Permalänk

linux rester i bios

Hej Sweclockare. har ett dilemma. jag sitter och återupplivar en gammal Ivybridge dator med ett Asus Z77 moderkort. Har distrohoppat mellan olika linux distros. Ubuntu20,04 och manjaro xfce.

jag har konfigurera uefi("bios") så att den bootar i både secure boot och legacy boot med CSM av och påslaget, men nu när jag har formaterat SSDn så ligger det fortfarande rester kvar i bios.

min fråga är, hur städar jag bort dem?

I bootoverride står det manjaro och uefi os. de går inte att få bort därifrån.

Permalänk
Medlem

Om du har en distro installerad eller en liveusb kan du ta bort med `efibootmgr`.
Du kommer få något i stil med:

$ efibootmgr BootCurrent: 0000 Timeout: 0 seconds No BootOrder is set; firmware will attempt recovery Boot0000* Notebook Hard Drive Boot0001* Notebook Ethernet Boot0002* Notebook Ethernet Boot0003* Linux Boot Manager Boot0004* rEFInd Boot Manager

Vill du tex ta bort "Linux Boot Manager" kan du göra så här:

# efibootmgr -b 0003 -B BootCurrent: 0000 Timeout: 0 seconds No BootOrder is set; firmware will attempt recovery Boot0000* Notebook Hard Drive Boot0001* Notebook Ethernet Boot0002* Notebook Ethernet Boot0004* rEFInd Boot Manager

Detta borde funka direkt om du bootar linux från UEFI. Resultatet av `mount | grep efi` borde då vara något i stil med:

efi on /sys/firmware/efi/efivars type efivarfs (rw,relatime)

Permalänk
Avstängd

Bra inlägg ovanför, du behöver mounta efivars först som rw.

Börja med detta kommandot, sen kan du följa det som står i tidigare inlägg:
mount -o remount,rw /sys/firmware/efi/efivars

Utan att remounta den kommer du inte få göra ett dugg då efivars är som default read-only rom!

Permalänk
Sötast

Blir inte efibootmgr överskriven vid nästa installation av ett OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Blir inte efibootmgr överskriven vid nästa installation av ett OS?

Citat:

efibootmgr is a tool for managing UEFI boot entries.

It is not a bootloader. It is a tool that interacts with the EFI firmware of the system, which itself is acting as a bootloader. Using efibootmgr boot entries can be created, reshuffled and removed.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Efibootmgr

Och även om det var en bootloader behöver inte nödvändigtvis installation av OS innebära att den skrivs över.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Bra inlägg ovanför, du behöver mounta efivars först som rw.

Börja med detta kommandot, sen kan du följa det som står i tidigare inlägg:
mount -o remount,rw /sys/firmware/efi/efivars

Utan att remounta den kommer du inte få göra ett dugg då efivars är som default read-only rom!

Det stämmer att /sys/firmware/efi/efivars behöver vara rw för att kunna göra ändringar. Verkar vara lite olika beroende på distribution om den är rw eller ro. De flesta liveavbilder jag testat har dock varit rw, svårt att installera bootloadern annars

Skrivet av Allexz:

Blir inte efibootmgr överskriven vid nästa installation av ett OS?

Antagligen ja. De vanligaste distributionerna gör en automatisk installation av bootloader och den kommer då att lägga till en boot-entry och sätta den som standard. Gäller även Windows, därför det är enklast att installera Windows först för dual-boot. Nu på uefi-tider så ligger dock den gamla boot-entryn kvar så är bara att sätta den som standard igen. Med efibootmgr kan ordningen ändras med parametern `-o`. Går ju också ofta att ändra ordningen i uefi-gränssnittett direkt om det inte är överdrivet dåligt.

Skrivet av LemonIllusion:

Och även om det var en bootloader behöver inte nödvändigtvis installation av OS innebära att den skrivs över.

Det stämmer att efibootmgr i sig inte är en bootloader, men skulle säga att en ny installation av os kommer att ändra boot-ordningen vanligtvis. Är väl mer undantagsvis som distributioner låter användaren välja hur bootloadern ska installeras/konfas som förval. efibootmgr kan som ditt citat säger använda uefi-firmware som en bootloader. Jag använde det för ett par år sedan, men bytte för att få bättre flexibilitet.
Körde något sådant här:

#!/bin/sh efibootmgr -c -L "Arch Linux" -l /vmlinuz-linux -u \ "cryptdevice=PARTUUID=a9c2f6c9-5e51-47de-b5b0-4fce3e5e6694:archroot \ root=/dev/mapper/archroot \ initrd=/intel-ucode.img \ initrd=/initramfs-linux.img rw"

Använde Arch vid den tidpunkten men har gått över till andra distributioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebmod:

Det stämmer att /sys/firmware/efi/efivars behöver vara rw för att kunna göra ändringar. Verkar vara lite olika beroende på distribution om den är rw eller ro. De flesta liveavbilder jag testat har dock varit rw, svårt att installera bootloadern annars

Antagligen ja. De vanligaste distributionerna gör en automatisk installation av bootloader och den kommer då att lägga till en boot-entry och sätta den som standard. Gäller även Windows, därför det är enklast att installera Windows först för dual-boot. Nu på uefi-tider så ligger dock den gamla boot-entryn kvar så är bara att sätta den som standard igen. Med efibootmgr kan ordningen ändras med parametern `-o`. Går ju också ofta att ändra ordningen i uefi-gränssnittett direkt om det inte är överdrivet dåligt.

Det stämmer att efibootmgr i sig inte är en bootloader, men skulle säga att en ny installation av os kommer att ändra boot-ordningen vanligtvis. Är väl mer undantagsvis som distributioner låter användaren välja hur bootloadern ska installeras/konfas som förval. efibootmgr kan som ditt citat säger använda uefi-firmware som en bootloader. Jag använde det för ett par år sedan, men bytte för att få bättre flexibilitet.
Körde något sådant här:

#!/bin/sh efibootmgr -c -L "Arch Linux" -l /vmlinuz-linux -u \ "cryptdevice=PARTUUID=a9c2f6c9-5e51-47de-b5b0-4fce3e5e6694:archroot \ root=/dev/mapper/archroot \ initrd=/intel-ucode.img \ initrd=/initramfs-linux.img rw"

Använde Arch vid den tidpunkten men har gått över till andra distributioner.

Ja, det beror på att installationen gör den rw under installationen och det är inte svårt att förstå att dom då har använt just det kommandot i installations scriptet som gör det åt en för att det är inte möjligt annars som du nämner om den är read-only. Men det är inte aktuellt med en ominstallation de kommer bara använda samma eller skapa ytterliggare en. Men under installationen är inte aktuellt här utan han vill få bort den och inte lägga till en ny och då är den read-only om det inte är nån dist dev som inte vet vad han gör för då vill man inte ha den rw av flera anledningar det är precis därför b:/ är dold på windows. mountvol.exe /s /b gör den rw, den är dold som default och det är för den är "ro" ändå. Man kan ta bort den på windows också men det är krångligt och jobbigt som allt annat med produkter som har äckliga licenser som microsoft för att dom vill tjäna pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Ja, det beror på att installationen gör den rw under installationen och det är inte svårt att förstå att då dom har just det kommandot i installations scriptet. Men under installationen är inte aktuellt här utan han vill få bort den och inte lägga till en ny och då är den read-only om det inte är nån som inte vet vad han gör för då vill man inte ha den rw av flera anledningar.

Skrivet av sebmod:

Det stämmer att /sys/firmware/efi/efivars behöver vara rw för att kunna göra ändringar. Verkar vara lite olika beroende på distribution om den är rw eller ro. De flesta liveavbilder jag testat har dock varit rw, svårt att installera bootloadern annars

Antagligen ja. De vanligaste distributionerna gör en automatisk installation av bootloader och den kommer då att lägga till en boot-entry och sätta den som standard. Gäller även Windows, därför det är enklast att installera Windows först för dual-boot. Nu på uefi-tider så ligger dock den gamla boot-entryn kvar så är bara att sätta den som standard igen. Med efibootmgr kan ordningen ändras med parametern `-o`. Går ju också ofta att ändra ordningen i uefi-gränssnittett direkt om det inte är överdrivet dåligt.

Det stämmer att efibootmgr i sig inte är en bootloader, men skulle säga att en ny installation av os kommer att ändra boot-ordningen vanligtvis. Är väl mer undantagsvis som distributioner låter användaren välja hur bootloadern ska installeras/konfas som förval. efibootmgr kan som ditt citat säger använda uefi-firmware som en bootloader. Jag använde det för ett par år sedan, men bytte för att få bättre flexibilitet.
Körde något sådant här:

#!/bin/sh efibootmgr -c -L "Arch Linux" -l /vmlinuz-linux -u \ "cryptdevice=PARTUUID=a9c2f6c9-5e51-47de-b5b0-4fce3e5e6694:archroot \ root=/dev/mapper/archroot \ initrd=/intel-ucode.img \ initrd=/initramfs-linux.img rw"

Använde Arch vid den tidpunkten men har gått över till andra distributioner.

Fundera på vad -c och L gör och var Arch Linux kommer stå någonstans.

--create or -c to create a new entry
--label or -L followed by the label to use as the boot entry;

Du säger emot dig själv. Efibootmgr används inte bara till att ta bort, utan även lägga till om man inte vill köra grub som du menar i inlägget antar jag. Så svaren tidigare är hur det är, du försökte i alla fall tro att du var lite duktigare än alla andra, det sluta som en pankaka, hade du läst gentoo urlen som länkades av @LemonIllusion hade du veta mer antar jag. Onödigt inlägg helt enkelt. Hade han gjort som du istället hade han behövt ta bort "Arch Linux" lika mycket som från personens tidigare installation som använde -c -L "Manjaro" under installationen istället.

Just det: -- Det är lite svårt att boota annars efter en installation om detta inte görs, strax innan mountas den till rw så det är såklart inte möjligt annars att skriva till den för read-only är precis vad det låter som -- Så fort installationen använt efivars till vad det är tänkt finns garanterat ett umount kommando också eller remount och då är den read-only igen --

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ja, det beror på att installationen gör den rw under installationen och det är inte svårt att förstå att dom då har använt just det kommandot i installations scriptet som gör det åt en för att det är inte möjligt annars som du nämner om den är read-only. Men det är inte aktuellt med en ominstallation de kommer bara använda samma eller skapa ytterliggare en. Men under installationen är inte aktuellt här utan han vill få bort den och inte lägga till en ny och då är den read-only om det inte är nån dist dev som inte vet vad han gör för då vill man inte ha den rw av flera anledningar det är precis därför b:/ är dold på windows. mountvol.exe /s /b gör den rw, den är dold som default och det är för den är "ro" ändå. Man kan ta bort den på windows också men det är krångligt och jobbigt som allt annat med produkter som har äckliga licenser som microsoft för att dom vill tjäna pengar.

Skrivet av wuseman:

Fundera på vad -c och L gör och var Arch Linux kommer stå någonstans.

--create or -c to create a new entry
--label or -L followed by the label to use as the boot entry;

Du säger emot dig själv. Efibootmgr används inte bara till att ta bort, utan även lägga till om man inte vill köra grub som du menar i inlägget antar jag. Så svaren tidigare är hur det är, du försökte i alla fall tro att du var lite duktigare än alla andra, det sluta som en pankaka, hade du läst gentoo urlen som länkades av @LemonIllusion hade du veta mer antar jag. Onödigt inlägg helt enkelt. Hade han gjort som du istället hade han behövt ta bort "Arch Linux" lika mycket som från personens tidigare installation som använde -c -L "Manjaro" under installationen istället.

Just det: -- Det är lite svårt att boota annars efter en installation om detta inte görs, strax innan mountas den till rw så det är såklart inte möjligt annars att skriva till den för read-only är precis vad det låter som -- Så fort installationen använt efivars till vad det är tänkt finns garanterat ett umount kommando också eller remount och då är den read-only igen --

Jag ber om ursäkt om det framstod som jag försökte rätta någon med mitt inlägg, det var inte min avsikt. Jag tyckte det var roligt att mitt tidigare inlägg var uppskattat och ville därför utveckla. Vad är det jag skrivit som säger emot något i den länkade artikeln? Jag har aldrig påstått att det bara går att ta bort boot-entrys med efibootmgr.

edit:
Okej, visst. Jag kan medge att när väl distributioner är installerade så är det ingen större mening att ha /sys/firmware/efi/efivars monterad rw förutom undantagsvis. LVFS/fwupd kan vara en exempelvis. Jag är också medveten om att vissa kommandon kan ha dålig effekt på uefi om efivars är monterad rw, `# rm -rf --no-preserve-root /` är väl klassikern som i vissa fall kan bricka uefi.
Min kommentar om liveavbilder hänvisar tillbaka till att jag skrev att det gick att göra ändringen på en sådan i mitt första inlägg.
Jag kunde antagligen ha varit tydligare med hur jag framfört det, men i mitt första inlägg inkluderade jag även en rad som visade hur /sys/firmware/efi/efivars skulle vara monterad för att göra ändringen, vilket visar rw.

mer innehåll
Permalänk
Avstängd