Hjälp med trilskande nät (DNS?)
Hej!
Jag bor i en bostad där fiber ingår, med bredband2 som leverantör. I lägenheten finns en passiv WAN port (alltså inte telefonkabel) där man antingen kan koppla in en router för Wifi eller rakt in i datorn. Jag har inte lyckats att få routern att fungera genom porten, men rakt in i datorn funkar oftast.
Problemet är att jag antingen får internet, eller så får jag inte internet. Får jag internet, får jag ibland endast ipv6-internet, och inte ipv4 (kan alltså genom chrome komma in på t.ex youtube/google, men inte mycket mer än så). Problemet gestaltar sig som så att när nätet inte funkar, så verkar det vara någon form av DNS-problem. Öppnar jag chrome får jag DNS probe started/resolving host -> DNS probe finished no internet. Rycker jag ut kabeln, väntar en stund och stoppar in den igen så funkar nätet i ett par sekunder för att sedan dö. Gör jag så och uppdaterar en hemsida så kan nå sidan, men därefter; nada. Sedan, efter ett tag så funkar allt som vanligt igen. Ingenting händer om jag försöker byta DNS till ex. 8.8.8.8/8.8.4.4. Ibland (vanligt förut, väldigt sällan nu för tiden) dör internet medan jag använder det.
Nätverkstatus uppger att jag kommunicerar med någonting (ca 200 bytes/s sent/recieved) men vem vet med vad.
Jag är alltså ganska säker på att det här är ett problem hos leverantören, men dom bryr sig öht inte. Min gissning är att det handlar om någon form av tilldelning av IP eller dylikt eftersom det verkar vara mest förekommande då nätverket har störst belastning, dvs. mitt på dagen på helger alt. på kvällar. Finns det någonting jag kan göra för att komma runt problemet? Min kunskap om nätverk är ganska begränsad, men jag hoppas att jag lyckats beskriva problemet någorlunda väl.
Tacksam för all hjälp!