Permalänk
Medlem

Behöver mer utrymme på systemdisken

Har nyss rensat en bärbar dator och installerat om Windows, men jag glömde att partionera systemdisken o ge den lite mer utrymme. Det blev bara 55gb och nu efter installation av allt är det 18gb ledigt. Skulle behöva mera och jag skulle köra partition magic 8.0 som jag använt mycket förr. Men får det inte att funka det kommer upp en error ruta det står

Init failed error 117
Partitions drive letter cannot be identified

Finns det något annat sätt att ge systemdisken lite mer utrymme enkelt utan behöva göra om allt igen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Har nyss rensat en bärbar dator och installerat om Windows, men jag glömde att partionera systemdisken o ge den lite mer utrymme. Det blev bara 55gb och nu efter installation av allt är det 18gb ledigt. Skulle behöva mera och jag skulle köra partition magic 8.0 som jag använt mycket förr. Men får det inte att funka det kommer upp en error ruta det står

Init failed error 117
Partitions drive letter cannot be identified

Finns det något annat sätt att ge systemdisken lite mer utrymme enkelt utan behöva göra om allt igen?

funkar det inte att ändra storlek i diskhanteraren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

funkar det inte att ändra storlek i diskhanteraren ?

Hur gör man det medan man har windows på systemdisken som önskas bli lite större?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Hur gör man det medan man har windows på systemdisken som önskas bli lite större?

Du högerklickar på partitionerna och väljer utöka elerl maniska volym.
Krymp den andra partitionen först om du har skapat en så kan du expandera systempartitionen. Om du inte har skapat någon annan partition så är det bara att expandera systempartitionen direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har testat krympa volymen på D men går inte att öka volyem på C oavsett hur jag gör? Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Har testat krympa volymen på D men går inte att öka volyem på C oavsett hur jag gör? Vad gör jag för fel?

Är c och D olika partioner på samma disk även om du säger att du glömde partitionera systemdisken?

Är dom olika diskar så går det inte att göra för att ha samma partion på olika diskar kräver att man gör en dynamisk partition men windows har jag för mig inte går att köras på en dynamisk.

Är det samma disk så går det nog inte att utöka för att det ligger någon i början av D partionen och du kan inte utöka annat än från början av en partion för annars skulle varje partion bestå av minst två separata delar av disken.

Program som genomför partitionsändringen utanför windows ska fixa problemet genom att flytta på filer innan det försöker ändra partionen(tar lite längre tid bara).

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Har testat krympa volymen på D men går inte att öka volyem på C oavsett hur jag gör? Vad gör jag för fel?

Du har alltså sparad data på enheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej igen nu så fick jag till det via enhetshanterarn. jag hade redan enhet C och D men jag såg inte partionen D i enhetshanterarn. Så var tvungen o göra den aktiv så att säga sen kunnde jag krympa volymen på D och sen öka systemdisken. Så nu har jag 170 gb på systemdisken mot 50 gb innan.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Fear