

Permalänk
Medlem

Blir bara lite förundrad över att det sker just i Ryssland, nästa domstolsbeslut kanske blir i Nord Korea

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Blir bara lite förundrad över att det sker just i Ryssland, nästa domstolsbeslut kanske blir i Nord Korea

Har de ens domstol? :=) Trodde allt gick direkt till arkebusering

Permalänk

Ironiskt att Ryssland pratar om monopol....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Bra.
Apple behöver få lite press på sig på diverse områden innan de går över gränsen.

Permalänk
Inaktiv

Finns många fördelar med Apple’s ekosystem, men som allt annat så ska de granskas och det finns gott om utrymme för dem att förbättras.

Permalänk

Hmm… I detta ärende är det många som har tyckt att det Apple gjort är integritetsmässigt bra (se kommentarer till artikeln):

I would like to assure you that the ‌App Store‌ team has acted extremely responsibly in this matter, helping to protect our children from technologies that could be used to violate their privacy and security. After you learn of some of the facts I hope that you agree.

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-cra...

Många på MacRumors är annars mycket snabba med att kritisera Apple som i fallet med Prepear-loggan (se kommentarer till artikeln):

https://www.macrumors.com/2020/08/08/legal-action-against-com...

Men man kan ju tycka att användaren ska få avgöra själv. Jag kan tycka att Apple borde vara lite öppnare och tillåta appar de anser vara ”tveksamma” i App Store, men vara tydliga med att just den här appen gör ditt och datt – ladda ned på egen risk.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Intressant att Apple väljer att dömmaut en app tillverkad av ett stort säkerhetsföretag som osäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

I would like to assure you that the ‌App Store‌ team has acted extremely responsibly in this matter, helping to protect our children from technologies that could be used to violate their privacy and security. After you learn of some of the facts I hope that you agree.

Om och endast om det verkligen är sanning att det är en privacyfråga så kan jag hålla med Apple i det här fallet (förutsatt att man kan lita på Apple mer än t.ex. Kaspersky, vilket förstås inte heller är någon självklarhet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Stora frågan är väl mer kan man lita på Ryssen? Nä tyvärr inte. Deras domar kommer alltiid bli till favör för fäderneslandet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Inte ofta man hör något positivt från ryskt domstolsväsende, men det här är bara att lyfta på hatten för. Det vore fantastiskt om Apple tvingades öppna upp lite.

Isåfall gör dom antagligen det enbart i Ryssland tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Inte ofta man hör något positivt från ryskt domstolsväsende, men det här är bara att lyfta på hatten för. Det vore fantastiskt om Apple tvingades öppna upp lite.

Håller helt med.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att vägra o bojkotta Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… I detta ärende är det många som har tyckt att det Apple gjort är integritetsmässigt bra (se kommentarer till artikeln):

I would like to assure you that the ‌App Store‌ team has acted extremely responsibly in this matter, helping to protect our children from technologies that could be used to violate their privacy and security. After you learn of some of the facts I hope that you agree.

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-cra...

Många på MacRumors är annars mycket snabba med att kritisera Apple som i fallet med Prepear-loggan (se kommentarer till artikeln):

https://www.macrumors.com/2020/08/08/legal-action-against-com...

Men man kan ju tycka att användaren ska få avgöra själv. Jag kan tycka att Apple borde vara lite öppnare och tillåta appar de anser vara ”tveksamma” i App Store, men vara tydliga med att just den här appen gör ditt och datt – ladda ned på egen risk.

Jag tänkte mer på lite annat trams som har varit kring T.ex. Steam Link (som till slut fick släppas ändå, men minns inte vilka features de var tvungna att ta bort) och Microsoft xCloud nu som inte får släppas på IOS av någon anledning (förmodligen för att det konkurrerar med Apple Arcade), samma med Google Stadia antar jag.

Men det pågår säkert en del grejer som sker i bakgrunden som vi inte vet om. Kaspersky känns ändå som ett väletablerat varumärke vars mjukvara används över hela världen. Hoppas inte det blir någon "Kaspersky-gate" gällande dataläckor och annat som ingen visste om

Samtidigt skulle jag inte vilja gå över till Google Playstore heller, känns som man kan ladda upp nästan vad som helst där jämfört Apple Appstore. Plus att det är för lätt att installera appar utanför Play Store, så vill man att ens barn inte ska installera olämpliga saker på telefonen måste man nog ta till andra metoder på den plattformen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Stora frågan är väl mer kan man lita på Ryssen? Nä tyvärr inte. Deras domar kommer alltiid bli till favör för fäderneslandet.

Dom har tagit efter USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Apples slutna system har helt klart sina fördelar, men det är bra att det kommer under luppen när de nekar, eller helt enkelt skalar ned appfunktionalitet med bullshit som att det går emot något när det i själva verket är en ren och skär lögn.

De utnyttjar sin enorma dominans på app-marknaden och tvingar folk till att använda deras betalsystem som de tar 30% av för köp, nekar appar att erbjuda prenumerationsfunktionalitet eller som nu senast där de drog en vals i röven att de måste verifiera varenda spel och därför nekade stadia och microsofts xcloud.

Hoppas fler sätter igång processer mot företaget och att de fälls runt om i världen. Jag har för övrigt haft iPhone sedan 4:an kom ut.

Frågan vad som är rimligt dock. Avgiften är ju dels till för att finansiera marknadsplatsen och dessutom en vinst. Frågan kokar ner till "Vad är en rimlig avgift". Lutar man åt det ultrakapitalistiska hållet blir svaret något i stil med "Allt är en rimlig avgift". Om man tiltar åt det mer rimliga hållet blir svaret i tonerna av "En rimlig avgift är en avgift som marknaden kan bära". Ska man expandera ännu mer på frågan måste man börja definiera marknaden och Apples roll på marknaden. Många skulle hävda att det är ett monopol vilket är svårt att stärka då ingen tvingas in i Apples App Store. En del försöker hävda att iOS är en så stor marknad att dem måste delta och därmed är det ett slags monopol. Problemen här följer av att det finns alternativa marknader (Android) och därmed blir monopolet i sig svårt att avgränsa.

Himla knivig fråga ärligt talat. Visst hade man önskat att App Store var mer öppet men det känns mer som en önskan än ett stämningsförfarande ärligt talat. Den enda riktiga attackvinkeln som jag sett hittills är den om att konkurrerande tjänster och produkter hämmas att ta del av marknaden som definieras av App Store. Detta är ett riktigt problem och kan förmodligen stärkas till ett slags monopolistiskt förfarande som en domstol skulle kunna ta upp. Liknelsen till den dom mot Microsoft är inte långt bort.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja det finns ju en anledning varför man aktivt väljer bort Apple's produkter.

Och anledningen är nåt tjaffs om föräldrakontroll mellan apple och kaspersky?! Lol! Vem fan bryr sig?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

De har redan låst hårdvaran, vilket är den största skillnaden från utvecklarnas perspektiv. Så mycket enklare att supporta appar på iOS/iPadOS jämfört med Android.

Men 30% är för högt med en så pass dominerande och mogen plattform. Även om de behåller sin tredjedel i "skatt" på alla intäkter så är det oerhört fyrkantigt att samarbeta med dem, även för företag som fokuserar på Apples ekosystem.

Apple har helt klart godtyckliga regler för vad som blir "godkänt" i App Store och skall granskas precis hela tiden, in absurdum. Det finns en enorm toppstyrning, där varje lands egen avdelning sitter i periferin och inte tillåts fatta ens små beslut på egen hand. Även när felet ligger hos Apple själva i t.ex. ett supportärende så har svenska avdelningen inte mandat att lösa problemet utan måste gå med mössan i hand till "senior advisors" som sitter i Cork.

Jag har haft och har fortfarande flera Apple-produkter. De gör oftast bra produkter, jag har inga synpunkter på det alls faktiskt. Tvärtom tycker jag de skjuter sig själva i foten genom att solka ner sig själva på det här sättet (t.ex. päronloggan). Att alienera även sin mest trogna kundkrets och stöta bort utvecklare som har rent mjöl i påsen borde inte löna sig i längden. Men tittar du på S&P500 så gör det tydligen det ändå.

Apple är för protektionistiska och står med ena benet i båda lägren. De vill gärna framstå som ett progressivt livsstilsbolag från det frisinnade Kalifornien, men verkligheten är ju att de är precis lika protektionistiska som den president de gärna kritiserar när reportrarna är i närheten.

Permalänk
Inaktiv

Ryssland, landet som nästan får Nord Korea av alla skitländer att framstå som ett rättsäkert land uttalar sig i dessa frågor är det bara att hånskratta av underhållningen, betalat/mutat av ryska skattebetalare. Om de nu ens har sådanna.

Sen finns det förstås en orimlighet i att Apple (och Google) får styra och ställa över sina egna system. Se bara vad Microsoft råkade ut för, och då släppte de fortfarande in konkurrens på plattformen och tog heller inte betalt för att öht släppa mjukvara till Windows.

Permalänk
Medlem

@anton studs: litar mera på Jänkarna än Ryssen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Apples slutna system har helt klart sina fördelar, men det är bra att det kommer under luppen när de nekar, eller helt enkelt skalar ned appfunktionalitet med bullshit som att det går emot något när det i själva verket är en ren och skär lögn.

De utnyttjar sin enorma dominans på app-marknaden och tvingar folk till att använda deras betalsystem som de tar 30% av för köp, nekar appar att erbjuda prenumerationsfunktionalitet eller som nu senast där de drog en vals i röven att de måste verifiera varenda spel och därför nekade stadia och microsofts xcloud.

Hoppas fler sätter igång processer mot företaget och att de fälls runt om i världen. Jag har för övrigt haft iPhone sedan 4:an kom ut.

Blir nästa telefon Iphone?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! När NSA från använda Apples produkter för att spionera åt USA utan att få en konsekvens är det inte mer än rätt att någon tvålar till ett amerikanskt bolag för maktmissbruk.