kan inte ändra sändningskanal Telia router Sagemcom Fast 5730e

Permalänk
Medlem

kan inte ändra sändningskanal Telia router Sagemcom Fast 5730e

Hej!
Helt ny på forumet, har jag lagt detta fel eller missat något så var inte för hårda.

Ett intressant "fel" som uppstod för ett par veckor sedan..

Bor i nybyggt område, fiber och vi har Telias 100/100 samt tv. Allt fungerar faktiskt riktigt bra tills fram till ett par veckor sedan.

Kikar via olika Wifi analysverktyg och inser att både 2.4 och 5ghz kanalerna krockar ordentligt med de närmsta grannarna. Tänker att jaja in och kika på vilka kanaler som funkar bättre.

Loggar in på routern (som man alltid gjort). Hittar INTE möjlighet att ändra sändningskanal. Konsulterar för säkerhetsskull Telias egna guide gällande aktuell router men gränssnittet under WIFI fliken saknar dessa funktioner. De är alltså fysiskt borta från gränssnittet, allt övrigt ser exakt likadant ut som deras bildguide https://www.telia.se/privat/support/info/byt-sandningskanal-s... men jag saknar förutom möjlighet till att byta kanal även 2 av flikarna wifi

Tänker att jaja en fullständig återställning borde lösa biffen, absolut, initialt så fungerar det när jag loggar in och ska ändra SSID och lösen. DÅ kan jag ändra kanal.

Dagen efter samma problem åter igen

Beställer ny router från Telia, fungerar vid uppstart men ej dagen efter....

Kan någon bekräfta att jag antingen är (vilket jag inte vill tro) helt väck eller 2 någon annan har eller har haft detta problem?

Ringer supporten som givetvis aldrig hört om detta problem och informerar att de inte supportrar byte av kanal längre...

som litet tillägg kan sägas att jag själv jobbade på deras support ett par år och anser mig ha rätt bra koll på hur detta funkar

Trevlig dag!
CaneKo

Permalänk
Medlem

Jag hade en likadan i min nyproduktion förra året. När det blev klart att man i princip inte kan göra ett skit i webb-GUI:t själv utan måste ringa Telias support för något så enkelt som att byta SSID så åkte routern direkt ner i källaren och blev ersatt av en RT-AC66U som jag hade liggande. Var bara att plugga in i WAN-uttaget i IT-skåpet och köra, full kontroll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Arzei: Tack. Misstänkte att det var något sådant men rätt märkligt att det initialt fungerar för att sedan sluta fungera. Kan det vara så att när routern väl tankat hem "Telias mjukvara" ordentligt så stängs den funktionen? Just för att "folk" inte skall lyckas sabba något? Tänkte eftersom det fungerar initialt...

Nä jag kommer skaffa en ordentlig router men måste tyvärr brygga Telias skit för tvns skull.

Ha det gott!

/CK

Permalänk
Medlem

ÅTGÄRDAT

Har nu äntligen fått svar från Telia att de de facto tagit bort möjligheten att själv byta kanal manuellt genom inlogg i router.

För övrigt så bytte jag själv till Asus router och har nu inte längre några som helst problem trådlöst. Tack vare guid här på swecklockers så lirar IPTV lika bra som med Telias saker. Win-Win.

Slut