Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av speldator

Hejsan,

Efter att ha suttit i lockdown utomlands i sex månader och nu är hemma, så är sugen på att köpa en speldator, och har försökt sätta mig in i det hela eftersom jag inte ägt en stationär på åratal. Budget, vet ej, vill inte spendera bara för att, men får jag mycket mer i prestanda kontra pris så kan jag lägga mer än nedstående exempel.
Är detta en bra startpunkt?:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/261131,302709,303305,311286,305422,317440,310044,197951

skärm tämkte jag denna: https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-qhd-144-hz
tyckte 4K kändes som ett för stort prishopp.

Chassi kollade jag även på Phanteks Eclipse P600S men vet inte om det är värt dubbla priset. Vad tycker ni? Andra förslag?

Kommer en starkare psu behövas för geforce 3000 serien eller räcker denna?

Grafikkort funderar jag på att avvakta tills 3080 släpps, dock sugen på att spela på en gång, haha. Dilemma...

Ryzen 3600 vet jag inte om den bottleneckar grafiken, men vad jag läst ska det vara ok, spec i högre upplösningar? Eller borde jag välja en annan processor? Tänker främst spela. Egentligen hade jag tänkt 4000 serien men den är ju inte ute ännu. Intel är jag inte så sugen på, antagligen blivit hjärntvättad av att se på "moores law is dead", haha.

RAM minnen vet jag inte hur mycket CL och hastighet spelar roll? 32GB för att framtidssäkra, men kanske är dumt?
SSD verkade ok i pris och hastighet?
Noctua ska vara bra har jag hört, vet inte skillnaden på modellerna?

Hur mycket bättre/sämre blir det att gå upp/ner i pris? Som exempel hörde jag att 3090 skulle vara runt 20%(?) bättre än 3080 men dubbla priset, det känner jag inte är value for money. Så där känns 3080 som mer value for money.

Överklockning är jag öppen för, nybörjare så lätt sådan i sådana fall antar jag? Om det nu går med delarna jag valt.

Kan tänka mig bygga, men sparar jag inte in några pengar direkt på det så slipper jag gärna.

Tar tacksamt emot tips och synpunkter på allt och om jag glömt något!

PS: Behöver inte köpa från webbhallen, kan beställa från flera butiker också. DS

förtydligade att jag kan handla från andra butiker än webbhallen
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på denna om du kan tänka dig att köra Intel då de presterar bättre än AMD i spel. Även väldigt lätt att överklocka för att få ut mer prestanda.

Permalänk

Chassit du har valt finns i en variant som heter p400a också. Skillnaden är att A har mesh-front, vilket ger mycket bättre luftflöde och överlag svalare system.
Edit: såg precis att det redan fanns rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

https://komponentkoll.se/bild/trwxt.png
Jag hade kört på denna om du kan tänka dig att köra Intel då de presterar bättre än AMD i spel. Även väldigt lätt att överklocka för att få ut mer prestanda.

Skrivet av jlofqvist:

Chassit du har valt finns i en variant som heter p400a också. Skillnaden är att A har mesh-front, vilket ger mycket bättre luftflöde och överlag svalare system.
Edit: såg precis att det redan fanns rekommenderat.

Tack båda för svar!
Och tack för påpekandet av chassi, låter bra!
10600k ja...tänker väl mer på att ev uppgradera till kommande modell av ryzen, och att jag då också har pcie 4.0 vilket enligt vissa är bra för Ampere, frågan är hur bra...svårt det här:). Sedan är jag ifs sugen på och se vad AMD kommer med på grafikfronten, frågan är hur länge man måste vänta på det. Eviga frågan, vänta eller köpa, haha.

Har ni eller någon annan åsikter om övriga komponentval?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på om 3600 ev är för klen för ett system med 3080? funderar som sagt på 1440p skärm. Något annat jag glömt eller bör tänka på?
Kollade min laptop ang windows licens och i windows script host stod det RETAIL channel, så antar att det går att överföra windows till nya PCn.