Hyra för hyresrätt.

Permalänk

Hyra för hyresrätt.

Tjenare visste inte var jag skulle lägga den här riktig. Så moderator får flytta på den om det inte passar.
Jag fick ett brev idag ifrån min hyresvärd att jag har orimlig Låg hyra, de vill höja den med ca 1500kr.

Elen ingår i hyran eftesom jag bor i källarplan, så har varken proppskåp eller elmätare.
Ni kan läsa brevet själva så får jag se vad ni tycker, tack i förhand.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Avstängd

Haha what?

Vad har du för prylar inkopplade och vad är igång konstant? "Servrar och massa spel"?

1500-2000 kr i månaden för el låter ju helt sjukt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

Stämmer det de skriver om att du troligen har en mycket större elförbrukning än vad som är normalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ju lite som att de ledsnat på din elförbrukning som då "ingår" i hyran och vill ha betalt för detta som alla andra?😅

Hela brevet ser ju lite skevt ut, men om höjningen innebär att du helt enkelt ska betala för din höga elförbrukning så vet jag inte om det är rätt eller fel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Betalar ca 1000 per m2 och år men då ingår inte strömmen i hyran. Men är byggd ca 2001 har jag för mig, flyttade in 2004 så den börjar bli lite gammal

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vad säger ditt kontrakt?
Samt hur vet dom vad du har i din lägenhet?
Även vart har de fått sina siffror ifrån gällande din elförbrukning?

Permalänk
Medlem

Fråga hyresgästföreningen vad dom anser vara vettigt 💪
Också nyfiken angående servrarna

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hela brevet sticker i mina ögon. Känns som att det är rätt mycket som inte går rätt till.
Privat hyresvärd?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Fråga hyresgästföreningen vad dom anser vara vettigt 💪
Också nyfiken angående servrarna

Det är hyresnämnden man bör kontakta, inte hyresgästföreningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Vad säger ditt kontrakt?
Samt hur vet dom vad du har i din lägenhet?
Även vart har de fått sina siffror ifrån gällande din elförbrukning?

Inte så svårt att ta reda på vad en lägenhet drar, bara att koppla på en mätare och läsa av.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hur skriver människan?

Permalänk
Medlem

Vill de ha högre hyra får de gå till domstol, du behöver inte acceptera en oskälig hyreshöjning. Vänd dig till jurist om du inte är med i Hyresgästföreningen. Tänk på att det är standard som avgör hyra. Gör de inget för att öka standarden på lägenheten är det svårt att öka med mycket mer än den genomsnittliga hyreshöjningen.

Vill de ta betalt för el får de spendera pengarna på att dra om kablarna och installera elcentral och mätare.

63 m² är inte så himla stort, skulle låta en del om man drev serverhall på hobby på sådan liten yta, vad har du för maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hela brevet sticker i mina ögon. Känns som att det är rätt mycket som inte går rätt till.
Privat hyresvärd?

Samma här. Skribenten kan ju inte uttrycka sig för fem öre, och argumenterar dessutom som en riktig kråka. Därmed inte sagt att denne gör något fel, rent juridiskt. Gissar också på en liten privat hyresvärd.

Tyvärr så är det ju hyresvärden som sätter priset, och som kund får man antingen acceptera eller flytta. Finns säkert någon lag som säger att värden ska meddela höjningar inom skälig tid eller något.

Men ja, maken till dålig formulering får man leta efter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på den kursiva texten?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem

Vem skriver brevet? Det är uppenbarligen inte hyresvärden eftersom hen refererar till hyresvärden.

Hur bor du? Är du inneboende i någons villa eller något? En större hyresvärd skulle ju aldrig märka om en hyresgäst hade högre elförbrukning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga. Brevet i sig ger intrycket av att vara otroligt amatörmässigt skrivet men det är väl kanske en bisak i sammanhanget. Håller annars med föregående skrivare, kontakta hyresgästföreningen och be dom komma med input.
Har du bott ett tag i lägenheten så har du ju dessutom besittningsrätt. Är inte lätt för hyresvärdar att vräka en då. Antar att det är därför dom vill att du säger upp kontraktet om du inte går med på villkoren.

Men vad har du i lägenheten egentligen? En kärnreaktor?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Försöka kan man ju... och det är precis vad hyresvärden gör.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Gorian: Vi har inte fri hyressättning för privatbostäder. Förutsätter att TS inte bor i en lokal. Antar också att det finns en anledning till att den varit billig.

Permalänk
Medlem

Så går det när man har en massa spel som drar ström.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Haha what?

Vad har du för prylar inkopplade och vad är igång konstant? "Servrar och massa spel"?

1500-2000 kr i månaden för el låter ju helt sjukt.

Svar till Lagerlöf Visst har massa konsoler + ett serverskåp med en server som drar runt 350W Men Singel kille kan ju omöjligt Spela på alla maskiner samtidigt.Och det mesta är konsoler som är gamla. Inte går i standby.

Skrivet av mrqaffe:

Stämmer det de skriver om att du troligen har en mycket större elförbrukning än vad som är normalt ?

Svar till mrqaffe. Jag är singel så använder ju såklart inte allt på en gång. Men klart att min maindator + servern står på hela tiden.

Skrivet av Pamudas:

Låter ju lite som att de ledsnat på din elförbrukning som då "ingår" i hyran och vill ha betalt för detta som alla andra?😅

Hela brevet ser ju lite skevt ut, men om höjningen innebär att du helt enkelt ska betala för din höga elförbrukning så vet jag inte om det är rätt eller fel.

Svar till Pamudas. Problemet är att min el ingår i huselen, så dem kan ju inte direkt mäta just min el på grund av att jag varken har elmätare eller proppskåp. Då borde de genom brevet kunna styrka på exakt hur mycket det drar. Det är en till lägenhet som ligger bredvid min, plus med tvätt/torkrum m.m.
Så elen blandas ju ändå.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Svar till Lagerlöf Visst har massa konsoler + ett serverskåp med en server som drar runt 350W Men Singel kille kan ju omöjligt Spela på alla maskiner samtidigt.Och det mesta är konsoler som är gamla. Inte går i standby.

Svar till mrqaffe. Jag är singel så använder ju såklart inte allt på en gång. Men klart att min maindator + servern står på hela tiden.

Svar till Pamudas. Problemet är att min el ingår i huselen, så dem kan ju inte direkt mäta just min el på grund av att jag varken har elmätare eller proppskåp. Då borde de genom brevet kunna styrka på exakt hur mycket det drar. Det är en till lägenhet som ligger bredvid min, plus med tvätt/torkrum m.m.
Så elen blandas ju ändå.

Har du haft nån titta förbi som inte vet nåt om tv-spel?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hela brevet sticker i mina ögon. Känns som att det är rätt mycket som inte går rätt till.
Privat hyresvärd?

Ja privat tyvärr.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Det där är nog det rörigaste brevet jag läst på ett tag..

Har de varit in i lägenheten? De bara gissar ju allting.. De har inte kunnat mäta din förbrukning ens en gång..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

De borde rimligtvis komma med konkreta bevis på den elförbrukning de har mätt upp, eller har de inte mätt alls utan höftar bara? Det verkar extremt oseriöst, alltihop.

1500-2000:- per månad är väldigt högt om det enbart handlar om hushållsel. Osannolikt högt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vem skriver brevet? Det är uppenbarligen inte hyresvärden eftersom hen refererar till hyresvärden.

Hur bor du? Är du inneboende i någons villa eller något? En större hyresvärd skulle ju aldrig märka om en hyresgäst hade högre elförbrukning.

Jag bor i en källare som är omgjord till Lägenhet. Så det var väl billigast för dem att låta elen ingå i hyran. Och jag har ju ett kontrakt redan med dem.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Jag har sett Nigeriabrev som är bättre formulerade än det där brevet...

Det första jag skulle göra är att höra av mig till hyresgästföreningen lite snabbt för att kolla ifall de ens får ändra hyran så drastiskt, om en snabb googling inte ger svar på frågan.

Men du... om det verkligen stämmer att du har en elförbrukning på 1.500-2.000 kronor så måste jag bara fråga vad fan du sysslar med där hemma. Du gör av med mer el än vad vi gör med en dåligt isolerad villa på 100+ kvadrat och elvärme.

En server för privatbruk och ”en massa spel” genererar inte en sådan elförbrukning.

Om du anser att du har en normal elförbrukning så har du antingen helt fel eller så betalar hyresvärden på tok för mycket för sin el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Men vad har du i lägenheten egentligen? En kärnreaktor?

En kärnreaktor brukar ju generera el, inte förbruka den

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade följande fråga på lawline som innehåller viss information om ändring av hyra.
https://lawline.se/answers/besittningsskydd-till-bostadslagen...

Citat:

Hyresvärden kan alltså kräva att hyresnämnden prövar om den nya hyran som hyresvärden vill ha ska gälla. Det finns särskilda bestämmelser om hur en sådan prövning ska gå till (se 12 kap. 53 § JB). Eftersom det föreligger tvist (oenighet) om hyran ska denna fastställas till ett skäligt belopp (12 kap. 55 § JB). Hyran är inte skälig om den påtaligt överstiger hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Jämförelse ska i första hand ske med lägenheter på orten.

Som jag tolkar det så ska det inte vara något problem att få en hyra som motsvarar en genomsnittligt låg nivå för orten. Det kan vara lite jobb för hyresvärden att komma dit, men till sist kommer hen förmodligen att få den begärda hyran förutsatt att siffrorna som hen anger i brevet stämmer.

Hittade också en fråga som handlar om ifall man är hyresgäst eller inneboende, vilket också påverkar detta.
https://lawline.se/answers/uthyrning-av-avskild-vaning-i-vill...

Är man inneboende gäller andra regler för att beräkna hyra där du betalar en del av kostnaden för boendet i förhållande till vad du utnyttjar. Stiger hyresvärdens kostnader så stiger din hyra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har du haft nån titta förbi som inte vet nåt om tv-spel?

Problemet var att en propp gick och jag inte har tillgång till proppskåpet.
Så det det är klart att de såg att man var en gamer :).

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.