Permalänk
Medlem

Hjälp med trilskande nät (DNS?)

Hej!

Jag bor i en bostad där fiber ingår, med bredband2 som leverantör. I lägenheten finns en passiv WAN port (alltså inte telefonkabel) där man antingen kan koppla in en router för Wifi eller rakt in i datorn. Jag har inte lyckats att få routern att fungera genom porten, men rakt in i datorn funkar oftast.

Problemet är att jag antingen får internet, eller så får jag inte internet. Får jag internet, får jag ibland endast ipv6-internet, och inte ipv4 (kan alltså genom chrome komma in på t.ex youtube/google, men inte mycket mer än så). Problemet gestaltar sig som så att när nätet inte funkar, så verkar det vara någon form av DNS-problem. Öppnar jag chrome får jag DNS probe started/resolving host -> DNS probe finished no internet. Rycker jag ut kabeln, väntar en stund och stoppar in den igen så funkar nätet i ett par sekunder för att sedan dö. Gör jag så och uppdaterar en hemsida så kan nå sidan, men därefter; nada. Sedan, efter ett tag så funkar allt som vanligt igen. Ingenting händer om jag försöker byta DNS till ex. 8.8.8.8/8.8.4.4. Ibland (vanligt förut, väldigt sällan nu för tiden) dör internet medan jag använder det.

Nätverkstatus uppger att jag kommunicerar med någonting (ca 200 bytes/s sent/recieved) men vem vet med vad.

Jag är alltså ganska säker på att det här är ett problem hos leverantören, men dom bryr sig öht inte. Min gissning är att det handlar om någon form av tilldelning av IP eller dylikt eftersom det verkar vara mest förekommande då nätverket har störst belastning, dvs. mitt på dagen på helger alt. på kvällar. Finns det någonting jag kan göra för att komma runt problemet? Min kunskap om nätverk är ganska begränsad, men jag hoppas att jag lyckats beskriva problemet någorlunda väl.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har kikat på den tråden men våra problem verkar skilja sig litegrann. Jag har som jag nämnt i tråden gett upp tanken på att få in en router i nätet (och har egentligen inget behov av det). TS i den tråden verkar alltid få nätåtkomst då datorn pluggas direkt i uttaget vilket jag inte får (alltid samma dator). Ipconfig /release ger mig en lista över DNS-suffix, ipv6 adress etc, renew ger mig förvisso en ipv4 adress också, men löser inte problemet (kommunicerar fortfarande inte med DNS).

Permalänk
Medlem

@Efta: Har det funkat tidigare eller varit samma problem sen du flyttade in?
Förutsätter även att du aktiverat ett abonnemang hos BB2.

Vet du att routern fungerar som den skall?
Vad är det för router?

Hålla på att byta mellan datorn och routern i uttaget kan skapa problem eftersom jag vet att BB2 kör med MAC spärr.
Har du testat låta routern sitta i upp till 24 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Efta: Har det funkat tidigare eller varit samma problem sen du flyttade in?
Förutsätter även att du aktiverat ett abonnemang hos BB2.

Vet du att routern fungerar som den skall?
Vad är det för router?

Hålla på att byta mellan datorn och routern i uttaget kan skapa problem eftersom jag vet att BB2 kör med MAC spärr.
Har du testat låta routern sitta i upp till 24 timmar?

Problemet är intermittent. Det höll på precis likadant i våras men har funkat bra över sommaren. Nu fungerar det inte igen. Ja, jag har ett abonnemang och det är som sagt inte så att det inte fungerar öht, utan den slutar helt enkelt att fungera ibland. Alltså samma dator hela tiden, ingenting mellan passivt uttag - datorn. Det är ett problem som löser sig självt efter ett tag (hur långt "taget" är varierar, allt från några minuter till flera timmar/dag), men kommer tillbaka igen (ibland samma dag, ibland en vecka senare).

Routern är som sagt ett sidoproblem som jag lade åt sidan för länge sedan eftersom jag rent krasst inte har något behov av fler uppkopplingar än till min stationära dator. Just nu vill jag alltså bara att det ska funka med kabeln rakt in i datorn (dvs. helt utan någon router).

Permalänk
Medlem

@Efta: Har du provat med en annan dator?

Permalänk
Medlem

Vad får du för DNS tilldelat till datorn?
Nästa gång det händer - kolla om du kan resolva adresser med nslookup. Kan du inte resolva så testa pinga DNS-servern du har fått.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/networking/dn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Problemet är intermittent. Det höll på precis likadant i våras men har funkat bra över sommaren. Nu fungerar det inte igen. Ja, jag har ett abonnemang och det är som sagt inte så att det inte fungerar öht, utan den slutar helt enkelt att fungera ibland. Alltså samma dator hela tiden, ingenting mellan passivt uttag - datorn. Det är ett problem som löser sig självt efter ett tag (hur långt "taget" är varierar, allt från några minuter till flera timmar/dag), men kommer tillbaka igen (ibland samma dag, ibland en vecka senare).

Routern är som sagt ett sidoproblem som jag lade åt sidan för länge sedan eftersom jag rent krasst inte har något behov av fler uppkopplingar än till min stationära dator. Just nu vill jag alltså bara att det ska funka med kabeln rakt in i datorn (dvs. helt utan någon router).

Prata med BB2 och säg att du behöver ett publikt ip nummer, kan vara att du lagts över på privat och att det är det som skapar problemen.
Har du kollat om du har publikt eller privat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad får du för DNS tilldelat till datorn?
Nästa gång det händer - kolla om du kan resolva adresser med nslookup. Kan du inte resolva så testa pinga DNS-servern du har fått.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/networking/dn...

IPv4 DNS som jag får är 82.209.169.71/72. Får inget svar när jag pingar någon av dom (windows fw avstängd). Nslookup resolve går på ipv6 adressen och svarar inte den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Prata med BB2 och säg att du behöver ett publikt ip nummer, kan vara att du lagts över på privat och att det är det som skapar problemen.
Har du kollat om du har publikt eller privat?

Det här kanske är något, min IP-adress just nu (funkar inte) är 100.68 XXX vilket verkar betyda att jag tilldelas ett privat IP?

Bredband2 FAQ:

"Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.

Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så kommer vi att se över möjligheten att ordna detta till dig."

Permalänk
Medlem

@Efta: skumt, vad får du för ip, subnet och default-gateway från deras dhcp-server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det här kanske är något, min IP-adress just nu (funkar inte) är 100.68 XXX vilket verkar betyda att jag tilldelas ett privat IP?

Bredband2 FAQ:

"Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.

Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så kommer vi att se över möjligheten att ordna detta till dig."

Ja, det där är en CGNAT-adress. Ring och be om en riktig publik IP-adress. Säg att du vill kunna hosta en egen webbserver eller SSH om de frågar.

Permalänk
Medlem

@Efta: skumt, vad får du för ip, subnet och default-gateway från deras dhcp-server?

IPV4: 100.68.167.58
Subnet mask: 255.255.0.0
Default gateway: en IPV6adress samt 100.68.0.1

Permalänk
Medlem

@Efta: 100.16.0.0/10 är ett CGNAT(LSN) adress. Helt klart fel hos BB2, men vore intressant att veta om du kan pinga din default-gateway.

Permalänk
Medlem

@Efta: 100.16.0.0/10 är ett CGNAT(LSN) adress. Helt klart fel hos BB2, men vore intressant att veta om du kan pinga din default-gateway.

Kan pinga IPV6-gatewayen, men inte IPV4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det där är en CGNAT-adress. Ring och be om en riktig publik IP-adress. Säg att du vill kunna hosta en egen webbserver eller SSH om de frågar.

Har nu snackat med BB2 kundtjänst. Trevliga var dom i varje fall, men dom hävdar att jag måste uppgradera mitt internet till 1gbit för att få en publik ip-adress. Försökte pressa på varför, men fick inget mer än att det stod i något dokument att så var fallet, trots att bredband2 har uppgett på twitter att de som har ett behov av publikt IP ska få det kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Har nu snackat med BB2 kundtjänst. Trevliga var dom i varje fall, men dom hävdar att jag måste uppgradera mitt internet till 1gbit för att få en publik ip-adress. Försökte pressa på varför, men fick inget mer än att det stod i något dokument att så var fallet, trots att bredband2 har uppgett på twitter att de som har ett behov av publikt IP ska få det kostnadsfritt.

Låter konstigt, jag har BB2 100/100 och har publik adress, visserligen har som lagt över mig vid 2 tillfällen till privat men båda gångerna har dom ändrat igen när jag ringt.

edit: Ring igen och be dom precisera i vilket dokument samt visa dig, annars lägga över dig till publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter konstigt, jag har BB2 100/100 och har publik adress, visserligen har som lagt över mig vid 2 tillfällen till privat men båda gångerna har dom ändrat igen när jag ringt.

edit: Ring igen och be dom precisera i vilket dokument samt visa dig, annars lägga över dig till publik.

Var precis vad jag gjorde när jag ringde första gången. Bad henne mejla samtliga dokument i originalform (var specifik), fick ett sms med precis det budskapet DHCP (CGNAT) vid 100/100, publikt ip vid 1000/1000. Det här låter ganska konstigt. Var aldrig någon fråga om jag faktiskt behövde osv. utan hon hänvisade till ett dokument hon hade där dessa uppgifter stod, och där var det liksom slut.

Tänker i nuläget göra ett nytt försök lite senare och försöka tala med någon som kanske sitter lite längre upp i byggnaden så att säga.

Permalänk
Medlem

En sidofråga, varför uppstår det här problemet med CGNAT? Fattar att SSH-host etc inte funkar över CGNAT, men varför fungerar inte mitt internet alls (eller ja, ibland) över det? I mina ögon är att lösningen inte funkar ett genuint behov, men varför funkar det inte? Förstår att det nog är omöjligt att veta utifrån, men jag vet att flera andra har exakt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Var precis vad jag gjorde när jag ringde första gången. Bad henne mejla samtliga dokument i originalform (var specifik), fick ett sms med precis det budskapet DHCP (CGNAT) vid 100/100, publikt ip vid 1000/1000. Det här låter ganska konstigt. Var aldrig någon fråga om jag faktiskt behövde osv. utan hon hänvisade till ett dokument hon hade där dessa uppgifter stod, och där var det liksom slut.

Tänker i nuläget göra ett nytt försök lite senare och försöka tala med någon som kanske sitter lite längre upp i byggnaden så att säga.

Att hon har det på sitt papper hade jag inte accepterat, det skall vara ett officiellt dokument som t.ex. allmänna villkor eller liknande.
På dom igen bara