Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Bra jämförelse på innerutrymmen och packutrymmen på olika aktuella elbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Många vettiga inlägg i denna tråden. Många åsikter och mycket diskussion.
Tråden är 4 månader gammal och består av många inlägg. Har absolut inte kunnat följa hela tråden.

Men det känns verkligen som att det börjar lossna nu bland elbilarna och det tycker jag är kul.
Tidigare (anser jag) har det bara funnits ett alternativ till en riktig elbil, och det är Teslas modellutbud. Visst kom Hyundai Ioniq ganska tidigt, och den provkörde jag men fastnade inte riktigt. eNiro har varit ute en liten stund nu också...

Men nu börjar det hända saker på riktigt känns det som (till viss del p.g.a. MEB från VW kanske).
Jag såg min första Polestar 2 förra fredagen. Hade sett många recensioner och gillar den, men i verkligheten var den riktigt läcker.
ID3 börjar komma igång nu också. Hoppas det lossnat för VW i mjukvaran.
Reklamen för ID4 har också börjat rulla. Härligt.
Skoda Enyaq finns att boka och börjar rullas ut inom ett halvår misstänker jag.

Hur mycket jag än skulle vilja sälja min Passat från 2010 så har jag det oerhört svårt att motivera ett nybilsköp när jag kör max 1500 mil/året. Som relativt nybliven husägare (1a huset), renoveringar som behöver göras och funderingar på att skaffa barn inom ett par år så går det bara inte köpa en bil för 600,000kr. Inte 400,000 heller för en instegsmodell till Enyaq:en.

Har inte heller ett jobb som innebär tjänstebil, så det alternativet går inte heller.

Således är begagnat det ända sättet, och det är just därför jag tycker det är så kul att modellerna nu på riktigt börjar komma.
Desto fortare bilarna kommer, desto förr trillar de i pris så att även jag kan köpa en lite nyare bil.
Det kommer bli väldigt intressant att se begagnatmarknaden om 3 år.

Det är kanske inte säkert att elbilarna kommer följa samma trend som bilarna med förbränningsmotorer gör. Tesla Model 3 är den bil (i USA vad jag sett) som håller andrahandsvärdet bäst), så att räkna med att en bil förlorar ca. 50% på 3 år tror jag inte kommer gälla elbilarna till en början. Marknaden suktar nog efter dessa bilar om 3 år då det trots allt måste finnas andra som mig som gärna vill köpa en lätt begagnad Polestar 2...

Aja. I vilket fall,
Summering:

- Kul att elbilarna börjar trilla in nu och att det inte enbart är Tesla som gör bilar man vill ha.
- Desto tidigare det kommer in fler modeller, desto förr har dessa bilar blivit 3 år gamla varpå sådana som mig kanske också har råd att äga en (sedan kring 2025 när nästa IT-revolution slår igen med IoT och självkörande bilar så får vi se, helt plötsligt kanske ingen vill äga en bil längre... vem vet...).

Slutligen:
Fick precis hem boken: Batterirevolutionen : Northvolt och den nya svenska bilindustrin
Har inte kommit så långt i den ännu, men hoppas den är bra. Kanske någon redan tipsat om den i tråden? Tror den intresserar många här.

Permalänk
Medlem

VWs VD Hebert Diess kommentar efter att ha provkört Tesla model Y:

"Of course I also tested a Tesla Model Y — with my colleague Frank Welsch. This car is for us in many aspects (not in all!) a reference: user experience, updatability, driving features, performance of the top of the range models, charging network, range."

Det är inte första gången som VW hyllar Tesla - ex har han tidigare berömt Teslas mjukvaruplattform och approach till autonoma fordon:

"What worries me the most is the capabilities in the assistance systems. 500,000 Teslas function as a neural network that continuously collects data and provides the customer a new driving experience every 14 days with improved properties. No other automobile manufacturer can do that today."

I mina ögon är detta lovande för framtiden, ssk för VW. "You can't change what you don't acknowledge", som Dr Phil skulle ha sagt...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

VWs VD Hebert Diess kommentar efter att ha provkört Tesla model Y:

"Of course I also tested a Tesla Model Y — with my colleague Frank Welsch. This car is for us in many aspects (not in all!) a reference: user experience, updatability, driving features, performance of the top of the range models, charging network, range."

Det är inte första gången som VW hyllar Tesla - ex har han tidigare berömt Teslas mjukvaruplattform och approach till autonoma fordon:

"What worries me the most is the capabilities in the assistance systems. 500,000 Teslas function as a neural network that continuously collects data and provides the customer a new driving experience every 14 days with improved properties. No other automobile manufacturer can do that today."

I mina ögon är detta lovande för framtiden, ssk för VW. "You can't change what you don't acknowledge", som Dr Phil skulle ha sagt...

/M

Gått lite rykten varför Volkswagen träffade Tesla antar att dom vill köpa Mjukvaran alternativ komma åt Tesla laddinfrastruktur undrar vad Tesla vill ha tillbaka i utbyte eller ett rent tillskott av pengar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Zarlor:

Det kan gå åt båda hållen med begagnatpriserna faktiskt, jag tappade en hel del pengar på min Model S (hade den < 2 år) för att de sänkte nypriserna kraftigt (typ 30%) men min Model 3 har knappt tappat något alls sen jag fick den i början av året ifall jag skulle sälja nu. Nu tror jag inte vi kommer se så stora rörelser närmsta tiden men om växelkursen mot dollarn stärks så lär priserna på Teslor gå ner iaf, och så kanske saker blir billigare över tid.

Sen är det ju så att det är mer intressant att kolla kostnader än priser, om man tror på lägre värdeminskning så kommer ju kostnaden vara rätt låg.

Vi har kört våran under 300 mil sen i februari så vi använder inte bilen speciellt mycket heller.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag hämtat min efterlängtade bil (för flera timmar sedan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu har jag hämtat min efterlängtade bil (för flera timmar sedan)

Och?
Edit: Är du så nöjd som jag gissar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Och?
Edit: Är du så nöjd som jag gissar

Jovars, den duger väl?

Fick dock problem på ionity att för krångel krångel att starta ladda, sedan när jag ville stoppa, så gick det inte varesig i appen eller via stolpen. Fick ringa hotline för att få den att sluta.

Han få bilen och åka lagom till köerna in från Danderyd in via norra länken, så 2-3 mil for 1h40m

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jovars, den duger väl?

Fick dock problem på ionity att för krångel krångel att starta ladda, sedan när jag ville stoppa, så gick det inte varesig i appen eller via stolpen. Fick ringa hotline för att få den att sluta.

Han få bilen och åka lagom till köerna in från Danderyd in via norra länken, så 2-3 mil for 1h40m

Har dom fixat trefasladdning än? Konstigt att missa den biten när bilen kom, av ett europeiskt företag dessutom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Har dom fixat trefasladdning än? Konstigt att missa den biten när bilen kom, av ett europeiskt företag dessutom.

Laddade med cirka 125 A i södertälje/Cirkle K

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Laddade med cirka 125 A i södertälje/Cirkle K

3 fas laddning är via Hemmaladdning och betyder att det går fortare att ladda via AC & Laddaren som är inbyggd i bilen.

Vet att Hyundai Kona & Kia E-Niro fick detta på 2020 årsmodell men saknade detta före.

Edit: Fick lusläsa Mercedes info verkar vara 2 fas på denna.

"Minimal laddningstid på offentlig AC-laddningsstation med matarspänning 400 V, ström 16 A (2-fas)"

7.4 Kwh ska ta 10 timmar till 80% enligt deras info.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@Zarlor:

Det kan gå åt båda hållen med begagnatpriserna faktiskt, jag tappade en hel del pengar på min Model S (hade den < 2 år) för att de sänkte nypriserna kraftigt (typ 30%) men min Model 3 har knappt tappat något alls sen jag fick den i början av året ifall jag skulle sälja nu. Nu tror jag inte vi kommer se så stora rörelser närmsta tiden men om växelkursen mot dollarn stärks så lär priserna på Teslor gå ner iaf, och så kanske saker blir billigare över tid.

Sen är det ju så att det är mer intressant att kolla kostnader än priser, om man tror på lägre värdeminskning så kommer ju kostnaden vara rätt låg.

Vi har kört våran under 300 mil sen i februari så vi använder inte bilen speciellt mycket heller.

Man ska ju ha lite tur, sålde precis min M3 SR+ som jag hämtade ut i december hos Tesla, allt som allt gick jag back 18k på bilen och på de 2000 mil jag körde betalade jag runt 2000:- i el så 10:- milen ganska exakt kostade min SR+ mig i värdeminskning samt drivmedel.
Dock inte räknat med försäkring i den kalkylen, sitter nu och väntar på ännu en M3 LR AWD får se om den ger mig samma goda kalkyler som mina tidigare M3 har gjort.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att elbilarna minskar så lite i pris? Är det fortfarande så långa väntetider på en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Hur kommer det sig att elbilarna minskar så lite i pris? Är det fortfarande så långa väntetider på en ny?

Ingen aning varför de inte går ner mer, det är inga direkta väntetider. Min gissning är hög efterfrågan på "begagnade elbilar" där alla inte har koll på nypriser och leveranstider. Sen tror jag också folk inte räknar med att de får tillbaka 60k av staten i miljöbilspremie när de köper nytt, så när de går in och kollar så övervärderar de nypriset med 60k.

Trots att jag tog en större förlust på min förra så fick jag väldigt bra betalt jämfört med vad en ny kostade då, hade mer eller mindre kunnat byta till en helt ny för de pengarna jag fick för min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Hur kommer det sig att elbilarna minskar så lite i pris? Är det fortfarande så långa väntetider på en ny?

Förutom att det är hög efterfrågan på begagnade elbilar rent generellt så gör ju även de låga driftkostnaderna (milkostnaden) att de håller uppe begagnatpriserna jämfört med motsvarande ice-bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Förutom att det är hög efterfrågan på begagnade elbilar rent generellt så gör ju även de låga driftkostnaderna (milkostnaden) att de håller uppe begagnatpriserna jämfört med motsvarande ice-bil.

Utbudet också. Andelen elbilar på marknaden är väldigt liten ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Utbudet också. Andelen elbilar på marknaden är väldigt liten ännu.

Helt korrekt Utbud & efterfrågan som allt styr priset på varorna man säljer oavsett om det är en Bil eller ett grafikkort till datorn.

Kommer det någon bättre modell till ett bättre pris så sjunker priset på den gamla modellen.

Ganska logiskt enligt mig och därför man ser så enormt mycket bättre pris på begagnade elbilar i Norge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Hur kommer det sig att elbilarna minskar så lite i pris? Är det fortfarande så långa väntetider på en ny?

Skrivet av Exxovion:

Utbudet också. Andelen elbilar på marknaden är väldigt liten ännu.

Skrivet av Jonas79:

Helt korrekt Utbud & efterfrågan som allt styr priset på varorna man säljer oavsett om det är en Bil eller ett grafikkort till datorn.

Kommer det någon bättre modell till ett bättre pris så sjunker priset på den gamla modellen.

Ganska logiskt enligt mig och därför man ser så enormt mycket bättre pris på begagnade elbilar i Norge.

Fast jag bestämde mig för en ny M3 den 7 september, ringde Tesla och pratade med dem.
De fixade en bil som stod på en båt för tillfället med den spec jag ville ha så nu har jag leverans den 28 september.

Tesla är duktiga på att leverera bilar snabbt kontra de andra, jag tror snarare att det handlar om okunskap eller ekonomi.
Alla förstår inte att man får 60k i miljöbilspremie eller så är folk kanske rädda att de ska bli utan kakan om pengarna skulle ta slut vilket de inte kan som det ser ut just nu.
Men jag förstår om bilar levererade innan december i år håller värdet då man inte riskerar att bli återbetalningsskyldig på dem.

Ekonomin handlar nog mycket om att det är lättare för gemeneman att köpa en bil som gått 1500mil för 600k istället för 682k även om de ser att de betalar nästan nybilspris.
Det går inte sticka under stolen men att det är ruskigt mycket pengar för att ta sig från A-B, kalkylen kanske redan är ansträngd och då är det lättare att acceptera nästan nypris men slippa ligga ute med 60k till.

Jag hade en spekulant på min bil där han verkligen räknade 1000 lapparna för att få det gå ihop och till slut satt vi och diskuterade priset på 100 lappar, jag sa dock nej till han för jag anser inte att man ska köpa en bil och sedan käka nudlar resten av året.
Fick ett bud som var 2500:- lägre som jag accepterade istället.

Tittar man på billigare elbilar håller de inte värdet lika bra som det ser ut idag och det är säkert pga denna effekt, jag är glad så länge det varar. Får jag åka ny bil för 10:- milen så är jag nöjd för så billigt är nästan inte ens ett busskort.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Förutom att det är hög efterfrågan på begagnade elbilar rent generellt så gör ju även de låga driftkostnaderna (milkostnaden) att de håller uppe begagnatpriserna jämfört med motsvarande ice-bil.

Varför skulle driften spela roll? För att månadskalkylen blir bättre, så man blir mer prisokänslig? En ice-bil faller ju inte i pris för att driftkostnaden stiger jämfört med en ny ice-bil, utan för att bilen slits.

Skrivet av Jonas79:

Helt korrekt Utbud & efterfrågan som allt styr priset på varorna man säljer oavsett om det är en Bil eller ett grafikkort till datorn.

Kommer det någon bättre modell till ett bättre pris så sjunker priset på den gamla modellen.

Ganska logiskt enligt mig och därför man ser så enormt mycket bättre pris på begagnade elbilar i Norge.

Men det går inte heller riktigt ihop tycker jag. Just nu finns det typ 30-40 Tesla M3 ute på blocket, dvs ändå ett visst utbud. Ändå ligger sånna som denna ute för nästan nypris (786k -60k bonus), trots 4k mil på mätaren. Samtidigt kostar en BMW M2 (inte riktigt jämförbar bil jag vet, men iaf samma storlek och prisklass) som denna 150k under nypris, med bara 1.5k mil och bara ca 5 bilar ute totalt på Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, bra spolning är absolut trevligt. När jag jobbade på Volvo bytte de från munstycken med raka strålar till mer spridande som fick vätska på större delen av rutan (kanske 2004 eller omkring där) och det gjorde jätteskillnad. Jag föredrar också bilar som har strålkastarspolning (eller ännu hellre torkare där men det slaget är förlorat). Själva spolningen verkar de flesta vara väldigt bra på nu, enligt min erfarenhet i alla fall, så det är inget som spelar in i mitt bilval längre. Strålkastarspolning är en liten detalj men det kanske borde spela in mer.

Min V70 anno -98 har definitivt väldigt raka strålar. Har inte tänkt på att det kanske går att byta munstyckena, och det är lite småstörigt att behöva spola två gånger för att få vätska över hela rutan (brukar trycka till snabbt så att torkarna börjar dra, sedan ge en dusch till när de är på väg tillbaka så att strålen träffar undersidan av dem vilket sprider vätskan rätt bra). Tack för att du nämnde det, blir nog att byta till ett par nyare med lite bättre spridning om det finns (vilket det verkar enligt snabb googling).

Skrivet av lasseTM:

Tittar man på billigare elbilar håller de inte värdet lika bra som det ser ut idag och det är säkert pga denna effekt, jag är glad så länge det varar. Får jag åka ny bil för 10:- milen så är jag nöjd för så billigt är nästan inte ens ett busskort.

Onekligen väldigt bra milpris om det innehåller värdeminskning också. Var det med en modell S som du bara hade i något halvår, eller missförstod jag det?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Min V70 anno -98 har definitivt väldigt raka strålar. Har inte tänkt på att det kanske går att byta munstyckena, och det är lite småstörigt att behöva spola två gånger för att få vätska över hela rutan (brukar trycka till snabbt så att torkarna börjar dra, sedan ge en dusch till när de är på väg tillbaka så att strålen träffar undersidan av dem vilket sprider vätskan rätt bra). Tack för att du nämnde det, blir nog att byta till ett par nyare med lite bättre spridning om det finns (vilket det verkar enligt snabb googling).

Onekligen väldigt bra milpris om det innehåller värdeminskning också. Var det med en modell S som du bara hade i något halvår, eller missförstod jag det?

Aldrig ägt en MS tycker inte riktigt att den bjuder upp till dans på samma sätt som M3.
Model S är skön att åka på motorväg men med Model 3 kan man hitta sköna 70 vägar och bara njuta, saknar A kort så jag antar att Model 3 är det närmaste båge man kommer.
Model S verkar tappa något mer än Model 3 just nu men frågan är vad som händer när Y kommer ut
Jag har en bra streak just nu i "bra" bilaffärer men den lär sluta snart antar jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Helt korrekt Utbud & efterfrågan som allt styr priset på varorna man säljer oavsett om det är en Bil eller ett grafikkort till datorn.

Kommer det någon bättre modell till ett bättre pris så sjunker priset på den gamla modellen.

Ganska logiskt enligt mig och därför man ser så enormt mycket bättre pris på begagnade elbilar i Norge.

Ganska många "lätt begagnade" elbilar har också exporterats till ffa Norge - vilket har minskat tillgången på begagnade bilar och därmed hållit uppe priserna på de som varit kvar. Därför har regeringen föreslagit att miljöbonusen ska kunna krävas tillbaka om bilen exporteras de första 5 åren. Ändringen ska isf gälla från årsskiftet.

"Under 2019 exporterades totalt ca 117 400 personbilar (Trafikanalys [2020] Personbilar avregistrerade till utlandet). Av dessa var ca 11 000 elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Under samma år nyregistrerades ca 45 700 personbilar som var elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Det betyder att det gick nästan en exporterad begagnad miljöbil på var fjärde nyregistrerad sådan. I antal räknat utgör klimatbonusbilar visserligen inte den största delen av exporten av begagnade bilar. Export av dessa bilar innebär dock att omställningen i Sverige till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila drivmedel fördröjs. Detta försvårar i sin tur måluppfyllelsen om minskade växthusgasutsläpp från inrikestransporter med 70 procent 2030 jämfört med 2010.

Export av klimatbonusbilar innebär också att svenska skattemedel går åt till att finansiera våra grannländers omställning till en mer miljövänlig fordonsflotta. Klimatbonusen har i princip samma klimatnytta oavsett om bilen rullar på svenska eller utländska vägar. Exporten innebär dock att klimatbonusen som styrmedel att nå de svenska klimatpolitiska målen blir mindre kostnadseffektiv, vilket även har påtalats av Riksrevisionen.

...

I januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemo-kraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna, ingår att kli-matbonusar och klimatavgifter på personbilar ska förstärkas och förenklas. Av denna anledning pågår en översyn av hela bonus–malus-systemet. Minskad export av subventionerade klimatbonusbilar skulle stärka klimat-bonusens funktion i omställningen av den svenska fordonsflottan till klimat-bonusbilar och är därför en viktig del i översynen.

I denna promemoria föreslås att det införs två nya bestämmelser som inne-bär att om en klimatbonusbil avregistreras av någon annan anledning än att den skrotas tidigare än fem år från det att bilen har ställts på, ska bonusen betalas tillbaka av den som fått bonusen. Vidare föreslås att karenstiden på sex månader för utbetalning av bonusen beräknas från den dag då bilen ställts på. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021."

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Ganska många "lätt begagnade" elbilar har också exporterats till ffa Norge - vilket har minskat tillgången på begagnade bilar och därmed hållit uppe priserna på de som varit kvar. Därför har regeringen föreslagit att miljöbonusen ska kunna krävas tillbaka om bilen exporteras de första 5 åren. Ändringen ska isf gälla från årsskiftet.

"Under 2019 exporterades totalt ca 117 400 personbilar (Trafikanalys [2020] Personbilar avregistrerade till utlandet). Av dessa var ca 11 000 elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Under samma år nyregistrerades ca 45 700 personbilar som var elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Det betyder att det gick nästan en exporterad begagnad miljöbil på var fjärde nyregistrerad sådan. I antal räknat utgör klimatbonusbilar visserligen inte den största delen av exporten av begagnade bilar. Export av dessa bilar innebär dock att omställningen i Sverige till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila drivmedel fördröjs. Detta försvårar i sin tur måluppfyllelsen om minskade växthusgasutsläpp från inrikestransporter med 70 procent 2030 jämfört med 2010.

Export av klimatbonusbilar innebär också att svenska skattemedel går åt till att finansiera våra grannländers omställning till en mer miljövänlig fordonsflotta. Klimatbonusen har i princip samma klimatnytta oavsett om bilen rullar på svenska eller utländska vägar. Exporten innebär dock att klimatbonusen som styrmedel att nå de svenska klimatpolitiska målen blir mindre kostnadseffektiv, vilket även har påtalats av Riksrevisionen.

...

I januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemo-kraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna, ingår att kli-matbonusar och klimatavgifter på personbilar ska förstärkas och förenklas. Av denna anledning pågår en översyn av hela bonus–malus-systemet. Minskad export av subventionerade klimatbonusbilar skulle stärka klimat-bonusens funktion i omställningen av den svenska fordonsflottan till klimat-bonusbilar och är därför en viktig del i översynen.

I denna promemoria föreslås att det införs två nya bestämmelser som inne-bär att om en klimatbonusbil avregistreras av någon annan anledning än att den skrotas tidigare än fem år från det att bilen har ställts på, ska bonusen betalas tillbaka av den som fått bonusen. Vidare föreslås att karenstiden på sex månader för utbetalning av bonusen beräknas från den dag då bilen ställts på. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021."

/M

Kan lova dig att ingen i Norge exporterar en Svensk Elbil dock har inte Laddhybrider i Norge några skattelättnader och räknas inte som miljöbil i Norge.

Därför har Norrmänn importerat just Laddhybrider och detta är såklart ett problem så slopa denna premie på Phev så har vi löst problemet som aldrig införts i Norge och även UK Slopade Phev detta året från att tillgodose sig några miljöpremier.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan lova dig att ingen i Norge exporterar en Svensk Elbil dock har inte Laddhybrider i Norge några skattelättnader och räknas inte som miljöbil i Norge.

Därför har Norrmänn importerat just Laddhybrider och detta är såklart ett problem så slopa denna premie på Phev så har vi löst problemet som aldrig införts i Norge och även UK Slopade Phev detta året från att tillgodose sig några miljöpremier.

"Tack vare en lucka i regelverket kan svenska bilhandlare exportera elbilar till Norge – och samtidigt kassera in elbilsbonusen på 60.000 kronor. Det enda som krävs är att ha elbilarna ute på en kort leasingperiod under några månader eller omsätta dem på annat sätt, skriver Motormagasinet."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190611/b...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Ganska många "lätt begagnade" elbilar har också exporterats till ffa Norge - vilket har minskat tillgången på begagnade bilar och därmed hållit uppe priserna på de som varit kvar. Därför har regeringen föreslagit att miljöbonusen ska kunna krävas tillbaka om bilen exporteras de första 5 åren. Ändringen ska isf gälla från årsskiftet.
----

I denna promemoria föreslås att det införs två nya bestämmelser som inne-bär att om en klimatbonusbil avregistreras av någon annan anledning än att den skrotas tidigare än fem år från det att bilen har ställts på, ska bonusen betalas tillbaka av den som fått bonusen. Vidare föreslås att karenstiden på sex månader för utbetalning av bonusen beräknas från den dag då bilen ställts på. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021."

/M

Men om den första ägaren säljer/byter bilen efter 1 till 4 år och senare ägaren avreggar bilen, ska verkligen första ägaren bli skyldig 60 000 kr?
Det hoppas jag inte går igenom.

/Lloyd5

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem

@Jonas79:

"Förra månaden registrerades det 12,692 personbilar i Norge, varav 47.7% var elbilar. En glädjande utveckling!

Ett rejält smolk i bägaren som gör det svårare för oss svenskar att fira är dock att många av elbilarna har norrmännen importerat från Sverige.

Enligt norska Opplysningsrådet for Veitrafikken var hela 20%, 1252 av de 6062 registrerade elbilarna i september inte fabriksnya utan “importerade nästan nya bilar”.

Svenska leasingbolag har satt i system att registrera elbilar i Sverige, leasa ut dem till en svensk leasingtagare en kort tidsperiod (ofta så kort som ett år), inkassera svensk Supermiljöbilspremie – och sedan exportera bilen till Norge. På så vis bidrar svenska skattepengar till att markant öka andelen billiga begagnade elbilar i Norge."

https://teslaclubsweden.se/norges-elbilsrevolution-finansiera...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

@Jonas79:

"Förra månaden registrerades det 12,692 personbilar i Norge, varav 47.7% var elbilar. En glädjande utveckling!

Ett rejält smolk i bägaren som gör det svårare för oss svenskar att fira är dock att många av elbilarna har norrmännen importerat från Sverige.

Enligt norska Opplysningsrådet for Veitrafikken var hela 20%, 1252 av de 6062 registrerade elbilarna i september inte fabriksnya utan “importerade nästan nya bilar”.

Svenska leasingbolag har satt i system att registrera elbilar i Sverige, leasa ut dem till en svensk leasingtagare en kort tidsperiod (ofta så kort som ett år), inkassera svensk Supermiljöbilspremie – och sedan exportera bilen till Norge. På så vis bidrar svenska skattepengar till att markant öka andelen billiga begagnade elbilar i Norge."

https://teslaclubsweden.se/norges-elbilsrevolution-finansiera...

/M

Men då är min största fundering slipper dom 25% Moms på dessa bilar & 10% import skatt ?

35% påslag vid import Norge till Sverige för oss.

Norge har inga säljskatter alls på Elbilar därför en Tesla modell 3 Lr är 200 000 kr billigare i Norge vs Sverige så förstår inte varför dom skulle importera Elbilar från oss.

Ice & Phev har dock Skyhöga säljskatter i Norge så därför det varit så populärt att importera dessa.

Läst artikeln på Automotor & Sport & ifrågasatte detta & då sa en bil handlare att det oftast är Phev och Volvo bilar som importeras idag till Norge.

Den andra artikeln du hänvisar är 2 år gammal så litar mer på nyare faktan i detta fallet.

Skulle inte ha några problem om vi följer Norges modell på bilar men antar att det skulle bli ramaskri i Sverige om så blev fallet.

Skrota 60K miljöpremien inför inga Säljskatter på Elbilar i Sverige & skyhöga skatter på Ice & Phev.

Tesla modell 3 vs BMW 3 serie Ice så är Tesla halva priset.

Så dom som väljer att köpa dom dyra Ice/Phev bilarna påkostar reformen.

Sedan med samma system blir det en öppen marknad på samma villkor så kan vi skrota Import skatten på Bev mellan länderna också i samma veva så folk enkelt kan köpa en begagnad Elbil i Norge utan extra kostnader förutom regbesiktning & regplåt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: laddhybrider har också skattelättnader i Norge (lägre engångsavgift alltså). Varierar med räckvidd, utsläpp, vikt osv, vissa modeller är rejält mycket billigare i hybridversion.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200910/l...

Fast priset ”under 700kkr” gäller ju iofs inte för modellen som grejar 83 mil ($139.000), samt att det billiga priset varken är spikat och det tillkommer tull och moms.

Sjukt ful grill och panorama är verkligen ett no-no för mig.

Undrar vad de har för säkerhetsutrustning i den dyraste modellen ($169.000). 2,5 sek 0-100 är äckligt snabbt och under 10 sek på 402m är respekt på en ”serietillverkad” bil.