Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber

Hej. Är det någon som har erfarenhet av Ubiquitis Fiber router?

Vill ersätta min mediaomvandlare med denna och undrar om det bara är att ta SFPn i mediaomvandlaren och stoppa i fiberroutern eller måste man köpa till någon speciell SFP?

Permalänk
Medlem

Helt upp till din nätleverantör.

Villa:
Om du är på ett felaktigt kallat "stadsnät" så är chansen stor det inte går. Däremot kan vissa "villafiber" lösningar fungera.

Lägenhet:
99% inte. Ring din hrf/brf och kolla hur det är avtalat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Helt upp till din nätleverantör.

Villa:
Om du är på ett felaktigt kallat "stadsnät" så är chansen stor det inte går. Däremot kan vissa "villafiber" lösningar fungera.

Lägenhet:
99% inte. Ring din hrf/brf och kolla hur det är avtalat.

Villa är det.
Hur menar du? vilka kriterier måste "uppfyllas" för att få det att funka.
Det är ett stadsnät fast öppen fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0RAT:

Villa är det.
Hur menar du? vilka kriterier måste "uppfyllas" för att få det att funka.
Det är ett stadsnät fast öppen fiber.

Din så kallade ”media omvandlare”. Det är en box med 3-5 LAN portar, förmodligen vit. Man kan beställa TV och telefoni via den antar jag? Vilket stadsnät har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Din så kallade ”media omvandlare”. Det är en box med 3-5 LAN portar, förmodligen vit. Man kan beställa TV och telefoni via den antar jag? Vilket stadsnät har du?

Ja en CTS HES-3106 skulle jag tro, har precis köpt huset så jag kan inte riktigt kolla vad det är för någon. Jönköpings stadsnät (Wetternet)

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att koppla förbi deras omvandlare ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag har en Gateway Fiber och Ownit via gruppavtal. Har fått korrekta VLAN av dem som jag har använt tidigare med annan hårdvara men med Gateway Fiber funkar det utan att ange dem och bara köra på "Default".

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Vad är meningen med att koppla förbi deras omvandlare ?

tänkte köpa deras Max router först för jag vill kunna styra kameror, APs samt kanske någon dörrklocka m.m, men såg att deras Fiber router börjat säljas och läst om att man kan ersätta sin mediaomvandlare.

Så som svar till dig - Skönt att bli av med om den inte behövs/fyller någon funktion.

Permalänk

Jag har nyligen köpt en Fiber.
Dock har jag inte kollat ännu att koppla upp den via ISPs fiber utan kör TP än så länge.
Men det skulle vara najs att göra det 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0RAT:

Ja en CTS HES-3106 skulle jag tro, har precis köpt huset så jag kan inte riktigt kolla vad det är för någon. Jönköpings stadsnät (Wetternet)

Där har du svaret. Bara Wetternet som vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar för mig med Bahnhof's villafiber. De kör vanliga bidirectional sfp+ moduler, så var bara att tjonga in den i min unifi.
Dock kör jag udm pro men spelar ju mindre roll.

Permalänk
Medlem

Jag har Global connect/Bahnhof och det var bara att flytta sfp+ modulen till min router så slapp jag ha media omvandlaren. Se bara till att du har rätt sfp

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag kör med fibern direkt in i min UDM PRO och det har fungerat felfritt i flera år, var dock tvungen att köpa en ny SFP modul då jag inte kunde ta lös den från mediaomvandlaren. Funkat bra med Telia och Tele2 som isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag kör med fibern direkt in i min UDM PRO och det har fungerat felfritt i flera år, var dock tvungen att köpa en ny SFP modul då jag inte kunde ta lös den från mediaomvandlaren. Funkat bra med Telia och Tele2 som isp.

körde/kör du även TV via Telia?

Permalänk
Medlem

Jag säger fråga stadsnätet.

Alla nät är olika.

Som exempel kan jag säga att min arbetsgivare kommer blockera anslutningen när vi uppdagar att slutkund plockat bort CPE.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Som exempel kan jag säga att min arbetsgivare kommer blockera anslutningen när vi uppdagar att slutkund plockat bort CPE.

Hur motiveras det? Om det inte är en PON-lösning så är ju mediakonverteraren normalt i princip bara en switch, speciellt om transceivern är löstagbar. Vad är det ni tror att kunden riskerar att göra som drabbar er eller andra?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

körde/kör du även TV via Telia?

Nej det gjorde jag dock inte, bara internet 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur motiveras det? Om det inte är en PON-lösning så är ju mediakonverteraren normalt i princip bara en switch, speciellt om transceivern är löstagbar. Vad är det ni tror att kunden riskerar att göra som drabbar er eller andra?

Jag tänker dessvärre inte fortsätta diskussionen.
Men kan säga att utrustningen i min arbetsgivares stadsnät ägs inte av kunden.

Vi har valt att ansvara och äga alla CPE vi sätter upp i fastigheterna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag förstår om det inte är något du kan/får/vill svara på. Var mest nyfiken.

Kan tycka att "vi ger ingen support på en sådan hårdvarukonfiguration" borde räcka, så länge kunden inte skadar utrustningen. Men men.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vettigt om ni tar ansvar för dom. Dom två gånger jag har haft strul har det varit så jäkla svårt att få dom utbytta, ingen vill ta på sig ansvaret.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta tidigare i veckan.
Plockade bort Telias mediaomvandlare och router.
Satte upp en Unifi Cloud Gateway Fiber på väggen, tryckte in SFP-modulen och vips så var det igång utan något krångel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hela support frågan flyger ur dörren om slutkunden har egen utrustning i lev kedjan.

Om du skulle klampa in på din lokala Coop och säga att du vill köra din gaffeltruck mellan Friggoscandia lastbilen och Coop byggnaden. Hur ska då åtagandet ske färdigrätterna är tinade innuti? Vems fel är det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hela support frågan flyger ur dörren om slutkunden har egen utrustning i lev kedjan.

Givetvis är det så. Som jag skrev tidigare idag så tyckte jag att det då räcker att säga det ifall kunden hör av sig. Om kunden förstör eller tappar bort CPE:n ska de givetvis också bli tvungna att betala ersättning för den. Tror inte att någon här sagt något annat.

Nu handlade dock om att de aktivt stänger av folks anslutning ifall de upptäcker att folk kopplat förbi CPE:n, tillsynes även om allt funkar som det ska. Det tyckte jag var lite hårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Satte upp en Unifi Cloud Gateway Fiber på väggen, tryckte in SFP-modulen och vips så var det igång utan något krångel.

Kör du tv via telia-fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Kör du tv via telia-fiber?

Nej.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Vad använder telia för mediaomvandlare?

Permalänk
Medlem

@b0RAT : Är inte hemma för stunden men det kan vara Genexis XG6846B, om jag minns rätt.

Visa signatur