Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem

@AplAy: tycker 3080 ser ganska lik ut som ett 2080ti samma mängd cuda kärnor samma minnesbuss (minns ej hur stort im) så borde prestera som ett 2080ti + lite till medans 3090 har betydligt fler cuda kärnor större minnesbuss snabbare minnen osv så borde vara ganska stor skillnad (omnu rykterna stämmer såklart)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Frågan är hur bra dom presterar. vem vet det kanske är helt motiverat om ett 3090 slår 2080ti tri sli men det rror jag knappast. det kan bli ett guldläge för AMD att lägga sig med ett likvärdigt kort flera tusen under.

Personligen är jag tveksam till att AMD skulle bli så mycket billigare, tiden där de tävlar om lägst pris är nog helt förbi nu.

Men återstår förstås att se. Själv kommer jag att invänta båda, deadline är Cyberpunk 2077 men samtidigt, har inga kort kommer ut skiter jag troligen helt i att uppgradera då jag redan är igång. Har inte sett något annat som verkligen motiverar byte till ett 10 000kr+ grafikkort.

Men Cyberpunk har försenats tidigare så kan säkert ske igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Nej, det är inte ointressant. Pengar, grafikkort kan man trycka, men inte guld eller silver. Därför är det ett bra mått på pengars värde.

Du får nog ta med i beräkningen att priset är flera magnituder mer spekulativt på ädelmetaller än på grafikkort om det ska vara ett meningsfullt mått. Det intressanta för mig är att det jag får i lön räcker till att köpa det jag behöver samt det grafikkort jag vill ha, framförallt eftersom jag inte har något överskott att sätta i ädelmetaller.

Sen har det du pratar om andra effekter på ekonomin, men det är av allt att döma en väldigt långsiktig påverkan som täcks upp av fortsatt penningtryckning/skuldsättning där bankerna tar in ränta på utlånade pengar som saknar täckning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Problemet är att prestanda/kr utvecklingen har aldrig varit sämre, tidvis nästan gått baklänges.
Mitt 1080 jag köpte för mer än 3 år sedan kostade 5900kr och för att ska vara värt att uppgradera behöver jag ett 1080 super.
Så på över 3 år får jag betala ca 40% mer och får ca 50% mer prestanda beroende på upplösning, kanske är historiens sämsta utveckling på GPU marknaden utan miners.
Att jämföra armbandsur med GPUer är en av de sämsta jämförelserna jag har hört, även om vissa är mer intresserade att visa upp sina GPUer än använda dem.

Åkej.
Det är rimligt att undra över prestanda per krona. Och jag håller med om att 2000-serien inte var nå vidare kul på den fonten. Det helt klart rimligt att ifrågasätta 2000-seriens upplägg när förhållandet mellan fps pch pris inte blev bättre än förra generationen. Yes. Jag håller med.
Jag har skrivit i flera inlägg i tråden att det är av relevans att det blir bättre prestanda per krona denna serie.
Hell - jag har till och med skrivit om just den delen i inlägget du citerade.

Citat:

Så länge man får bättre prestanda per krona i det prisspann man tänkt sig så finns det mervärde för korten oavsett vad som finns i toppen.

Men!

Det är inte prestanda per krona det handlar om i mitt inlägg du citerade.

Prestanda per krona känner vi inte ens till för 3000-serien. Vi vet ju inte hur dessa kort presterar ännu. Dessutom är sådana siffror alltid kass för det dyraste kortet. Så har det alltid varit - även om det också accelererat senaste tiden.
Baseline här är iaf att det jag skriver om inte handlar om prestanda per krona.

Nä det jag skriver om handlar istället om frågan om ett större prisspann mellan de billigaste och de dyraste korten egentligen är så hemskt. Och så tar jag upp lite andra exempel där vi inte går i taget över exempelvis kläder som kan kosta långt mer än man har råd med. Eller wagiubiff för 7000 spänn kilot som jag tog upp i senare inlägg. Det är för dyrt för mig - men det behöver inte drabba mig för det ligger i en prisklass jag inte är intresserad av.
Det jag har skrivit handlar alltså om något annat än det du tar upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@AplAy: tycker 3080 ser ganska lik ut som ett 2080ti samma mängd cuda kärnor samma minnesbuss (minns ej hur stort im) så borde prestera som ett 2080ti + lite till medans 3090 har betydligt fler cuda kärnor större minnesbuss snabbare minnen osv så borde vara ganska stor skillnad (omnu rykterna stämmer såklart)

Det är ju en rejält krympt nod samt ny arkitektur, så att det inte blir ett stort prestandahopp är i princip omöjligt om inte Nvidia misslyckats totalt, men det verkar ju inte så när man tittar på beräkningskorten på Ampere-arkitekturen.

Skrivet av anon5930:

Personligen är jag tveksam till att AMD skulle bli så mycket billigare, tiden där de tävlar om lägst pris är nog helt förbi nu.

Ja det är som man kan observera på CPU-sidan, där AMD snarare kunnat öka upp sina priser till en högre nivå för att marknaden är villig att betala bättre för AMD-produkter.

Jag håller ändå tummarna för att AMD kommer igen på GPU-sidan, även om det inte är något jag håller andan efter med tanke på hur det har gått för dem de senaste fem åren eller så, med alla deras "too little, too late"-releaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@AplAy: tycker 3080 ser ganska lik ut som ett 2080ti samma mängd cuda kärnor samma minnesbuss (minns ej hur stort im) så borde prestera som ett 2080ti + lite till medans 3090 har betydligt fler cuda kärnor större minnesbuss snabbare minnen osv så borde vara ganska stor skillnad (omnu rykterna stämmer såklart)

Ja det är ju därför det heter 3090.

Enkel affärstaktik.

Om dom släpper "3080Ti" för nästan 20000kr, kommer folk säga "NÄMEN SÅ JÄVLA DYRT, MITT 2080Ti KOSTA BARA 15000kr!!!".
Men nu så finns inte det. Nvidia kan säga att 3090 inte är 3080Ti. Det är ett helt nytt premium kort med ett helt nytt premium pris, förstås! Och folk kommer säga "Aaaah nämen då förstår jag, det *måste* ju kosta mer!".

Och sen när folk ger sura minor och undrar varför det inte finns nåt 3080Ti för 15000kr som ersätter gamla generation, kommer Nvidia stå på scen, lyfta armarna och säga "SKÅDA! 2080Ti prestanda för bara 12000kr med RTX3080!!!" och folk kommer att *jubla* för det är billigare.

Och så har priserna hoppat upp ett steg.

Förvänta dig RTX4080 för 16000kr om 2 år om inte AMD släpper nåt intressant. Det är ju då billigare än ett 3090!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Lyxbilar, lyxvillor och dylikt är sänkor för valuta som därmed tas ur cirkulation, och ju större gapet i lön blir mellan arbetarna som tillverkar lyxbilar och bygger hus, desto större andel av en nations pengar tas ur cirkulation, det är definitivt ett problem att klaga om.

Du får gärna utveckla hur en liten del av befolkningens spenderande skulle ha en negativ påverkan på velocity of money

Permalänk

Hello Xbox Series X!

Permalänk
Medlem

@murklor: håller med dig, hoppar själv denna serie om priserna blir så här ,& håller ett öppet öga mot AMD & Intel istället. (då blir det uppgradering nästa år istället & mitt 1080ti får vara kvar i burken min 1 år till)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

En intressant faktor är vilken nivå av grafikkort spelutvecklarna kommer att rikta in sig på. Tror knappast att det kommer att vara grafikkort som kostar 17000, utan snarare på grafikkort i nivå med kommande konsoler.

Då är frågan hur mycket grafikkortsutvecklarna (läs i det här fallet Nvidia) kommer att lägga sig i utvecklingen av framtida spel för lägga till saker för att göra de korten relevanta att köpa? För den som inte bara vill köpa det dyraste.

Permalänk
Medlem

Intel och NVIDIAs tid är förbi, trodde aldrig jag skulle gå till det röda laget men men..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Det har ingen som helst betydelse. Tyder bara på att USD blivit lite mer värdelös snabbare än kronan. Du måste titta på vad du får för pengarna. Relativt ädelmetaller sjunker pappersvalutorna som stenar. Allting blir dyrare. Samtidigt vill borgarna i år erbjuda 0% löneökning - i själva verket en stor lönesänkning.

Jo - kronkursen har att göra med vad andra valutor står i. Kronans värde definieras nämligen utifrån vad andra valutor kostar och inget annt. Det här kan mätas utifrån ett index av olika valutor för att få fram hur en enskild valutakurs utvecklas. Vanligen används KIX eller TCW.
Ju högre siffra man hamnar mot detta index desto svagare valuta.
Tittar man på TCW för sek så har svenska kronan gått från 150 innan sommaren till 138. Det innebär att svenska kronan har stärkts jämte andra valutor. Inte bara mot dollarn.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155533/tcw-index
Märk väl att det skulle kunna vara som du säger - att dollarn bara går ännu sämre än sek. Men så är det alltså inte denna vända utan svenska kronan har stärkts en hel del under sommaren.

Värdet på kronan sätts av valutahandel. Antingen direkt valutahandel -eller att folk i andra länder köper svenska produkter i svensk valuta. Exempelvis om svenska företag är intressanta så köper utländska investerare svenska värdepapper. And so on. Går det sämre för landet blir köp i sverige mindre intressanta och svenska kursen faller mot andra valutor.

Nästa del är inflation. Allting blir dyrare. Inflationen ska inte förväxlas med kronkursen. Man kan ha inflation och samtidigt ökande kronkurs. Inflationen avgör hur köpstarka vi svenskar är på att köpa varor i Sverige. Eller snarare förändringen i hur dyra våra produkter är i förhållande till hur mycket kapital vi har.

Sedan kommer du in på en tredje grej. Handel med råvaror så som ädelmetaller. Guldpriset går upp i skakiga tider. Så är det. Guld är emellertid inte något som vägs in i som underlag för inflationstakt eller kronkurs. Guldpriset är snarare en följd av oro i världen än ett mått på hur rika vi är. Det går upp för att guldproduktionen har en takt medan intresset för att köpa på sig guld accelererar när det skakar i världsekonomin.

Summa summarum har kronan iaf stärkts senaste tiden. Det gör att grejer vi köper in från utlandet så som exempelvis grafikkort blir billigare för oss. Samtidigt kan vi ha blivit fattigare om inflationen stigit snabbare än lönerna. Men så har det inte riktigt sett ut i Sverige senaste åren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Precis som förutspått blir det ingen billig historia Detta är sannolikt också "enklare" partnermodeller, dvs de dyrare korten HOF, Matrix, Lightning mm lär kosta 25-30 000 kr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Priserna har spårat ut helt och hållet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inget kort jag någonsin hade planerat o köpa ändå så.
Dock mer intresserad vad 3070 kommer landa på.

Minst 8000kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller ändå tummarna för att AMD kommer igen på GPU-sidan, även om det inte är något jag håller andan efter med tanke på hur det har gått för dem de senaste fem åren eller så, med alla deras "too little, too late"-releaser.

Jo, att CPU-sidan går bra behöver verkligen inte betyda att GPU-sidan kommer gå bra. Renoire/mobila 4000-seriens största fel, i mitt tycke, är att den kör Vega-grafik exempelvis. Nu duger den ju fortfarande bra för de flesta ändamål (utom spelande) men ändå en miss.

Jag tror nog ändå att jag stannar inom Nvidia men inte till vilket pris som helst. AMD och framförallt Intel, iallafall första gen, finner jag vara mindre troligt. Många imponeras av Xbox Series X och Playstation 5 men jag oroar mig lite för att många gått på hypen, speciellt på grafiklösningen. Vi vet förhållandevis lite även där. Att AMD tar förstaplatsen före Nvidia finner jag osannolikt.

Hoppas dock på att det blåser upp till strid på grafikkortsmarknaden, eller hur Emil nu brukade uttrycka sig.

Permalänk
Medlem

Intressant ändå att man kan köpa ett xbox x och ett ps5 och en hel drös spel för samma spel som ett grafikkort. Finns la aldrig några spel som är "PC Only" anyway...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Du får gärna utveckla hur en liten del av befolkningens spenderande skulle ha en negativ påverkan på velocity of money

Rätt säker på att posten du citerade förklarade min syn på det hela, eller vad menar du? Och det spelar ingen roll hur liten delen av befolkningen är, det som spelar roll är storheten av värdet.

EDIT: Kan inte se att jag nämnt velocity of money någonstans så tror att du förstod mitt inlägg fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Är det här på riktigt så har det spårat ur tycker iallafall jag. I våras köpte jag 2070 super och det blev med andra ord det sista köpet av ett nytt Nvidia kort om priserna går åt det dår hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo - kronkursen har att göra med vad andra valutor står i. Kronans värde definieras nämligen utifrån vad andra valutor kostar och inget annt. Det här kan mätas utifrån ett index av olika valutor för att få fram hur en enskild valutakurs utvecklas. Vanligen används KIX eller TCW.
Ju högre siffra man hamnar mot detta index desto svagare valuta.
Tittar man på TCW för sek så har svenska kronan gått från 150 innan sommaren till 138. Det innebär att svenska kronan har stärkts jämte andra valutor. Inte bara mot dollarn.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155533/tcw-index
Märk väl att det skulle kunna vara som du säger - att dollarn bara går ännu sämre än sek. Men så är det alltså inte denna vända utan svenska kronan har stärkts en hel del under sommaren.

Värdet på kronan sätts av valutahandel. Antingen direkt valutahandel -eller att folk i andra länder köper svenska produkter i svensk valuta. Exempelvis om svenska företag är intressanta så köper utländska investerare svenska värdepapper. And so on. Går det sämre för landet blir köp i sverige mindre intressanta och svenska kursen faller mot andra valutor.

Nästa del är inflation. Allting blir dyrare. Inflationen ska inte förväxlas med kronkursen. Man kan ha inflation och samtidigt ökande kronkurs. Inflationen avgör hur köpstarka vi svenskar är på att köpa varor i Sverige. Eller snarare förändringen i hur dyra våra produkter är i förhållande till hur mycket kapital vi har.

Sedan kommer du in på en tredje grej. Handel med råvaror så som ädelmetaller. Guldpriset går upp i skakiga tider. Så är det. Guld är emellertid inte något som vägs in i som underlag för inflationstakt eller kronkurs. Guldpriset är snarare en följd av oro i världen än ett mått på hur rika vi är. Det går upp för att guldproduktionen har en takt medan intresset för att köpa på sig guld accelererar när det skakar i världsekonomin.

Summa summarum har kronan iaf stärkts senaste tiden. Det gör att grejer vi köper in från utlandet så som exempelvis grafikkort blir billigare för oss. Samtidigt kan vi ha blivit fattigare om inflationen stigit snabbare än lönerna. Men så har det inte riktigt sett ut i Sverige senaste åren.

Kronkursen mätt i dollar har såklart med vad "andra valutor står i". Men, du kan spä ut samtliga valutor lika mycket, tusen gånger, med sedelpressarna och relationen mot tex dollarn kommer inte säga dig någonting om kronans värde. Den växlar fortfarande lika mycket, men är tusen gånger mer värdelös.

Dollarn har tappat mot fixa tillgångar, precis som kronan har. Det spelar ingen roll vad priset på exempelvis guld beror på, det är de facto priset som gäller. Att tiderna är "skakiga" går hand i hand med att papperspengarna försvagas, eftersom de trycks i högre omfattning. Guldproduktionen kan inte ställas om i en handvändning, det krävs en given mängd arbete för att hitta och gräva fram. Koncentrationen guld är given i marken. Den som kan bryta mer gör redan det i största möjliga omfattning. Pressarna kan däremot dras igång med låg kostnad och valfri mängd.

Kronans försvagning syns inte bara i guldet utan generellt. Du får inte mer per krona idag än tidigare. Grafikkorten må vara bättre, men motsvarande telefoner, eller grafikkort relativt dagens behov är dyrare.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore smakligare om ni på Sweclockers började referera till var ni snott artiklarna ifrån istället för enbart huvudkällan (Chiphell) vilket är på ren Kinesiska (ordagrant), som ni inte själv har hittat eller tolkat. Sett många liknande artiklar av er nu senaste tiden vilka publicerats någon dag före i t.ex. Toms Guide, VideoCardz eller annan större Hardware site. Var goda journalister och gör om och gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och så tar jag upp lite andra exempel där vi inte går i taget över exempelvis kläder som kan kosta långt mer än man har råd med.

Ger mig den på att någonstans sitter det en arg person som tycker att 10k är för mycket för ett par Zegna sneakers.

Håller med dig i ditt resonemang om spannet. Problemet är väl dock att vi entusiaster nästan ser det som en mänsklig rättighet att ha det styggaste kortet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om dessa priserna är med eller utan moms

Själv skulle jag bli 0% förvånad om det var plus moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Många imponeras av Xbox Series X och Playstation 5 men jag oroar mig lite för att många gått på hypen, speciellt på grafiklösningen. Vi vet förhållandevis lite även där.

Nu har jag inte sett Microsofts presentation, men det Sony presenterade är framförallt en revolutionerande lagringsteknologi som spränger begränsningar som PC-plattformen har idag.

Skrev en tråd om detta och vilka effekter det kan tänkas få för PC:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603569-det-markvardig...

Det går inte översätta det till högre grafikprestanda på något enkelt sätt, men det förändrar möjligheterna för vad som går att göra på en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, att CPU-sidan går bra behöver verkligen inte betyda att GPU-sidan kommer gå bra. Renoire/mobila 4000-seriens största fel, i mitt tycke, är att den kör Vega-grafik exempelvis. Nu duger den ju fortfarande bra för de flesta ändamål (utom spelande) men ändå en miss.

Det är som jag ser det ett medvetet val - man vill fokusera mera på en kompakt krets utan allt för mycket värmeutveckling. Om du haft en kraftfull GPU också där så skulle prestanda på CPU-delen sjunka p.g.a. värmeutvecklingen och strömmatning.

Vill man ha hög prestanda så är det bra att sprida ut effektslukarna rent fysiskt till fler punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

om 10 år kostar ett grafikkort 50,000

det kommer ske tidigare än så om man ska tro denna graf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

det kommer ske tidigare än så om man ska tro denna graf

https://i.imgur.com/2g3289m.png

Blir ju perfekt för Microsoft och Sony När väl 5nm släpps kommer ingen ha råd att köpa korten om de billigaste börjar på 10k och 4090 kostar 35-40k. Folk kommer att flockas till konsolerna då det är det enda alternativet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert

Måste ändå säga att jag är fascinerad.

Inte över prisuppgiften i sig utan att folk lägger ner så mycket energi på uppgifter som i grund och botten är rykten.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Blir ju perfekt för Microsoft och Sony När väl 5nm släpps kommer ingen ha råd att köpa korten om de billigaste börjar på 10k och 4090 kostar 35-40k. Folk kommer att flockas till konsolerna då det är det enda alternativet.

Ja eller så får folk välja, köra bil eller köpa nytt grafikkort XD

Permalänk

@Nissling:

Nä för nytt grafikkort som troligtvis presterar betydligt bättre än 2080ti kommer säkert bli jättebillgt denna gången😄😄 Jag tippar på 6000kr för 3090😆😆