kan inte ändra sändningskanal Telia router Sagemcom Fast 5730e
Hej!
Helt ny på forumet, har jag lagt detta fel eller missat något så var inte för hårda.
Ett intressant "fel" som uppstod för ett par veckor sedan..
Bor i nybyggt område, fiber och vi har Telias 100/100 samt tv. Allt fungerar faktiskt riktigt bra tills fram till ett par veckor sedan.
Kikar via olika Wifi analysverktyg och inser att både 2.4 och 5ghz kanalerna krockar ordentligt med de närmsta grannarna. Tänker att jaja in och kika på vilka kanaler som funkar bättre.
Loggar in på routern (som man alltid gjort). Hittar INTE möjlighet att ändra sändningskanal. Konsulterar för säkerhetsskull Telias egna guide gällande aktuell router men gränssnittet under WIFI fliken saknar dessa funktioner. De är alltså fysiskt borta från gränssnittet, allt övrigt ser exakt likadant ut som deras bildguide https://www.telia.se/privat/support/info/byt-sandningskanal-s... men jag saknar förutom möjlighet till att byta kanal även 2 av flikarna wifi
Tänker att jaja en fullständig återställning borde lösa biffen, absolut, initialt så fungerar det när jag loggar in och ska ändra SSID och lösen. DÅ kan jag ändra kanal.
Dagen efter samma problem åter igen
Beställer ny router från Telia, fungerar vid uppstart men ej dagen efter....
Kan någon bekräfta att jag antingen är (vilket jag inte vill tro) helt väck eller 2 någon annan har eller har haft detta problem?
Ringer supporten som givetvis aldrig hört om detta problem och informerar att de inte supportrar byte av kanal längre...
som litet tillägg kan sägas att jag själv jobbade på deras support ett par år och anser mig ha rätt bra koll på hur detta funkar
Trevlig dag!
CaneKo