Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

Permalänk
Melding Plague

Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

I vanlig ordning ser det ut att vara tufft med tillgången på grafikkort vid lansering och svenska återförsäljare uttrycker oro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Avvaktar testerna först, sedan får vi se. Troligen kommer man ändå inte ha en chans att få ett kort i första beställningen pga för få kort.

Permalänk
Medlem

Kommer sitta på flera sidor och beställa så snabbt som jag bara kan, sen får man se vad/om man lyckas få första batchen. Annars ligger man nog förhoppningsvis högt upp i listan för nästa batch.

Permalänk
Medlem

Nog bäst att swec-redaktionen larmar på om nätterna

Köper jag ett så blir det nog referens FE från Nvidias sida. Så fort dom låter en. Historiskt sett verkar de haft lager redo inför lanseringsdatum.

Jag skulle för övrigt inte helt lita på att Nvidia följer sina egna regler och att bokning på nvidia.se kan bli tillgängligt innan. Dom har en "mejla mig"-funktion i alla fall.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Är det en "oro" för återförsäljare att det kommer ta slut på minuter? jag förstår vad dom menar , men de är väl bra om dom säljer väldigt bra

Permalänk
Medlem

Undra om det blir samma eller värre med 3090 också...

Permalänk
Medlem

Även om det är sant så låter det som att återförsäljare vill pusha på försäljningen genom att skapa mer Hype. "Köp fort annars kommer det vara slut!"

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Avvaktar tester men även AMDs svar. Om något ville jag gärna ha ett 3070 men om det snart inpå släpps 3070ti blir man mer sugen på att vänta (pressar priser lite). Sen ska AMD visa mot slutet på oktober och så har vi självklart black friday och allt vad det är precis en månad efter det. Har inga stora behov egentligen men behöver ett nytt GPU. Mitt sketna GTX 275 klarar knappt av mycket mer :,)

Permalänk
Medlem

Kommer sannolikt att hänga på låset på NVIDIA’s hemsida såvida er recension inte avslöjar något tråkigt om referenskortet, typ coil whine eller allmänt hög ljudnivå. Frågan är om man lyckas hugga ett eller om sidan blir slashdottad. Undrar hur länge man får vänta på andra omgången?

28 oktober är för länge att vänta på AMD om det inte är tvungen pga svår tillgång på 3080.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Lego Master

Alltså, även om jag har möjlighet att sitta och sekundklicka på köpknappen när de släpps, så vill jag ha ett FE-kort. Men jag vet ännu inte hur de kommer prestera, låta eller dra i strömväg. Så innan det är helt klarlagt blir det att sitta stilla i båten och låta alla andra stå för roffandet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Vad har du för dator till ett GTX 275?

Permalänk

Alla miners har väl förbokat hela partierna. Precis som det var med AMD kortet för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Även om det är sant så låter det som att återförsäljare vill pusha på försäljningen genom att skapa mer Hype. "Köp fort annars kommer det vara slut!"

Kanske för vissa produkter, men i det här fallet tvivlar jag inte på att dom tar slut direkt, oavsett vad återförsäljarna säger.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Swedman18:

Är det en "oro" för återförsäljare att det kommer ta slut på minuter? jag förstår vad dom menar , men de är väl bra om dom säljer väldigt bra

Beror ju iofs på om man säljer 500 eller 20 st på några minuter

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Avvaktar testerna först, sedan får vi se. Troligen kommer man ändå inte ha en chans att få ett kort i första beställningen pga för få kort.

Måndag 14/9 kl. 15:00 så kommer recensionerna upp, och korten får börja säljas torsdag 17/9 kl. 15:00. Så lite gott om tid finns det

För övriga: Tänk på att även om korten "säljs slut på minuter" så kommer de att dyka upp snart igen. Såvida man inte verkligen behöver ett nytt grafikkort (utan "villhöver") så är det bara att sitta lugnt i båten - AMD har något på gång som kommer förmodligen att påverka priserna, och snart är det även Black Friday!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag väntar med köp tills jag läst mängder av tester, AMD har släppt Big Navi och det finns vattenblock att köpa till det kortet jag väljer.
Det borde bli lagom att köpa ett 3080 till Cyberpunk 2077 släpps.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Icte: Är väl enbart FE som kommer recenseras på måndag? Skulle vilja se temp och ljudnivåer för övriga kort innan man bestämmer sig för vilket man köpa, men när man hunnit läsa recensionerna på alla tredjepartskort är de väl redan slut om försäljning och recensioner kommer samtidigt.

Permalänk
Medlem

Om jag beställer något så kommer det att bli en komplett dator så jag förväntar mig att jag är isåfall en prioriterad kund 😇

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

De nämner minuter ändå Jag förväntade mig sekunder!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har du för dator till ett GTX 275?

Sålde min gamla burk och köpte nya delar men tänkte invänta just GPU till hösten. Märkte sen att jag var dum och inte kollade upp att AMD Ryzen 7 inte är APUer utan endast CPUer. Vqr så länge sen sist så jag tänkte inte på det. Hade kunnat spara ett av de två 7870 som låg i förra burken i väntan på nytt men när jag insåg misstaget vart allt redan sålt. Jaja, bara att ta gammalt skit och stoppa i nya burken så länge xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mistahh:

Om jag beställer något så kommer det att bli en komplett dator så jag förväntar mig att jag är isåfall en prioriterad kund 😇

Först till kvarn gäller väl alltid. Något annat skulle vara underligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Även om det är sant så låter det som att återförsäljare vill pusha på försäljningen genom att skapa mer Hype. "Köp fort annars kommer det vara slut!"

Vad ska de göra då? Ljuga inför Sveriges bästa datorforum/nyhetssida o säga att de har fler än de faktiskt har? Självklart vill de sälja, men det är också självklart att det kommer ta slut på några minuter om de bara har tex 20 kort på lager.

Tro mig, de hade mycket hellre haft 2000st på lager och sålt 500st på lanseringsdagen. Det tjänar de mycket mer på

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag tänker att alla som inte sitter fast på en g-syncsärm borde sitta ned i båten tills vi sett vad rdna2 går för.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag tycker isåfall att dom ska höja priset så det inte längre säljer slut på några minuter.

Permalänk
Avstängd

Nvidia är duktiga på marknadsföring, konsumenter styrs i rätt riktning så att säga.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte hysterin för AMD lär släppa nått som är mer prisvärt och nu vet de också att de skrämt Nvidia och tvingat dem att börja spelet om spelarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä mitt 2080 får hålla ett tag till. Behöver inte spela på ULTRA, klarar mig på High SÅ mina pengar går nog mot ett PS5

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nog bäst att swec-redaktionen larmar på om nätterna

Köper jag ett så blir det nog referens från Nvidias sida. Så fort dom låter en. Historiskt sett verkar de haft lager redo inför lanseringsdatum.

Jag skulle för övrigt inte helt lita på att Nvidia följer sina egna regler och att bokning på nvidia.se kan bli tillgängligt innan. Dom har en "mejla mig"-funktion i alla fall.

FE är Inte referens. och NVIDIA har specifikt varnat recensenter för att demontera det då de sannolik kan skada kretskortet.

Kör på FE om du *inte* planerar att vattenkyla.