Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Har jag satt fläktarna rätt i chassit?

Hej,
Jag har detta Chassi:
https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s...

Min fråga är, har jag tänkt rätt när jag har monterat fläktarna?

Front: 3st 140mm fläktar INSUG
Botten: 1st 140mm INSUG
Sidan: 1st 140mm INSUG blåser mot moderkort,grafikkort osv.

Bak: 1st 140mm utblås
Tak bak: 1st 140mm utblås

Det jag funderar över är fall om jag ska sätta en till i taket över CPUn som utblås men då kanske jag förstör luftflödet? Den andra i taket lägstbak är alltid på 500rpm ända fram till 95c sedan drar den igång för fullt. (behövs aldrig dock)

OBS! Kortet nedan finns inte den nedersta frontfläkten med, men den sitter där nu lika så ser man inte insuget på sidan som att det sitter i plåten. Anledningen att jag har så många fläktar är för att dels så hade jag dom liggandes och jag vill inte heller att det ska låta så tänkte många stora med låg rpm = tyst.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt ut.
Fram och botten suger den in och bak och tak suger den ut.
Jag hade kanske flyttat upp botten fläkten till taket om möjligt. Eftersom du har en fläkt på sidodörren.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

@TaunyTiger: Har flertal 140mm fläktar så kan sätta dit en till i taket om också.

Anledningen att jag "maxar" är för att jag överklockar min i9 och det genererar värme, är uppe i 4.9GHz på alla 10 Cores nu som ger värme på 91-93c vilket är maxgräns och jag tänkte försöka få upp den till 5GHz men då lär jag få ner temperaturerna och känns som att jag borde kunna få ner temp lite till i chassit om jag gör allt rätt dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@TaunyTiger: Har flertal 140mm fläktar så kan sätta dit en till i taket om också.

Anledningen att jag "maxar" är för att jag överklockar min i9 och det genererar värme, är uppe i 4.9GHz på alla 10 Cores nu som ger värme på 91-93c vilket är maxgräns och jag tänkte försöka få upp den till 5GHz men då lär jag få ner temperaturerna och känns som att jag borde kunna få ner temp lite till i chassit om jag gör allt rätt dvs.

Flytta upp fläkten ska ju såklart hjälpa för cpu temp. Men med tanke på att du redan har 2 fläktar på kylaren, en i toppen och en bak. Så ska du nog inte räkna med mycket lägre temps, om ens någon skillnad.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Flytta upp fläkten ska ju såklart hjälpa för cpu temp. Men med tanke på att du redan har 2 fläktar på kylaren, en i toppen och en bak. Så ska du nog inte räkna med mycket lägre temps, om ens någon skillnad.

Okej, de jag tänkte där är push and pull samt att få bort/ur värmen från CPUn så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Sätt en till i taket om du har, de skadar inte. Men förvänta dig inte att de kommer att köra att du kan klocka upp den nå högre, de gör för liten skillnad

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Okej, de jag tänkte där är push and pull samt att få bort/ur värmen från CPUn så fort som möjligt.

Köpte samma kylare till en polare när jag byggde dator till han. 3700X, och jäklar vad tyst den kylaren är. Idle går inte ens och jämnföra med någon aio och min costumloop. Tur att datorn lyser annars hade jag inte vetat om den va på eller av.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Köpte samma kylare till en polare när jag byggde dator till han. 3700X, och jäklar vad tyst den kylaren är. Idle går inte ens och jämnföra med någon aio och min costumloop. Tur att datorn lyser annars hade jag inte vetat om den va på eller av.

haha ja, jag vet den är väldigt tyst av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Sätt en till i taket om du har, de skadar inte. Men förvänta dig inte att de kommer att köra att du kan klocka upp den nå högre, de gör för liten skillnad

En till fläkt i taket skulle nog faktiskt kunna skada, den kommer ju avleda "oanvänd" luft som annars skulle gå till kylaren och istället dra upp varm luft från grafikkortet. Möjligtvis skulle den avleda tillräckligt med värme från kylaren för att avväga det negativa, det är nog något man får testa sig till. Men som du säger kommer det nog inte göra någon större skillnad oavsett.

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt till i taket som blåser in. Nu kommer säkert den stora skara undra varför?
De hjälper dels minnena samt en del av vrm'n.

Jag kör själv med pushpull config i front dvs 6 st 120mm fläktar på en 360 radiator till cpu (AIO). Under mitt grafikkort har jag moddat 2 st 120 fläktar som blåser upp på grafikkortet.
På radiatorslangarna har jag satt en fläkt som är vinklad emot minnena och vrms.
Bak har jag 120 mm utblås.
Toppen 2 st 140 mm den längst bak blåser ut och den längre fram blåser in.

Dock håller jag på med överklockning av allt så behöver kylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dyngsur:

Sätt en fläkt till i taket som blåser in. Nu kommer säkert den stora skara undra varför?
De hjälper dels minnena samt en del av vrm'n.

Jag kör själv med pushpull config i front dvs 6 st 120mm fläktar på en 360 radiator till cpu (AIO). Under mitt grafikkort har jag moddat 2 st 120 fläktar som blåser upp på grafikkortet.
På radiatorslangarna har jag satt en fläkt som är vinklad emot minnena och vrms.
Bak har jag 120 mm utblås.
Toppen 2 st 140 mm den längst bak blåser ut och den längre fram blåser in.

Dock håller jag på med överklockning av allt så behöver kylning.

Du tänker att längstfram i taket ska de suga in luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Du tänker att längstfram i taket ska de suga in luft?

Ja precis, den suger in.